Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:Aikon, U hebt zeker gelijk ermee dat zo'n manier van lesgeven vraagt om ongelukken. Onzinnig is het ook.
Ofschoon ik het vaker zie bij het conventioneel rijden (Engels rijden is een foutieve uitdrukking, omdat de Britten niet de grondlegger van dressuur zijn geweest. Echter de Americanen zetten hun manier van rijden af tegen die van de Britten), betekent dat nog altijd niet dat het een juiste toepassing van de rijkunst is.
Ik kan wel verklaren waaruit het voort komt: Vele instructeur hebben de stelling van Steinbrecht (= vertaald: rij je paard naar voren en richt het recht) uit z'n verband gerukt. Zij zien het als het eerste begin van het rijden. Maar zo heeft Steinbrecht het niet bedoeld, blijkt uit de rest van zijn boek. Ook volgens deze auteur, moest een paard ook ontspannen zijn en de snelheid gematigd. Deze meneer is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de rijkunst, maar wordt jammergenoeg te vaak verkeerd begrepen.
Nu ben ik een beetje bang dat U de slechte voorbeelden op een hoop gooit met de betere ruiters. Dat begrijp ik wel, maar ben het er niet mee eens. Bijvoorbeeld, U noemt zelf Anky v. Grunsven (in een andere contekst). Echter zij jaagt haar paarden nooit naar voren. Een andere grootheid in de dressuur, Klaus Balkenhol, rijdt heel anders dan Anky, MAAR hij jaagt z'n paarden ook niet naar voren. Ik denk dat U gewoon een hele slechte instructeur gezien hebt. En dat is jammer voor dat meisje, haar pony en de rest van de dressuurruiters die het wel goed doen.
Nogmaals U hebt groot gelijk indien U dat slechte instructie vind.
Qimm schreef:Ik heb ook zo'n fanatiek beest onder m'n billen, maar als ik mijn been stil houdt (wel eraan) dan blijft ze gewoon lomp doorstomen en d'r eigen ding doen, hetgeen heel ongecontroleerd en gehaast gaat. Geef ik wel beendruk dan gaat ze mijn hand opzoeken en komt er meer ontspanning en meer controle en let ze veel meer op mij. Dan kan ik daarna mijn been gewoon weer rustig laten liggen.
been geven is niet alleen maar het gas natuurlijk, alhoewel ik de indruk krijg dat dat wel de bedoeling was van de instructeur in de OP. Maar been geven bij een voorwaarts paard is niet altijd helemaal verkeerd

aikon schreef:Mijn vriendin is helaas van mening dat het zo "volgens het boekje is" En ik heb niet geleerd voor instructrice dus heb ik geen recht van spreken op dit punt. Helaas. Volgens haar is westernrijden niet te vergelijken met dressuur, tja dat anky ook western rijd en zelf zegt dat het erg dicht (zelf erg veel raak vlaken heeft) bij de oude klassiek dressuur ligt. Ja, dat geloofd ze ook niet. Ben bang dat er zo nog veel meer rond lopen die de zelfde mening hebben.
aanleuning schreef:Kadankovitch schreef:Aikon, U hebt zeker gelijk ermee dat zo'n manier van lesgeven vraagt om ongelukken. Onzinnig is het ook.
Ofschoon ik het vaker zie bij het conventioneel rijden (Engels rijden is een foutieve uitdrukking, omdat de Britten niet de grondlegger van dressuur zijn geweest. Echter de Americanen zetten hun manier van rijden af tegen die van de Britten), betekent dat nog altijd niet dat het een juiste toepassing van de rijkunst is.
Ik kan wel verklaren waaruit het voort komt: Vele instructeur hebben de stelling van Steinbrecht (= vertaald: rij je paard naar voren en richt het recht) uit z'n verband gerukt. Zij zien het als het eerste begin van het rijden. Maar zo heeft Steinbrecht het niet bedoeld, blijkt uit de rest van zijn boek. Ook volgens deze auteur, moest een paard ook ontspannen zijn en de snelheid gematigd. Deze meneer is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de rijkunst, maar wordt jammergenoeg te vaak verkeerd begrepen.
Nu ben ik een beetje bang dat U de slechte voorbeelden op een hoop gooit met de betere ruiters. Dat begrijp ik wel, maar ben het er niet mee eens. Bijvoorbeeld, U noemt zelf Anky v. Grunsven (in een andere contekst). Echter zij jaagt haar paarden nooit naar voren. Een andere grootheid in de dressuur, Klaus Balkenhol, rijdt heel anders dan Anky, MAAR hij jaagt z'n paarden ook niet naar voren. Ik denk dat U gewoon een hele slechte instructeur gezien hebt. En dat is jammer voor dat meisje, haar pony en de rest van de dressuurruiters die het wel goed doen.
Nogmaals U hebt groot gelijk indien U dat slechte instructie vind.
Goed paardrijden is eenvoudiger dan men denkt en ook veel aangenamer.
Goed paardrijden begint bij goed scholen en het opleiden van de ruiter/amazone.
Goed scholen is gebruik maken van het leervermogen van het paard.
Goed scholen is eenvoudig als men het leervermogen en het wezen van het paard kent.
Mijn hart doet zeer van zoveel onkunde in Nederland.Het slaat en trek maar een eind weg.
Nog maar niet te spreken over de zoveel hulpteugels die men zo maar kan aanschaffen.
Het doel heiligt, niet de middelen. Waldemar Seunig zei; De beste hulpmiddel is en blijft een correcte en goed drijvende zit in verbinding met een gevoelige hand,die op ontvangen staat.
Het is helaas een vrij beroep geworden.
Hoe is het mogelijk van de Tweede Kamer die dit hebben veroorzaakt.
Kijk goed naar de ogen van de paarden,die zeggen genoeg.
Jammer dat de massa het heeft overgenomen.
Kadankovitch schreef:Heer Moll, wie spreekt U nu aan? Mij of mevrouw 'Aanleuning'. En indien U mij bedoelt, mag ik dan vragen waartoe deze vraag dient? Mij dunk dat de inhoud van hetgeen ik schrijf belangrijker is, dan het belang van waar ik mijn opeiding gevolgd heb. Één ding verklap ik al; het was niet 'orun'.
Het is heel belangrijk eerst tempocontrole te krijgen. Daar ben je met een heet paard al wel even zoet mee. Gewoon lekker veel overgangen rijden.
maar compleet zinloos als je geen stuur of rem hebt.