Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stef schreef:De vraag is niet wie er voor is, maar wie er tegen is, dus om nu allemaal te gaan roepen "ik ben voor" heeft niet zoveel toegevoegde waarde
Ik ben in die zin tegen bitloos dat ontzettend veel mensen zich niet verdiepen in de werking van een bepaalde optoming.
hangen er een touwhalster om (wat vervolgens te hoog of te laag hangt) of knopen er een hackemore aan (die vervolgens weer veel te strak zit) etc.
Maar zodra je daar dan wat van zegt heb je gelijk de poppen aan t dansen
Arabesk schreef:Alsof elke bit-rijder zich eerst uitgebreid verdiept in welke bitten er zijn, tja zo blijft het toch.
Arabesk schreef:Ik kan wel een soort medley gaan maken over standaard antwoorden die gegeven worden
- bitloos kan net zo goed onvriendelijk zijn
- overstappen op bitloos wegens gebrek aan kwaliteit ruiter
- druk op de neus is veel erger dan druk in de mond
- het is de hand van de ruiter, niet de optoming
- het is per paard verschillend
Jongens kom eens met wat origineels ipv antwoorden herkauwen opboeren en weer uitspugen.
Gebruik eens niet de boktstandaardantwoordengenerator....
Lusitana schreef:Controle verlies is een bekende angst (ook met bit, zie veel slofteugel gebruikers), maar dat zegt dus wel wat over de ruiter die daar bang voor is.
En de angst is ook niet altijd even onterecht. Er zijn wel voorbeelden te vinden van paarden die gewoon blind tegen de muur opkwakken, want er bestaan dus wel paarden die vluchten voor druk op de neus of daar juist doorheen drammen. Als je aan de hand aan het halster geen controle hebt, hoef je dat ook niet te verwachten met een bitloos hoofdstel. Een beetje basisopvoeding en respect voor druk op de neus aangeleerd aan het halster is soms dus wel noodzaak!
Equimotion schreef:Het gaat er niet om dat je meer attributen gebruikt, je gebruikt ze preciezer, nauwkeuriger. De stang en de trens hebben allebei een verschillende manier van inwerken. Door de verfijning van de hulpen die je geeft maak je dus van die verschillende manieren van inwerken gebruik. Dat krijgt pas betekenis vanaf een bepaald africhtingsniveau.
Het bit is een onderdeel van de keten aanleuning-durchlässigkeit, zegmaar de keten tussen been, zit en hand. Het is m.i. zeker niet zo dat die na verloop van tijd overbodig wordt. In het ideale geval worden de reacties wel zo klein dat ze bijna niet meer zichtbaar of zelf voor de ruiter voelbaar zijn, maar dat betekent niet dat de reactie er niet meer is.
Je rijdt je paard tegen de hand aan, en daar geeft hij op na. In het ideale geval drijf je al niet eens meer maar "denk" je je paard voorwaarts, en is hij zo sterk en los in het lijf, en volledig nageeflijk dat de ophouding onmiddellijk doorkomt en door het lijf vloeit zonder dat je dat feitelijk nog merkt. Maar dat betekent niet dat dat proces niet meer plaatsvindt.
Je zou eens het boek moeten lezen wat Coby heeft geschreven ism Johan Hinnemann, daar staat de materie heel mooi uitgelegd.
Ik zie sportief gezien geen meerwaarde in bitloos rijden voor de dressuursport, omdat naar mijn mening het bit een wezenlijk onderdeel in de keten is. Ik heb ook (spring)paarden op bitloze optoming gereden en de aanleuning die je daarmee krijgt is toch anders dan met een bit. Grand Prix dressuur rijden is wat anders dan een aantal oefeningen uit je paard trixen, je ziet bij voorbeelden van mensen die paarden op halsring getraind hebben e.d. een duidelijk ander lichaamsgebruik. Voor de sport zie ik er dus geen meerwaarde in.
