Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:49

Ik ben het eens dat iedereen gelijk behandeld moet worden.
Echt belachelijk dat zulke dingen voorkomen dat zware mensen beledigt worden

Gina

Re: Wanneer is een ruiter te vors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:52

Het ligt eraan hoe het paard gebouwd is natuurlijk, is het een klein slank ponytje of een lekkere stevige pony. Je kunt altijd wel een pony vinden waar je niet tot last ben tot de pony. Mensen met overwicht kunnen gewoon rijden.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:35

Ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Iedereen moet genieten van wat ze leuk vinden. Het moet allemaal wel verantwoordelijk blijven. Als een stevig persoon goed mee gaat met de gangen van het paard zal dat geen schade toebrengen denk ik. Als je verkeerd rijd zal het schade gaan aanbrengen of je nu stevig bent of erg slank. En er meot ook gekeken worden naar het formaat en bouw van de pony/het paard

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:58

Mensen beledigen kan nooit de bedoeling zijn, maar ik vind wel dat persé willen rijden niet 'over de rug van een paard moet gaan'. M.a.w. wat ik veel zie is dat juist mensen met overgewicht kiezen voor kleinere, stevig gebouwde paardjes (Haflingers e.d.), omdat ze denken dat die dit wel aan kunnen en mss omdat deze handiger zijn vwb het opstappen (?). Het probleem waar ze echter tegen aan lopen zijn mn de zadels. Deze zijn vaak te klein waardoor de druk niet goed verdeeld wordt, of ze nemen een zadel waar ze wel (redelijk) in passen, maar wat weer te lang is voor de rug van het paardje. Dan ben je m.i. echt verkeerd bezig. Als je bepaalde verwachtingen aan je paard stelt (en die stel je altijd), mag het paard ook bepaalde verwachtingen aan de ruiter stellen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:56

kellymeup84 schreef:
Hallo mensen,

Ik wil even een discussie uitlokken en ben erg benieuwd naar jullie mening.
Deze discussie is niet om mensen te beledigen of te kleineren maar om te zorgen dat er meer begrip komt voor stevige/vorse mensen in de paardensport.

In de paardensport is er helaas een ideaal beeld van een ruiter.Het gebruikelijke ruiterbeeld is een slanke en niet te lange ruiter.
Een ruiter met veel overgewicht of een stevige bouw wordt al snel beledigd of gekleineerd.Deze mensen krijgen dan te horen dat de rug van het paard doorzakt als ze er op gaan zitten of dat het geen gezicht is om zo'n dikzak op het paard te zetten.Hier ben ik zelf erg op tegen.Zelf hou ik er helemaal niet van om iemand te kleineren of te beledigen.Ik ben van mening dat iedereen van deze mooie sport moet kunnen genieten.En dat iedereen eventueel aan de wedstrijdsport moet kunnen deelnemen?
Hebben deze mensen ook niet gewoon het recht om te genieten van de paardensport?????Worden ze al niet genoeg beledigd en gekleineerd in de maatschappij?

Graag wil ik weten wanneer jullie een ruiter te vors/stevig/dik vinden voor het rijden op een paard.En wat jullie vinden van deze stelling?

Groetjes van een jurylid die graag wil dat iedereen gelijk is!!!!!!!!!!!!!!!

Volgens mij wil jij helemaal geen discussie uitlokken. jij wilt geen criteria horen over wanneer iemand nu wel en niet te paard moet stappen. Volgens mij zoek je medestanders die jou mening delen dat alles en iedereen maar op een paard moet kunnen stappen. Jouw mening komt over dat als het gaat om plezier van de ruiter dat alles dan maar geoorloofd is. Ik deel die mening helaas niet met je. Ik vind namelijk het welzijn van een paard altijd boven het plezier van een ruiter gaan.

Daarnaast vind ik niet dat je met (zwaar) overgewicht op een paard moet stappen. En dan heb ik het niet over een paar kilo te zwaar of een forse bouw. Maar dan heb ik het over mensen met een ongezond hoge BMI. Het gaat mij niet om het estetische (dus om het plaatje). Het gaat mij ook niet om de feitelijke kilo's die iemand weegt. Iemand van 75 KG hoeft niet te zwaar te zijn voor een paard. het verschil zit hem in of diegene van 75 kg 1.80m is of 1.60m.

