Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:43

Ik denk toch dat er redelijk wat paarden zijn die het niet fijn vinden. Mijn pony is eigenlijk van een type waarvan ik dacht dat gaat prima zonder zadel. Maandag heb ik 10/15 minuten gereden, met een schapenvachtje en een barebackpad, en vandaag gaf hij tijdens het poetsen aan last te hebben van zijn rug. Mijn instructrice bevestigde dat, dus kon er niet gereden worden. Ik heb (nog) geen zadel en hiervoor heb ik weinig gereden, maar als, dan met bbp. Dus ik denk toch dat het hierdoor komt..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:52

Mijn paard (alle 4, ijslander, arabier, fjord, lusitano) is altijd heerlijk ontspannen zonder zadel en by the way, ik zit niet op mijn zitbeentjes, dat moet zeer doen!! Ik zit altijd met mijn bekken wat meer achterover gekanteld zodat ik op het zachte deel zit. (en niet als een zoutzak, fyi)

Interessant hoe je dit gemaakt heb, ik volg het even.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:52

Interessant om over na te denken! Zo heb ik het nog nooit bekeken.
Denk wel dat dit alleen geldt als je een goed passend zadel hebt, als hij niet past lijkt het me ook niet fijn voor het paard.

Weet iemand hoe het zit als je met een barebackpad rijdt?

Elin_

Re: Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:57

ik volg het even :)
rijd in de zomer vrij veel zonder zadel.
Kantel me bekken dan wel dus je zit niet echt op die beentjes...
Zowel stap , draf als galop doe ik gewoon zonder zadel.

Maar of ik nou merk dat mijn pony niet ontspant? Nee helemaal niet. ze loopt heerlijk en we maken dan ook veel lol (zonder zadel ga ik ook altijd met halstertje en niets aan het werk ,maar gewoon lol)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:03

Oef.. interessant topic! Ik ben groot zonder-zadel fan (bijvoorbeeld met een Haf), dus zou het wel heel jammer vinden als dit in de praktijk ook echt zo is als op het plaatje.. Ga dit even volgen!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:07

Vreemd... Mijn paard loopt zonder zadel beter als met zadel, en het zadel past prima.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:11

Ik vind het opvallend (en eng) dat er veel mensen roepen dat hun paard beter loopt zonder zadel.
Zeker weten dat je zadel goed is?!

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:14

Dat komt door contact en meer rijden met je benen dus lopen ze ook fijn, herken het!

en nu lees ik met poetsen boos doen. morgen komt mn osteophaat voor mn pony ik zal het haar even vragen want dat doet Andorra ook en rij ook wel eens zonder zadel.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:18

mijn paard is duidelijk not amused als ik er zonder zadel op ga zitten, bokje, oren naar achter etc. Dus ik hou het maar bij een zadel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:20

Mijn zadels passen perfect, op alle vier. En toch lopen ze lekkerder zonder dan met zadel. Ik heb er zelfs een die ik niet met zadel kan rijden, dan krijgen we rodeo en 't is geen groentje en er is ook niks mis met 'm.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:29

Mijn pony loopt ook een stuk lekkerder zonder zadel dan met. En dat is niet omdat mijn zadel niet past, ik heb namelijk net een nieuwe (die heel goed is aangemeten!). Daarbij loopt hij ook beter onder een boomloos zadel dan onder een boomzadel. Hij vindt dat close-contact dus schijnbaar fijner. Ik vind het ook veel fijner want ik kan hem stukken beter aanvoelen. Hij wordt regelmatig van top tot teen gecontroleerd en hij heeft in zijn rug nergens last van :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:07

Shahazai; Is je paard recht? heb je wel eens een boomloos zadel geprobeerd?
Mijn pony loopt ook niet fijn met boomzadel, maar die is redelijk gevoelig op de rug en heeft bovendien een hele brede rug waar een gemiddeld zadel met standaard tussenkanaal niet lekker op ligt. Een zadel blijft recht, waar een paard beweegt, in een bocht kan dan dus het kussen tegen de ruggegraat aankomen.
Mijn pony loopt met een boomloos zadel wel heerlijk, omdat dat veel meer de beweging en de vorm volgt.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:29

Marjoow schreef:
Maar, wat ik me dan nu afvraag, ligt die snelweg niet nog onder bot? Er zijn toch ook nog ribben?

