Tips zadelmak maken en inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: Tips zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 16:17

Dag Ilse,
Ja ik heb er altijd iemand bij die er ervaring mee heeft.
Ik ga ook niet klakkeloos opvolgen wat er hier gezegt word. Heb oo kal tamelijk wat ervaring met jonge paarden dus het is niet dat ik bang ben of ga staan sukkelen enzo. Maar je leest toch wel leuke dingen van mensen die het net iets anders doen en zeker interessant zijn.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:20

nee, ok.. dat wilde ik je gewoon even meegeven. ik zie namelijk zo vaak dat paarden verkeerd worden beleerd. het is lastig een balans te vinden tussen rust en assertiviteit. En assertiviteit wordt in mijn ogen nogal vaak verward met plukken en trekken. Daar ben ik niet zo'n liefhebber van.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:22

betadine schreef:
Welke methodes gebruiken jullie om de hulpen correct aan te leren (vooral beenhulpen).
Ik dacht eerst met de stem leren en daarna tegelijkertijd de beenhulpen gebruiken, hoe hebben jullie het aangeleerd ?

Ja, natuurlijk is elk paard anders. En je moet natuurlijk goede begeleiding hebben.
En veel zelfkennis over je eigen kwaliteiten. En die van je paard; dus ook goed in kunnen schatten wanneer iets teveel wordt.
Enzo. Goed; ik ga er gewoon lekker vanuit dat je dit allemaal hebt :D

Mijn concrete ervaring over de hulpen: ik leer inderdaad ook eerst de commando's aan per stem.
Tijdens het grondwerken (freestylen) en tijdens het longeren. Zodat ik vanaf de grond kan gassen, remmen en stilstaan.
Wij combineren dit nu vanaf het paard met de been/gewicht/zithulpen. Dus stemcommando en hulp geven.
Dat gaat bij ons prima en paard pakt het goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:58

betadine schreef:
Maar je leest toch wel leuke dingen van mensen die het net iets anders doen en zeker interessant zijn.

Ik doe het volgens mij compleet anders dan regulier. ;)
Bijvoorbeeld het longeren. Ik lees overal dat men jonge paarden eerst gaat longeren (en daar ook al (veel te) vroeg mee begint).
Ik longeer niet. Mijn paard die ik nu aan 't inrijden ben, heb ik ook nooit gelongeerd en ga dat ook niet doen.
Ik zie het nut er niet van in, vind 't dus zinloos en bovendien schadelijk voor het lichaam en geestdodend voor het paard.

Zweep lees ik hier ook. Die gebruik ik ook niet. Evenals een bit.
Die zaken laat ik echt achterwege. Ze zijn niet nodig en dienen alleen maar als dwingend.

LidiaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:11

Haaay! ik ben bezig om mijn friese merrie zadel mak te maken,
Het zadel kent ze al.. en ik kan er zonder probleem op gaan zitten!
Nu de combinatie nog,
Weet iemand waar ik vooral op moet letten?
Misschien enkele tips?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:28

@ Joviban: Longeren doe ik ook niet op voorhand, staat ergens in mijn eerste posts.
Zweep vind ik dan wel weer handig, niet als dwangmateriaal, maar in dressuur om aanwijzingen te geven.
Over het bit dat is dan weer een andere discussie.

Ik heb enkele NH dingen overgenomen tijdens het grondwerk, maar ik rijd mijn paard wel op klassieke wijze in. Ook omdat ik klassiek rijd. Dit is dan weer voor ieder persoon verschillend.

Voor mij is in het begin belangrijk dat het paard vooruit is en vertrouwen heeft vooraleer en verder word gegaan. Licht contact met het bit enzo...

Wat ik hier lees dat voor de hulpen bijna iedereen de stem gebruikt vind ik wel heel positief, bij velen word er al iets te rap naar de zweep gegrepen als het paard niet vooruit is, terwijl het paard zelfs nog niet verstaat wat er gevraagd word.

