Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:01

Springen met slof vind ik ook een beetje link. Naast het probleem met het ruggebruik kunnen de benen ook in de slof terecht komen. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de motivatie van je instructeur, was het echt alleen omdat hij te hard op de sprong aantrok?

Een meter springen met een vier en een half jarige vind ik nog niet meteen een enorm bezwaar eigenlijk. Ik zou zelf wat lager springen en eerst het aanrijden op de sprong willen verbeteren. Om technisch beter te worden heb je geen sprong nodig van een meter.

Een martingaal is overigens geen oplossing voor het probleem in dit geval. Met een martingaal houd je alleen het hoofd in een positie waarbij je meer controle hebt, maar je hebt geen extra druk in de mond (de remfunctie die een slof bij verkeerd gebruik biedt).

Niet meteen naar een andere instructeur rennen, gewoon vragen waarom hij hier voor heeft gekozen. Misschien heeft hij er wel een goede theorie over.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:02

CARAAA__ schreef:
Dieuwkee schreef:
Dat is juist slecht want dan heeft je paard ook ruimte nodig, je kan echt niet met slof gaan springen.
En wat is er dan de nut ervan?

Zodat hij rustiger naar de sprong toe trekt, this nog al een beestje met veel bloed.
Maar ik had nog nooit met slof gereden, dus ik wist er niet echt vanaf ?

Zeker omdat je geen ervaring hebt met de slof, moet je er zéker niet mee gaan springen.
Niet zo'n goede instructeur als je het mij vraagt. :o
Ik zeg niet dat springen en een slof niet samen gaan, al ben ik er geen voorstander van, maar áls het gebeurd dan wel door zeer ervaren springruiters.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:02

@larissaH: mijn paard zet helemaal zijn nek niet stijf, ie loopt soms zelfs te diep met momenten

Wammus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:03

ik krijg een beetje een gevoel van een kerstvakantie rel topic...

Mijn paard is 4,5 en moet van mijn instructeur 1 meter springen met slof...

Aan je hele schrijven merk je al dat je het zelf niks vind maar dat je dat bevestigd wil hebben..

CARAAA__

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:05

@Wammus: ja ik wil er zeker van zijn, omdat ik me zelf er niet top bij voelde

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:05

CARAAA__ schreef:
@larissaH: mijn paard zet helemaal zijn nek niet stijf, ie loopt soms zelfs te diep met momenten

Dat zeg ik toch ook niet??
Ik zeg alleen dat die van mij dat doet en dat ik daarom bij hem de slof om doe.........

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:11

Ik heb jaren geleden stage gelopen bij Marco Lambooij (springruiter op nationaal niveau, nu overleden) en ik moest regelmatig springen met slof. Vond het springen sowieso eng, maar met de slof heb ik nooit problemen gehad.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:12

LarissaH schreef:
Niks mis mee, met slof springen. Als het maar op een goede manier gebeurd!
Ik heb er 5 die ik rijd. En 1 daarvan spring en dressuur ik ook met slof. Ik heb hem net een maand. Hij heeft voor dat ik hem kocht voor de kar gelopen en zet zijn nek stijf met rijden. Dan is er niks meer mee te beginnen. Daarom rijd ik hem met slof en dat gaat super. Als hij niet meer zijn nek stijf zet mag hij zonder slof.
En natuurlijk met springen gespje los!

Dan bent u verschrikkelijk in overtreding, en zoals ik lees weet u dat drommels goed, wanneer uw paard zich vasthoud in de nek dan rijd u geen goede dressuur, en kunt wanneer u alleen met slofteugel dit los kan werken maar zeer beperkt rijden.
Slofteugel is gewoon te verwerpen dat mogen alleen ruiters die rijden kunnen en deze ruiters hebben de slofteugel niet nodig.

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:37

Professor schreef:
LarissaH schreef:
Ik heb er 5 die ik rijd. En 1 daarvan spring en dressuur ik ook met slof. Ik heb hem net een maand. Hij heeft voor dat ik hem kocht voor de kar gelopen en zet zijn nek stijf met rijden. Dan is er niks meer mee te beginnen. Daarom rijd ik hem met slof en dat gaat super. Als hij niet meer zijn nek stijf zet mag hij zonder slof.

Dan bent u verschrikkelijk in overtreding, en zoals ik lees weet u dat drommels goed, wanneer uw paard zich vasthoud in de nek dan rijd u geen goede dressuur, en kunt wanneer u alleen met slofteugel dit los kan werken maar zeer beperkt rijden.
Slofteugel is gewoon te verwerpen dat mogen alleen ruiters die rijden kunnen en deze ruiters hebben de slofteugel niet nodig.

