Wanneer paard goed "door de rug"?(max2foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:42

Maar ook met springen kan ik em niet goed volgen _O-
Ik zit al 2 jaar te k*tten met dat zadel.. maarja.. hét concept hè?
Dus óf ik hou em en probeer toch mijn zit te verbeteren.. óf ik verkoop hem en koop 2 reguliere zadels en ik zie het tzt wel...
Wat is wijsheid?? %)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-01-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:44

Ik zie absoluut wel meer balans in het 2e filmpje, maar hij drukt de rug wel weg. En dat heeft imo alles te maken met jouw zit. Zadel moet voor paard en ruiter fijn zijn, ook al past het goed op hem, als jij er niet op kunt zitten is het niet een goed zadel voor jullie. Wat je zegt dat je gelanceerd wordt, dat zorgt bij jou voor spanning in je bekken, in je rug, waardoor het paard ook opspant en de rug wegdrukt. Op zoek naar een ander zadel, zou ik zeggen :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:47

Wil ik even op inhaken..
Zoals hij op het filmpje loopt kan ik em idd niet zitten..
Maar als ik em zo rij dat die rug echt omhoog komt, kan ik em wel 'redelijk' zitten (zit nog wel wat achterin)..
Weer een punt van dubio.. :+
Hij is nog zo jong, moet ik em dan elke keer zo aan het werk zetten dat ie zijn rug omhoog gooit?
Je voelt nl dan wel echt die rug 10 cm omhoog komen.. :o

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:10

Hij moet die spieren leren trainen ja, want als je hem dit niet aanleert
en in de toekomst de oprichting er in wil toepassen gaat hij ontzettend
hol in de rug lopen. Als hij nu al leert om over zijn rug los te komen
wordt het oprichten en van achter meer gaan zitten veel simpeler, ze
kunnen namelijk niet gaan zitten en ondertreden als ze hun rug niet
bol zetten ;)

Als je dit nu niet traint moet je het later alsnog trainen, waardoor het
paard het minder makkelijk aanneemt want ja.. dat hoefde hij toch nooit?

Mooi plaatje btw. :) Alleen mag hij nog ietsjes neusje er uit, hij spant wel
iets.. maar goed.. voor een jong paard vind ik het er al super uitzien op die foto

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:14

Ik ben wel benieuwd wat jullie over mijn pony te zeggen hebben. Ik zie hem graag lang laag maar vind het moeilijk om te zien wanneer hij echt goed over de rug en van achter loopt. Hij heeft van zichzelf hele ruime gangen met een sterk achterbeen dus echt op de voorhand vallen is er niet snel bij.

Afbeelding

Afbeelding

*Neem aan dat je wel meer links mag plaatsen*

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... draf-1.png

Hier is hij wel ruim maar drukt de onderhals eruit en wordt imo niet bol in de rug

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... spr2-1.png

Deze vind ik dan prettiger om te zien
Laatst bijgewerkt door Sappos op 13-01-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:17

Ik krijg hem vrij makkelijk zo over die rug, maar dan moet ik em met wat meer druk vanuit het been gaan rijden.
Verder wordt hij op dat moment ook veel fijner in de aanleuning..
Ben alleen bang dat het teveel is voor hem.. aangezien hij pas 3 maanden onder het zadel is.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:22

FF: je laatste foto geeft wel een fijner plaatje, hij laat alleen nog niet helemaal los in de onderkaak en nek, maar qua beweging geeft het wel een veel fijner beeld :) En ja, je moet hem echt zo rijden dat hij die rug bol maakt, want dat is de enige manier waarop een paard een ruiter kan dragen, die niet schadelijk is.
femmefatale1 schreef:
Ik krijg hem vrij makkelijk zo over die rug, maar dan moet ik em met wat meer druk vanuit het been gaan rijden.
Ben alleen bang dat het teveel is voor hem.. aangezien hij pas 3 maanden onder het zadel is.. :o

Dat is logisch, dat hij op dat moment veel fijner wordt in de aanleuning :) je hebt op dat moment een fijne rijkunstige balans, waardoor de negeeflijkheid een logische biomechanische reactie is. Ik zou zeggen, rij hem vooral zo door, maar rij dan kort. 3x per week een kwartiertje, 20 minuten.