Equimotion schreef:Ik ben niet tegen, maar zie er voor de zwaardere sport geen meerwaarde in. Om niet in herhaling te vallen quote ik mezelf even uit een eerder topic:Equimotion schreef:Het gaat er niet om dat je meer attributen gebruikt, je gebruikt ze preciezer, nauwkeuriger. De stang en de trens hebben allebei een verschillende manier van inwerken. Door de verfijning van de hulpen die je geeft maak je dus van die verschillende manieren van inwerken gebruik. Dat krijgt pas betekenis vanaf een bepaald africhtingsniveau.
Het bit is een onderdeel van de keten aanleuning-durchlässigkeit, zegmaar de keten tussen been, zit en hand. Het is m.i. zeker niet zo dat die na verloop van tijd overbodig wordt. In het ideale geval worden de reacties wel zo klein dat ze bijna niet meer zichtbaar of zelf voor de ruiter voelbaar zijn, maar dat betekent niet dat de reactie er niet meer is.
Je rijdt je paard tegen de hand aan, en daar geeft hij op na. In het ideale geval drijf je al niet eens meer maar "denk" je je paard voorwaarts, en is hij zo sterk en los in het lijf, en volledig nageeflijk dat de ophouding onmiddellijk doorkomt en door het lijf vloeit zonder dat je dat feitelijk nog merkt. Maar dat betekent niet dat dat proces niet meer plaatsvindt.
Je zou eens het boek moeten lezen wat Coby heeft geschreven ism Johan Hinnemann, daar staat de materie heel mooi uitgelegd.
Ik zie sportief gezien geen meerwaarde in bitloos rijden voor de dressuursport, omdat naar mijn mening het bit een wezenlijk onderdeel in de keten is. Ik heb ook (spring)paarden op bitloze optoming gereden en de aanleuning die je daarmee krijgt is toch anders dan met een bit. Grand Prix dressuur rijden is wat anders dan een aantal oefeningen uit je paard trixen, je ziet bij voorbeelden van mensen die paarden op halsring getraind hebben e.d. een duidelijk ander lichaamsgebruik. Voor de sport zie ik er dus geen meerwaarde in.
Ayasha schreef:Anoniem schreef:Ik rijd ook regelmatig zonder hoofdstel en kan ik mn paard ook schakelen en in de ronte sturen! Hoe verklaar je dat dan? Dan is er geen druk op neus aanwezig?
no offence Gast9373, maar de eerste "schakeling" van jouw paard moet ik nog zien.... Met of zonder bit.Een paard in de ronte sturen is niet zo moeilijk gezien de meeste bakken rond zijn...
Twiggy2008 schreef:Ach Lusitana, dat geldt net zo goed voor paarden die met bit gereden worden, hoor. Ken er zat die daar ook heerlijk doorheen drammen en niet onder de indruk zijn van degene die aan de teugels hangt.
Lusitana schreef:Het onderwerp was even angst voor controle verlies bij bitloos. Het is ook wel algemeen bekent dat met bit rijden niet betekent dat je automatisch wel controle hebt, maar dat hád ik er idd bij kunnen zetten.
vibabu schreef:Even helemaal ontopic. Ik ben niet geheel voor bitloosrijden. Waarom niet? ik vind het nogal een nare druk geven op de neus. Bij geen goed gebruik ben ik bang dat het net zo werkt als een hackamore en z'n neusbotje kan breken. Ook heeft het zo'n andere inwerking dan een gewoon bit dat er wel heel erg bewust mee gereden moet worden en ik heb ook het idee dat niet iedereen dat ook doorheeft. Verder lijkt het me best leuk om een keer mee rond te hobbelen maar niet om mee te trainen
vibabu schreef:Even helemaal ontopic. Ik ben niet geheel voor bitloosrijden. Waarom niet? ik vind het nogal een nare druk geven op de neus. Bij geen goed gebruik ben ik bang dat het net zo werkt als een hackamore en z'n neusbotje kan breken. Ook heeft het zo'n andere inwerking dan een gewoon bit dat er wel heel erg bewust mee gereden moet worden en ik heb ook het idee dat niet iedereen dat ook doorheeft. Verder lijkt het me best leuk om een keer mee rond te hobbelen maar niet om mee te trainen