Aansporen bij IEDERE stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:39

roybrit schreef:
winnieloves schreef:
Tja, ik kan na 8 jaar rijden nog steeds heel moeilijk mijn onderbenen stil houden. Gelukkig krijg ik nu een nieuw zadel waar ik dat veeel beter op kan. Ik ben daardoor ook zonder sporen gaan rijden, want na een half uur was mijn pony 'immuun' voor het been en reageerde niet meer. Tijdens de les hamert mijn instructrice er altijd op; benen stil houden!!! Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan als je het al die jaren gedaan hebt.

stro toutjes aan je beugel en je singel doet wonderen spierpijn gegarandeerd }>

Zo heb ik ook leren doorzitten, wat heb ik afgezien _O-
Maar ik ben er nu blij mee, want ik heb gewoon een stil onderbeen met doorzitten. Sommige zitten zo te prikken en klapperen constant..
Ik moet de mijne echt niet constant aanprikken, hij vliegt nu al voor me been ;) (gelukkig!!)

Dilan1993

Re: Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:27

ik heb eens met iemand in de les gereden die 'r paard iedere pas met d'r zweep een tik gaf. en het paard zat al in galop. Ze was 26 en ging nu eenmaal niet meer heel hard. :n

Bij mijn paard heb ik een hele goede beveiliging tegen klapperen, prikken of teveel aansporen met m'n benen. Hij gaat keihard lopen als ik blijf drijven en als in klapper of prik met m'n benen gaat ie bokken :') Heb die situatie nu 1x gehad, nu let ik er dus heeeeeel goed op :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:43

Dilan1993 schreef:
ik heb eens met iemand in de les gereden die 'r paard iedere pas met d'r zweep een tik gaf. en het paard zat al in galop. Ze was 26 en ging nu eenmaal niet meer heel hard. :n

Bij mijn paard heb ik een hele goede beveiliging tegen klapperen, prikken of teveel aansporen met m'n benen. Hij gaat keihard lopen als ik blijf drijven en als in klapper of prik met m'n benen gaat ie bokken :') Heb die situatie nu 1x gehad, nu let ik er dus heeeeeel goed op :P

Dat zijn de beste leermomenten :j

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:59

mijn pony is zo hevig dat ik eens ze in de draf zit beter mijn benen van der buik kan weg houden. Voor mij is benen geven gewoon druk geven dus niemand heeft gezien hoe ik men paardje in draf of galop zet

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:42

Worden ze enkel lui van, het is veel beter je benen te ontspannen en correct te gebruiken, enkel als het nodig is, anders stomp je ze enkel af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:32

idd ik zie het ook regelmatig...en idd met sporen en al...lekker voor zo'n dier idd, Zorg gewoon dat je paard aan het been is en heb je je been alleen maar nodig om het even aan te leggen als je je paard een tempootje harder wilt en voor de rest laat je ze hangen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:23

Ik vind gewoon dat als je 1x aanspoort dat je paard gewoon moet reageren, en dat daar niet bij elke pas hoeft aangespoort te worden. Er zijn mensen die zeggen 'zo hou je de motor van je paard aan' maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ze worden er alleen maar doof voor het been van. Maar ik moet toegeven dat als ik een paard heb die niet voorwwarts is (op de manege) dat ik ook wel de neiging heb om te vaak aan te sporen, ipv een tik te geven. Maar daar word ik dan wel door mijn instructrice op gecorrigeerd :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:06

Ja erg storend maar hoe meer je er op gaat letten dan doet bijna iedereen het zelfs in de hogere dressuur zitten ze te "wiebelen".
Het is zo zonde want het verpest gewoon het plaatje en het is zo onnodig dat het dier telkens onnodig aangespoort wordt. Heel veel mensen doen het volgens mij ook onbewust maar er mag zeker beter opgelet worden door instructeurs/trices en zeker door de jury ik zeg keihard afstraffen dat zal vast helpen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:27

Ik vraag me altijd wat het nut er van is, want als je bij iedere pas aan moet sporen is die echt totaal niet voorwaarts.
Wij hadden vroeger (toen ik klein was) op de manege geleerd bij 1 of 2 of 3 keer been (geen reactie) geef je het paard gewoon een tikje.
maar stem wel toe dat die dan goed voorwaarts gaat en ga hem niet gelijk in de mond hangen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:32

het perfecte geval zou zijn dat je je paard met 1x been geven in bijvoorbeeld draf krijgt en je verder niet aan hoeft te sporen. Paard zou gewoon moeten blijven draven tot jij aangeeft dat hij mag galopperen of stappen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:34

Daar gaan we weer.

Nee, natuurlijk is het niet de bedoeling en bovendien onnodig iedere pas bij te sporen.
Wat men voor het gemak vergeet is dat je moet veren in je enkels. Het paard draagt jou, en zeker met doorzitten moet je dan de beweging omhoog opvangen door te veren in je enkels.

