Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:14

Leorah schreef:
Ik weet dus dat dat niet zo hoeft te zijn. Waar staat dat beschreven dan? Heb je een linkje?

Dat is gewoon anatomie ;)
Is niet gezegd dat sommige paarden daar niet enorm goed mee kunnen functioneren ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:14

Ik vind dit een heeel leerzaam topic, en wil hier best een foto plaatsen van mijzelf met mijnp aard vorig jaar, wat is zoals TS het bedoelt :P maar dan wil ik neit helemaal de grond in getrapt worden :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:15

Sizzle schreef:
Ik ben het met Setteke eens :j
Als je nou echt een kneiter goed paard hebt dat ook niet extreem kwalijk nemend is zou je misschien zelfs zonder het paard direct schade aan te doen die 7 minuten nog wel een oprichting kunnen afdwingen. Of je dat wilt is een andere vraag.

Dank je Sizzle, het gaat er dus niet om wat jij wilt, maar wat de jury wil zien ;) . De andere optie is thuis blijven (trainen)!

Graag _PSM_ :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:15

Toch zou ik dat stukje theorie graag eens willen lezen, dus als je iets kan vinden waarin staat beschreven dat dit opgaat voor ALLE paarden, ongeacht hun bouw, dan zie ik dat graag.

__PSM__

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:20

Afbeelding

ZOiets... vorig jaar op B-L1 niveau

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:21

Leorah schreef:
Professor, misschien moet je de openingstopic nog eens goed doorlezen. Ik heb het over een paard dat in constante en ontspannen aanleuning achter de loodlijn loopt, dus niet over doorhangende teugels, waarbij geen sprake kan zijn van contact of aanleuning?

Daar ging het niet over mijn opmerking, niet over uw paard.

Leorah schreef:
En je bent zo bezig met het feit dat het "moet" vanwege reglementen. Ik wil juist mijn twijfels bij de reglementen zetten, omdat ik vind dat men er niet elk paard recht mee doet. Reglementen kunnen ook aangepast worden dus daar moet je je niet zo blind op staren denk ik.

Nergens heb ik moet geschreven, men dient het paard zo te rijden.
Bovendien achter de loodlijn is gewoon schadelijker voor de hals- en rugband van het paard.
Het streven is op of voor de loodlijn, wanneer u zelf rijd kunt u het gevoel hebben dat het paard dan ontspannen gaat, maar denk dat het meer loopt zoals u ook beschrijft, dat is denk ik het verschil, paarden die goed gereden worden gaan en lopen niet dat doen zij op de weide.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:21

Leorah dankjewel <3
Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt!

Super beschreven in je topicstart 8-)
Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat een paard dat iets achter de loodlijn loopt wel de ruimte bij de kaak moet behouden.

Iets achter of iets voor de loodlijn vind ik niet kwalijk. In de hogere klasses zie ik wel graag paarden op de loodlijn, tenzij dit in een natuurlijke houding gebeurt. Dit is ook makkelijker te bereiken wanneer het paard zijn achterkant is gaan zakken.
Laatst bijgewerkt door doei op 10-01-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:22

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:23

__PSM__ schreef:
Afbeelding

Wat moet men met zo´n foto????????
Nog even en het paard doet een koprol.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:24

Wat ik heb geleerd is dat een paard wanneer hij achter de loodlijn loopt geen correct ruggebruik heeft. Fijner voor het paard dus, lange rugspieren worden dan niet opgerekt dus dan heb je daar ook geen last van.

