Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:01

Arabesk schreef:
Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:

ben ik niet met je eens, elk gezond denkend mens snoert zijn paard niet aan... en ook een paard met sperriempje kan aangeven dat het pijn heeft:S

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:02

maar hoe kan een hoge neusriem ooit een bit stil houden?

met een kinriem kunnen ze wel degelijk hun mond open doen... Tenzij je die zo giga strak zet dat de stang naar beneden getrokken wordt maar menig jury/instructeur let daar wel op dat dat niet gebeurd.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:04

vibabu schreef:
maar hoe kan een hoge neusriem ooit een bit stil houden?

met een kinriem kunnen ze wel degelijk hun mond open doen... Tenzij je die zo giga strak zet dat de stang naar beneden getrokken wordt maar menig jury/instructeur let daar wel op dat dat niet gebeurd.

idd!

(tenminste volgens mij snap ik jou en ben ik t met je eens:$ die sperriem is er niet voor niets, volgens mij houd ie t bit stiller wat naar mijn idee een hoop 'pijn' voorkomt.. volgens mij komen paarden ook wel zowiezo flink in verzet als ze pijn hebben.. is t niet stijgeren dan wel een andere manier)

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:13

Hmm, nou misschien haal ik de sperriem er wel van af... heb hem sowieso eerder te los dan te strak zitten. Ik ben misschien wel te voorzichtig met mijn paard, ik wil haar geen pijn doen. Super strak aangesnoerd heb ik hem sowieso niet. En het bit zit geloof ik prima in haar mond, niet zoals het laat zien in het filmpje, die van mij doet nooit dr mond open tijdens het rijden of maakt aanstalten daar toe.

Maar sorry, ik kon dat filmpje van Arabesk ECHT niet aanzien/horen.. en dat was niet om de beelden maar om de vreselijk slecht Engels gesproken tekst.. aarggghhh!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:15

Hmm. Ik geloof er niet zo in dat een sperriem nou echt slecht is. Mijn moeders paard kauwt altijd wat overdreven, dus mijn moeder heeft haar hoofdstel aan mij gegeven, die heb ik er eigenlijk omgedaan zonder er verder over na te denken maar merk er niks anders van. Heb een nieuw hoofdstel besteld mét sperriem. :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:16

vibabu schreef:
Nou, mijn neusriem zit toch echt niet in de buurt van het bit...

En hoe zit dat dan met een s&t hoofdstel? waarom heeft die dan geen sperriem?

Als je met stang en trens rijdt dan hoop ik dat je je handen gewoon stil kan houden en dan heb je dus geen extra riempje nodig. :=

Net zoals een jong paard/beginnende ruiter rijdt met een africhtingsneusriem. Elke fase heeft zijn eigen harnachement.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:16

Maare, heb jij dan zo'n super stille zachte hand dat je paard totaal geen last van jou ooit heeft? dan zou je geen sperriem hoeven te gebruiken.

Nogmaals, als een paard zijn mond open wil doen dan kan dat ook MET sperriem. Een sperriem is er alleen voor om het bit stiller in de mond te laten liggen. En bij gewoon gebruik juist veel vriendelijker voor een paard.

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:28

vibabu schreef:
Maare, heb jij dan zo'n super stille zachte hand dat je paard totaal geen last van jou ooit heeft? dan zou je geen sperriem hoeven te gebruiken.

Nogmaals, als een paard zijn mond open wil doen dan kan dat ook MET sperriem. Een sperriem is er alleen voor om het bit stiller in de mond te laten liggen. En bij gewoon gebruik juist veel vriendelijker voor een paard.

weet nu zeker dat ik t zelfde denk.. :D mooi verwoord!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:36

Maar ik ben dan ook wel zo'n dierenmishandelaar die paard rijdt met bit en met zadel. Mn paard op stal staat en zo af en toe nog kunstjes moet halen in de bak en nog in een trailer vervoert wordt naar wedstrijden voor mijn plezier :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:39

vibabu schreef:
Maar ik ben dan ook wel zo'n dierenmishandelaar die paard rijdt met bit en met zadel. Mn paard op stal staat en zo af en toe nog kunstjes moet halen in de bak en nog in een trailer vervoert wordt naar wedstrijden voor mijn plezier :)

jij ook al?

toevallig liep ik zostraks met paard en sperriempje langs een emmer water waar ze haar hoofd indook, en toen ze genoeg had smakte ze nog een paar keer met haar mond open, dus ja ik weet ook zeker dat een paard met een sperriempje ook de mond open kan krijgen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:15

Kort samengevat voor topicstarter: ik vind een sperriempje goed. Het zorgt er voor dat het bit stiller in de mond komt te liggen. Wanneer jij dus je handen niet stil houd (al is het maar een klein beetje) heeft je paard geen last van jou.

