Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:00

Dan word er dus niet volgens het Skala der Ausbildung gewerkt..
Ik heb meerdere filmpjes bekeken van de AR, en het is niet mijn stijl.
Ik zit nu op mijn telefoon maar zal later wat AR filmpjes bestuderen, want dat is al even geleden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:03

Vergelijkt u een de zit van een bereiter van de Spanische Hofreitschule en die van die Bent Branderup dan ziet u dat de Bereiters zitten en wel met hun been ook, maar dat Bent Branderup hangt en geheel niet met de benen van hem het paard rijdt, wat inhoud dat de buiging er nooit kan zijn, maar met de handen word ingezet.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:06

AR is wat mij betreft één grote commerciële sekte. Kijk eens op http://paardenbegrijpenpremium.nl/ krijg er echt een Tell Sell idee bij. Vooral veel (te) positief lesgeven en de klant maar laten denken dat het allemaal beter gaat op deze manier, tja zo kan het ook……. Wat mij dan nog het meeste stoort van de AR instructeurs en leerlingen, is het afgeven op mensen die niet op de AR manier bezig zijn. En nee, dit heb ik niet van horen zeggen maar zelf zo ervaren.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:06

Hier hebben we het echter alleen over de rijstijl van Bent Branderup en niet over de theorie die in Nederland door Marijke de Jong wordt verspreidt. De houding van Bent Branderup lijkt niet op die van Marijke de Jong. Doet die het dan ook zo fout? En is de theorie die beiden verspreiden zo ver van de KR af?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:12

Sijs15 schreef:
Hier hebben we het echter alleen over de rijstijl van Bent Branderup en niet over de theorie die in Nederland door Marijke de Jong wordt verspreidt. De houding van Bent Branderup lijkt niet op die van Marijke de Jong. Doet die het dan ook zo fout? En is de theorie die beiden verspreiden zo ver van de KR af?

Prachtig die Marijke de Jong juist die doet nog meer zand in de ogen verstrooien kijkt u eens na dat zg handarbeid slaat nergens op de paarden worden in de hals gebogen het lichaam doet niets, en het is voor mij een commersie een geldmakende sekte daar ben ik het volkomen mee eens.
Kijkt u eens na dit filmpje, geen invloed van Bent Branderup???? En dan die houding op paard??????
http://www.youtube.com/watch?v=CozvQIgRkuw
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-01-11 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:13

The_Stig schreef:
AR is wat mij betreft één grote commerciële sekte. Kijk eens op http://paardenbegrijpenpremium.nl/ krijg er echt een Tell Sell idee bij. Vooral veel (te) positief lesgeven en de klant maar laten denken dat het allemaal beter gaat op deze manier, tja zo kan het ook……. Wat mij dan nog het meeste stoort van de AR instructeurs en leerlingen, is het afgeven op mensen die niet op de AR manier bezig zijn. En nee, dit heb ik niet van horen zeggen maar zelf zo ervaren.

Prachtig beschreven dit vind ik ook zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:16

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het valt te prijzen dat binnen de AR en andere Klassieke stromingen (jawel) mensen nog de tijd en moeite nemen hun paard met geduld, zorg en beleid op te leiden.
Dat er mensen zijn die na jaren van opleiding en oefening deze methode wereldkundig willen maken, en dit op een slimme (wellicht commerciele) wijze willen doen vind ik geen probleem.

Wanneer iemand degelijk opgeleid is, en zijn/ haar kunden wil doorgeven en daar geld voor vraagt en dit slim in de markt zet vind ik dat een slimme zet.
Een advocaat doet dit, een loodgieter doet dit... waarom zou een instructeur dit niet mogen doen?

Enfin, laten we ts niet teveel verwarren door eindeloos droogstoffelijk te discussiëren over de verschillen van diverse methoden.
Dit gebeurt vaak in topics over de klassieke 'rijstijlen' (meervoud) en werkt helaas nogal eens in de hand dat men afhaakt.