@ Sappos: een paard dat niet belast loopt, drukt de rug eigenlijk nooit weg, en loopt dus altijd over de rug. Het is vaak de ruiter, die hinderlijk is, waardoor het paard de rug wegdrukt, om pijn te vermijden. Een onbelast paard doet dat dus niet, tenzij hij zo vast zit in het lijf dat hij niet anders kan.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:25

femmefatale1 schreef:

Waarom zou je het niet doen als hij vrij makkelijk over de rug te rijden is?? Ik vind hem heel eerlijk gezegd op het tweede filmpje veel te opgekropt lopen, lijkt mij logisch dat je hem dan niet kunt zitten.. Word het niet beter als je hem wat meer op lengte en meer voorwaarts rijdt??

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:26

Okay dat is al goed om te weten, zelf nooit bij nagedacht. Ik werk aangespannen met ze, dan is de belasting op de rug nihiel, gaat dit dan ook op of zal een paard daarbij ook de rug weg kunnen/gaan drukken?
Ze mogen dan wel klein zijn maar ik wil wel dat ze goed lopen en lekker soepel blijven. Ze zijn nog erg jong natuurlijk dat scheelt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:37

annutjuuh schreef:
femmefatale1 schreef:

Waarom zou je het niet doen als hij vrij makkelijk over de rug te rijden is?? Ik vind hem heel eerlijk gezegd op het tweede filmpje veel te opgekropt lopen, lijkt mij logisch dat je hem dan niet kunt zitten.. Word het niet beter als je hem wat meer op lengte en meer voorwaarts rijdt??

Omdat hij veel te makkelijk opzij gaat voor kuitdruk en hierdoor in de war raakt als hij maar denkt iets te voelen..
Heb alle zijgangen al gezien, net zoals de passage en piaffe :')
Maar misschien moet ik hem hier idd maar meer in gaan bevestigen.. met die 'druk' erop bedoel ik ;)

Meer lengte wil ik juist, maar ben al blij dat ik nu langzaam aan steeds meer verbinding krijg..
Hij legt heel makkelijk de kop tegen zijn borst, heeft ie altijd al gedaan..

Pas als hij moe wordt kan ik em meer lengte geven zonder het contact te verliezen..
Afbeelding

annutjuuh

Re: [Centraal]Wanneer paard goed "door de rug"?(max2foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:42

Is hij heel gevoelig voor het been?? Paarden die zich opkrullen zijn heel moeilijk over de rug te rijden vind ik.. Ik zou hem niet zozeer op druk gaan rijden, maar in de ontspanning... Ik denk dat als je elke keer kan afsluiten met het beeld op de foto hierboven dat je al heel wat bereikt... Lekker proberen uit te schuiven, zeker als ze zelf al zoveel opkrullen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:48

Hij is niet alleen heel gevoelig op het been, maar ook heel gevoelig in de mond..
Rij ik em wat simpel, pullt hij al op een halve ophouding.
Rij ik em met wat meer druk, is hij veel fijner in de mond en pullt hij niet.
Nadeel daarvan is weer dat hij dan makkelijk opkropt en op het minste opzij gaat..

Oh.. dat lage narijden doe ik eigenlijk altijd hoor.. lekker even die rug loslaten..
Wat hij de laatste dagen trouwens ook doet is knarsen als ik em uitstap..
Dat is ook een punt.. moet ik em dan wel zo over die rug rijden, of is het nu al moeilijk genoeg voor hem??
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-01-11 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:51

Ik vind het wel een onwijs gaaf paard, maar er zit wel wat werk in... :) Zou hem dan toch af en toe wat meer met been gaan rijden... Daar went ie vanzelf wel aan... Gewoon afwisselen tussen een beetje meer druk erop en weer afvloeien. :) Oh... wat klinkt dat allemaal makkelijk zo he!? :P Het uitvoeren blijft wat moeilijker!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:00

Afbeelding
Ik ben vooral bezig met rechtrichten en boller rijden. Aan de teugel kan ze prima hoor.. zoals op de
linkerfoto. Lekker diep, liefst kin op de borst en het liefst met zo min mogelijk teugeldruk. Ze mag bij
mij wel korte stukjes achter ll komen zolang ze van voor niet duikt en zich niet nog langer "uitdrukt"
maar over het algemeen probeer ik haar van achter naar voren te activeren zodat ze de hand volgt
en dan maar iets voor de ll uitkomt. Ze heeft een fijngevoelig mondje en ik wil haar niet leren "tillen"
omdat ze hier de rug weg van gaan drukken.