Je moet natuurlijk wel om denken dat je de sperriem niet zo aansnoerd dat hij niks meer met zn mond kan doen maar juist ook weer niet te los zodat het geen nut heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:28

Ik ben voorstander van de sperriem omdat het bit dan stiller in de mond bijft liggen, of dat nu door ruiterhand komt of een paard wat met zijn bit loopt te prullen of een lichtgewicht bitje wat onstabieler in de mond ligt. Wanneer ik geen sperriem gebruik, gaat er dan ook een africhtingsneusriem aan (maar wat zijn die tegenwoordig moeilijk te krijgen zeg!) ipv een hoge neusriem.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:30

Is dat zo? Want heb er laatst 1 bij de 1e beste winkel gehaald.. :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:52

Maar op welke manier zorgt een sperriem er dan voor dat het bit stiller in de mond blijft liggen? Ik kan me er geen voorstelling van maken? Het enige wat een sperriem m.i. doet, is een bandje om de neus leggen. Het enige wat een sperriem in mijn ogen dus kan doen om het bit stiller in de mond te laten liggen, is door de kaken van het paard op elkaar te houden. En de enige manier om dat te bereiken is om de kaken op elkaar te snoeren en dus de sperriem te strak aan te trekken.

Of zie ik nou iets over het hoofd? :?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:58

Volgens mij wel :D als je je handen naar voren zou doen dan zou het bit niet naar voren kunnen. Stel dat je aan bv je linkerteugel zou trekken zou deze niet door z'n mond getrokken worden maar blijft deze gewoon in de mond liggen (even extreem gezien dan)

En een paard met een sperriem normaal vast kan nog steeds z'n mond open doen..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 11:03

vibabu schreef:
Kort samengevat voor topicstarter: ik vind een sperriempje goed. Het zorgt er voor dat het bit stiller in de mond komt te liggen. Wanneer jij dus je handen niet stil houd (al is het maar een klein beetje) heeft je paard geen last van jou.

Je moet natuurlijk wel om denken dat je de sperriem niet zo aansnoerd dat hij niks meer met zn mond kan doen maar juist ook weer niet te los zodat het geen nut heeft.

Ja dan heb ik hem dus wle goed, ze kan wel gewoon normaal haar mond open doen en hij zit niet hartstikke dichtgesnoerd.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:50

Ik ben ook van mening dat een sperriem niet slecht is voor de paard. Zoals Arabesk zegt, dat een paard het alleen doet omdat hij pijn heeft, is wel een beetje kort door de bocht. Een paard kan zijn mond ook openen MET sperriem (als het bijvoorbeeld last heeft van zijn tanden of idd een niet goed liggend/werkend bit). Natuurlijk kan een bit funest zijn voor je paard en drukt het op bepaalde plaatsen die onplezierig voor je paard zijn. Maar dat ligt ook zeer aan de manier van rijden van de ruiter/amazone. Als jij je sperriem zo hard aansnoert dat het paard zijn mond daadwerkelijk niet meer kan openen en dat er geen vinger tussen te krijgen is, oké, dan ben ik het er ook niet mee eens.

En ik vond een artikel van jou Arabesk op horses.nl en daar zitten zeker dingen in waar ik het mee eens ben hoor :j Maar zoals dit stukje, komt zeker voor, maar echt niet bijna alle paarden die met bit/sperriem gereden worden:

Abnormaal gedrag als hoofdschudden, tong over het bit, mond open doen, achter het bit lopen, bokken, staken, op het bit leunen etc, zijn pogingen van het paard om de inwerking van het bit te vermijden. Al met al lijkt het er dus op dat een bit niet het meest ideale communicatiemiddel is bij het berijden van een paard.

Als ik jouw artikel verder lees heb je het over bitloze optomingen. Er zijn idd vriendelijke en onvriendelijke optomingen. Een touwhalster bijvoorbeeld is vrij vriendelijk. Maar jij zegt dat ingewikkelde dressuuroefeningen ook bitloos uitgevoerd kunnen worden. Geloof ik ook zeker in, maar hoe wil je dat doen zonder veel druk op de neus uit te oefenen? Je paard moet toch nagevelijk zijn, zich ontspannen en over de rug lopen en van achteren goed meekomen wil het paard zijn oefening correct uitvoeren. Hoe doe je dat dan?

Goed, sorry dat ik een beetje off-topic ben gegaan, maar ik kwam dat tegen ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:59

Om te beginnen met een quote uit dit topic waar ik me helemaal in kan vinden:
clarence schreef:
Haar opvatting betreffende sperriempjes is niet objectief omdat ze zich niet baseert op objectieve informatie, maar op vooringenomen ideeën--namelijk dat sperriempjes, sporen, hoefijzers, enz. slecht zijn voor een paard.

Zij gaat alleen uit van de negatieve werkingen van dingen die haar toch al tegenstaan, maar de negatieve werking van een bitloos hoofdstel -ik heb een pony met botwoekeringen op de neus door een bitloos hoofdstel en ruiter met veeeeeeeuls te harde hand-, en een boomloos zadel, en natuurlijk bekappen ed worden niet besproken. :Y)

Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar gevallen waarbij het fout is gegaan op de sperriem! :))

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:02

Abnormaal gedrag als hoofdschudden, tong over het bit, mond open doen, achter het bit lopen, bokken, staken, op het bit leunen etc, zijn pogingen van het paard om de inwerking van het bit te vermijden. Al met al lijkt het er dus op dat een bit niet het meest ideale communicatiemiddel is bij het berijden van een paard.