Keep it light, houdt het licht!

@ ts: heel erg leuk dat je op deze wijze met je paard aan de slag wil gaan. Ik werk o.a. volgens de methode AR... maar doe dat niet uitlsuitend. Ik denk dat veel manieren zijn waarop je hetzelfde kunt bewerkstelligen, maar AR werkt goed voor mij en mijn paard. Ik heb dan ook een erg fijne instructeur.
Ik zou, als ik jou was, overal eens gaan kijken....beetje inspiratie op doen... kijken wat 'goed voelt'.

ps @ The_Stig: lesgevend Nederland kan een stukje positieve impuls goed gebruiken lijkt me... daar is vaak eerder een tekort aan dan een overvloed. Ik vind dat je overigens nogal boos uit de hoek komt, generaliseert en eigenlijk niet 'feitelijk' onderbouwd wat er nu werkelijk zo slecht is aan AR.... Voorals dus 'erg boos en weinig samenhangend'. Positieve en negatieve feedback kan altijd, maar geef duidelijk aan 'waarom'.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-01-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:20

Professor schreef:
The_Stig schreef:

Prachtig beschreven dit vind ik ook zo.

Nou ja... vooral weinig inhoudelijk... hihi! Beetje kaliber: "dit vind erg stom, omdat ik dat nu eenmaal vind, en omdat ik dat nu eenmaal vind is dat nu eenmaal zo... en dat ik weten, want ik heb het gezien en weet dat dus".
Right....

Bovendien zegt mijn instructrice: "AR werkt niet voor iedereen. Maar voor mij en mijn paarden werkt het erg goed, en voor vele andere paarden ook... daarmee werk ik met veel plezier. Als een andere methode voor een bepaald paard beter werkt, laat ik zo'n leerling met alle liefde gaan."

Ik gebruik voor een deel AR... maar sprokkel links en rechts ook nog andere zaken bij elkaar... wat mij betreft hoeft het allemaal niet zo 'strikt volgens 1 methode'.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:22

Sorry bij Klassiek zijn er niet meerdere wegen die naar Rome leiden, de Academische Rijderij die blijven ergens halverwegen steken.
Dat steeds dood doen met meerdere wegen naar Rome?????
Men rijd een paard die heeft een karakter een biomechanise bewegings afloop en reflex punten waar de ruiter gebruik van maakt.
Dat kan men vergelijken ik weet dat het een scheve vergelijking is met een fiets.
Iedereen fiets niet hetzelfde???? Vreemd maar om zo economisch mogelijk te fietsen en voorwaarts te komen kan men maar op 1 manier.
En dat is in de Klassieke Rijkunst hetzelfde er is maar 1 weg dat is waarom het Klassiek heet, het is in wezen vastgelegd hoe en waarom.
Anders in de tegenwoordige dressuursport ook wel modern klassiek genoemd.
Het is Klassieke Rijkunst, en Academische rijderij noem dit rijderij aangezien men het meerendeel ziet hobbelen zg piaffe zijn hobbeltjes op de plaats niet meer en niet minder.
Klassiek functioneerd bij elk paard omdat het logisch en op de biomechaniek van het paard is afgesteld.
Instructeurs die zeggen dat een systeem niet op elk paard past zijn bezig met trucjes.
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-01-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:23

Wat prettig om eens een duidelijk kritisch geluid te lezen over AR. Want met goed paardrijden heeft dat niet zoveel te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:26

Ik denk dat bouw en karakter van het paard bepalend zijn voor de weg die je met dat paard aflegt, om zodanig het paard niet te overvragen of te frustreren met arbeid die hem niet past.
Welke methode je daarbij wenst te hanteren zal mij een zgn 'worst' zijn :-)
Relevanter vind ik dat men over geduld beschikt en kundige hulp in de arm neemt.

Verder denk ik dat ts inmiddels afhaakt en schrikt van het droogstoffelijk 'zeurpietgehalte' van al deze klassiekers op dit forum, en terstond Anky belt voor een lesje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:27

Professor schreef:
Instructeurs die zeggen dat een systeem niet op elk paard past zijn bezig met trucjes.