Alleen ik mag toch aannemen dat je wel weet waarom een paard nageeflijk hoort te zijn en in de juiste balans en ontspanning hoort te lopen. Wat ook tegennatuurlijk is, maar voor het behoud van je paard.

setteke

_PSM_, dit vind ik dus een mooi voorbeeld :D . De hals is op lengte, je rijdt met een nette verbinding, het paard schuimt lekker, maar heeft inderdaad zijn nek niet als hoogste punt en gaat wat achter de LL. Ik kijk hier dus vele malen liever naar, dan een getrickst paard :D .

sanne83

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:25

Is dat zo bij een paard wat misschien 5 cm achter de loodlijn loopt en een bocht door komt... Nogmaals, dit is alleen maar om voor mij de boel begrijpbaarder te maken hoor, inmiddels zijn we een jaar verder en loopt paardlief er heel anders bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:25

Wat je jury wil zien...nee eigenlijk meer wat de jury volgens het boekje hoort te beoordelen.
Ik vind de regelementen daarop aanpassen persoonlijk geen goed idee, want idd het verschil tussen een heel goed paard achter de ll en een heel goed paard dat wel aan alle punten voldoet moet gewoon te scoren blijven. Voldoet je paard niet aan het ideaal dan vind ik persoonlijk dat je dat gewoon moet accepteren op een bepaald moment.

Ik zit hier te denken welke GP dressuurruiter (duits denk ik) nou toch jaren geleden zo'n schimmel had met een onhandige (lage) halsinplant. Hij liet hem echter super in zijn waarde en in de piaffe had je het idee dat hij amper nog 'aan de teugel' was en van oprichting was zeker geen sprake, desondanks wel voor de ll. Prof, jij weet vast wel wie ik bedoel (?).

PSM: wat een schitterend paard. Ik vind dat dit beeld niet perse storend hoort te zijn tot de L2 ongeveer. Daarna moet het toch mogenlijk zijn om zo'n paard meer bergop te krijgen, het lichaam lijkt hij er wel voor te hebben. Als je trouwens zelf iets opgerichter zou zitten op die foto zou het beeld ook alweer anders zijn, nu ben je eigenlijk samen aan het duiken en dan valt het ook meer op.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:27

Ik ken er niet veel van, maar vind het wel een leuke discussie, ik rij momenteel ook een ellendig lang paard, die altijd achter de loodlijn kruipt, maar of dat gewenning is doordat hij ervoor zo werd gereden, of omdat hij zo lang is, weet ik niet. dus ik ga eventjes volgen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:28

Sizzle, helemaal eens hoor absoluut.... In het L1 hebben we ook lang rondgehobbeld op deze manier, en onze wpen tot aan 24 allemaal volgereden, nu ben ik echter toch meer bezig hem van achteruit omhoog te krijgen en is het hele beeld al zoveel anders, dat is wel dé reden waarom ik hem nu al een tijdje thuis heb voor het L2....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:29

Maar het is toch makkelijk om te bedenken waar het probleem vandaan komt wanneer het paard niet correct gereden wordt?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:32

ik, heheh en dat is maar 1 mening natuurlijk, ben van mening dat dit paard vanaf het begin een goede start heeft gehad... er is nog nooit met maar 1 vinger of wat dan ook aan hem gerukt :n of getrokken....

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:34

__PSM__ schreef:
Afbeelding

Paard loopt iets achter de loodlijn en het hoogste punt is de bolling in de hals, niet de oren.
Achterhand is er wel onder, voorbeen is snel genoeg weg en er is ruimte bij de kaak en klieren.
Dit paard loopt in mijn ogen voor B-L1 niveau prima!

Ik vind dat je ook niet meer kan verwachten als dit!
Paard word nog getraind op lager niveau en moet gewoon sterker worden, de achterhand moet meer zakken, waarna de oprichting ook beter wordt.
Ik vind het jammer dat mensen dit niet graag zien!

Natuurlijk willen we allemaal het liefste dit zien:
Afbeelding
Maar mag een paard ergens beginnen? Ik zie het plaatje van PSM veel liever als een plaatje van een paard in die oprichting met weggedrukte weg en klieren die uitspatten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:54

Een paard hoort op dit niveau voorwaarts neerwaarts te gaan dit paard gaat neerwaarts maar de neus is niet voorwaarts gericht, vergelijk het eens met dee afbeelding die gemaakt is van een foto computerbeeld van gemaakt:
Afbeelding
Hieronder het verschil tussen ondertreden dus dragen en stuwen.
Afbeelding
Groen is draagkracht (ondertreden) rood stuwkracht (voorwaarts drukken)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:02

Maar bovenstaande onderste 2 plaatjes, is het paard daar niet gewoon verder ind e beweging?