@ LidiaG: de beste tips dat ik je kan geven zijn: nooit alleen beginnen als je niet genoeg ervaring hebt, ook voor je veiligheid. Duidelijk zijn in je commando's zodat het paard je kan volgen en de gouden regel: geduldig zijn, als het eens niet gaat, niet doordrammen, probeer je het gewoon later eens opnieuw, dit geld wel als je paard niet met je loopt te sollen, want als je hem dan terugzet geef je hem gewonnen, dit moet je dan ook aanvoelen.

Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen, vandaag gaat ze gewoon lekker de piste in met stalmate. Mischien wat laten lopen en mijn stem gebruiken, maar voor de rest rustig aan vandaag 8-)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:50

@ TS Wij zitten er ook al redelijk snel op. De stemhulpen snappen ze meestal na een keer of 10 wel.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:20

Ik ben nu bezig onze 3-jarige zadelmak te maken. Het gaat tot nu toe prima.
Mijn 4-jarige merrie was net zadelmak toen ik haar kreeg, dus verder heb ik haar zelf alles aangeleerd. We waren eerst van plan onze 3-jarige in te laten rijden, maar bij nader inzien gaat het prima nu we het zelf doen.
We zijn nu ongeveer een 1.5 maand aan het longeren. Ik heb er nu zo'n 5x opgezeten en vandaag voor het eerst los in de bak gedraafd.

Ik lees dat mensen er lange tijd overheen laten gaan, maar onze merrie doet alles zo braaf en geeft geen kik, dus ik kan nog wel een maand aan de longe blijven draven, maar als het los ook prima gaat, waarom niet?

Beenhulp snapte ze vrij snel. Eigenlijk begonnen met halthouden en gaan stappen en been geven. Toen snapte ze het eigenlijk gelijk, want de hulp naar draf snapte ze ook direct daarna. Daarnaast veel belonen met stem. Zweepje gebruik ik niet, vind ik nog niet nodig.

Ze heeft tot nu toe nog geen een keer gebokt of is nog nooit opzij gesprongen. Ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen in de toekomst, zoals het er nu uitziet is dat wel veelbelovend :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:51

Ik heb ook zelf mijn paard beleerd en ingereden.
Ikzelf ben begonnen met longeren, zodat hij de stemhulpen in ieder geval goed wist.
Daarna ben ik met lange lijnen begonnen, zodat hij in ieder geval wist wat teugelhulp was en er een rem op zat. En heb ik hem vervolgens voor de sulky beleerd. Dit ging eigenlijk allemaal heel vlot en hij pakte alles snel op.
Toen heb ik hem weer een jaar laten staan, en daarna heb ik hem opgepakt onder het zadel.
Ik ben er eigenlijk zo opgestapt en mee weggereden, omdat hij alles al wel gewend was.
Been voering ben ik langzaam gaan combineren met stemhulp, maar toch rijdt ik nog steeds veel op stem, maar dat is meer omdat ik dit zelf fijner vind (en ik geen wedstrijd ambitie heb).
Verder heb ik alles een beetje aan mijn paard overgelaten.
Het heeft lang geduurt voordat hij aanleuning zocht en na ging geven, maar ik heb hem laten zoeken en uiteindelijk gaf ie zelf aan wanneer ie er klaar voor was.
We zijn er nog lang niet, maar ik heb geen haast en laat mijn paard zelf aangeven of ie klaar is voor nieuwe dingen of niet.

Het belangrijkste met een paard beleren vind ik, kijk naar je paard. Meetsal laten ze zelf weten of ze nieuwe dingen aan kunnen, sommige paarden kunnen heel veel heel snel oppikken en andere doen er wat langer over.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:19

@ Careano: wij zijn wel lang bezig met longeren in totaal, maar het is bij ons opgesplitst, als 3 jarige heeft ze aan de longe leren lopen en op je stem reageren, toen is ze een half jaar terug gegaan het land op. daarna is ze tuigmakg gemaakt en heeft ze weer een aantal maanden de tijd gehad om bij te komen ze is nu 4,5 en we zijn nu een maand bezig met rijden. gaat heerlijk. ze geeft zelf aan als ze klaar is voor iets nieuws.

