Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sijs15 schreef:Hier hebben we het echter alleen over de rijstijl van Bent Branderup en niet over de theorie die in Nederland door Marijke de Jong wordt verspreidt. De houding van Bent Branderup lijkt niet op die van Marijke de Jong. Doet die het dan ook zo fout? En is de theorie die beiden verspreiden zo ver van de KR af?
The_Stig schreef:AR is wat mij betreft één grote commerciële sekte. Kijk eens op http://paardenbegrijpenpremium.nl/ krijg er echt een Tell Sell idee bij. Vooral veel (te) positief lesgeven en de klant maar laten denken dat het allemaal beter gaat op deze manier, tja zo kan het ook……. Wat mij dan nog het meeste stoort van de AR instructeurs en leerlingen, is het afgeven op mensen die niet op de AR manier bezig zijn. En nee, dit heb ik niet van horen zeggen maar zelf zo ervaren.
Professor schreef:The_Stig schreef:AR is wat mij betreft één grote commerciële sekte. Kijk eens op http://paardenbegrijpenpremium.nl/ krijg er echt een Tell Sell idee bij. Vooral veel (te) positief lesgeven en de klant maar laten denken dat het allemaal beter gaat op deze manier, tja zo kan het ook……. Wat mij dan nog het meeste stoort van de AR instructeurs en leerlingen, is het afgeven op mensen die niet op de AR manier bezig zijn. En nee, dit heb ik niet van horen zeggen maar zelf zo ervaren.
Prachtig beschreven dit vind ik ook zo.

Ninx schreef:Ik denk dat bouw en karakter van het paard bepalend zijn voor de weg die je met dat paard aflegt, om zodanig het paard niet te overvragen of te frustreren met arbeid die hem niet past.
Welke methode je daarbij wenst te hanteren zal mij een zgn 'worst' zijn
Relevanter vind ik dat men over geduld beschikt en kundige hulp in de arm neemt.
Verder denk ik dat ts inmiddels afhaakt en schrikt van het droogstoffelijk 'zeurpietgehalte' van al deze klassiekers op dit forum, en terstond Anky belt voor een lesje.
Ninx schreef:Meestal past het dan niet bij de combinatie 'paard/ruiter'... en 9 uit 10 x is dat het geval omdat de ruiter over te weinig geduld beschikt.
Ninx schreef:Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het valt te prijzen dat binnen de AR en andere Klassieke stromingen (jawel) mensen nog de tijd en moeite nemen hun paard met geduld, zorg en beleid op te leiden.
Dat er mensen zijn die na jaren van opleiding en oefening deze methode wereldkundig willen maken, en dit op een slimme (wellicht commerciele) wijze willen doen vind ik geen probleem.
Citaat:Wanneer iemand degelijk opgeleid is, en zijn/ haar kunden wil doorgeven en daar geld voor vraagt en dit slim in de markt zet vind ik dat een slimme zet.
Een advocaat doet dit, een loodgieter doet dit... waarom zou een instructeur dit niet mogen doen?
Citaat:Enfin, laten we ts niet teveel verwarren door eindeloos droogstoffelijk te discussiëren over de verschillen van diverse methoden.
Dit gebeurt vaak in topics over de klassieke 'rijstijlen' (meervoud) en werkt helaas nogal eens in de hand dat men afhaakt.
Keep it light, houdt het licht!
Professor schreef:Ninx schreef:Meestal past het dan niet bij de combinatie 'paard/ruiter'... en 9 uit 10 x is dat het geval omdat de ruiter over te weinig geduld beschikt.
Nee het systeem is wel goed, alleen moet men daarmee om kunnen gaan als instructeur het is net als een ladder wanneer er 1 spros kapot is moet men daar niet overheen stappen maar weer aan het begin van de ladder beginnen.
Bovendien veel instructeurs verwisselen systeem met oplossingen, niet elk paard kan men via het zelfde recept of opbouw trainen, dat is het enige verschil, hoe bouw ik als instructeur het op en dat kan bij sommige paarden van dag tot dag verschillen, bovendien dient men veel variaties er in te brengen en niet zo programmeerend te trainen als dat men ziet op vele filmpjes vooral bij de AC rijderij.
Equimotion schreef:@Ninx: die uitleg is hierboven al duidelijk gegeven door oa Professor en Moll.
Volgens mij is het niet zo moeilijk om je eigen conclusies te trekken, ik heb nog nooit een paard zien opknappen van AR. De beweging verslechterd, er is geen sprake van verzameling, paarden zijn niet losgelaten in het lijf... need I say more?
Ik hoop maar dat TS Anky belt voor een lesje, daar is ze beter af dan bij de gemiddelde goeroe
Citaat:Dit vind ik eigenlijk wel heel leuk, want daar draait het bij de AR toch grotendeels om theoretishe kennis, als je menig volger van de AR hoord praten is hun kennis heel erg ver en weten ze alles te benoemen en te beschrijven, echter wanneer te paard is er van die kennes weinig over.
dat er in Klassieke topics of gewoon gesprekken ook wat dieper op de theorie word in gegaan is vanzelfsprekend, de filosofie achter iets moet beredeneerd worden.
het verschil tussen AR aanhangers en KR is dat bij AR er geen andere weg is dan, bij KR is discussie en het verwisselen van mening en ervaring goed mogelijk.