Meestal past het dan niet bij de combinatie 'paard/ruiter'... en 9 uit 10 x is dat het geval omdat de ruiter over te weinig geduld beschikt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:28

Equimotion schreef:
Wat prettig om eens een duidelijk kritisch geluid te lezen over AR. Want met goed paardrijden heeft dat niet zoveel te maken.

Kun je dat uitleggen?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:29

Iedereen moet doen wat hij/zij bij zichzelf vind passen..

Maar ik zit nu weer even filmpjes te kijken.. Het past in ieder geval niet bij mij..
Er zitten goede momenten bij, maar op veel momenten word er geschoven in het zadel, zitten mensen met enorme kapstokken met tenen, er word enorm veel bewogen met benen. En wat mij vooral opvalt is: Er is geen RITME. Bij het paard niet en bij het mens niet. Ze bewegen tegen het ritme van het paard in, en houden hier hun paard enorm mee tegen.
Je ziet ook nooit fijne ruime ritmische gangen (takt, Schwung) Maar altijd korte verzamelde houterige, niet vloeiende bewegingen.
Ik vind dat jammer, want op sommige momente ziet het er fijn uit. Maar het bestaat vaak alleen maar uit oefeningen en theorie.
Om maar te zwijgen over de zwanenhalsen en andere tierlantijnen aan bitten die ik voorbij zie komen.

Tja, niet mijn ding.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:30

Ninx schreef:
Ik denk dat bouw en karakter van het paard bepalend zijn voor de weg die je met dat paard aflegt, om zodanig het paard niet te overvragen of te frustreren met arbeid die hem niet past.
Welke methode je daarbij wenst te hanteren zal mij een zgn 'worst' zijn :-)
Relevanter vind ik dat men over geduld beschikt en kundige hulp in de arm neemt.

Verder denk ik dat ts inmiddels afhaakt en schrikt van het droogstoffelijk 'zeurpietgehalte' van al deze klassiekers op dit forum, en terstond Anky belt voor een lesje.

Het is u waarschijnlijk ontgaan dat het hier over Klassiek scholen gaat, en dat Academische rijderij een afdwaling is.
En worst worden de paarden die door het gerommel van rijden niet meer overleven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:35

Ninx schreef:
Meestal past het dan niet bij de combinatie 'paard/ruiter'... en 9 uit 10 x is dat het geval omdat de ruiter over te weinig geduld beschikt.

Nee het systeem is wel goed, alleen moet men daarmee om kunnen gaan als instructeur het is net als een ladder wanneer er 1 spros kapot is moet men daar niet overheen stappen maar weer aan het begin van de ladder beginnen.
Bovendien veel instructeurs verwisselen systeem met oplossingen, niet elk paard kan men via het zelfde recept of opbouw trainen, dat is het enige verschil, hoe bouw ik als instructeur het op en dat kan bij sommige paarden van dag tot dag verschillen, bovendien dient men veel variaties er in te brengen en niet zo programmeerend te trainen als dat men ziet op vele filmpjes vooral bij de AC rijderij.

Sijs15

Ninx ik ga geheel met je mee. Werk ook volgens de AR. Ik werk er fijn mee en bij mij gaat het daar om, ik werk op een fijne onderbouwde manier met mijn paard. Heb er zelf lol in en paard ook (naar mijn inziens).

Professor (want ja, ik ben wel zeer geïntresseerd in jouw standpunt), kan je zogenoemde moderne klassiek, die in de dressuursport gezien wordt wel vergeleken worden met de KR zoals je die in Wenen ziet? Of is het meer dat er maar één manier is: Klassiek volgens Wenen?

