Sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoopi1

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:10

Ik begin met mijn gewicht te verplaatsen, dan stuur ik met 2 teugels en mijn (buiten)been.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:50

speedy_cindy schreef:
Leuk dat er zoveel reacties zijn.
Wat doet iedereen het ook anders hè?! Interessant!

@xJuce: Ik denk dat je zelf heel goed kan aanvoelen wat werkt, en dat het voor een ander moeilijk is om daarover te oordelen. Als het jou helpt om je teugels wat losser te laten zodat je meer op je zit gaat rijden zal dat op dit moment wel gewoon nodig zijn. Misschien gaat hij daarom wel hangen en het bit vastnemen. Om aan te geven aan jou dat je meer op je zit mag gaan rijden i.p.v. op je teugels.

Ja, dat ben ik nu allemaal een beetje aan het uitzoeken :) Ik rijdt haar nog niet zo heel lang dus het is ook nog wat wennen aan elkaar. Moet natuurlijk wel ook opletten dat ze er geen misbruik van gaat maken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:36

Whoopi1 schreef:
Ik begin met mijn gewicht te verplaatsen, dan stuur ik met 2 teugels en mijn (buiten)been.

Valt je paard dan niet gigantisch naar binnen?

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:57

ikzelf zie hier ook staan hoe ik heb leren rijden..:P
ik heb geleerd met de linkerteugel ga je naar links en rechter naar rechts..:p
en naja benen bijna niet gebruiken en teugels trekken was stilstaan.
zo heb ik dus 5 jaar gereden, enja ik deed ook manege wedstrijden en daar zat ik bij in de B1.. dat klopt zoiezo niet vind ik (maarja toen dacht ik dat ik goed was:p want ik zat in de B1 ipv. de A1 of A2.
toen ben ik naar een andere manege gegaan en toen ben ik met wedstrijden weer naar de A gegaan.
dus dat vond ik een beetje raar. maar daar heb ik veel beter leren rijden!
en dus heb ik nu 2 eigen paarden. en ik rijd met de ene gewoon met mijn benen en bijna zonder teugels.
bij die ander( hij is erg moeilijk met rijden en dus moet je erg opletten en dus ook de teugels gebruiken)
dus teugels en benen. teugels doe ik nu met bijde teugels dus als ik naar links wil de linker hand iets naar binnen en de rechter gewoon houden(kan niet goed uitleggen:P)
ik weet niet of ik mijn houding goed gebruik want ik heb scoliose(rugziekte) en dus mijn rug is scheef. waardoor ik dus niet recht zit op mijn paard(en) ,aar ,okm rig gaat steeds rechter staan dus hopelijk kan ik ook meer met mijn houding gaan rijden!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:51

Vjestagirl schreef:
Whoopi1 schreef:

Valt je paard dan niet gigantisch naar binnen?

Nee want ik hou mijn binnenbeen op plek en ik leg mijn buitenbeen dan iets naar achteren.

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:46

ik stuur normaal met mijn lichaam.. maar dan moeten je paard en jij elkaar wel goed begrijpen en kennen..want ik rijd zelf teveel op mijn binneteugel:$ ik doe mijn best om zoveel mogelijk met mijn lichaam te doen..maar ik merk dat ik bij elk paard kijk wat het beste past;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:53

Rijden doe je met een combinatie van je zit, benen en handen.
Elk afzonderlijk kan niet.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:02

Ik stuur met mijn zit en benen, en jammer genoeg veel te veel met mijn binnenteugel. Ben eraan aan het werken (samen met mijn instructrice en instructeur) om meer met mijn buitenteugel te rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:13

Vroeger op manegepony's stuurde ik door mijn binnenhand naar mij toe te trekken haha. Toen ik dit deed op Geryon, Z dressuurpony, was het enigste wat hij deed, zijn hoofd naar binnen doen en niet begrijpen watik nou bedoelde. Nu stuur ik met alles eigelijk. Binnenteugel voor stelling, buitenteugel om je paard mee te nemen naar binnen, binnenbeen om hem mooi om je been heen te buigen en je buitenbeen om dat op te vangen. En automatisch ook een beetje met mijn zit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:03

Bovenlijf naar binnen draaien. De rest van de hulpen gebruik ik alleen als paard niet doet wat ik vraag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:29

sanne83 schreef:
Bovenlijf naar binnen draaien. De rest van de hulpen gebruik ik alleen als paard niet doet wat ik vraag.