Het gaat mij er om dat je als ruiter met een ongezond hoge BMI nooit over een dermate goede conditie en postuur kunt beschikken die nodig is om (voor het paard) goed en gezond verantwoord te kunnen rijden. Paardrijden is SPORT. Wij verwachten van ons paard dat het een 'atleet' is en vaak ook nog een flinke fysieke inspanning. Een paard is geen fitnessapparaat. En een paard mag je ook niet 'misbruiken' als troost omdat je je zo rot voelt omdat je te dik bent of zo.

Als jij over een ongezond hoge BMI die in de regel gepaard gaat met een slechte conditie op je paard gaat zitten dan ga je hem als ruiter snel in de weg zitten. Omdat je lichaam dan de coordinatie en balans niet op kan brengen (dat kost meer kracht dan je denkt!)

Verder zijn alle opmerkingen als: ja-maar er zijn ook dunne ruiters die niet kunnen rijden etc. allemaal dooddoeners. Als jij het beste met je paard voorhebt dan neem je je verantwoordelijkheid en zorg je dat je als ruiter fysiek goed in vorm bent voordat je op je paard stapt. dan nog wil het niet zeggen dat als je als ruiter goed in vorm bent je meteen goed kunt rijden. Maar je beschikt dan als ruiter wel over de belangrijkste BASISVOORWAARDE om goed te kunnen/gaan rijden.

Bijkomend voordeel van mensen die aandacht besteden aan en bewust zijn van hun eigen fysiek en conditie is dat zij ervaren wat lichamelijk inspanning en training met je lichaam doet. Informatie die essentieel is bij een goede verantwoorde training van je paard en preventie van overbelasting. Daardoor kunnen zij zich beter in hun paard verplaatsten en kunnen zij gerichter hun paard trainen. Zijn zij beter in staat rekening te houden met spierpijn etc bij het paard.

Helemaal als je aan wedstrijsport deelneemt vind ik dat je als ruiter in shape moet zijn. Bij topruiters is het al gemeengoed geworden. Die doen naast het paard ook allerlei trainingen om hun conditie, coordinatie en balans te verbeteren. En niet voor niets. Als je serieus met je sport bezig bent en respect voor je paard hebt dan doe je dat. het gekke is dat men wel staat te springen om allerlei trainingsmethoden voor het paard te kopieren/imiteren van topruiters, maar het aspect 'ruitertraining' wordt door wannabe-wedstrijdruiters nog niet zo driftig gekopieerd van topruiters... Dat zegt m.i. veel over mentaliteit. We willen allemaal leuk lintjes rijden, waarbij het publiek en omstanders vooral vaak oh en ah moeten roepen. Maar we willen er vooral niet te veel voor doen en/of laten.

En nee, niet iedereen heeft m.i. het recht om te genieten van paardensport. Niet als zij bewust de ogen sluiten voor al wat nadelig kan zijn voor het welzijn van hun paard omdat zij niet de discipline of de mogelijkheden hebben om er wat aan te doen. Mensen die leven van een uitkering hebben ook niet het recht te genieten van een paard. Als je het niet kan betalen, dan kan het gewoon niet. Allemaal heel oneerlijk en zo. Maar dat is het leven en zo is het nu eenmaal. Verder kun je als je niet in shape bent ook op andere manieren genieten van je paard, dan alleen maar door er op te zitten. Ga met je paard wandelen of harlopen om je eigen conditie te verbeteren oid. Sla je twee vliegen in 1 klap.

Ik gun iedereen al het geluk van de wereld, maar als ik iemand met zwaar overgewicht op een paard rond zie gaan, dan kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat diegene het welzijn van zijn paard echt hoog in het vaandel heeft en serieus/verantwoord/bewust met paardensport bezig is. En daar kan ik niet heel veel begrip voor opbrengen...

Zelf ben ik onlangs begonnen met een speciaal ruiterprogramma op de sportschool. Daarin krijg je allemaal oefeningen die je conditie/coordinatie en balans verbeteren. Je wordt je daarin heel bewust van je lichaam en je houding en ik kan het iedereen aanbevelen. Ik vind ook dat voor dit soort dingen in de paardensport veel meer aandacht moet zijn.

Deborah_ schreef:
Ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden.