Ja, dat ik bij ons ook zo, de ribben beschermen dat, het lijkt me heel raar als dat bij de paarden andersom zou zijn :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:58

BrittKitt schreef:
Shahazai; Is je paard recht? heb je wel eens een boomloos zadel geprobeerd?
Mijn pony loopt ook niet fijn met boomzadel, maar die is redelijk gevoelig op de rug en heeft bovendien een hele brede rug waar een gemiddeld zadel met standaard tussenkanaal niet lekker op ligt. Een zadel blijft recht, waar een paard beweegt, in een bocht kan dan dus het kussen tegen de ruggegraat aankomen.
Mijn pony loopt met een boomloos zadel wel heerlijk, omdat dat veel meer de beweging en de vorm volgt.

Ze zijn alle vier recht en ik rijd met zowel een (passend) boomzadel als een boomloos zadel (BF cheyenne). Ik wissel het af.
Het is trouwens niet zo dat ze met zadel niet te rijden zijn hoor, maar ik merk gewoon dat er meer ontspanning is zonder zadel.

En over die bochtjes met een boomzadel. Dat is iets waar ik me ook altijd over verwonder. We kijken altijd naar of een zadel wel perfect past, maar dan heb je het eenmaal en ga je voltes rijden. Hoe zie jij een banaan in een rechthoekkig doosje passen?
Geen aanval oid. maar gewoon iets wat ik me al heel lang afvraag.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:02

Hier passen ook alle zadels goed op de paarden, dit word regelmatig gecontroleerd.
Maar ook ik blijf bij mijn mening dat de paarden zonder adel ruimer en soepeler lopen dan met een zadel.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:02

Hier een zadelloos iemand.
Ik rijd met bbp, heb mn paard er ook mee ingereden.

En ze loopt er geweldig onder/zit heerlijk. Ik heb niet het idee dat ik haar in de weg zit.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:21

Mijn vzpaard heeft een hoge schoft, is smal gebouwd, en heeft (nog) niet zoveel rugspieren. Pas ging ik zonder zadel en had ik open plekken op mijn achterwerk. Auw! (ik had alleen maar gestapt...)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:18

Arianna1983 schreef:
Mijn vzpaard heeft een hoge schoft, is smal gebouwd, en heeft (nog) niet zoveel rugspieren. Pas ging ik zonder zadel en had ik open plekken op mijn achterwerk. Auw! (ik had alleen maar gestapt...)

Hoe krijg je dat voor elkaar? Dan moet je echt enorm aan het schuiven geweest zijn, van druk krijgt een gezond lijf echt geen open plekken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:23

En hoe kwam je paard hieronder vandaan?

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:24

Ik ben het met je eens!
Ik denk als je paard ontspannender is zonder zadel, dat je zadel niet goed ligt en dus pijn doet. :)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:36

en hoe zit dat dan bij een boomloos zadel zo als western zadels en zo
want daar licht het ook ''gewoon'' op de rug??

iemand die het weet ??

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:37

een rugspier van een paard is zo dik en sterk dat er bijna niet doorheen te komen is.
laten we uit gaan van 60 kg,dus 30 kg per kant moet je heel raar doen om door die sterke rugspieren heen te komen.
bovendien kom je dan nog niet aan 30 kg omdat de druk nog word verdeelt over je kont en een stuk bovenbeen,blijft over 15 kg??

ook mijn paard [huidige] geeft aan liever zonder zadel te lopen.
ja,zadel past en hij is zelfs even ruim als zonder en ook nog ontspannen.
ik denk dat hij de singel minder fijn vind,daar lopen ook zenuwen dus die moet je eigenlijk in je theorie meenemen.....
ik kijk liever naar het paard zelf dan leuke tekeningentjes. ;)

ik heb ook ooit een paard gehad die het absotuut niet wou hebben,dus bij haar met zadel.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:41

Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk genuanceerder ligt zoals mariska32 ook schrijft, het is niet zo zwart wit als 30kilo op 1 stuk rugspier..

En ontspannen paarden tijdens het zonder zadel rijden zou moeten aangeven dat het geen pijn kan hebben, anders ontspant het paard imo niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:53

mariska32 : Ik weet niet of je ooit een rugspier hebt gezien?
Zo dik zijn die niet.

Evenals de bespiering rondom de schoft... dat valt viel tegen als je dat ziet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:57

laran; bij goed gebruik van een boomloos zadel gebruik je de juiste pad erbij ;)
Dus wanneer er geen kussens onder zitten gebruik je inlages die bij je paard passen.

Ik kan het me prima voorstellen dat een paard met zadel minder soepel en ruim beweegt dan met. Een zadel vormt niet en een paard in beweging is heel anders dan een stilstaand paard qua vorm.