Hoe buig jij je paard mooi rond om je binnenbeen dan? En hoe vraag jij stelling om de bocht mooi af te werken? Of rij jij niet zo dresssurmatig?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:14

Als het goed is, doet het paard dat op mijn gewicht, zit en houding. Als het paard dat even niet doet, komt er een correctie met binnen/buiten been/hand, net wat op dat moment nodig is. Zodra het paard weer mooi gebogen de bocht door gaat, geef ik geen extra hulpen meer.
Je moet niet meer doen dan nodig. Hulpen geef je met je zit, andere hulpen zijn ter ondersteuning als paard niet doet wat je vraagt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:29

Het verschilt per paard en bij mijn pony verschilt het ook per bui. Ik heb daarom een stappenplan:
1. Ik draai mijn heup een beetje (heeft pony een goede bui is dit voldoende). Geen reactie?
2. Ik leg mijn been iets naar achteren en druk lichtjes. Geen reactie?
3. Een por met datzelfde been. Geen reactie?
4. Een teugelhulp.

Dus eigenlijk zo'n beetje wat Sanne83 ook zegt. Alleen draai ik met mijn onderlijf en probeer juist niet teveel met mijn bovenlijf mee te gaan.

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:14

het verschiltwant je gebruikt eigenlijk altijd we een beetje je binnenbeen. maar mijn eigen paard kreeg ik met mijn zit op een volte of afwenden.(heeft wel wat training gekost) ben nu samen met mijn instuctice mijn binnenhand naar voren aan het doen zodat ik de binnenteugel niet kan gebruiken ..dus echt op buitenhand binnenbeen. en mijn gewicht bij sommige paarden naa buiten plaatsen. e daarna rustig aan de stellen en buiging pakken..

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:46

hoi,

ik stuur mijn paard op een bepaalde volgorde,
stap 1: gewicht
stap 2 : been
stap 3: teugels werken mee

deze volgorde doe je eigenlijk altijd,
je stuurt een paard nooit alleen maar met de teugels
maar eerder been en gewicht.
groetjes

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:17

Junia schreef:
Het verschilt per paard en bij mijn pony verschilt het ook per bui. Ik heb daarom een stappenplan:
1. Ik draai mijn heup een beetje (heeft pony een goede bui is dit voldoende). Geen reactie?
2. Ik leg mijn been iets naar achteren en druk lichtjes. Geen reactie?
3. Een por met datzelfde been. Geen reactie?
4. Een teugelhulp.

Dus eigenlijk zo'n beetje wat Sanne83 ook zegt. Alleen draai ik met mijn onderlijf en probeer juist niet teveel met mijn bovenlijf mee te gaan.

waar draai je je heup heen dan? Als je je bovenlijf draait in de richting waar je heen wilt, dan draait je onderlijf automatisch iets de andere kant op.
Een simpele stelregel is: Mijn heupen doen, wat de heupen van het paard doen, mijn schouders doen wat de schouders van het paard doen.
Je handen en benen zijn simpelweg een verlengstuk van je schouders en heupen en het is dan heel simpel te extrapoleren wat je daarmee zou moeten doen.
In een wending betekent dat dat je schouders in de richting van de wending draaien en je heupen iets de andere kant op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:01

Maar hoe weet je paard dat hij stelling aan moet nemen als je dat met je zit en houding doet? (puur uit interesse hoor!) Om je paard in de perfecte houding met stelling te laten lopen, moet je toch per se met je handen begeleiden? Ik gebruik mijn zit gewoon altijd om aan te geven waar ik heen wil, maar hem met stelling rond om mijn binnenbeen te laten gaan met alleen mijn zit, zie ik echt niet zitten.. Nog een keer ik bedoel het alleen puur uit interesse hoor, kan ik ook nog eens wat leren.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:12

Als ik naar links wil, zet ik druk op mijn linkerteugel en als ik naar rechts wil zet ik druk op mijn rechterteugel. Ik heb de paarden dan wel geleerd om op kleine teugeldruk af te wenden. Ik gebruik alleen mijn been als zijwaartse hulp. Verder probeer ik recht boven het paard in balans te blijven zitten. Remmen doe ik met 2 teugels tegelijk. Je moet paardrijden niet moeilijker maken dan het al is :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:18

de 5 punten die ik mijn leerlingen leer om te sturen en stelling en buiging te vragen,
want elke stuurbeweging die je maakt MOET altijd gepaard gaan met een stelling en een buiging :))

