Ik vraag het even op bokt wat ik moet doen,maar ik heb les!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:22

Als je zoveel geld betaald voor zo'n les mag je wel verwachten dat je wat leert ja :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:23

PercyLeen schreef:
Ligt eraan waar je hulp over vraagt, vind ik.

Geen enkele instructeur is heilig, iedereen heeft ergens wel een andere kijk op..waarom zou je je slechts beperken tot alleen je instructeur?

Omdat dat soms heel verwarrend kan zijn!!!! Als je verder komt in dat wat je graag wil en je ziet reseltaat, dan ga je niet op bokt vragen hoe of wat!
Dan vraag je het aan je instructeur.

Biepje

Re: Ik vraag het even op bokt wat ik moet doen,maar ik heb les!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:28

En daar ben ik het volledig mee eens, het is al moeilijk genoeg om het correct toe te passen vanuit 1 visie en met 1 instructeur naast je, dan dat je nog eens allerlei verschillende dingen gaat proberen en je paard/pony gaat verwarren met elke dag een andere oefening/hulp "want bokt heeft het gezegd".

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:34

Ik snap je ergernis wel, maar als je zo denkt kan je nergens meer vragen over stellen op bokt. Er zijn tal van excuses te bedenken om toch op bokt nog even tips/uitleg te vragen. Het kan verhelderend werken als iets op meerdere verschillende manieren uitgelegd wordt. Een andere kijk/manier van uitleggen dan van je eigen instructeur kan altijd leerzaam zijn, terwijl je er met je instructeur ook wel uit was gekomen. Er zijn ook mensen die gewoon op zoek zijn naar extra bevestiging. Of je bent in de les zo druk bezig geweest, dat je na de les pas gaat nadenken over het waarom. Veel instructeurs geven niet direct/geen theoretisch onderbouwde uitleg, terwijl je die via bokt vrij snel kan krijgen.
Met alles geldt dat je ook je instructeur kan vragen, maar bokt is vaak toch makkelijker/handiger + je hebt meer tijd om er over na te denken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:37

Nou ik gebruik bokt weleens als info bron hoor, ik zou niet weten wat daar zo fout aan is. Ik zit in een topic hier op bokt en als ik ergens tegenaan loop dan gooi ik het weleens in de groep en dan krijg ik reacties, met sommige kan ik iets en met sommige kan ik niets. Waarom zou ik mijn kennis niet mogen uitbreiden buiten mijn instructeur om? Mijn instructeur is niet alwetend (gelukkig heeft ie zelf deze ilussie ook niet)

En ja hoor ik zet hem strak aan de slof als bokt dat roept *ZUCHT* je hebt zelf toch ook nog een stukje gezond verstand of niet? Ik heb hier op bokt een heel interessant spring topic gevolgd waar ik mijn dingen uit heb gehaald..en mijn paard is er echt niet slechter van geworden hoor

Wat maakt een instructeur goed of niet goed dan? Het gaat toch om je eigen gevoel erbij..ik vaar niet alleen op de mening van mijn instructeur hoor, ik heb gelukkig ook nog mijn eigen verstand! En als ik iets op bokt lees waarvan ik denk 'goh dat is het proberen waard' dan kan ik zelf nog wel bedenken in hoeverre dit toepasbaar is op mijn paard.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:01

Vjestagirl schreef:
lissisanne schreef:
Ik ben het zeker met je eens, al moet je het ook wel vanuit hun standpunt bekijken.

stel dat je slechts 1 keer in de week of minder les hebt, en dat kan best een hele goede instructeur zijn, maar je loopt tussen twee lessen door ergens op vast. Dan kan het toch fijn zijn om het even te vragen?
Op bokt zitten heel veel mensen met veel ervaring in paarden en sommige standaard problemen zijn best op te lossen over het internet. Dan kan je in ieder geval weer verder met je paard ;)

Maar dat zijn geen vragen als 'hoe leer ik mijn paard aan de teugel lopen' of 'hoe leer ik mijn paard wijken'. Dat soort vragen stel je aan degene die je lesgeeft, daar heb je internet niet voor.