Ik vind ook dat iedereen gelijk behandeld moet worden: Iedereen te paard moet over een goede conditie en fysieke gesteldheid beschikken. Dus ook slanke mensen moeten aan hun conditie werken (slank betekent ook niet automatisch dat je een goede conditie hebt. Ik vind dat het onderwerp uit de taboesfeer gehaald moet worden en dat er aandacht aan moet worden besteed. Zeker gezien het feit dat in Nederland 1 op de 8 kinderen al te zwaar is, in Amerika is dat al 1 op 3. Als die trend zich doorzet is straks 1 op de 8 ruiters te zwaar/niet in shape en dat lijkt mij niet bevordelijk voor het welzijn van paarden.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:31

Je hebt je mening met goede argumenten onderbouwd, jasmijn78. Ik ben het met een aantal punten zeker met je eens. Ik vind inderdaad ook dat mensen met echt een grote mate van overgewicht eerst zelf over een bepaalde conditie moeten beschikken alvorens op een paard te stappen. En dat het ook niet verantwoord is om met een grote mate van overgewicht een paardenrug te gaan belasten.

Echter, vind ik wel dat wanneer er sprake is van licht overgewicht er prima genoten kan worden van de prachtige paardensport. }:0 Mits er gebruik wordt gemaakt van een paard wat het gewicht daadwerkelijk kan 'tillen'. Ik heb ooit een 'zwaar' iemand wedstrijden zien rijden op een ielig arabiertje. Kijk dat waardeer ik dan weer minder.

Maar, waar trek je de grens... Wanneer is iemand te zwaar voor zijn paard? :z

Phaedra01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:35

Je zal het wel aan je paard merken waneer je te zwaar bent.
Als mijn papa op mijn arabiertje zit gaat ze amper vooruit en biet ze veel protest.
Ze pompt dan ook gemakkelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:11

Denk niet dat het een recht is dat iedereen paard kan rijden,
er zitten nou eenmaal beperkingen aan het paard.

Met andere woorden als je zwaarder weegt (of dat nou uit de lengte of uit de breedte komt)
zoek dan een passend paard, dan hoeft het geen probleem te zijn.

Overigens hoeft iemand van 1.50 lang met overgewicht, niet te zwaar te zijn voor een paard..
(Stel dat die 80 kilo weegt, dan is dat wel overgewicht, maar is er best passend paard vindbaar. )
Vandaar dat ik zwaarder? lastig begrip vind.

Ben je dusdanig zwaar dat er geen paard bij te vinden is? (of dat nou uit de lengte of de breedte komt)
Tja, jammer maar helaas, als er geen passend paard is, misschien maar gaan mennen??

Niet rottig bedoeld, maar denk dat iedereen hier begrijpt dat je met 200 kilo (heel extreem) niet meer op een
paard kan gaan zitten. Dus kan het geen recht noemen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:20

Buiten dat ik zelf vindt dat de grootte en bouw van een paard toch wel een indicatie is van hoeveel het dier kan dragen, heeft de mate van getraindheid er ook mee te maken in mijn ogen. Iemand van bijv. 1.70 die 85 kilo weegt, heeft in mijn ogen iets overgewicht.
Op een gemiddeld gebouwde pony 1.50 kan zo iemand prima rijden, mits het een goede ruiter is. Maar wel alleen als het dier al rugspieren heeft en gewend is aan het dragen van iemand. Ik zou diegene namelijk niet een jong dier in laten rijden, daar zou ik dan liever een ruitertje van max. 60 kilo opzetten.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:26

Kukkie schreef:
Buiten dat ik zelf vindt dat de grootte en bouw van een paard toch wel een indicatie is van hoeveel het dier kan dragen, heeft de mate van getraindheid er ook mee te maken in mijn ogen. Iemand van bijv. 1.70 die 85 kilo weegt, heeft in mijn ogen iets overgewicht.
Op een gemiddeld gebouwde pony 1.50 kan zo iemand prima rijden, mits het een goede ruiter is. Maar wel alleen als het dier al rugspieren heeft en gewend is aan het dragen van iemand. Ik zou diegene namelijk niet een jong dier in laten rijden, daar zou ik dan liever een ruitertje van max. 60 kilo opzetten.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, iemand van 85 kilo is in mijn ogen toch echt te zwaar voor een pony, en zou zeker op een paard moeten stappen.

