Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:44

Ik kijk altijd eerst naar mezelf,weet ook altijd precies of het aan mij ligt of niet ...
als het aan mij ligt zal je me er ook nooit over horen..denk dan ook bij me eigen,muts waarom doe je dat nou??
Maar mijn paardje en ik zijn 4 hoeven en 2 handen op 1 buik,we kennen elkaar dan ook echt door en door en weet dat zij hetzelfde heeft bij mij..
als zei bijvoorbeeld een keer lastig is en ik verhef me stem luistert ze,ben ik bijvoorbeeld eens chagie weet zei dat ook en laat me dat ook weten hahah.

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:44

Ik kijk áltijd eerst naar mezelf. Heb ik ergens een blokkade zitten? Waar houdt ik mijn paard tegen? Als ik niets kan vinden, dan kijk ik naar het paard voor lichamelijke problemen. Heeft die niets, sja, dan vind ik dat we gewoon niet met elkaar eens zijn, dan moeten we een tussenweg zoeken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:47

Ik kijk eerst naar de reactie van het paard, maar ik weet bij mezelf al dat het aan mezelf ligt.
Is hij bijv. te sterk, dan komt het meestal omdat ik mijn hand op dat moment strakker heb met rijden..
de meeste keren dat ik eraf ben gevallen (toevallig niet van deze) lagen vaak bij mezelf als ik er over na denk!

Een paard doet (meestal) alles wat jij hem vraagt..
dus dan is het ook niet zo moeilijk om te kijken bij wie de fout daadwerkelijk ligt..

xrossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:50

tja als ik er af val doordat mijn paard zit te bokken ofzo,
dan geef ik wel eerst mijn paard de schuld. :o
en dan probeer ik later te achterhalen of ik wat fout deed! :D

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:59

Dat hangt er eigenlijk van af ..
Als ik een oefening doe, bijvoorbeeld wijken, en mijn pony neemt haar achterhand niet mee of gaat te hard dan kijk ik meteen naar mezelf, dan doe ik wat verkeerds en daar ben ik me van bewust.

Als mijn pony uit het niets gaat rennen (en dat is dan ook echt uit het niets, bijvoorbeeld als ik aan het instappen ben met een redelijk lang teugeltje en er is niks om van te schrikken en ik maak ook geen onverwachte beweging en ze rent weg) dan kijk ik naar de pony, het kan zomaar zijn dat ze pijn heeft of gewoon teveel energie .. Pony's en paarden die uit joligheid een bok geven zijn er dan ook nog, gewoon omdat ze er even zin in hebben, dan denk ik eerder oh wat is 'ie vrolijk dan oh wat doe ik nu.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:19

Meestal zoek ik de fout wel eerst bij mezelf, maar natuurlijk zal ik ook best wel eens mopperen op mijn paard terwijl ze eigenlijk niet veel fout doet en gewoon reageert op mijn (verkeerde) hulpen.
Paar weken terug ben ik nog gevallen met springen. Kwam helemaal door mezelf, ik reed een verkeerde afstand en ze sprong eerder dan ik verwacht had. Geen moment het paard de schuld gegeven, kon er wel om lachen. :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:23

Eerst naar mezelf. De instructeurs die ik heb kijken ook eerst naar mij en dan pas naar het paard.

Dan kan het dus best voorkomen dat ze iets nog niet snapt of iets nog niet gaat zoals het moet en soms ook dat ik alles goed doe, maar het paard besluit iets anders te doen. Tsja, dan ligt het aan haar.

Vooral tijdens de springles interessant: of ik krijg op mn kop of ik krijg iets te horen als 'goed gereden, maar paard deed......'

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:25

Ik ken mijn eigen fouten/aandachtspunten, maar ik ken mijn paarden ook. Dat is per punt weer afwegen. Samen leren we. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:32

ik heb over het algemeen niet zoon probleem met paarden, en de problemen die ik tot nu toe gehad heb op een paard is vooral uitproberen en aan elkaar wennen.

Ik kijk voornamelijk naar de situatie,echter het is soms moeilijk je eigen fouten te herkennen een 2de persoon is hier beter in.
Als ze me aan het uitproberen zijn en grenzen verkennen dan halen ze wel eens het bloed onder mn nagels uit, echter dit is tot nu toe altijd snel over.