Proffessor, bedankt voor de uitleg, wat ik wel raar vind is dat je dan bijna geen paarden tegen komt die op die manier gereden wordt, op B en L1 niveau... en als je ze ziet, dan staat daar negen van de tien keer dat het paard uit elkaar valt... hoe ziet u dit dan..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 15:20

Ik vind het mooie plaatjes en ook duidelijk, alleen zie je in deze plaatjes ook duidelijk een bepaalde bouw van een "ideaal" dressuurpaard terug. En ik blijf van mening dat het achterbeen absoluut dragend kan zijn en niet stuwend bij een paard met langere rug/nek die toch achter de loodlijn gaat. En dragend bedoel ik dan ook op ZZ-niveau of hoger en niet in de basisafrichting. Dat je zegt dat het schadelijk is... ja in gedwongen houding geloof ik dat zeker, maar niet de gevallen die ik hierboven aankaartte. Ik heb trouwens in mijn standpunten wel enkele ervaringen van eigen paarden meegenomen, maar spreek ook uit ervaringen als instructice bij bepaalde wedstrijdpaarden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:32

__PSM__ schreef:
Ik vind dit een heeel leerzaam topic, en wil hier best een foto plaatsen van mijzelf met mijnp aard vorig jaar, wat is zoals TS het bedoelt :P maar dan wil ik neit helemaal de grond in getrapt worden :P

Professor schreef:
Wat moet men met zo´n foto????????
Nog even en het paard doet een koprol.

Erg jammer dit soort reacties. PSM plaatst een foto die de discussie verduidelijkt, en vraag om niet de grond in getrapt te worden.
Dit soort reacties maken een topic echt heel vervelend. Dit heeft niets met discussieren/verduidelijken, dit is gewoon afbranden van iemand, en goh, wat steken we hier veel van op met zijn allen :n Lekker respectloos

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:12

__PSM__ schreef:
Maar bovenstaande onderste 2 plaatjes, is het paard daar niet gewoon verder ind e beweging?

Proffessor, bedankt voor de uitleg, wat ik wel raar vind is dat je dan bijna geen paarden tegen komt die op die manier gereden wordt, op B en L1 niveau... en als je ze ziet, dan staat daar negen van de tien keer dat het paard uit elkaar valt... hoe ziet u dit dan..

Heb ik een verklaaring voor, ook op dit niveau dient het paard aan de zit te zijn, dus aan de hulpen ook in de voorwaarts neerwaarts houding.
Dat vele juryleden dit niet willen of kunnen zien, betekent niet dat wat zij willen zien het juiste is.
Volgens de reglementen mag een paard tijdens een proef niet achter de loodlijn komen. Helaas door verkeerde voorbeelden vind men het tegenwoordig "normaal".

Bovendien wil ik vermelden dat ik de foto niet afbrand, maar dat dit beeld en beweging van ruiter en paard niet voldoed aan het gevraagde.
Daarom de draagkracht de tekening met ondertreden van het achterbeen dat ik geplaatst heb, waaraan men kan zien dat op de foto dit niet het geval is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:39

Professor, wat is nu precies je verklaring van de twee onderste plaatjes? Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, maar zou graag je onderbouwing willen lezen waarom het paard op het onderste plaatje niet simpelweg verder in de beweging is ;-)

Daarnaast wil ik graag tegen PSM zeggen dat haar foto helemaal niet verkeerd is. Ik zie een paard wat fijn is in de aanleuning, achter de kaak opent en ook nog wel actief is van achteren ( zie landing achterbeen en anders wordt het openen achter de kaak ook moeilijk ). Dit beeld zie ik vele malen liever dan een paard wat met een valse knikt loopt en zich strak houdt of een paard wat helemaal lang gelaten wordt en daardoor niet aan elkaar komt :)