Wel heeft ze een erg eigen wil. zo was ze gewent dat als ze een stukje voor de kar had gelopen en we langs stal kwamen dat ze klaar was. met als gevolg dat we nog een klein stuk je door wouden rijden. en hop. daar stond mevrouw. met geen poot meer te verzetten.. dat hebben we op kunnen vangen door al voortijdig aante gaan moedigen dat ze nog een stukje door moest lopen. Helaas heeft ze dit onder het zadel nu ook uitgevonden. dus dat word onze volgende oefening!

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:35

Je moet je paard zo rijden zoals je elk paard zou rijden!

je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn niet als een wilde gaan schoppen.

en veel praten om vertrouwen te geven

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:00

chinookz schreef:

Ja wel het verzamelen uitstellen, want anders riskeer je dat je paard niet meer genoeg vooruit is. Maar ook hier zijn uitzonderingen, ik zie soms 3 jarige lopen dat na enkele keren al heel mooi vooruit en verzameld lopen, maar dit ga ik zeker niet proberen de eerste maand(en). Liever flink vooruit en later wat meer durven vragen.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:12

Ik ben begonnen met wennen aan de stem via longeren. Daarna longeren met dubbele lijnen zodat de teugelhulpen erin kwamen :)
Hier heb ik eerst vanaf de grond gewerkt aan de rem en stap/draf.
Daarna rustig erop gaan. hier hebben we eerst veel problemen mee gehad. Ze vond het boven haar hoofd uitsteken erg eng.
Hier hebben we iemand bij gehad, die heeft 2 uurtjes met haar geoefend. Eigenlijk mij geleerd hoe ik moet gaan hangen, boven haar uitkomen enzo. Nadat zij is geweest is het alleen maar bergopwaarts gegaan. Veel geoefend, half op haar liggen.
Zadel/hoofdstel was ze al gewend.
Daarna langzaam opbouwen naar zitten. Omdat ik 2x van haar afgebokt ben (doordat ze de hoogte zo eng vond) was het na 30sec erop zitten ook meteen er weer af, door angst in mijn eigen lichaam.
Dit paar keer geoefend terwijl mijn vriend haar vast hield. Na paar keer rustig gezeten te hebben eerst hangend met haar gaan stappen en beetje wiebelen op haar rug. Toen ze dit ook goed vond gaan zitten (ow wat vond ik dat eng) stappen. Gewoon rustig blijven ademen en dit ging super! Vriend liep toen nog naast haar hoofd. Na paar keer dit oefenen ging hij met de longeerlijn in midden staan en heb ik op stem commando haar in stap/stilstaan gedaan. Uiteindelijk hebben we haar keer losgeklikt en het ging super.
Na weekje hebben we keer een drafje gedaan met mij erop aan de longeerlijn, dit was maar een half rondje, vond ze erg eng, maar ging goed. Daarna heeft mijn vriend een ongeluk gehad en heb ik veel alleen verder moeten doen. Ben rustig gaan draven, meteen los eigenlijk. Heb dit gedaan op een dag dat paard ineens aangaf dat ze het wou en kon. Dit kun je niet uitleggen, is gewoon een gevoel. Vanaf die dag kunnen we gewoon lekker los stappen en draven door de bak. Galop zit er nog niet in. Ik voel het nog niet als vertrouwd en dit vind ze aan de longeerlijn ook nog erg moeilijk. Dus werk gewoon nu goed aan het rechtrichten en de balans met iemand op haar rug. En dit gaat met de dag (dat ik rij, 2x in de week 15min) erg goed!
Ben in mei met haar begonnen en heb het sinds vorige maand er goed inzitten. Dus ben er toch 5 tot 6 maand mee bezig geweest.
Ze is mijn eerste paard die ik alleen zadel mak heb gemaakt. Het ziet er goed uit en voelt nu ook vertrouwd.
Heb ook vaak op bokt te horen gekregen dat ik er iemand bij moest halen, behalve dat ene meisje wat me die 2 uur even vertrouwens hulp heeft geboden, heeft verder niemand me geholpen. Heb het meeste uit boeken gehaald en puur op vertrouwen en instinct. En moet zeggen dat het er tot nu toe super uit ziet! Volgend jaar beginnen we met lessen en zullen we ook haar galop onder de vrouw gaan proberen te leren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:09