Vind de twee rechtse foto's een fijn beeld. Behalve zoals al boven de foto staat, het paard is rechtsgebogen
en loopt op de linkerkant overduidelijk nog teveel "rechts" plus heb op de bovenste foto's mijn vingers
ver open (om haar toe te staan haar neus er uit te brengen, doe ik niet constant) En mijn beugels
mochten een gaatje langer. (heb dit ook al gedaan, was mijn 3e keer op haar rijden en ze was
de eerste 2x nogal onstuimig in de superlichte binnenbak (was een donkere bak gewend) dus was even
voor mijn eigen veiligheid. Op de onderste foto maakt ze zich wel wat lang maar drukt zich niet weg.
De verzameling hoeft nog even niet dus ik neem maar even genoegen met haar geweldige grote passen :)

Wat vinden jullie ervan? :) PS. ik heb een holle rug. Helaas al van kleins af aan.. ik kan niet rechter :(

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:09

Interessant topic, ga ik volgen. :D
Weet er nog niet genoeg van om iets nuttigs te zeggen op de foto's en filmpjes. Maar ga jullie beoordelingen eens goed lezen. :))

Mijn paard en ik paar maanden terug.
View My Video
Hier liep die heel fijn in de hand en goed op het been naar voren.
Goed om te stellen, heel soepel.
Dus neem aan dat het dan goed over de rug is :=

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:59

mirjamalvaro schreef:
Interessant topic, ga ik volgen. :D
Weet er nog niet genoeg van om iets nuttigs te zeggen op de foto's en filmpjes. Maar ga jullie beoordelingen eens goed lezen. :))

Mijn paard en ik paar maanden terug.
View My Video
Hier liep die heel fijn in de hand en goed op het been naar voren.
Goed om te stellen, heel soepel.
Dus neem aan dat het dan goed over de rug is :=

Vind dat je hem vrij goed aan het lopen hebt. Je zou misschien door middel van halve ophoudingen kunnen proberen hem iets meer richting de loodlijn te rijden zodat het achterbeen er nog meer bijkomt. Wat rij je??

@ svdijk86: Vind je paard idd op de foto rechtsonder het best lopen. Bij de linkse foto zie je meer een valse krul, rechtboven is niet heel goed te zien, maar daar mag hij meer dalen in de hoofd halshouding. Rechtsonder volgt hij meer je hand en zie je meer daling in hoofd halshouding waardoor het achterbeen er ook meer bij kan komen. :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:20

M1 starten we, ik probeer veel overgangen te rijden en zo min mogelijk met de hand te doen. Maar mijn hand is nog wat te rommelig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:41

Ja wou het verschil even laten zien. Zoals links
is ze ingereden. Als ik er op heb gezeten loopt ze
zoals rechts. Ook wel stukjes mooi nageeflijk maar
nog niet perfect.. ach.. heb er ook pas 5x op gezeten.

Alles op zn tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:26

Kun jij die galop beter uitzitten dan de draf? Je galopfoto's vind ik er écht lekker uitzien, echt lekker door het lijf, je ziet het paard ook genieten gewoon :)
Bij je draffoto zie ik iets een weggedrukte rug (ik denk dat je daar zelf ook minder ontspant) en lijkt je paard iets op de voorhand te vallen.

