Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Vanaf dat het paard goed zadelmak is. Als je rijdt, rij je met sporen zeggen wij altijd.Je kan je hulpen fijner geven, je paard over de sprong drukken, dus alleen maar voordeel van een spoortje.
aaidaa schreef:Citaat:Vanaf dat het paard goed zadelmak is. Als je rijdt, rij je met sporen zeggen wij altijd.Je kan je hulpen fijner geven, je paard over de sprong drukken, dus alleen maar voordeel van een spoortje.
Dus als je liever zonder rijdt, omdat je bijvoorbeeld vindt dat je benen nog niet stil genoeg liggen, rijdt je volgens jou niet? Apart..
Leylaatje schreef:ook al weer zo'n lastige, daarom ga ik alleen even voor mezelf praten!
Ik vind namelijk als je zelf goed met sporen rijdt, moet het opzich wel kunnen...maar dan moet je er ook echt mee om kunnen gaan.
Voor mezelf echter gebruik ik geen sporen. Ik vind het rotdingen, en ik vind ze erg dieronvriendelijk...niet perse dierenmishandeling, maar ik vind het niet leuk om een dier wat mij al de 'gunst' verleend om op hem te mogen rijden, in zn buik te porren..om het maar even dramatisch te zeggen. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand op mijn rug gaat zitten met sporen om.. (ook al gebruik je het dus dan wel goed, en zijn ze vanaf M verplicht). Ik heb al heel wat bereikt, en dat allemaal zonder sporen! Ik vind het juist een uitdaging om veel gedaan te krijgen zonder dat soort hulpmiddelen!
aaidaa schreef:Citaat:Vanaf dat het paard goed zadelmak is. Als je rijdt, rij je met sporen zeggen wij altijd.Je kan je hulpen fijner geven, je paard over de sprong drukken, dus alleen maar voordeel van een spoortje.
Dus als je liever zonder rijdt, omdat je bijvoorbeeld vindt dat je benen nog niet stil genoeg liggen, rijdt je volgens jou niet? Apart..
bastiano680 schreef:Leylaatje schreef:ook al weer zo'n lastige, daarom ga ik alleen even voor mezelf praten!
Ik vind namelijk als je zelf goed met sporen rijdt, moet het opzich wel kunnen...maar dan moet je er ook echt mee om kunnen gaan.
Voor mezelf echter gebruik ik geen sporen. Ik vind het rotdingen, en ik vind ze erg dieronvriendelijk...niet perse dierenmishandeling, maar ik vind het niet leuk om een dier wat mij al de 'gunst' verleend om op hem te mogen rijden, in zn buik te porren..om het maar even dramatisch te zeggen. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand op mijn rug gaat zitten met sporen om.. (ook al gebruik je het dus dan wel goed, en zijn ze vanaf M verplicht). Ik heb al heel wat bereikt, en dat allemaal zonder sporen! Ik vind het juist een uitdaging om veel gedaan te krijgen zonder dat soort hulpmiddelen!
Wat je een uitdaging kan noemen. De meesten zitten te duwen, drukken, iedere pas een groffe beweging te maken om het dier vooruit te krijgen zonder spoor om het gezwiep met de zweep niet te noemen. Lekker diervriendelijk. En van dit zie ik er HEEL veel!!
Met een spoortje om kun je het dier gewoon veel scherper aan je been zetten en 1 keer met het spoortje inkomen is stukken vriendelijker dan iedere pas maar aandrukken.
Citaat:Àch, ik had vroeger een instructeur die zei: "je gaat toch ook niet zonder kloten naar de prutsmutsen, sporen zijn onderdeel van je uitrusting"
Maar aan de ander kant had hij ook de opmerking "als je hem prikt met de spoor moet ie aan de andere kant van de bak staan en als je stevig inkomt met je been halverwege de bak"
Je eerste paar sporen kreeg je van hem; en pas als je een onafhankelijk zit had en fatsoenlijk je pony aan de teugel kon rijden en alle simpele figuren zonder teugels kon uitvoeren in stap, draf en galop.
Johanna59 schreef:Je moet ten alle tijde, vanaf dat hij eigenlijk nog groen is, je paard naar voren kunnen rijden. En dat kan niet zonder spoor.