1. kijken waar heen je gaat en daardoor je schouders en bekken mee te laten bewegen.
2. binnen hand van de hals af of iets hoger houden (ligt aan het paard welke hulp die het fijnste vind)
3. buiten hand tegen de hals aan
4. binnen been iets langer maken (of wel, iets meer gewicht op je binnen been) en op de singel (voor de stelling en buiging en om aan te geven waarheen je wilt)
5. buitenbeen achter de singel(om te begrenzen)

je stuurt dus met je lichaam, maar het verfijnen van de stelling en buiging doe je met je hand en benen :P
zo doe ik het zelf, en zo leer ik het mijn leerlingen :))

verder lopen de paarden altijd recht tussen 2 teugels in(je gebruikt nooit 1 teugel, tenzij je wilt controleren of je je paard/pony alleen op je zit kunt sturen, maar dit is dan heel kort)
remmen doe je op je zit, verzamelen doe je op je zit,
eigenlijk doe je alles op je zit :P maar zijn je handen net als je zweepjes en sporen gewoon 2 hulpmiddelen ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:24

M'n verzorgShet rij ik bitloos. Ik probeer bij haar zo min mogelijk met teugelhulp te rijden.
Op de manege rij ik een gevorderde groepsles waar je vrij mag rijden. Ik zit vaak op Aron, een lieve maar eigenwijze haflinger. Omdat ik het idee heb dat we echt bij elkaar passen en we een klik hebben luistert hij perfect. Netjes aan de teugel e.d. Ik rij hem veel op zit, gaat geweldig. Soms is de teugel nu eenmaal nodig, maar hij reageert al op een kneepje. Andere paarden hebben een duidelijkere teugelhulp nodig. Maar ik rij gewoon het liefst op zit met een ontspannen teugel!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:45

hestejente schreef:
Ik heb vroeger ook geleerd dat links trekken linksaf en rechts trekken rechtsaf is.

Gelukkig denken mijn huidige lesgever en mijn paard daar wat anders over. Natuurlijk heb ik hem weleens omgesleurd (volte halve meter naar rechts als hij er van tussen wil werkt wonderbaarlijk goed, maar ik vouw mijn paard natuurlijk niet zo dubbel als er niets aan de hand is)

Dit is hoe ik stuur:
Met zit: schouders en hoofd met de bocht meedraaien, je binnenheup iets naar voren en iets meer gewicht op binnenbeugel.
Benen: binnenbeen om impuls te bewaren, in een bocht vertraagt een paard en je wil dat hij in hetzelfde tempo doorloopt. Dus altijd binnenbeen wakend en gebruiken wanneer nodig. Buitenbeen gebruik ik wanneer de kont uitzwiept. Ik heb een tijdje les gehad op een merrie waarbij het heel goed werkte om je buitenknie wat tegen het zweetblad te duwen.
Stem: niet op de paarden van mijn lesgever maar wel op mijn eigen paard is "deeeeeeze kant" voor rechts en "draaaaaaaien" voor links.
Teugels: begrenzen met buitenteugel zodat het paard niet over de schouder wegwandelt (dus rijden van binnenbeen naar buitenhand) Binnenhand steeds vragen en geven (hand naar voren. Niet opzij, hand opzij is voor zijgangen of voor sturen op jonge paarden)

En deze hulpen dan allemaal tegelijkertijd, en het is ook nog eens afhankelijk van op welk paard je zit hoe je stuurt natuurlijk. Bovenstaande is een soort basishulpen die je moet aanpassen aan hoe het paard op je reageert.

Zo doe ik eht ook, zonder stem, dat wel :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:12

ik stuur op elk paard verschillend. Op m'n eigen is het verplaatsen van m'n gewicht meestal al voldoende. Maar heb er van het weekend 1 gehad die nauwelijk op benen en zit reageerde en echt met teugelhulpen gesturd moest worden.

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:37

Ik stuur voornamelijk met mijn houding de lange bochten, op de volte.
En afwenden doe ik met mijn gewicht en mijn been aanleggen.
De teugels bewegen mee, en zitten niet in de weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:40

Ik kijk waar ik heen wil, breng mijn buitenteugel tegen de hals en mijn binnenteugel til ik iets op. Eventueel stuur ik nog bij met mijn benen. Ik rijd overigens western.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:58

Nies_ schreef:
hestejente schreef:
*mijn post*

Zo doe ik eht ook, zonder stem, dat wel :j

Is ook voornamelijk ter voorbereiding op zijn beoogde carriere als mendier. Zonder stem kan ohz ook :j