kan dat "te korte armen hebben"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:06

Oke heb nog even nagekeken.

De functionele armlengte van vrouwen is 40% van hun lichaamslengte en bij mannen 41,3%.

Ze bedoelde waarschijnlijk het verschil tussen man en vrouw. De klassieke rijkunst werd in het verre verleden alleen bedreven door mannen.

Janine1990

Re: kan dat "te korte armen hebben"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:26

Wat is de definitie van functionele armlengte dan???

Lijkt me nogal een verschil, functionele armlengte en gewone armlengte...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:29

Dat moet geen probleem zijn. Armen worden niet langer van afvallen, en ze worden ook niet meer flexibel.
Op wat voor positie liggen je armen nu, en heb je daar een foto van?

Het is iets rijtechnisch, wat je jezelf moet aanleren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:40

Schangah schreef:
Oke heb nog even nagekeken.

De functionele armlengte van vrouwen is 40% van hun lichaamslengte en bij mannen 41,3%.

Ze bedoelde waarschijnlijk het verschil tussen man en vrouw. De klassieke rijkunst werd in het verre verleden alleen bedreven door mannen.

Nee zeg, dat is 1,3%!
Maar even gemeten bij mezelf: Mijn arm is (van oksel tot en met pols (ex hand dus) 60 cm), verhoudingsgewijs zou een mannenarm dan 60,8 cm zijn? Dat verschil is nihil. Daarbij ben ik vrij lang. Iemand die 1,65 meet heeft dus weer kortere armen dan ik. Om die reden zou deze dan dus minder klassiek kunnen rijden? Nee, sorry, daar geloof ik ook niet in.

Denk meer dat het met het paard te maken heeft wat TS betreft. Langere hals kan wat lastiger rijden en is wrs gewoon heel erg wennen..
Komt vast goed door oefening,

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:14

@TS heb jij iets aan al deze antwoorden? Ben wel benieuwd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:23

Daar ben ik weer.

Ik vind het idee om eens op video op te nemen zo goed dat ik dat nu ingepland heb met mijn instructiemens. De rest van de crew vond het ook leuk dus nu gaat de hele groep op de film :+

Ik heb geen foto van hoe mijn armen nu liggen. Ik vind dat ik ze niet ver genoeg naar voren kan steken waardoor meeveren lastig is. Ook krijg ik regelmatig te horen dat ik meer uit moet steken omdat er anders geen ruimte over blijft om op te kunnen vangen als het tempo er uit moet.

Misschien ben ik wel te ongeduldig en moet ik nog veel meer oefenen. Wat zeker ook wel zal gebeuren.

@janine1990: Het punt is dat "jullie" er van maken dat ik overgewicht heb wat ik vervelend vind omdat er vervolgens al een preek staat over dat dat ongezond is. Waarom ik het dan over postuur heb? Omdat het wel een rol speelt. Postuur is ook korte armen hebben, peervormig-, appelvormig zijn of er uit zien als een gespierde spijker. En ja je postuur speelt altijd een rol in je rijden. Het is dus in mijn ogen wel relevant. En dat ik iets volwassener moet zijn.... Kom nou....

@Fem_daf Goeie van je, ik realiseer me wel dat hij een oneindige hals heeft, maar heb me eigenlijk niet gerealiseerd dat dat een hele andere arm en handhouding vereist. Ik blijf steeds maar denken : Maar toen kon ik het wel" Wat het leerproces nu frustreerd. Niet meer doen dus en meer in het hier en nu blijven met mijn hoofd. Ik vind het fijn dat je zegt dat paarden met lange halzen lastige te rijden zijn. Dat geeft erkenning. Dus het ligt niet alleen aan mijn Pffff.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:35

Wij maken geen punt van overgewicht! Jij begint zelf over dat je 'ten tijde van je vorige paard minder woog', daarmee geef jij ZELF aan dat je waarschijnlijk overgewicht hebt. Ik geef aan dat gewicht niets met lengte van je armen te maken heeft, IMJ is hetzelfde van mening maar geeft wel aan dat je jezelf in de weg kan zitten met je gewicht. Dat is een feit, is niets aan te veranderen.

En vervolgens ga je zelf door op je gewicht?!

Jij maakt er een groter punt van dan iemand in dit topic ook maar heeft gedaan! Als je geen gezeur over je gewicht wilt, moet je zoiets niet in de beginpost zetten, je maakt het er zelf naar! Leer dan ook te leven met de consequenties als jij het jezelf zo aan wilt trekken, of lees het neutraal, zoals wij ook reageren. En ga niet zielig lopen doen. Spijt me zeer, maar voor iemand van 45 vind ik het buitengewoon onvolwassen gedrag.

Mijn conclusie blijft vooralsnog dat het in je zit zit, en dat je daar aan moet werken. En dan kom je er niet met een gewone instructrice die zegt: Rechtop, op je billen... :n Dat weet ik uit eigen ervaring.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 12:29

Laat ik maar wijzer zijn