Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:38

met mijn rug naar het hoofd van het paard, been een paar keer heen en weer zwaaien, in de beugel parkeren, draaien, been over het zadel, eerst voet in andere beugel parkeren daarna rustig gaan zitten.

Ew11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:41

Ik stap altijd op met een krukje. Beter voor mn paard, het zadel en scheelt voor mezelf ook weer :P Het krukje laat ik altijd staan, heb genoeg ruimte om erom heen te rijden..

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:42

ik stap op met mijn gezicht naar het paard toe en dan een paar keer hupsen
en dan houd ik me vast en ga rustig zitten :P

Chantaliiejj

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:43

Ik stap altijd met een krukje op moet zelf bij me op de manege. Als ik zonder krukje op stap sta ik met me rug zeg richting het hooft en dan stap ik op

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:44

krukje van Ikea. Ben veel te stijf om op mijn hoooooooge merrie van 1.72 te klimmen ;-)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:45

Haha,
Linkerbeen in de stijgbeugel met de rug naar je paard toe.
Linkerhand vasthouden aan de voorkant van je zadel en je rechterhand op de achterkant van je zadel.
En dan twee keer een huppeltje maken en vervolgens je rechterbeen over het zadel zwaaien. Je zet je als het ware af op je linkerbeen en je springt/zwaait met je gewicht je rechterbeen over de rug van je paard.

Eigenlijk precies zoals je zelf omschreef :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:46

Op mijn eigen paard altijd met een krukje, omdat ik ten eerste graag wil dat haar rug heel blijft, en ten tweede, ik niet goed kan opstappen zonder met mijn teen te prikken.. Om de hoogte zou het niet hoeven (1.50 :D ).

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:46

Sodeletuut schreef:
Op mijn eigen paard altijd met een krukje, omdat ik ten eerste graag wil dat haar rug heel blijft, en ten tweede, ik niet goed kan opstappen zonder met mijn teen te prikken.. Om de hoogte zou het niet hoeven (1.50 :D ).

ben jij ook al zo klein ben 1.60 af en toe vind ik het echt niet leuk jij ?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:47

Had het er laatst over met iemand, dat je eigenlijk met je rug naar het hoofd van je paard moet staan en dan je linkerbeen in de beugel zwiept en dan hop erop.
Nou dat gaat mij dus al niet lukken.

Dat is wel de officiele manier.
Ik doe het met mijn hoofd naar het paard, en ook mijn teen, en dan zo er op zwaaien.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:50

Ik stap bij mijn eigen paard altijd via een opstapje op, dit kan een krukje of een tuinstoel zijn, maar we hebben ook een hele grote zware picknicktafel staan en daar gebruik ik de bank van om op te stappen. Zonder zadel stap ik ook zo op maar ik kom er ook nog wel op vanaf een heuveltje of een stoeprandje. Bij andere paarden stap ik ook nog wel gewoon op, dan sta ik met mijn rug naar het hoofd van het paard, mijn voet van voren in de beugel, dan maak ik 3 ''huppeltjes'' om af te zetten (en probeer niet met mijn voet in de buik te prikken) en dan stijg ik op. Vooral bij grote paarden vind ik dit een handige methode.

Op zich vind ik het opstijgen vanaf een krukje veel beter, agz je je eigen gewicht 3x zo zwaar wordt op het moment dat je normaal opstapt, en dat gewicht komt allemaal op de schoft van het paard te hangen. Ik vind het niet zo gek dat veel paarden hartstikke krom zijn dan hoor, zeker manegepaarden die dit een keer of 4-5 per dag te verduren krijgen, met soms ook nog flinke mensen ertussen. En dat die paarden dan niet meer stil willen staan met opstappen, ook heel begrijpelijk. Mijn paard is een Haflinger van 1.45m dus om de hoogte hoef ik niet met krukje op te stappen, maar puur hierom. En ook omdat mijn zadel wat schuift, dus dan vind ik het wat vriendelijker voor zijn rug om met een opstapje op te stappen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:51

