Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
speedy_cindy schreef:Leuk dat er zoveel reacties zijn.
Wat doet iedereen het ook anders hè?! Interessant!
@xJuce: Ik denk dat je zelf heel goed kan aanvoelen wat werkt, en dat het voor een ander moeilijk is om daarover te oordelen. Als het jou helpt om je teugels wat losser te laten zodat je meer op je zit gaat rijden zal dat op dit moment wel gewoon nodig zijn. Misschien gaat hij daarom wel hangen en het bit vastnemen. Om aan te geven aan jou dat je meer op je zit mag gaan rijden i.p.v. op je teugels.
Ik rijdt haar nog niet zo heel lang dus het is ook nog wat wennen aan elkaar. Moet natuurlijk wel ook opletten dat ze er geen misbruik van gaat maken.. 
Junia schreef:Het verschilt per paard en bij mijn pony verschilt het ook per bui. Ik heb daarom een stappenplan:
1. Ik draai mijn heup een beetje (heeft pony een goede bui is dit voldoende). Geen reactie?
2. Ik leg mijn been iets naar achteren en druk lichtjes. Geen reactie?
3. Een por met datzelfde been. Geen reactie?
4. Een teugelhulp.
Dus eigenlijk zo'n beetje wat Sanne83 ook zegt. Alleen draai ik met mijn onderlijf en probeer juist niet teveel met mijn bovenlijf mee te gaan.

maar zijn je handen net als je zweepjes en sporen gewoon 2 hulpmiddelen
hestejente schreef:Ik heb vroeger ook geleerd dat links trekken linksaf en rechts trekken rechtsaf is.
Gelukkig denken mijn huidige lesgever en mijn paard daar wat anders over. Natuurlijk heb ik hem weleens omgesleurd (volte halve meter naar rechts als hij er van tussen wil werkt wonderbaarlijk goed, maar ik vouw mijn paard natuurlijk niet zo dubbel als er niets aan de hand is)
Dit is hoe ik stuur:
Met zit: schouders en hoofd met de bocht meedraaien, je binnenheup iets naar voren en iets meer gewicht op binnenbeugel.
Benen: binnenbeen om impuls te bewaren, in een bocht vertraagt een paard en je wil dat hij in hetzelfde tempo doorloopt. Dus altijd binnenbeen wakend en gebruiken wanneer nodig. Buitenbeen gebruik ik wanneer de kont uitzwiept. Ik heb een tijdje les gehad op een merrie waarbij het heel goed werkte om je buitenknie wat tegen het zweetblad te duwen.
Stem: niet op de paarden van mijn lesgever maar wel op mijn eigen paard is "deeeeeeze kant" voor rechts en "draaaaaaaien" voor links.
Teugels: begrenzen met buitenteugel zodat het paard niet over de schouder wegwandelt (dus rijden van binnenbeen naar buitenhand) Binnenhand steeds vragen en geven (hand naar voren. Niet opzij, hand opzij is voor zijgangen of voor sturen op jonge paarden)
En deze hulpen dan allemaal tegelijkertijd, en het is ook nog eens afhankelijk van op welk paard je zit hoe je stuurt natuurlijk. Bovenstaande is een soort basishulpen die je moet aanpassen aan hoe het paard op je reageert.