Ik heb echt geluk met die van mij, vind het helemaal niet eng als ik erop zit, mag er als een boerin opkruipen, vind ze niet eng. Ook het drafje viel goed mee. Als ik ze gekocht heb was ze wel al erg aanhankelijk, een echte flos en heel nieuwsgierig. Ze heeft wel soms de neiging om de longeercircel in te lopen, maar ja niet alles kan van de eerste keer perfect gaan.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:18

ik heb mijn merrie eerst gelongeerd. alles op stem commando gezet en haar aan de longeerlijn zadelmak gemaakt.
ook heb ik haar met longeren bijgezet en al balkjes gedraafd en dergelijke. longeren aan dubbele longe
helpt super om er alvast wat stuur op te krijgen.

met inrijden is er de aller eerste keer iemand anders op gegaan. daarna heb ik het verder zelf gedaan. ik gaf eerst de
beenhulp. reageerde ze niet gaf ik de beenhulp en het stem commando. ze had super snel door dat dat commando
hetzelfde betekende als wat ik op dat moment met mijn been deed. ik rij nu 3 maand met haar. met de galop moet
ik af en toe nog een stem hulp geven maar ik vind haar super fijn aan het been, ik heb geen sporen of zweep nodig
maar ze is ook zeker geen trapzak. ik ben erg tevreden over het rezultaat en ik vind het ook een erg vriendelijke methode.

hoop dat je hier wat aan hebt.

groet

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:10

Ik heb uitgebreid de tijd genomen met beleren omdat ik het erg belangrijk vind dat het paard alles goed kan volgen en verwerken.

Even een heel gestandariseerde, grove opzet van hoe ik het aanpak:

De eerste maand ben ik begonnen met grondwerk. Veel gewerkt aan leiden/volgen, loswerken, wijken voor druk etc.
Daarna een stukje schriktraining meegepakt. (vlaggen, pionnen, geluiden, grote blauwe bal, paraplu's) Dit allemaal op een speelse doch duidelijke manier geintroduceerd en vertrouwd mee gemaakt.
Vervolgens een aantal korte wandelingetjes aan de hand buiten gemaakt met een ervaren paard erbij. Wij hebben hier een weg waar veel interessante objecten langskomen. :+ (lees: melkwagens, motorenclub, koetsjes, quats)
Longeren heb ik daarna kort meegepakt. Ik vind longeren in principe ook erg geestdodend voor een paard, maar wel een zeer handige manier om stemhulpen aan te leren en te laten wennen aan hanarchement. Wanneer het paard eenmaal netjes zijn rondjes maakt probeer ik het wel wat 'spannender' te houden door eens ergens een balkje neer te leggen o.i.d., zodat hij wel op moet letten. Na ongeveer 3x longeren gaan zadel en hoofdstel erop. Ik longeer dan trouwens nooit langer dan 10 minuten / een kwartiertje. Tussendoor begin ik met clickertraining en bouw ik het grondwerk verder uit, om het lekker afwisselend te houden.
Na ongeveer een maand lang (lees: wanneer de stemhulpen bevestigd zijn) 3x per week een kwartiertje longewerk houd ik op met longeren.
Hangen, opstijgen (altijd met iemand anders!) en 2 rondjes stappen met iemand er naast. Deze eerste 2 rondjes 'zit' ik nog niet echt in het zadel en ook niet rechtop. Voor een paard is het vaak heel eng wanneer er ineens iets hoog boven hem uit torend. Daarom oefen ik vaak tijdens het hangen ook even staan op een krukje mee, zodat hij al weet dat ik ook hoger dan hem kan zijn.
Vanaf de eerste keer erop herhaal ik ditzelfde nog 2 a 3 keer. Gewoon even 2 rondjes stappen met iemand ernaast. En dan klaar. Ondertussen lekker vriendelijk tegen het diertje aanl*llen, beetje aaien, zeggen hoe geweldig die is enz.
Dan wordt het tijd voor iets meer. Longe gaat er weer aan, erop en even 5 minuutjes elke kant om op de cirkel stappen.
Na een 2 a 3 keer even een rondje draf erbij pakken.
Gaat dit goed, dan uitbouwen naar 10 minuutjes elke kant op. Stap en draf wat afwisselen.
Daarna los. Hooguit 20 minuten per keer. Wanneer het vertrouwd voelt stukje galop erbij.
In deze fase vind ik het belangrijk om het beestje op eigen beentjes te laten lopen. Lekker een licht contact met de teugel, proberen het gezwabber er wat uit te krijgen door veel rechte lijnen te rijden, lekker voorwaarts aan het been.
Wanneer alle gangen goed bevestigd zijn en het paardje wat in balans begint te komen gaan we wat stelling vragen in de bochtjes etc.