JUIST hierom gebruiken mensen te pas en te onpas een sperriempje.

Paard moet gehoorzamen, dus snoerrrrrrrrr dat riempje maar aan want dan doet ie het wel! {x)

I.p.v een lange zoektocht en uitproberen van bitten om zo wél een fijn contact in de mond te hebben (vinden mensen vaak te duur en te tijdrovend) word er naar mijn mening veel te snel de sperriem aangesnoerd. Dat verdoezeld het probleem en het lijkt dus opgelost.
Echter zal dit maar tijdelijk zijn want het paard komt na verloop van tijd echt wel weer terug in protest.

Dan word er vaak gesproken over "fases" >>>lees: oh mijn paard heeft nu een fase dat ze alleen maar met haar hoofd loopt te schudden %)

En dan kom je dus al snel uit bij de hulpteugels, want jaaaaaaaaaa met een thiedeman loopt ze zóóó goed :n

Mensen zouden eens wat meer tijd en geld moeten steken in het juiste harnachement van hun geliefde viervoeter ipv alleen maar achter de mooiste setjes aan te jagen want dat staat oh zo mooi!!!!!!

luister naar je paard!!! want hij MOET ook naar jou luisteren toch?!?!?!?!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:04

vibabu schreef:
Volgens mij wel :D als je je handen naar voren zou doen dan zou het bit niet naar voren kunnen. Stel dat je aan bv je linkerteugel zou trekken zou deze niet door z'n mond getrokken worden maar blijft deze gewoon in de mond liggen (even extreem gezien dan)

En een paard met een sperriem normaal vast kan nog steeds z'n mond open doen..

Maar is het slecht dan dat het bit naar voren kan in de mond? Ondervindt het paard daar veel last van? Want in feite kan het bit nauwelijks naar voren bewegen omdat het is bevestigd aan het hoofdstel. Links en rechts snap ik, maar daarvoor zouden bitringen ook helpen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:04

Amen!

zoals ik al eerder heb gezegd:

Wat je niet ziet, is er niet!

zo wordt er TE vaak gedacht.. erg jammer voor het paard! die is er natuurlijk weer de dupe van

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:06

een sperriem is ook niet om het bit tegen te houden.. maar om in de sport die mond dicht te houden want het ziet er lelijk uit wanneer een paard zijn gevoel uit...

in de westernsport rijden ze zelfs zonder neusriem ook met bit.. dat gaat ook goed... dus die sperriem is sowieso overbodig...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:07

Hahaha, okee. Ik vindt dat er te vaak gedacht wordt dat dat wat andere mensen schrijven op internet waar is. :Y)

Een sperriem die gewoon normaal bevestigd is kan namelijk geen kwaad doen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:09

sabine1985 schreef:

JUIST hierom gebruiken mensen te pas en te onpas een sperriempje.

Paard moet gehoorzamen, dus snoerrrrrrrrr dat riempje maar aan want dan doet ie het wel! {x)

I.p.v een lange zoektocht en uitproberen van bitten om zo wél een fijn contact in de mond te hebben (vinden mensen vaak te duur en te tijdrovend) word er naar mijn mening veel te snel de sperriem aangesnoerd. Dat verdoezeld het probleem en het lijkt dus opgelost.
Echter zal dit maar tijdelijk zijn want het paard komt na verloop van tijd echt wel weer terug in protest.

Dan word er vaak gesproken over "fases" >>>lees: oh mijn paard heeft nu een fase dat ze alleen maar met haar hoofd loopt te schudden %)

En dan kom je dus al snel uit bij de hulpteugels, want jaaaaaaaaaa met een thiedeman loopt ze zóóó goed :n

Mensen zouden eens wat meer tijd en geld moeten steken in het juiste harnachement van hun geliefde viervoeter ipv alleen maar achter de mooiste setjes aan te jagen want dat staat oh zo mooi!!!!!!

luister naar je paard!!! want hij MOET ook naar jou luisteren toch?!?!?!?!

Amen _/-\o_

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:14

Chaos schreef:
Hahaha, okee. Ik vindt dat er te vaak gedacht wordt dat dat wat andere mensen schrijven op internet waar is. :Y)

Een sperriem die gewoon normaal bevestigd is kan namelijk geen kwaad doen.

Misschien zijn het wel eigen ondervindingen?

ik reed ook altijd een paard met Sperriem, todat ik op een gegeven moment dacht ik , laat maar zitten haal m dr gewoon vanaf.

toen viel op dat mijn paard met mond open liep ed.. daarvoor kon dat niet.. ze vond het bit gewoon verschrikkelijk.. toen kocht ik een andere en er is niets aan de hand.. ZONDER sperriem loopt ze nog beter