@ Mirjamalvaro: dat zou ik je ook mee willen geven, probeer wat netter te zijn met die hand.
Oefen met je rug en bekken te ontspannen en los te laten, buikspieren aanspannen, rugspieren los. Schouders naar achteren, terwijl je rug volkomen recht is, niet hol en niet bol (vrouwen moeten hem dan voor het gevoel iets bol maken). Vanuit je schouders ontspannen, onderarm en teugel zijn 1 lijn naar de mond toe. Dan laat je het paard je contact bepalen, je hand is volkomen stil ten opzichte van de mond van het paard. Dat kan ook, als je goed ontspant, dan kun je die hand en arm mee laten nemen door het paard. Je contact moet heel licht zijn, en de teugel zou moeten aanvoelen als een zachte elastiek in je hand.
Ik zou hem idd iets meer ook richting loodlijn willen zien, ook omdat ik het gevoel heb dat hij jouw hand wat ontwijkt, en dan wordt hij idd wel heel licht voor het gevoel, maar hij geeft niet na, omdat jij dat niet doet. Dat is denk ik echt een puntje voor je: werken aan dat contact.
Probeer met je benen dat achterbeen er meer onder te zetten, dan zou je aanleuning mooier (maar vooral veel fijner) moeten zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:34

Yamcha schreef:
Kun jij die galop beter uitzitten dan de draf? Je galopfoto's vind ik er écht lekker uitzien, echt lekker door het lijf, je ziet het paard ook genieten gewoon :)
Bij je draffoto zie ik iets een weggedrukte rug (ik denk dat je daar zelf ook minder ontspant) en lijkt je paard iets op de voorhand te vallen.

Zijn galop zit heerlijk ja, is zijn beste gang. Draven kan hij heel goed, maar zit minder makkelijk, hij wil dan heel groot gaan draven. Gevolg is dat ik niet kan zitten en hem tegen ga houden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:43

Naar mijn weten kan geen enkel paard over zijn rug lopen.
Het is gewoon een totaal verkeerd beeld wat men daar van maakt, het is ook zo onlogisch dat men dit zo schrijft of uitspreekt, aangezien het een veel complexer ding is en met veel factoren te maken heeft.
En een paard wat door de rug is????? Wanneer dat het geval is moet hij of zij naar de slager.
Wanneer men weet dat de rug ansich heel weinig invloed heeft om het schwingen van deze, en het daardoor makkelijker zitten en aangenamer rijden en dat paardrijden niet alleen dit of alleen dat bewerken is, maar het hele paard en ook de ruiter die meestal het paard in de weg zit.
Een paard moe maken zodat hij wel loslaat is niet het ware, een paard dient men te leren van begin afaan licht te zijn, en daardoor zijn spieren kan gebruiken.
Maar over de rug of door de rug of wat dan een paard gaat op 4 benen, en draagt de ruiter of amazone niet met alleen zijn rug, daarvoor zijn de buikspieren nodig, die spannen en ontspannen en daardoor het gevoel geven dat het paard zijn "rug loslaat", zodat wij kunnen zitten.
Denkt u allemaal maar eens na over losmakende oefeningen en de opwarmende oefeningen, wanneer men die weer kent en leert kennen dan zijn er weinig paarden die met een elastisch zittende ruiter of amazone niet laten zitten. (hun rug vasthouden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:22

MyWishMax schreef:
Yamcha schreef:

Zijn galop zit heerlijk ja, is zijn beste gang. Draven kan hij heel goed, maar zit minder makkelijk, hij wil dan heel groot gaan draven. Gevolg is dat ik niet kan zitten en hem tegen ga houden

:j
Duidelijk :j
Klopt ook met wat ik denk te zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:26

Professor schreef:
En een paard wat door de rug is????? Wanneer dat het geval is moet hij of zij naar de slager.

Heeft u nog iets toe te voegen behalve flauwe grappen?
Professor schreef:
Maar over de rug of door de rug of wat dan een paard gaat op 4 benen, en draagt de ruiter of amazone niet met alleen zijn rug, daarvoor zijn de buikspieren nodig, die spannen en ontspannen en daardoor het gevoel geven dat het paard zijn "rug loslaat", zodat wij kunnen zitten.
Denkt u allemaal maar eens na over losmakende oefeningen en de opwarmende oefeningen, wanneer men die weer kent en leert kennen dan zijn er weinig paarden die met een elastisch zittende ruiter of amazone niet laten zitten. (hun rug vasthouden)

Het probleem zit altijd bij de ruiter. Daarom werd ook in het vorige topic nogal wat rijtechnisch commentaar (en tips) gegeven, omdat het probleem vanuit de ruiter opgelost moet worden :)