Jaa inderdaad, ik kan maar zeer beperkt rijden. Ik ben 'maar' Z dressuur, ZZ springen en Z sgw..........

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:03

LarissaH schreef:
Jaa inderdaad, ik kan maar zeer beperkt rijden. Ik ben 'maar' Z dressuur, ZZ springen en Z sgw..........

U bent in overtreding gewoon helemaal gewoon, dat dient u te weten wanneer u op wedstrijden rijdt.
Op het afrijterrein is het ook verboden met een slofteugel te springen, dus u bent illegaal aan het springen en zeker geen voorbeeld.
En wanneer u goed leest dan rijden ruiters die rijden kunnen niet met een slofteugel zelfs dat kunt u niet uit de laatste zin lezen????

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:07

Niveau Z zegt ook niet alles....

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:11

Professor schreef:
LarissaH schreef:

U bent in overtreding gewoon helemaal gewoon, dat dient u te weten wanneer u op wedstrijden rijdt.
Op het afrijterrein is het ook verboden met een slofteugel te springen, dus u bent illegaal aan het springen en zeker geen voorbeeld.
En wanneer u goed leest dan rijden ruiters die rijden kunnen niet met een slofteugel zelfs dat kunt u niet uit de laatste zin lezen????

Dat heb ik gelezen.
Ik rijd ook niet op de wedstrijden met slof...
Waar haalt u het uit dat ik op het losrij terrein met slof rijd???!!!

LarissaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:13

kim345 schreef:
Niveau Z zegt ook niet alles....

Klopt. Je hebt mensen die met een Z paard aankomen.
Maar je hebt ook mensen die zelf beleren en alles zelf aanleren.
Zo iemand ben ik. Altijd zelf mijn beestjes beleerd, en allemaal naar t Z gereden...
Afgelopen oktober nederlands kampioen geworden... met een paardje dat ik zelf beleerd heb, en zelf alles geleerd heb...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:15

Ik bedoelde er eigenlijk mee dat een Z ruiter echt niet overal verstand van heeft omdat ze Z rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:16

Professor schreef:
LarissaH schreef:

Ik zou niet weten waarom zij in overtreding is.
Wat niet in de wedstrijdring (of op het voorterrein) mag, wil nog niet zeggen dat dat ook tijdens een training "niet zou mogen".

Een slofteugel is een heel prima hulpteugel, mits men er mee om kan gaan. En waarom niet in te zetten bij te vast houden? Tuurlijk krijg je dat ook zonder slof voor elkaar. Maar soms is het te verkiezen om een probleem sneller en daardoor ook voor het paard comfortabeler op te lossen MET hulpteugel dan langer en dus met langduriger foutief spiergebruik maar "o zo netjes" zonder slofteugel...

Springen met slofteugel is voor een groot aantal ruiters inderdaad niet weggelegd. Er zijn er echter ook onder ons die een paard daarmee een fijnere techniek aan kunnen leren.
Dat u dat niet bent Professor, wil nog niet zeggen dat u dan zo'n aanmatigende en arrogante toon aan moet slaan richting anderen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:02

Citaat:
Ik zou niet weten waarom zij in overtreding is.
Wat niet in de wedstrijdring (of op het voorterrein) mag, wil nog niet zeggen dat dat ook tijdens een training "niet zou mogen".

Dat is nog erger dat u dat niet weet.

Citaat:
Een slofteugel is een heel prima hulpteugel, mits men er mee om kan gaan. En waarom niet in te zetten bij te vast houden? Tuurlijk krijg je dat ook zonder slof voor elkaar. Maar soms is het te verkiezen om een probleem sneller en daardoor ook voor het paard comfortabeler op te lossen MET hulpteugel dan langer en dus met langduriger foutief spiergebruik maar "o zo netjes" zonder slofteugel...

Deze woorden bevestigen dus totaal wat ik al eerder schreef, het niet kunnen rijden van paarden, juist deze instelling dat het comfortabeler is voor het paard denk dat het een onvermogen van de ruiter is.
Citaat:
Springen met slofteugel is voor een groot aantal ruiters inderdaad niet weggelegd. Er zijn er echter ook onder ons die een paard daarmee een fijnere techniek aan kunnen leren.
Dat u dat niet bent Professor, wil nog niet zeggen dat u dan zo'n aanmatigende en arrogante toon aan moet slaan richting anderen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Voor geen ruiter is het weggelegd met slofteugel te springen, en de dooddoener vele wegen naar Rome, daar lach ik hartelijk om, er zijn veel wegen maar de mooiste weg is voor het paard die zonder hulpmiddelen.
En verboden op wedstrijden is niet voor niets, daar dient men thuis zich ook aan te houden.
Elk normaal paard kan in de houding gereden worden, verreden paarden daar zijn andere oplossingen voor. Ben niet tegen hulpteugels, maar springen met een slofteugel is uit ten boze.
Iemand die kan rijden heeft geen slofteugel nodig bij het springen, daar heeft deze teugel ook niets te zoeken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:09

Professor. :7

Nuja, er zijn springruiters die inderdaad prima met slof kunnen springen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Het is aan jou en je instructie om te bepalen of je met slof kunt springen of niet. Ga altijd voor veiligheid en dus gespje los en evt. wat om de hals binden over de slof heen.