Beweging is dus niet per definitie aansporen, en dus ook niet slecht.
Vering is een schokdemper, heeft dus niks met aansporen te maken. Als het goed is komt je kuit op zo'n moment niet aan het paard.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:15

Chaos, er is toch wel duidelijk een verschil tussen vering (die ik inderdaad ook gewoon zie) en de hele tijd aansporen. :+
Al zal niet iedereen dat verschil zomaar kunnen zien, er zijn ook zat mensen die dat wel zien.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:19

Ik beken schuld! :wave:
Ik ben er hard mee aan het werk, maar het is lastig af te leren, en daarbij kakt paard gauw in. :+

Ik rijd overigens wel zonder sporen, daarvoor heb ik echt (nog?) niet genoeg controle over mijn benen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:22

Lastig af te leren is het zeker, daarom ben ik ook zo blij met mijn instructrice die daar heel streng op is. _O-

Sharen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:29

Het is ook de bedoeling hoor om in de takt van de beweging 'aan te drijven'
Dus met je benen links, rechts, links, rechts, enz.
Maar wanneer je dit doet, hoeft dat niet zichtbaar te zijn.
Beter nog, het hoort niet zichtbaar te zijn.
Als je dat doet, heb jij je paard aan je been lopen.

Maar wat vele mensen doen is echt 'aantrappen' bij iedere pas.
En dat is idd niet normaal!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:36

Nemurin schreef:
Chaos, er is toch wel duidelijk een verschil tussen vering (die ik inderdaad ook gewoon zie) en de hele tijd aansporen. :+
Al zal niet iedereen dat verschil zomaar kunnen zien, er zijn ook zat mensen die dat wel zien.

Nuh, ik moet zeggen dat ik in toch veel zie en lees dat mensen die bijv. met sporen aan rijden en keurig veren in hun enkels erop aangesproken dat ze elke pas aansporen. Terwijl als men voor of achter het paard gaat staan en dan gaat kijken naar het rijden er vaak vold. ruimte tussen kuit en buik is. En dat irriteert me. :+

Net zoals de oplossingen voor elke pas aansporen, ik zie niet in wat het dan helpt je beugels vast te binden, je bewegingen worden dan gestoord en verstoord, maar verbeterd zeker niet. Men zou dan gewoon goed les moeten nemen om een correcte onafhankelijke zit te creeëren, maar ja, dat vind ik. :P Hahaha

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:23

Haha zit wel wat in Chaos!
Ben het bij mij op de manege gelukkig heel anders gewend, er is er één die echt de noodmaatregel met de touwtjes moest nemen (en dat was met vorige instructrice) maar daarna reed hij toch regelmatig op een paard waarbij dat echt NIET aan te raden was... dus tja. Moest ie het toch zelf doen.

Ik zie het verschil in ieder geval wel tussen gewoon veren en aansporen, zit een verschil in spierspanning in de benen etc. maar ja als je alleen op de voeten let of er niet recht achter zit is het lastig denk ik.
Heb het overigens zelf vrij goed gedaan vandaag, paard was aan het been en heb geen enkele keer onnodig aangespoord.
(Nou zat ie wel te klieren maar goed, manegepaard met een ondeugd... _O-)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:33

Ik vind dat ook stom om te zien en heel irritant.
Wees eens duidelijk tegen je paard, vooruit is vooruit en dus geen tienduizendkeer moeten aansporen.Sommig mensen vinden het dan nog raar als het paard niet op tijd aandraaft/galoppeerd,maar als jij telkens met je benen aan het aansporen bent wanneer moet je paard dan wel harder?! Als iedereen zijn paard gewoon correct zou rijden en consequent zou zijn is dat niet nodig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:39

Ponieszlover: ja natuurlijk, maar reed jij meteen correct toen je voor het eerst op een paard stapte dan?
Het punt is hier dat er in ieder geval op gewezen moet worden en dat schijnt niet overal te gebeuren geloof ik... :n

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:42

Ja, als je daar naar gaat kijken ga je je er egt aan iriteren :=

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:52

ik had een proefjes dag bij ons op stal.. daar kwam een meisje een proefje doen en ze zat door.. telkens gingen die voeten van dat meisje in de buik van het paard.. het was gwn vervelend om te zien.. ik had echt medelijden met dat paard ;(

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:56

Nemurin schreef:
Ponieszlover: ja natuurlijk, maar reed jij meteen correct toen je voor het eerst op een paard stapte dan?
Het punt is hier dat er in ieder geval op gewezen moet worden en dat schijnt niet overal te gebeuren geloof ik... :n

Ehm nouja het is mij wel goed geleerd, niet aansporen bij iedere stap waar het hier in dit topic om gaat. Ik reed toen zeker niet correct dat zeg ik ook niet, nu nog steeds niet iedereen kan wat leren. Maar ik heb mijn paard nooit bij iedere stap aangespoord.

Niemand rijd gelijk correct als hij begint, maar als het goed wordt aangeleerd is dat geen probleem. ;)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:02

@ Chaos: ben het inderdaad met jou eens dat er ook misverstanden kunnen zijn over het inveren, of het werkelijke aansporen bij iedere stap. Ik oordeel ook niet zomaar, als ik ergens niet zeker van ben. Het valt gewoon op dat steeds meer mensen echt bij iedere stap aansporen en dus niet alleen inveren, want dat is logisch dat iedereen dat heeft :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:09

is niks nieuws maar maar net waar je rijdt denk ik.
20 jaar geleden leerde ik op de manege dat je met lichtrijden elke keer als je zat moest aandrijven. Ook jaren zo gedaan, en nu vind ik het onzin ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:30

Ponieszlover: Dan zijn we het eigenlijk dus gewoon eens. _O- Pardon voor het maken van een misverstand!