Daarbij, in kan mijn instructrice altijd smsen of mailen ook op dagen/weken dat ik geen les heb, en ik zal altijd antwoord krijgen. Logisch toch? Die ként de combinatie en die weet ook waar het waarschijnlijk fout gaat.

ik zeg dus ook dat het niet bij alle problemen geld, en zeg ook dat ik het met de ts eens ben. :) Ik rij zelf alleen op een manege en heb echt het telefoonnummer/mail van mijn instuctrice niet. Als ik een eigen (verzorg)paard zou hebben dan is het toch makkelijker om eerst even op bokt iets te zetten.
Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan over een manege paard. Ik zit nou eenmaal in een drukke les met een goede instructrice, en nee ik ga geen andere manege zoeken, ben veel te blij met hoe de paarden hier behandelt worden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:03

stef schreef:
lissisanne schreef:
stel dat je slechts 1 keer in de week of minder les hebt, en dat kan best een hele goede instructeur zijn, maar je loopt tussen twee lessen door ergens op vast. Dan kan het toch fijn zijn om het even te vragen?)

Dan bel/mail je je instr.
Bokt kan een compleet ander advies geven dan dat je instr. zou doen :j

dan kan je toch proberen wat het beste werkt voor jou en je paard ;)
ik zie in sommige gevallen echt geen problemen in andere om hulp vragen

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:45

I agree! :D

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:53

Ik ben het voor een deel met je eens, maar bokt is er wel voor om vragen te stellen, je kunt mensen dit dus niet verplichten of kwalijk nemen. Bovendien vind ik het niet erg om iets uit te leggen, als ik maar weet dat er ook wel degelijk iemand bij is en dat ze niet zomaar wat gaan proberen. Dus als ze aangeven dat ze een lesgever hebben. Ik vind het helemaal niet erg om dan uit te leggen.
Maar je kunt idd niet alle vragen beantwoorden doordat je de combinatie niet kent, dat is waar.
Je kunt echter wel oplossing geven die het probleem kunnen oplossen.
Als dat helpt is het mooi meegenomen, ik vind dus wel dat er een lesgever bij moet zijn.
Of ten minste iemand die de combinatie kent en er verstand van heeft.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:59

Goh, het is een krappe vergelijking, maar in mijn ogen moet je paard je even dierbaar zijn als je gezondheid of jezelf. Als je ziek bent of er is iets mis met je lichaam, dan ga je naar de dokter. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om dit te gaan vragen op een internetforum, je weet niet wie er aan de andere kant van het scherm zit. Het zijn mensen die ervoor hebben gestudeerd en die jou persoonlijk kennen.

Als het niet gaat met rijden, dan vraag je het aan je instructie. Dit zijn de mensen waar je op moet vertrouwen, zowel op als naast je paard. Ze hebben ervoor gestudeerd. En klikt het niet met de persoon van wie je les hebt, dan ga je op zoek naar iemand anders. Maar bokt zal nooit instructie kunnen vervangen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:22

