Goeie ruiter en het paard dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: Goeie ruiter en het paard dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:31

Een echt goede ruiter kan een goed gebouwd, gezond paard wel goed laten lopen, geen grand prix, maar wel een erg goede basis. Een goed paard kan een slechte ruiter niet goed laten rijden, alleen kan het beter lijken omdat de ruiter amper iets moet kunnen voordat het paard netjes gaat lopen.
In de top hangt het echt wel van ruiter én paard af, en ik vind het fout dat men altijd enkel naar de ruiter kijkt als het goed is.
Zo was ik eens balkjes aan het doen met mijn verzorgpaard, zij raakt deze bijna nooit, loopt zogoed als uit zichzelf in het midden e.d. Ze kan het dus best wel goed en is dan echt in haar element.
Iemand aan de kant zei tegen mij: 'Amai, dat ziet er super netjes uit, je doet dat goed!'
Toen ik daar dan op antwoorde: 'Dankje, het is bij haar dan ook niet echt moeilijk, zij kan het goed en ik moet amper iets doen.' Verschoot deze persoon...
En dat vind ik verkeerd, ik ken echt nog niks van springen, begin nu met balkjes, heb al eens een kruisje gedaan en ga nu pas beginnen met springen, maar als dit paard netjes over de balkjes of het sprongetje gaat ligt dat absoluut niet aan mij (die erg onzeker is bij een sprongetje, en nog zit te klungelen bij balkjes) maar aan haar, ze doet het graag en kan het goed, mag ook wel eens gezegt worden. :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:44

Een correct paard haalt met een goede ruiter wel de GP hoor.
Zijn er genoeg die met de Pavo ergens onderin de 60 punten liepen omdat het niks bijzonder was, maar nu wel de GP gehaalt hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:53

X_Linz_X schreef:
over welk niveau heb je het dan?
en let er vooral op: een ruiter kan in verhouding veel meer groeien dan een paard,
tuurlijk kun je paarden trucjes leren, maar een paard met minimale gangen wordt
nooit een ruime draver.

Schiet je dan niet het doel mis van de dressuur als je dat op een wedstrijd gaat verwachten? Een minimaal lopend paard kan ook verruimen en verkorten en dus ook lang worden en verzamelen en ook het zwaarte punt meer naar achter plaatsen. Dressuur gaat toch niet om de gangen van het paard of zijn bouw, en ook niet het aanleren van truukjes?

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:32

De ruiter is niet beter als het paard is ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:36

Leuk om hier goed over na te denken en ter discussie te zetten! Heel veel meningen zijn verdeeld, en we vergeten vaak de helft. Onze paarden zijn slimmer & beter dan we denken.

Een ruiter kan groeien, maar een paard ook. Een paard wat jaren op de weide heeft gestaan, niet getraind is maar zeker wel over het (zoals wij het noemen) talent beschikt om een goede GP proef neer te zetten zie je echt niet de GP oefeningen doen zoals wij ze kennen in de weide. Wel wanneer ze moeten ontsnappen aan gevaar. ;)

Zo heeft het ene paard daar z'n voordeel in, en het andere paard daarin. Dat is met ruiters (mensen) niets anders. De een is snel, de ander wendbaar, weer een ander kan hoog en snel springen. Vergelijk het met kinderen en hun spel op het schoolplein. Het ligt eraan waarin ze opgroeien en wat hun interesses zijn of ze hun talent beter gaan ontwikkelen in spel of het alleen hun redding blijft in geval van gevaar. Zo is dat ook met jonge paarden, zet een onwijs goed springpaard in een dressuurstal. Ongetwijfeld zou die best heel erg ver kunnen komen! Maar zet je dan na jaren training in de dressuur een 1.60m parcours neer dan gaat het mis. Terwijl het paard het makkelijk HAD gekund als die getraind erin zou zijn. Zet je datzelfde paard in een gevaarlijke situatie met behoorlijk wat wendingen en 1.60m hoge obstakels waar het over heen en langs moet wenden om van dat gevaar af te komen zal het hem lukken.

Het gaat er in mijn ogen dus om dat de combinatie goed moet zijn, beide moeten groeien in hun talent. En dat talent zien en herkennen om het vervolgens bij elkaar te zoeken is de gouden kunst. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:36

dintje schreef:
de ruiter krijgt de beker enz. en word beroemd,
het paard moet het zware werk doen,en krijg niks.

Tja, wat wil je dan? De beker aan het paard geven? Ik denk niet dat het paard daarom geeft.
En goede paarden worden zeer zeker beroemd, ik wou een paar namen beginnen opnoemen maar de lijst is gewoon eindeloos.