Het wordt zo wel een lang verhaal, dus ik stop hier.
Naar mijn mening zit de basis er dan aardig in: je hebt gas, een rem en een stuur.
Dit alles duurt vaak een maand of 4, lekker kalm aan.

Voor de achtergrondinformatie:
Ik heb niet bijster veel ervaring. Heb in mijn hele 'paardencarrière' 3 pony's zadelmak gemaakt die alle 3 een recreatief doel hadden.
Een welshpony van 6, een draver van 4 en nu mijn eigen pony van 3,5.
Tot nu toe heeft geen enkel paardje problemen opgeleverd op deze manier. Ze zijn fijn te rijden en schrikken vrijwel nooit. Als ze iets nieuws horen of zien gaan ze rustig staan kijken en mijn eigen poown probeert het gekke ding zelfs te 'touchen' omdat ze dan hoopt dat het een beloning oplevert. :Y)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:40

Eigenlijk komt mijn methode wel grotendeels overeen met wat anderen ook doen, goh wat een opluchting ;)
Maar het verschilt bij mij wel met wat voor paardje ik aan de slag ga.

Ben eerst altijd bezig geweest met kwpn'ers en nrps paarden en die heb ik toch anders beleerd dan mijn twee tinkers nu (of nja eigenlijk 1, de andere is volgend jaar pas aan de beurt :) )

Maar grotendeels; ik begin met grondwerk, meelopen, halthouden, terug op commando, afstand nemen en dat bereid ik uit naar een vorm van longeren. Vervolgens ga ik verder in een afgezette cirkel om de commando's stap, draf, galop aan te leren wat ik vervolgens uitbreid naar de dubbele longe om ook het halt houden en sturen wat te oefenen. Hier gaat wel een maand of 2/3 overheen (en soms langer) en lang niet allemaal tegelijk. Grondwerk begin ik spelenderwijs al mee als ze 2/2.5/3 zijn. Vanuit de dubbele longe komt er een paar keer een zadel op en vervolgens begin ik met hangen wat ik uitbouw naar zitten en rijden. Omdat de commando's en de stuurhulpen er dan al opzitten is het voor mij een logischere opbouw en ik moet zeggen dat het bij de paarden die ik tot nu toe heb ingereden goed werkt.
Als ik in de bak kan sturen en remmen dan ga ik naar buiten met een ervaren paard erbij en lekker kilometers maken. Het eerste jaar rijd ik zo min mogelijk in de bak nadat de hulpen bevestigd zijn. Vind het belangrijk dat ze eerst balans krijgen en kilometers rechtuit maken.

Als laatste gaan ze bij mij allemaal rond november op rust en pak ik ze rond april weer op om ze alles te laten verwerken en te laten groeien.
Deze toevoeging mis ik in voorgaande berichten, hoe doen jullie dat? Rijden jullie in en vervolgens standaard 3x per week of zetten jullie je jonkie ook stil?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:10

Ik persoonlijk zet ze niet stil.