Paardrijden is levenslang leren.
Niet alleen wanneer je op je paard zit, maar ook wanneer je er naast staat.
Ik ben blij dat ik naast de eigen instructeur, andere bronnen heb (collegaruiters, boeken, internet, tijdschriften, bokt, etc. etc.) waardoor ik meer te weten ben gekomen/kom over diverse aspecten van de sport. Zowel rijtechnisch als op ander gebied.
Ik zie niet in waarom een jonge ruiter geen vragen zou mogen stellen op bokt, ook over zaken waar ze misschien nog niet aan toe is. Het zijn meestal niet de beginnende ruitertjes die een paard werkelijk 'verprutsen' (=schade berokkenen).
Daarbij zijn er genoeg instructeurs die niet goed (kunnen) uitleggen aan een ruiter hoe iets uit te voeren. Ook durven niet alle ruitertjes vragen te stellen aan hun instructeur omdat ze bang zijn om voor 'dom' te worden gehouden. Ook wanneer ze op hun pony zitten zijn het gewoon pubers met alle dynamiek die daarbij hoort.
Ik denk in grote dankbaarheid terug aan een van mijn eerste instructeurs, die naast de uitleg hoe iets te doen ook toelichting gaf waarom dat zo werkt bij een paard en mens.
En ik heb ook wel tijden lang 'geknoeit' op een paard omdat mijn instuctrice mij niet duidelijk kon maken hoe ik iets moest aanpakken. Uiteindelijk hielp pas een volgende instructeur mij door dit probleem heen.
En iedere keer kom ik nieuwe uitdagingen tegen. Dat maakt de sport juist zo leuk.
Er zijn ook hele verschillende leerstijlen. Het is zinvol om informatie van verschillende bronnen te 'verzamelen'.
Wat mij betreft: Vragen staat vrij. Ook op bokt.
Juist wanneer mensen geen vragen meer stellen, zet ik mijn vraagtekens ;)
Een dag niet geleerd, een dag niet geleefd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:49

Het gaat mij meer om de echte problemen ( nou ja problemen??)! Paard staat stil, paard gaat aan de ren, paard wil geen stelling aan nemen ( links/ rechts) paard geeft niet na, paard trekt teugels uit mijn hand, enz. enz.
En dan inderdaad...hoe rij ik schouder binnenwaarts,welke hulpen moet ik geven voor het wijken, wat is de juiste galop hulp?
Om er nu 1 uit te pikken...zeg de stelling...als je de combinatie niet ziet, en de ruiter kan b.v het paard nog niet voldoende in aanleuning en ontspannen rijden, hoe moet je dan gaan uit leggen wat ze moeten doen? Ze vragen...hoe krijg ik stelling, maar stelling krijg je alleen goed als het paard verder ook goed door het lijf loopt en goed voor het been en zit hulp is.
Bij het wijken is het hetzelfde verhaal, je ziet niet hoe het paard word gereden, dus als hij met zijn koppie bij onze lieve heer op tafel ligt, word het wijken een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk.
.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:12

Het is mijn ervaring dat ik juist met 'echte problemen' de extra kennis goed kan gebruiken.
Niet alle instucteurs zijn 'deskundig' (nu zeg ik het aardig }> ) in het lesgeven en/of hebben de tijd in een les om dit allemaal goed uit te leggen of een groot probleem op te lossen.

Daarbij: Soms moet ik iets snappen (onderbouwing van een oefening/oorzaak van het probleem weten) of zien (plaatje, andere ruiter), voordat ik het zelf kan toepassen. Zeker bij de wat complexere oefeningen of problemen.
Bokt is geen vervanging van les, maar wel een goede aanvulling. Juist ook omdat er verschillende visies en ervaringen zijn.
En ach, ruiters zijn ook maar mensen ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:15

Ik weet niet precies waar je naar toe wilt met een topic als dit. Is het om te klagen dat anderen om de verkeerde reden een rijtopic maken? Heb je het gevoel dat je antwoorden in rijtopics niet serieus genomen worden?

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de gemiddelde leeftijd en rij ervaring van diegenen die topics maken over het algemeen niet zo hoog is.
Daarbij staan er zo vaak mensen les te geven die de naam instructeur niet mogen hebben, ja logisch dat dat vraagtekens oproept. Kids hebben vaak niet zoveel keus / genoeg middelen om maar zo een andere instructeur te gaan en nog niet genoeg ervaring om te bepalen of iemand goed is of niet.
Het blijft internet en echt goede instructeurs moet je inderdaad met een loep zoeken. Technisch mooi onderbouwde antwoorden over wijken, nageeflijkheid en goed door het lijf lopen is aan zulke mensen niet besteed denk ik dus misschien kun je deze beter bewaren voor mensen die er wel open voor staan. (al blijft het sneu voor de paarden van sommige amateurs, maar ja je kunt niet de hele wereld op je nek nemen)