De laatste keer dat ik gevallen ben omdat een draver er in volle rengalop vandoor ging en ik mn kansen heb bekeken en de enige oplossing voor mij, vallen was.. heb ik hem totaal niet de schuld van gegeven, ze was niet omgeschoolt, mijn aller eerste x op een paard waar een beetje teveel inhouden, sneller betekent... het was gewoon een miscommunicatie... ze deed wat hij dacht dat ik vroeg, echter ik bedoelde wat anders (hij reageerde niet op zit en stem en ik volgde de tips van de eigenaar op die achter me reed)
Ik probeer dus zoveel als ik kan naar mezelf te kennen, maar als je een paard heel goed kent weet je als goed is ook wanneer t toch echt wel aan t dier ligt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:42

de ruiters die het niet hebben begrepen (of beginners) die leggen de fout bij het paard en degenen die beter weten door ervaring en/of studie die leggen de fout bij zichzelf :)
Betekend niet dat het niet aan het dier kan liggen maar de 2e categorie kan daar beter mee omgaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:45

Paarden maken moedwillig geen fouten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:50

ik ken dat ook hoor dat anderen hun paard de schuld geven, en ik heb het vast ook weleens gedaan..
Maar soms gaat de paardensport zo ver dat mensen huilend van het paard stappen en het paard de schuld blijven geven..
dan denk ik, nooit nagedacht wie de instructies geeft? Misschien is het eens fijn om je ogen te openen..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:51

cissy schreef:
de ruiters die het niet hebben begrepen (of beginners) die leggen de fout bij het paard en degenen die beter weten door ervaring en/of studie die leggen de fout bij zichzelf :)
Betekend niet dat het niet aan het dier kan liggen maar de 2e categorie kan daar beter mee omgaan.

Cissy, daar heb je een punt...maar zo heb je ook mensen die het niet willen begrijpen en voor hun gemak altijd de fout buiten zichzelf zoeken.. zij zullen imo ook nooit een fijne paardeneigenaar of ruiter kunnen worden :n
Paarden spiegelen en daar kan niet iedereen tegen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:53

ik kijk eerst naar mezelf, omdat ik zeker weet dat mijn paard niet iets expres verkeerd zou doen om mij te sarren. Doet hij dus iets niet goed, dan geef ik een verkeerde hulp, simpel zat. kijk, eigenwijs zijn, dat kan best een keer, maar expres iets verkeerd doen om de ruiter te pesten, daar geloof ik niet in.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:54

paard rijden is als muziek maken, het zit vol passie en emotie, echter kan elke muziekant horen waneer hij een valse noot speelt zo ook de mensen die luisteren, maar niet elke ruiter merkt waneer hij een foute hulp geeft of mensen die staan te kijken die de fout ook niet zien.

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:55

het ligt eigenlijk altijd aan jezelf het is lastig om de paardentaal te begrijpen en daardoor snap je elkaar niet goed net als bij de dog whisperer moet je goed kijken naar de lichaamstaal van je paard en proberen te "lezen" wat hij of zij bedoeld

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:59

Moll schreef:
paard rijden is als muziek maken, het zit vol passie en emotie, echter kan elke muziekant horen waneer hij een valse noot speelt zo ook de mensen die luisteren, maar niet elke ruiter merkt waneer hij een foute hulp geeft of mensen die staan te kijken die de fout ook niet zien.

Heel mooi verwoord!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:00

Moll schreef:

En daar komt het aan op een stukje ruitergevoel-ontwikkeling dat niet iedereen is gegeven..
net zo min als muzikale aanleg dat is..
Overigens vind ik de vergelijking van de intensiteit van muziek maken en paardrijden op bepaalde vlakken zeer passend.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:05

Moll schreef:

_/-\o_

Heel goed, heel goed!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:10

maar ook mensen met veel ervaring en kennis kunnen die het ruitergevoel missen en toch goed voor hun paard zijn en de fout bij zichzelf leggen. Ze komen er dus gewoon voor uit dat ze nog niet zo goed zijn, maar om beter te worden zul je toch moeten oefenen. En of die paarden dan beter af zijn met zo'n eigenaar of eentje die wel kan rijden maar toch de fout bij het paard legt dat mag ieder voor zich uitmaken.

En die mensen die het niet willen begrijpen vallen bij mij toch echt in categorie 1 van mijn eerdere post :)

maar ook, als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten? Is dat niet de taak van de instructie om die mensen te onderwijzen?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:12

tuurlijk dat is ook de taak daarvan! het is ook meer onwetendheid

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:13

Absoluut een taak van de instructeur!
Maar de wil om door andere ogen te zien, anders te ervaren en te willen leren ligt voor een groot deel bij jezelf. Nogmaals, ik denk dat niet iedereen "gespiegeld" wil worden en dat is bij paarden soms wel nodig

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:22

inderdaad, het is soms ook wel moeilijk om je eigen fouten te erkennen..
Maar soms levert het zoveel stappen voorwaarts op!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:23

DDW1190 schreef:
inderdaad, het is soms ook wel moeilijk om je eigen fouten te erkennen..
Maar soms levert het zoveel stappen voorwaarts op!

Echt wel

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:55

ik dacht heel vaak dat het me paard is, maar als ik dan iets anders doe dan lukt het toch wel,
Dan denk ik: Zie je wel, jij zat fout niet het paard :o

Nu denk ik beter na wat ik fout doe en kan verbeteren voordat ik hem de schuld geef.