Maar goed, wij hebben een binnenbak wat het in de winter natuurlijk ook makkelijker maakt om door te doen.
Vaker dan 3x in de week max. 30 minuten rijd ik trouwens niet met jonkies. :n

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:34

Mijn 'jonkie' is over 4mnd 6 jaar, voor het fysieke hoef ik het niet te doen. Ik rijd maar 2á3 x per week dus ik denk dat ze genoeg tijd heeft om alles te verwerken! Ik geef haar dus geen paar weken/maanden rust

Ik heb gister met mijn instructrice voor het eerst draf erbij gekpakt. Zelfs voor een paar keer een paar passen draf op de rechterhand moet ze gewoon ff 5 of 10 minuutjes stilstaan om dat ook even te verwerken.
Dan begint alles weer opnieuw omdat linksom dan natuurlijk helemaal nieuw is.

Ze doet enorm haar best en is voorzichtig met me, zo lief! Maar ze heeft echt de tijd nodig... Meer als elk ander gemiddeld jong paard, heb ik gemerkt.

cherish2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 02:24

Ik heb tot nu toe 3 jonge paarden beleerd, met allen eerst grondwerk gedaan als dat naar je zin gaat en je ziet dat je paard alles snapt en zich er goed bij voelt laat je hem wennen aan het zadel, daarna begin ik met stukjes hangen zodat het paard leert gewicht op zijn rug te voelen.
Als dat eenmaal een paard keer gebeurt is en het paard ontspant en niet bang is voor het gewicht op zijn rug probeer je er voorzichtig op te gaan zitten. dan laat ik iemand in het midden van de bak staan met een zweep eigenlijk hetzelfde als longeren alleen wil ik niet vast aan de lijn zitten dat vind ik persoonlijk niet fijn. dan op stemhulpen net als met longeren het paard proberen te laten doen wat je wilt!
doet het paard wat je wil ook met je stem belonen, als het paard eenmaal gewent is aan jou op ze rug ga je voorzichtig beenhulpen geven bij je stemhulp dan gaat het paard de link vanzelf leggen, zelfde geld voor een ophouding met je hand.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:38

ingeeusa schreef:
wow 3 maanden echt?? dan gaat het bij ons miss te snel, wij zijn binnen een maand van aan de longe naar nu los rijden. dat wil nog niet zeggen zonder iemand in het midden? maar heb je ze 3 maanden aan de longe dan? wij stappen en draven alleen. galop doen we nu nog aan de longe zonder iemand er op aangezien ze daar nog moeite mee heeft.
of is het 3 maanden omdat het paard dat aangeeft? sorry ben gewoon benieuwd!

Wel moet ik erbij zetten dat ze al een jaar tuigmak is en voor de kar kan.

Als je gewoon goed naar je paard luisterd gaat het eigenlijk nooit te snel.
Ik rijd zelf op een handelsstal waar we regelmatig paarden beleren en inrijden etc. en bij het ene paard gaat dit gewoon veel sneller als bij de ander.

Wij proberen ze vooral aan de longe op de stem te laten lopen zodat als je er eenmaal op zit je in combinatie met stem- en beenhulpen kan gaan werken en zo uiteindelijk helemaal naar de beenhulpen over kan gaan.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:46

Joolien schreef:
sporter schreef:
Mijn tip als je tips van bokt nodig hebt voor het zadelmak maken, dan moet je er niet aan beginnen.

Dat bedoel ik dus ook. Tuurlijk kun je brainstormen over hoe de ander het doet, maar dat komt in mijn ogen al snel over als gebrekkige kennis.

