Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kellymeup84 schreef:Hallo mensen,
Ik wil even een discussie uitlokken en ben erg benieuwd naar jullie mening.
Deze discussie is niet om mensen te beledigen of te kleineren maar om te zorgen dat er meer begrip komt voor stevige/vorse mensen in de paardensport.
In de paardensport is er helaas een ideaal beeld van een ruiter.Het gebruikelijke ruiterbeeld is een slanke en niet te lange ruiter.
Een ruiter met veel overgewicht of een stevige bouw wordt al snel beledigd of gekleineerd.Deze mensen krijgen dan te horen dat de rug van het paard doorzakt als ze er op gaan zitten of dat het geen gezicht is om zo'n dikzak op het paard te zetten.Hier ben ik zelf erg op tegen.Zelf hou ik er helemaal niet van om iemand te kleineren of te beledigen.Ik ben van mening dat iedereen van deze mooie sport moet kunnen genieten.En dat iedereen eventueel aan de wedstrijdsport moet kunnen deelnemen?
Hebben deze mensen ook niet gewoon het recht om te genieten van de paardensport?????Worden ze al niet genoeg beledigd en gekleineerd in de maatschappij?
Graag wil ik weten wanneer jullie een ruiter te vors/stevig/dik vinden voor het rijden op een paard.En wat jullie vinden van deze stelling?
Groetjes van een jurylid die graag wil dat iedereen gelijk is!!!!!!!!!!!!!!!
Deborah_ schreef:Ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden.
Mits er gebruik wordt gemaakt van een paard wat het gewicht daadwerkelijk kan 'tillen'. Ik heb ooit een 'zwaar' iemand wedstrijden zien rijden op een ielig arabiertje. Kijk dat waardeer ik dan weer minder.
Kukkie schreef:Buiten dat ik zelf vindt dat de grootte en bouw van een paard toch wel een indicatie is van hoeveel het dier kan dragen, heeft de mate van getraindheid er ook mee te maken in mijn ogen. Iemand van bijv. 1.70 die 85 kilo weegt, heeft in mijn ogen iets overgewicht.
Op een gemiddeld gebouwde pony 1.50 kan zo iemand prima rijden, mits het een goede ruiter is. Maar wel alleen als het dier al rugspieren heeft en gewend is aan het dragen van iemand. Ik zou diegene namelijk niet een jong dier in laten rijden, daar zou ik dan liever een ruitertje van max. 60 kilo opzetten.
Kukkie schreef:Buiten dat ik zelf vindt dat de grootte en bouw van een paard toch wel een indicatie is van hoeveel het dier kan dragen, heeft de mate van getraindheid er ook mee te maken in mijn ogen. Iemand van bijv. 1.70 die 85 kilo weegt, heeft in mijn ogen iets overgewicht.
Op een gemiddeld gebouwde pony 1.50 kan zo iemand prima rijden, mits het een goede ruiter is. Maar wel alleen als het dier al rugspieren heeft en gewend is aan het dragen van iemand. Ik zou diegene namelijk niet een jong dier in laten rijden, daar zou ik dan liever een ruitertje van max. 60 kilo opzetten.
gliss schreef:Echter, vind ik wel dat wanneer er sprake is van licht overgewicht er prima genoten kan worden van de prachtige paardensport.
jasmijn78 schreef:Daarnaast vind ik niet dat je met (zwaar) overgewicht op een paard moet stappen. En dan heb ik het niet over een paar kilo te zwaar of een forse bouw. Maar dan heb ik het over mensen met een ongezond hoge BMI.
gliss schreef:Maar, waar trek je de grens... Wanneer is iemand te zwaar voor zijn paard?
Phaedra01 schreef:Je zal het wel aan je paard merken waneer je te zwaar bent.
Sjolvir schreef:Met andere woorden als je zwaarder weegt (of dat nou uit de lengte of uit de breedte komt)
zoek dan een passend paard, dan hoeft het geen probleem te zijn.
Sjolvir schreef:Overigens hoeft iemand van 1.50 lang met overgewicht, niet te zwaar te zijn voor een paard..
Kukkie schreef:Buiten dat ik zelf vindt dat de grootte en bouw van een paard toch wel een indicatie is van hoeveel het dier kan dragen, heeft de mate van getraindheid er ook mee te maken in mijn ogen.

julius_juut schreef:Je lijkt het idee te hebben dat iemand die te zwaar is niet in een goede lichamelijke conditie kan zijn. Dit is alleen een illusie van mensen die zelf geen ervaring hebben met te dik zijn.
julius_juut schreef:Te dik zijn is echt geen reden om geen goede conditie of lichaamscontrole te hebben.
julius_juut schreef:Overigens denk ik dat mensen gewoon hun gezonde verstand moeten gebruiken.
Colway schreef:er zijn ook maneges die voor hun manege paarden een maximum aanhouden van 80kg. Vind ik op zich een goede zaak, zeker manegepaarden worden toch intensief gebruikt
Jolliegirl schreef:Mijn mening : Zodra je paard er last aan ondervind... ben je te groot/zwaar