Moll

Ninx schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het valt te prijzen dat binnen de AR en andere Klassieke stromingen (jawel) mensen nog de tijd en moeite nemen hun paard met geduld, zorg en beleid op te leiden.
Dat er mensen zijn die na jaren van opleiding en oefening deze methode wereldkundig willen maken, en dit op een slimme (wellicht commerciele) wijze willen doen vind ik geen probleem.

Dat het Consept klassiek is geloof ik wel, echter is ergens het pad finaal afgeweken, van de klassieke methode en denkwijze, dat het commerceel is tuurlijk, en dat mensen er geld aan verdienen is hun goed recht, maar maak het niet meer dan dat het is.

Citaat:
Wanneer iemand degelijk opgeleid is, en zijn/ haar kunden wil doorgeven en daar geld voor vraagt en dit slim in de markt zet vind ik dat een slimme zet.
Een advocaat doet dit, een loodgieter doet dit... waarom zou een instructeur dit niet mogen doen?

nogmaals prima, het is alleen bewonderlijk dat het op deze wijze word uigebuit, heb nog nooit een opleiding loodgieter via het internet gezien, het gaat namelijk opm theorie, en voor al om PRAKTIJK ervaring.

Citaat:
Enfin, laten we ts niet teveel verwarren door eindeloos droogstoffelijk te discussiëren over de verschillen van diverse methoden.
Dit gebeurt vaak in topics over de klassieke 'rijstijlen' (meervoud) en werkt helaas nogal eens in de hand dat men afhaakt.

Keep it light, houdt het licht!

Dit vind ik eigenlijk wel heel leuk, want daar draait het bij de AR toch grotendeels om theoretishe kennis, als je menig volger van de AR hoord praten is hun kennis heel erg ver en weten ze alles te benoemen en te beschrijven, echter wanneer te paard is er van die kennes weinig over.
dat er in Klassieke topics of gewoon gesprekken ook wat dieper op de theorie word in gegaan is vanzelfsprekend, de filosofie achter iets moet beredeneerd worden.
het verschil tussen AR aanhangers en KR is dat bij AR er geen andere weg is dan, bij KR is discussie en het verwisselen van mening en ervaring goed mogelijk.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:36

@Ninx: die uitleg is hierboven al duidelijk gegeven door oa Professor en Moll.

Volgens mij is het niet zo moeilijk om je eigen conclusies te trekken, ik heb nog nooit een paard zien opknappen van AR. De beweging verslechterd, er is geen sprake van verzameling, paarden zijn niet losgelaten in het lijf... need I say more?

Ik hoop maar dat TS Anky belt voor een lesje, daar is ze beter af dan bij de gemiddelde goeroe :))

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:38

Professor schreef:
Ninx schreef:

Nee het systeem is wel goed, alleen moet men daarmee om kunnen gaan als instructeur het is net als een ladder wanneer er 1 spros kapot is moet men daar niet overheen stappen maar weer aan het begin van de ladder beginnen.
Bovendien veel instructeurs verwisselen systeem met oplossingen, niet elk paard kan men via het zelfde recept of opbouw trainen, dat is het enige verschil, hoe bouw ik als instructeur het op en dat kan bij sommige paarden van dag tot dag verschillen, bovendien dient men veel variaties er in te brengen en niet zo programmeerend te trainen als dat men ziet op vele filmpjes vooral bij de AC rijderij.

Hierin kunnen wij elkaar de hand schudden.... Een paard, mijn paard, wil namelijk ook door het bos scheuren, over een boomstam springen en graag verschillende dingen doen...
Ik ben het ook met je eens dat veel instructeurs de vaardigheid niet in de vingers hebben om de methode goed over te dragen, en over te weinig inzicht beschikken om paarden echt goed te kunnen beoordelen op bouw, aanleg en eventuele 'probleemgebieden'.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:41

Wie weet er tegenwoordig nog of iemand kundig is?!

Anky, edward e.d. komen allemaal aan de top, maar met een rijtechnisch staaltje wat ik voor geen goud zou willen toepassen. DAT past ook niet bij mij.