Ik vind die rij-vragen-topics altijd leuk te lezen, gewoon te zien hoe anderen "problemen" oplossen, je leert er hoe dan ook wat van, al is het alleen maar om te zien hoe je e.e.a. niet wil oplossen, vaak zijn er ook meerdere wegen naar Rome, daarbij :D. Sommige mensen/kids zijn echt stronteigenwijs en willen gewoonweg geen hulp en het zelf zo'n beetje uitzoeken.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:31

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ik vind ook dat je problemen op moet lossen met les of iets anders, maar dat je dit niet via internet kan oplossen.

Aan de andere kant. Extra informatie, verschillende ideeën en meningen van anderen geven je wel meer kennis. Zo kun je eens gaan nadenken over wat nou misschien een mogelijke oplossing is. Al ben ik dan nog steeds voorstander om dit met de instructie te overleggen.
En heel vaak laat de instructie wat te wensen over. Iemand vinden die echt aansluit bij jou en jouw paard, is nog niet zo makkelijk. Soms lijkt de instructie geweldig (en worden de problemen toch niet opgelost) en kan een andere kijk er op geweldig helpen (althans, dat is mijn ervaring).

Ik denk dat Bokt als extra informatiebron, best heel handig kan zijn.
Maar uiteraard niet ter vervanging van les.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:37

Ier schreef:
Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ik vind ook dat je problemen op moet lossen met les of iets anders, maar dat je dit niet via internet kan oplossen.

Aan de andere kant. Extra informatie, verschillende ideeën en meningen van anderen geven je wel meer kennis. Zo kun je eens gaan nadenken over wat nou misschien een mogelijke oplossing is. Al ben ik dan nog steeds voorstander om dit met de instructie te overleggen.
En heel vaak laat de instructie wat te wensen over. Iemand vinden die echt aansluit bij jou en jouw paard, is nog niet zo makkelijk. Soms lijkt de instructie geweldig (en worden de problemen toch niet opgelost) en kan een andere kijk er op geweldig helpen (althans, dat is mijn ervaring).

Ik denk dat Bokt als extra informatiebron, best heel handig kan zijn.
Maar uiteraard niet ter vervanging van les.

Helemaal mee eens. :)

Het lijkt me als je ergens tegenaan loopt, best nuttig voor sommigen om een topic te plaatsen. Niet omdat je hoopt dat daarmee je probleem mee opgelost is, maar juist om te kijken welke invalshoeken er nog meer zijn, ook al heb je een goed gevoel bij je instructeur en ook al gaat het fijner dan een tijd geleden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:49

haha leuk om te lezen, maar inderdaad

vind wel dat iedereen alles moet kunnen vragen natuurlijk

maar ik kwam er pas erg laat achter dat een ZZ instructrice geen match was met mij, ik kwam met haar geen steek verder omdat denk ik mijn nivo niet hoog genoeg was waardoor we elkaar niet begrepen
dus dan kan ze wel heel veel maar dat betekent nog niet dat ze geschikt is voor jou

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:57

Een ruiter die op hoog niveau rijdt, is niet automatisch een goede instructeur en ik weet uit ervaring dat echt goede instructeurs die ook nog informatief willen zijn, met een lantaarntje te vinden zijn, dus ik vind het niet zo gek dat er op bokt meer info wordt gevraagd over bepaalde dingen waar ruiters moeite mee hebben. Ik durf echt wel te zeggen dat het grootste deel van de instructeurs gewoon een uurtje volmaakt met standaard uitroepen en standaard "oplossingen" die vaak verre van dat zijn, maar dat terzijde, en niet echt van plan is om maar enigszins constructief met een leerling bezig te zijn. Zeker op maneges, maar zelfs in de privelessen. Lesgeven is een vak dat niet iedereen verstaat ook al hebben ze een diploma op zak of rijden ze zelf op het hoogste niveau.