:') ik kan alles :P
Ik stap soms op met men rug naar z'n hoofd, soms met zen gezicht naar zen hoofd, soms links, soms rechts en zonder zadel ... spring ik erop :P ofwel eerst op mijn buik en dan gaan zitten, ofwel in 1x erop :')
als ik val buiten heb ik daar in elk geval geen problemen mee (als mijn peerd er nog is :P )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:52

met mijn rug naar zijn hoofd bij het opstappen met zadel.

ik rij nogal eens zonder zadel en dan gaat het anders......
we nemen een paaltje,emmer of vul maar in en 6 porren in zijn flank en 30 kilo manen lichter en een hoop gekreun en gesteun later zit oma.
braaf paard..... :')

oftewel word ik daar echt te oud voor.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:55

Ik neem een aanloop...............
spring via mijn trampoline.........
en hoop dat mijn paard blijft staan :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:59

Kuggur schreef:
Quir schreef:

Omdat je als je andersom gaat staan, de kans groter is dat je een klap vangt van een achterbeen.

Dat argument heb ik nooit begrepen, ben je echt bang dat je paard je met zijn achterbeen voorwaarts maaiend trapt als je de achterhand tijdens het opstijgen uit het oog verliest?
Daarbij als je paard al dat soort valse neigingen heeft, denkt je dan dat je zo´n trap kunt vermijden door je zo te positioneren...?

Ik denk ook niet dat het gaat om echt bang zijn ervoor. Heel veel in paardrijden wordt gedaan omdat "we" het al eeuwen zo doen.
Ooit heeft iemand bedacht dat dit beter was dus nu "hoort" het zo.
Net als aan de linkerkant opstappen. Dat doen we ook alleen maar omdat vroeger je sabel anders in de weg hing.
Eigenlijk zou het beter zijn om afwisselend links en rechts op te stappen maar ook dat doen we nog trouw links.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:00

Hier ook met krukje, om de rug zo min mogelijk te belasten.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:02

Mij is vroeger verteld dat opstappen met de rug naar het hoofd zo gedaan wordt zodat je soepeler (sneller) kunt opstappen.
Ook zou het beter zijn met het gewicht dat aan een kant komt te hangen.

Als je bijvoorbeeld opstapt zoals ts komt alle druk op een plek, wanneer je met de rug naar het hoofd staat en nog draait wordt die druk verdeeld.

Maar nogmaals zo is het mij uitgelegd.
Heb er geen feiten voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:06

Als het even kan via een opstapje, om de rug van mijn paard een beetje te sparen.
En anders mijn mijn rug richting haar hoofd, linkervoet in de beugel, twee 'huppeltjes' en dan het zadel in.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:09

spring eroverheen, been erover en klaar.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:10

Ik stap ook (bijna) altijd op met een krukje. Soms laat ik het krukje in de bak staan, en soms stap ik buiten de bak op via het krukje.
Op jouw vraag TS: ik zet het krukje wel altijd op een goede plek in de bak neer, waar de kruk niet in de wegstaat. Of ik gebruik m vervolgens om voltes te verkleinen en te verruimen met krukje als middelpunt.

Als ik niet met krukje op stap, dan sta ik met mijn hoofd richting paard zijn hoofd. Macht der gewoonte :+

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:17

Afbeelding

:Y)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:18

heul charmant _O-

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:21

Xkatjj _O-

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:26

Tammy_ schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting m'n paardje z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel, op die manier prik ik niet met m'n teen in z'n buikje.
dan twee hupsen en dan hop omhoog, been erover, en zachtjes zitten :Y)

Ik stapte ook op deze manier op. Maar tegenwoordig gebruik ik een krukje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:28

Bij m'n schimmel met een krukje, anders kom ik er niet op. :D Dat krukje staat buiten de bak en als ik in de bak ben gooi ik het hek dicht.
Bij de ander stap ik normaal zo op, mar nu door een blessure ook met krukje, bij hem laat ik die gewoon in de bak staan op een plek waar ik er geen last van heb.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:37