randie schreef:de bitloze ruiters hebben vaak ook andere ambities dan de wedstrijd ruiters. Veel paarden die bitloos gereden worden lopen in een houding om te huilen..Lang niet allemaal natuurlijk. Wanneer een paard bitloos is de aanleuning gereden wordt heeft het vaak flink wat druk op de neus of aan het hoofd, dit wel ipv de mond.
Je kunt je afvragen of met veel druk op de neus of in de mond wel valt onder aanleuning of gewoon onder 'in de krul trekken', dat heeft niets met bit/loos te maken alswel met vriendelijk rijden
Citaat:
Als een paard met bit in een goede aanleuning loopt heb je een hele lichte verbinding met de mond. Terwijl zonder bit die druk veel groter is en constanter.
Citaat:
edit: filmpje hierboven loopt het paard wel in een prima houding. Maar hoeveel ruiters kunnen dit nou creeeren?
Hoeveel" ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt" ruiters proberen dit voor elkaar te krijgen. Heel veel.
Des te erger! Al die andere ruiters hebben dus een bit nodig om te communiceren met hun paard! Of een bitloos hoofdstel met flinke inwerking (ik heb ze wel zien rijden hoor toen met die bitloostestwedstrijd, flinke scharen en in de krul hoppa)
Citaat:
En wat betreft het bit gebruiken als rem, waarom gaan die bitloze hoofstellen vaak gekruist onder de kaak of neus? toch ook om hem aan te trekken lijkt mij?
Als je een bit nog als rem ziet, moet je jezelf echt even bijscholen. Ook de kaakgekruiste hoofdstellen zijn geen rem. Verschil is dat bij eenzelfde kracht vanuit de teugels de druk bij een bitloos hoofdstel veel meer verdeeld wordt.
In plaats van druk in de mond op een oppervlakte van 5 cm3, wordt het nu verdeeld over bijna 50 cm3
Dus een druk van 100 N (zeg maar 10 kg), komt dat neer op
20 N/cm3 in de mond bij rijden met bit
2 N/cm3 op de schedel bij rijden met kruislings hoofdstel
20N/cm3 voelt hetzelfde als twee liter water (2 melkflessen) laten balanceren op een vierkantje van 1 bij 1 cm en dat dan in je mond
en 2 N/cm3 komt neer op een glas water op een vierkantje van 1 bij 1 cm en dan bijv. op je schedel