Verder ga ik helemaal mee met Jasmijn78, goed onderbouwd en duidelijk uitgelegd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:05

Kukkie schreef:

Inderdaad getraind paard, daar zat ik nou mee, met als ik wel vorig jaar veulen voor eigen gebruik uit mijn fjord zou
hebben gefokt.
Zeker als zo'n dier jong is, kan ik daar niet zomaar op gaan zitten, ben ik veels te zwaar voor.
Zou dus om die reden iemand anders moeten zoeken voor het inrijden etc.
(en nee, geen 85 kilo, minder.. anders ging ik nu hardlopen en mijn dieet ernstig aanpassen, want dat vind ik ook voor mijn fjord te zwaar.)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:10

gliss schreef:
Echter, vind ik wel dat wanneer er sprake is van licht overgewicht er prima genoten kan worden van de prachtige paardensport.

Zie:
jasmijn78 schreef:
Daarnaast vind ik niet dat je met (zwaar) overgewicht op een paard moet stappen. En dan heb ik het niet over een paar kilo te zwaar of een forse bouw. Maar dan heb ik het over mensen met een ongezond hoge BMI.

Ik heb het dus niet over een paar kilo extra....

gliss schreef:
Maar, waar trek je de grens... Wanneer is iemand te zwaar voor zijn paard?

Het is jammer dat maar weinigen de discussie een level hoger kunnen trekken en blijven hangen op geneuzel over feitelijke kilo's eg gewicht. Je gaat dan zo aan het belangrijkste aspect voorbij namelijk dat een ruiter IN GOEDE CONDITIE moet zijn.

Liever een ruiter die in gewicht misschien wat zwaar is maar wel over een gezonde BMI en een goede conditie beschikt. Liever iemand van 1.90 en 80 kg dan iemand van 1.60 en 80 KG. Als jij met een lengte van 1.60 80 KG weegt dan ben je namelijk niet gezond, beschik je niet over een goede conditie en ligt het voor de hand dat je dan een postuur hebt dat niet meewerkt bij paardrijden en goed in balans zitten.

Phaedra01 schreef:
Je zal het wel aan je paard merken waneer je te zwaar bent.

Nee, dat zie je niet heel snel. Tegen de tijd dat een paard dat pas gaat aangeven is het te laat. Bovendien moet je zelf verantwoordelijkheid nemen en niet gaan zitten wachten tot het paard het aangeeft.

Sjolvir schreef:
Met andere woorden als je zwaarder weegt (of dat nou uit de lengte of uit de breedte komt)
zoek dan een passend paard, dan hoeft het geen probleem te zijn.

Naast dat je als ruiter voor je eigen goede conditie moet je inderdaad ook een paard zoeken wat bij je postuur en lengte past. Maar een groter/sterker paard nemen omdat je overgewicht hebt is een lapmiddel. Den ben je niet bewust met paardrijden bezig, maar ben je het probleem aan het verbloemen.

Sjolvir schreef:
Overigens hoeft iemand van 1.50 lang met overgewicht, niet te zwaar te zijn voor een paard..

Nee, maar diegene heeft dan wel een ongeschikt postuur en onvoldoende conditie om goed te kunnen paardrijden en gaat zijn paard dus in de weg zitten. Ik blijf er bij: als je gezond en bewust met paardensport bezig bent ga je NIET met (zwaar!) overgewicht te paard zitten. (BTW: JUIST als je een lengte van 1.50 hebt moet je oppassen met overgewicht. Want als je zo klein bent heb je ook korte benen, als die ook nog eens heel dik zijn kun je NOOIT fatsoenlijk zitten op je paard. Als schaf je het allerbeste zadel aan nog niet))

Kukkie schreef:
Buiten dat ik zelf vindt dat de grootte en bouw van een paard toch wel een indicatie is van hoeveel het dier kan dragen, heeft de mate van getraindheid er ook mee te maken in mijn ogen.

Nee, dat heeft er niets mee te maken. Het gaat er om dat de ruiter de verantwoordelijkheid moet nemen om in een passende conditie (op een bij zijn lengte en postuur passend) paard te stappen. Als dat gebeurd dan hoeven we niet te neuzelen over hoe sterk het paard moet zijn, want dan zal een ruiter namelijk niet snel te zwaar zijn voor een paard.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:47

Had het hier toevallig van het weekend over.