Neeheej dit komt niet over als gebrekkige kennis maar als een niet-koppig en zelf ingenomen persoon die graag de visie van andere mensen hoort zodat ze er wat mee kan doen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:26

Ik heb tig paarden ingereden op tig verschillenden manieren. Mijn eigen merrietje (3,5 jaar) heb ik van veulen af aan mee gewandeld (omdat we vroeger uit grazen gingen met de merrie erbij), dus ze is al verkeersmak en in conditie. ik heb een paar kere het zadel op gedaan, daarna ene paar keer op een af gestapt en daarna een rondje gereden, de volgende dag weer en de keer erop naar buiten en dat doen we nu steeds. Aan het halster, trouwens. Ik heb er geen regelmaat in, het is wel vaak in het weekeinde dat ik er op ga. Maar als het slecht weer is laat ik haar gewoon staan.
In Nederland liet ik ze de eerste winter ook staan en de tweede winter reed ik door. Dat laten staan deed ik omdat ik eigenlijk niet teveel (in een bak) wilde doen met een driejarige. Het was echt zadelmak maken, de drie basisgangen begrijpen en dan verder maar lekker weer niks doen en groeien.
Als je met een vierjarige pas begint met zadelmak rijden, zijn ze sterker en koppiger, bewuster van zichzelf, en dat is lastig, maar wel beter voor het paard. Als je nu als driejarige al een beginnetje legt, hoef je het als vierjarige alleen maar op te pakken en niet aan te leren met al of niet het nodige verzet.
Dan kun je weer beter wachten tot ze vijf of ouder zijn... Ik vind vier echt een lastige leeftijd.

Maar goed, hier doe ik het inmiddels weer anders en ik rijdt gewoon rechtuit in het terrein. Ik longeer dus ook niet en ben eigenlijk van opstappen en wegrijden. Dit is de tweede die ik zonder rijbaan hier gewoon in het terrein inrijdt. De andere heb ik eerst een jaar naast gelopen.
Ik vind het fijn om te werken vanuit het gáán dat ze van nature doen in het terrein.

Verder heb ik een verreden hengst in de herscholing en dat is eigenlijk hetzelfde als opnieuw inrijden, behalve dan dat hij de hulpen al kent en je gewicht al goed weet te dragen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:03

Ik heb ook tig paarden ingereden en allemaal op verschillende manieren. Mijn eigen paard heb ik beleerd door een 5 tal dagen te longeren met stemhulp, erop na een week en idd de beenhulpen de stemhulpen laten overnemen. Ook gelijk in draf, kleine sessies.

En dan steeds verder uitbouwen.

Succes.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:37

betadine schreef:
chinookz schreef:

Ja wel het verzamelen uitstellen, want anders riskeer je dat je paard niet meer genoeg vooruit is. Maar ook hier zijn uitzonderingen, ik zie soms 3 jarige lopen dat na enkele keren al heel mooi vooruit en verzameld lopen, maar dit ga ik zeker niet proberen de eerste maand(en). Liever flink vooruit en later wat meer durven vragen.

Dit vind ik dan wel weer interresant, want ik heb mijn merrie ingereden en ze is vrij flegmatiek net als haar moeder. En ik moet juist van mijn intructrice haar in de verzameling rijden en dan weer naar voren. En ik merk hoe kleiner in haar laat lopen, hoe meer ze haar passen ook af leert maken. Met andere woorden ze loopt te ruim waardoor het langzaam lijkt en ze uit balans loopt.
Ook merk ik door haar naar de verzameling te rijden ze juist meer voorwaartse drang krijgt. Normaal loopt ze graag langzaam maar door onder haar tempo te gaan zitten wil ze juist naar voren.

Ik ben overigens eerst begonnen met leren stil te staan borstelen. Daarna heel veel wandelen aan de hand. Leren netjes stil te staan naast me en achterwaarts te gaan op mijn commando.
Daarna begonnen met longeren eerst zonder bijzet daarna met losse pessoa. Daarna met zadeltje op en aan de lange lijnen stappen.
afwisselend met wandelen, ook langs de weg om aan het verkeer te wennen en om te leren dat ze ook zonder de kudde kan.
In het begin vond de het heel eng om de oprit af te lopen, want dan zag ze de rest van de kudde niet meer.

Uiteindelijk opgestapt. Eerst alleen opgestapt en er weer af. Daarna aan de longe. Maar al vrij snel gewoon los.

Dit gaat allemaal prima ze is lekker nuchter. Inmiddels zijn we lekker aan het lessen en hebben we ook al verschillende bosritjes gemaakt.