Ken overigens een heel hoop springruiters die in hun training zo af en toe gebruik maken van een slof.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:10

Lijkt me niet heel verstandig om met een slof te gaan springen....

Neem dan een martingaal.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:13

Met een martingaal bereik je soms niet wat je met een slof wel kan bereiken. En nee je moet dan ook niet verwachten dat een paard 1.50 springt met slof dat is vragen om problemen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:15

Je zou je paard eigenlijk zonder hulpteugel moeten kúnnen rijden....

Maargoed, een slof is naar mijn idee niet bepaald ideaal om mee te springen.
@ ts; kun je trouwens érg goed overweg met de slof als je gewoon dressuur rijdt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:29

Yviertje schreef:
Met een martingaal bereik je soms niet wat je met een slof wel kan bereiken. En nee je moet dan ook niet verwachten dat een paard 1.50 springt met slof dat is vragen om problemen.

Verteld u mij eens wat een slof doet hoe hij werkt en wat voor krachten op het paard komen.
Dus de voordelen die kent schijnbaar iedereen, maar de nadelen kennen minder mensen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:31

o ik ken ook echt de nadelen wel, want je dwingt het paard als het ware met z'n hoofd omlaag ipv vanuit ontspanning. En dwang is ook imo niet goed.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:36

Als het goed is dwing je je paard niet met een slof naar beneden hoor...
tenminste, als je m goed gebruikt niet naar mijn idee..

Ik rij heel af en toe eens met slof, maar mijn slof hangt altijd slap... dan zit er geen druk op naar mijn idee;).
Pak de slof er soms ff bij om wat meer door te komen op bepaalde dingen (die ze moeilijk vind)... gaat dan uiteindelijk super... slof er af, en nog ff proberen zonder slof.. lukt dan altijd prima;)!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:52

ja een slof word geloof ik door 98% van de mensen verkeerd gebruikt en gebruiken hem om de paarden naar onder te dwingen(trekken).als je met een slof rijd zit hier geen druk op als het paard zich er dan uit wilt drukken loopt hij wel tegen de slof aan,dit is dan niet prettig voor hem.ik ben gewoon absoluut tegen allemaal die hulpteugels omdat ze bijna altijd verkeerd gebruikt worden en je zo je paard alleen maar naar de klo..... helpt.
Marisjuuuuuh schreef:
Als het goed is dwing je je paard niet met een slof naar beneden hoor...
tenminste, als je m goed gebruikt niet naar mijn idee..

Ik rij heel af en toe eens met slof, maar mijn slof hangt altijd slap... dan zit er geen druk op naar mijn idee;).
Pak de slof er soms ff bij om wat meer door te komen op bepaalde dingen (die ze moeilijk vind)... gaat dan uiteindelijk super... slof er af, en nog ff proberen zonder slof.. lukt dan altijd prima;)!

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:54

ik durf het bijna niet te zeggen,
ik wil namelijk niet heel bokt op men dak hihi
maar ik heb in mijn springles 1 keer met slof gesprongen.
mijn paard was toen errrug aan het steigeren en bij elk ding wat ie zag stond ie weeer recht overeind.
toen ben ik eerst gaan rijden met slof, ongeveer een half uurtje,
en toen ben ik nog over een kruisje en een stijltje geweest van ongeveer 50 / 55 cm.
ik heb toen niet hoger gedaan i.v.m de slof.
ook had ik hem aan de zijkanten van het zadel, ongeveer waar het dekje ophoudt,
bevestigd aan de singel, via de mond naar mijn hand. dan heb je minder kans om de benen er in te krijgen.
en de slof was losjes, hij was niet om zijn hoofd naar beneden te krijgen boven de sprong,
hij was ervoor dat hij voor en na de sprong bokkerig en steigerig was.
Hij heeft zich dus voldoende lang en rond kunnen maken op eigen krachten boven de sprong.
(mensen, niet boooos worden xd, het was ook niet mijn idee, het was in de les)