@jasmijn: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben het helemaal met je eens.

Edit: daar zijn toch ook gewoon normen voor? Ik herinner me een norm van 10 tot 15% van het gewicht van je paard? Dus als je een rank KWPN-ertje hebt, mijn laatste merrie woog (in Emmeloord op de weegschaal) 550 kilo, dus dan mag je 55 tot 82.5 kilo wegen. En dan vind ik persoonlijk inderdaad die 55 een beetje als norm voor bijvoorbeeld Z dressuur (wedstrijdsport) en boven die 82,5 zou je er gewoon helemaal niet meer op moeten stappen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:03

@jasmijn: Je lijkt het idee te hebben dat iemand die te zwaar is niet in een goede lichamelijke conditie kan zijn. Dit is alleen een illusie van mensen die zelf geen ervaring hebben met te dik zijn. ;)
Mijn zus is bij tijden veel te zwaar voor haar lengte, maar sport de meeste jongeren er makkelijk uit. Eerste rondje skeeleren van het jaar? Och, dan doe je een rondje Zoutkamp van 40 kilometer. En weet je niet wat je zal doen op de zondag? Dan stap je om 10 uur 's ochtends op de fiets en kom je om 6 uur 's avonds weer eens thuis.
Te dik zijn is echt geen reden om geen goede conditie of lichaamscontrole te hebben.

Overigens denk ik dat mensen gewoon hun gezonde verstand moeten gebruiken. Net zoals je een rank klein kind geen zware rugtas geeft, ga je niet op een paard zitten die dat gewicht niet aankan. Gezond verstand lijkt alleen vaak te ontbreken bij mensen in de paardenwereld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:07

Op een manege waar ik ooit een tijdje met m'n paard heb gestaan, is er een keer geweigerd een paard te verhuren aan een vrouw.
Dat waren een man en een vrouw die voor een uur twee paarden wilden huren om te rijden.
De vrouw was echt veel te zwaar en de manege houder wilde geen risico nemen met z'n paarden.
Het was wel heel vervelend natuurlijk, die vrouw voelde zich vreselijk opgelaten.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:09

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

secequine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:20

Voor mij staat 1 ding centraal welzijn voor het paard. Als de combinatie in balans is dan vind ik het prima.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:59

julius_juut schreef:
Je lijkt het idee te hebben dat iemand die te zwaar is niet in een goede lichamelijke conditie kan zijn. Dit is alleen een illusie van mensen die zelf geen ervaring hebben met te dik zijn.

Nee, dat bestaat niet. Als je zwaar overgewicht hebt heb je geen goede lichamelijke conditie voor paardrijden. Conditie is niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je coordinatie, balans, stabiliteit en natuurlijk je postuur. Als jij een ongezond hoge BMI hebt, ben je gewoon ongezond. Ook voor paardrijden.

Maar goed, het is een gebruikelijke reactie. Als we het over conditie en gewicht hebben dan zijn of kennen we natuurlijk allemaal net die ene persoon op wie dat dan weer niet van toepassing is. Want die is natuurlijk ondanks dat diegene veel te dik is, wel geschikt voor paardrijden en zo.....

julius_juut schreef:
Te dik zijn is echt geen reden om geen goede conditie of lichaamscontrole te hebben.

Jawel. Wel als je een ongezond hoge BMI hebt. TE dik is altijd ongezond en dus heb je dan geen conditie. Bovendien vergeet jij dat te dik zijn ook nadelig is voor je postuur. En dat is gewoon een kewestie van biomechanica en natuurkunde.

julius_juut schreef:
Overigens denk ik dat mensen gewoon hun gezonde verstand moeten gebruiken.

Ze moeten niet alleen hun gezonde verstand gebruiken. ook zorgen dat dat verstand in een gezond en goed lichaam zit. Onze paarden willen wij toch ook mentaal en fysiek in orde hebben en houden?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:04

Helemaal met je eens Jasmijn78, er zijn ook maneges die voor hun manege paarden een maximum aanhouden van 80kg. Vind ik op zich een goede zaak, zeker manegepaarden worden toch intensief gebruikt.

