Lusitana schreef:Een paar opmerkingen. De rode strik is verplicht ene ene veiligheidsmaatregel om het paard ruimte te geven. Paarden trappen als een achterop komend paard naar hun gevoel te dicht bij komt. Sommige paarden willen niet dat een vreemd paard in hun persoonlijke ruimte komt, en terecht. Om geen claims te krijgen van de andere ruiters voor de cshade aan hun paarden, is zo'n strikje. Dan kan hij op zijn minst zeggen dat de andere ruiters wisten dat ze afstand moeten houden.
En ja, een paard doet meestal de tond uit de mond steken om pijn te voorkomen of gewoon niet te willen gehoorzamen aan het bit, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is.
En misschien was het wel een "rot"ruiter en een zielig paard, maar uitbellen doen ze alleen bij overmatig hanteren van zweep of sporen of het paard duidelijk opzettelijk pijnigen. Daar dit bij de tong uit d emond niet echt van toepassing is, de ruiter pijnigt het paard niet opzttelijk, het paard toont slechts een manier om dat te voorkomen. Dat is dus qua reglement een beetje lastig. Ik begrijp hoe iemand zich er kwaad om kan maken. In dressuur is het veel kwalijker, omdat het daar juist gaat om de rijkunst. bij springen is ja, helaas bijn alles wel toegestaan, maar vergeet niet dat een paard dan niet wil, echt niet gaat en dus komen die ook niet aan de top. Daarbij kan een paard en een ruiter ook wel eens een mindere dag hebben, het hoeft niet altijd systematisch te zijn.
Bitloos zie je WEL in de springtopsport. Het was juist bij het springen waar het al heel vroeg werd toegestaan als een paard een aantoonbaar probleem had en tegenwoordig mogen ze vanaf de Z geloof ik gewoon vrij kiezen voor bitloos.
Juist springruiters hadden door dat het geen zin heeft een topprestatie te vragen van een paard als het een mond issue heeft. Ik zie dus niet graag dat alle springruiters maar even over een kam worden geschoren als gemeen en alleen voor het geld bezig.
En voor de mensen die springen zielig vinden: Ga het doen, of ga je er in verdiepen om te zien of het echt zo zielig is als je het zou doen (dus of het aan ruiters ligt of aan de sport) of kijk er gewoon niet naar.
Een fijne post.
Toch blijf ik er bij dat IK veel springruiter erg hardhandig met een paarden mond vind omgaan.
Dat zal op een of andere manier wel nodig zijn omdat die paarden zo heet zijn.
Ik vind het geen fijn gezicht.