Daarbij is het heel goed dat er verschillenden meningen op tafel komen zodat men ook meningen kan vormen naar aanleiding van ervaringen van meer dan alleen de mensen in je eigen omgeving die het allemaal hetzelfde geleerd hebben en dus denken dat het zo normaal of goed is om te doen, terwijl de methode best slecht kan zijn, bij wijze van spreke.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:59

Het hoeft toch niet altijd meteen te lukken?

Ik snap je standpunt maar ik bekijk het denk ik van een andere kant.. Ik rijd L1 dressuur maar ook heb moeite met wijken bijvoorbeeld, en ja ik krijg les maar wie weet kun je nog iets met de tips van andere bokkers!
Van verschillende tips kun je alleen maar leren..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:01

Daarbij, bokt heb je alle dagen bij de hand, je instructeur niet...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:03

Kijk je hebt een instructeur die de centen uit je zak klopt en de wetenschap hier op bokt. Sommige mensen voelen zich er goed bij als ze hun gebedje hier op bokt mogen neerzetten. Dan kunnen ze daarna makkelijker er de instructie de schuld geven. Voor zulke mensen heb je winkels met hoorapparaten. Maar ze zullen wel selectief doof zijn. Als je er last van hebt, gewoon dat soort topics overslaan. Doe ik ook altijd.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:04

ja, ik vind dat je gelijk heb.
Ik vind dat de intructeur/trice belangrijker.
Maar voor sommige vragen is bokt ook handig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:12

ik denk dat het inderdaad onmogelijk is om vragen zoals "hoe moet ik wijken" te beantwoorden vanachter en computer.
Je ziet niet wat het paard doet,wat de ruiter doet...kunt niet corrigeren als 'tipgever' als er iets fout dreigt te gaan of daadwerkelijk fout gaat.
Ik neem niet eens te moeite om daar antwoord op te geven :o

Globale problemen...ach...het mooiste is dan met bewegend beeld dan kun je er nog iets van zeggen...een foto wordt moeilijk.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:43

helaas zijn er heel veel slechte instructeurs(ook gedipomeerde instructeurs die zelf leuk kunnen rijden zijn lang niet altijd goed helaas) en weten mensen na 2 jaar les nog niet waarom ze welke hulp op welk moment moeten geven en wat hun paard wil vertellen als hij in verzet komt, en vooral: hoe ze dat kunnen oplossen en voorkomen.

dan is het handig om internet/bokt bij de hand te hebben, ook voor uitwisselen van namen van instructeurs in de buurt die wel goed zijn, en soms is het ook wel leuk om te lezen hoe anderen een bepaald probleem oplossen en is het fijn om te lezen dat je niet de enige bent met dat probleem.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:19

ik ben het in dusdanige mate met je eens. als je les hebt vraag je het aan je instructrice. weet zij het niet is ze kennelijk niet heel erg goed.
maar zoals ik ook heb op de manege kan het soms heel moeilijk zijn om zomaar bij een instructrice weg te gaan of uit je les groepje.
ik heb een hele gezellige groep op 2 meiden na die de lievelingetjes zijn van mijn instructrice die als enigen wel goed les geven.
dus ze kan het wel.
toen heb ik een aantal keer met haar gepraat en heb het nu zo ver dat ze iedereen goed les geeft.
ik heb na een half jaar zowaar iets van haar geleerd.
maar ik vind het een beetje aan de late kant. maar op dit moment is het de bedoeling dat de manege eigenaar onze les wil overnemen zodat er GEEN lievelingetjes gedoe meer is.

dit moet je dus allemaal zelf oplossen. vind je het lesgroepje waar je in zit wel gezellig maar wordt je helemaal gestoord van een slechte instructeur/instructrice. blijf niet zeuren op bokt of andere fora. probeer het zelf eens op te lossen.
je kan hele dagen zeuren over hoe slecht het is, maar daar schiet je niks mee op. sta op en maak je sterk. doe er zelf iets aan.

en als je instructeur het niet weet is ie kennelijk niet goed. zoek dan een ander op.