Denk dat je moet kijken naar het welzijn van het paard en dan pas naar wat de ruiter zou willen of wensen, een paard is geen gebruiksartikel, ook al wordt het maar al te vaak zo ingezet om onszelf te plezieren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:09

Colway schreef:
er zijn ook maneges die voor hun manege paarden een maximum aanhouden van 80kg. Vind ik op zich een goede zaak, zeker manegepaarden worden toch intensief gebruikt

Op zich een goede zaak, maar nog mooier is dat maneges ook voorafgaand aan de lessen aandacht besteden aan de fysieke gesteldheid en conditie van de ruiter. Door ook iets van een warmingup-cooling down te doen voor ruiters of zo. En ruiters adviseren over een goede training naast het paardrijden etc. Als (jonge) beginnende ruiters dat al meteen meekrijgen. Jong geleerd is oud gedaan. Zeker voor de kinderen van nu waarvan een groot deel misschien wel buiten dat ene uurtje paardrijden om alleen maar op de bank ligt te gamen en tv te kijken...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:14

Mijn mening : Zodra je paard er last aan ondervind... ben je te groot/zwaar

Ik ben zelf 1.73 en weeg denk ik 68 kilo.
Ik rij een pony van 1.40.

Ik ben te groot voor het mooie. Maar de pony red het prima.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:07

Jolliegirl schreef:
Mijn mening : Zodra je paard er last aan ondervind... ben je te groot/zwaar

Sja, nou dat is echt een aanvulling op alle voorgaande posts :o?

Een paard zal niet zo snel aageven dat je te zwaar bent. Bovendien moet je als bewuste ruiter je paard ook niet onnodig met extra gewicht WILLEN belasten. Hoe minder hoe beter.

Ik begrijp al dit soort opmerkingen, en al die uitvluchten als: ja maar het paard zal het wel aangeven, en die en die is ook te dik maar heeft wel een goede conditie, en als je maar een goed zadel hebt, of een sterk paard....

Ben je nou bewust met je paardensport bezig of niet? Of is een paard slechts lief en leuk zolang we er zelf maar niets voor hoeven laten? Vooral lol MET je knol, maar om het ook lollig VOOR je knol te houden??? Daar is wel aandacht voor. Zolang we het maar af kunnen kopen. Oh, het beest zit een scheet dwars... En men laat een batterij specialisten aanrukken en het beest door de medische molen halen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Maar eens kritisch naar jezelf kijken is er vaak niet bij. En owee als een ander er een keer wat van zegt. Dan gaan we allemaal beledigd zitten doen en zitten pruilen: ja-maar ik..... en dikke mensen mogen ook genieten etc. Dure adviezen om een specialist te laten komen worden gretig ter harte genomen, maar om wat aan je eigen fysiek te doen (wat zelf helemaal niets hoeft te kosten...) dat komt niet aan. Zo vreemd.....

Gewoon je gezond verstand gebruiken is het volgende: Ga pas te paard zitten als je zelf ook fit en in shape bent, sluit hem niet 23/7 op in een afgesloten box en prop hem niet vol met (kracht)voer en allerlei liflafjes.... Als je dat alleen al doet dan ben je al een heel eind op weg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:50

ik heb eens een dame op een foto gezien die op een smal gebouwd paardje zat. Deze dame heeft flink over gewich. Je zag duidelijk dat de rug van dit paard hol trok,,,,nee dat vond ik niet kunnen. als je wat zwaar van gewicht bent, prima maar kies dan een goed sterk groot paard..en niet een smal gebouwd paardje, dan ben je mijn ogen een dikke egoist!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:06

ik ben het eens met jasmijn78, niets aan toe te voegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:12

Zeg jasmijn, ook ik mag mn mening hier geven ;)
De voorgaande posten klopten, had er dus niets aan toe te voegen.

Wel voeg ik mijn voorbeeld erbij toe.
En neem van mij maar aan dat mijn pony het echt aangeeft als hij het teveel vind... dit heeft ie namelijk als eens gedaan...
Heb voor mijzelf ook een max. als ik 70 kilo kom te wegen... moet ik er iets aan gaan doen... maar stap ik niet meer op de pony.
Tot nu toe ben ik aan het afvallen, dus 't wordt alleen maar makkelijk voor hem.

Keuzes maken.
Mijn pony gaat vóór mij!