En Sijs15, verwar niet de klassieke HOGESCHOOL, met de klassieke rijkunst. Dit verschilt enorm, en is niet bedoeld voor de doorsnee dressuurruiter, die zijn paard fijn en ontspannen wilt rijden.

Klassieke dressuur is niet alleen een theoretisch verband, het is een manier van kijken, en uitvoeren. Er komt gevoel aan te pas, en er word doorgaans gereden met de weerstand biedende hand.
De weg is het doel, het steeds kleiner maken van je hulpen etc. etc. Dat houdt klassieke dressuur in.
Kijken naar wat je paard aangeeft, voelen hoe je paard onder je gaat. Met je gewicht en je zitbeen knobbels rijden. Alle lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar bewegen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:42

Equimotion schreef:
@Ninx: die uitleg is hierboven al duidelijk gegeven door oa Professor en Moll.

Volgens mij is het niet zo moeilijk om je eigen conclusies te trekken, ik heb nog nooit een paard zien opknappen van AR. De beweging verslechterd, er is geen sprake van verzameling, paarden zijn niet losgelaten in het lijf... need I say more?

Ik hoop maar dat TS Anky belt voor een lesje, daar is ze beter af dan bij de gemiddelde goeroe :))

Prima dat anderen iets uitleggen, maar zeker voor een instructeur vind ik het gewaagd een ander/ andere methode onderuit te halen op deze wijze.
AR is een onderdeel van hetgeen ik met mijn paard doe, en geen heilig middel of de enige weg... mijn paard wordt er echter wel degelijk beter van.
Dat dat niet voor alle paarden geldt geloof ik direct... Marijke's paarden (eerlijk is eerlijk) vind ik ook niet altijd even 'los'. Bovendien kan ik mijn paard wel opknopen als ze iedere dag hetzelfde moet doen.
En ja, er is dus ruimte voor kritiek... maar om nu de gehele methode bij de vuilnis te zetten.

Ik heb liever jouw eigen uitleg, dan dat je naar de uitleg van een ander verwijst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:43

En het voordeel van de Klassieke Rijkunst is dat men vele gebreken of te kortkomingen bij paarden kan verbeteren door de spieren het werk te laten doen.
En door gericht te werken aan deze, maar dan dient de instructeur wel te weten welke spieren door welke oefeningen meer of minder belast worden.
Bovendien dient een goed instructeur aan te voelen wanneer het paard het wel of niet bevatten kan, en bovendien goed in de gaten te houden dat het paard geestelijk en lichaamelijk niet overbelast word.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:44

Navanja schreef:
Wie weet er tegenwoordig nog of iemand kundig is?!

.

Ik zal je zeggen dat ik dat niet altijd weet of zeker weet.... Ook dat is en blijft in ontwikkeling bij mij. Voor nu 'voelt' het goed, en mijn paard doet het geweldig... en dat is de meest relevante maatstaf voor mij.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:44

Citaat:
Dit vind ik eigenlijk wel heel leuk, want daar draait het bij de AR toch grotendeels om theoretishe kennis, als je menig volger van de AR hoord praten is hun kennis heel erg ver en weten ze alles te benoemen en te beschrijven, echter wanneer te paard is er van die kennes weinig over.
dat er in Klassieke topics of gewoon gesprekken ook wat dieper op de theorie word in gegaan is vanzelfsprekend, de filosofie achter iets moet beredeneerd worden.
het verschil tussen AR aanhangers en KR is dat bij AR er geen andere weg is dan, bij KR is discussie en het verwisselen van mening en ervaring goed mogelijk.

Goed beschreven, dit is ook mijn ervaring. Theorie, theorie, theorie. Paarden vinden het doodsaai, mensen worden en een soort wandelende encyclopedie van waar ze niks meer mee kunnen. Waar is het gevoel?!
Niet elk paard is hetzelfde gebouwd, niet elk paard heeft hetzelfde karakter. En waar ben je dan met je theorie? Heb je voor elke spier een theorie, voor elk karakter trekje ook? Hou op zeg.