Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:03

Ja, dat is inderdaad waar. De mijne voelt het al aan als ik ongesteld ben.
Het ligt er denk ik ook wel erg aan of je een warm of een koudbloed hebt.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:10

PercyLeen schreef:
Ik weet wel zeker dat dit het geval is! En niet alleen bij paarden hoor, onze hond reageerd ook heel sterk op onze gemoedstoestand! Dieren voelen dit absoluut aan!

Klopt, onze hond ook :j
Mijn vorige paard (sensitieve tinkerruin) kon ik ook beter laten staan als ik gespannen was. Die pikte dat zo op en werd ook gespannen.
Mijn nieuwe pony reageert daar een stuk minder op, en 'trekt me er meer doorheen' heb ik het idee.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:16

Ik weet 100% zeker dat de gevoelens van de ruiter op zekere zin worden overgebracht op het paard. heb er meerdere ervaringen mee. Ik ben zelf nooit echt bang maar bijvoorbeeld in ht bos denk ik wel eens oeps dat is fijn moet ik daar langs? dan ga ik twijfelen en doet het paard dat ook, ben ik zelf verzekerd en kijk ik er niet naar om? dan gebeurt er ook niks. (iig nog nooit mee gemaakt)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:57

Het ene paard heeft het meer dan het andere. Mijn vorige kon mij echt "oppeppen", door extra zijn best te doen, maar deze kopieert echt. Als ik chagrijnig ben kun je zeker zijn dat mijn paard zuur zal doen en sneller geïrriteerd raakt, omgekeerd net zo, als ik in een goed humeur ben dan loopt mijn paard vaak ook stukken beter.

aslo

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:43

Weet zeker dat een paard e.e.a. overneemt van de ruiter. Voorbeelden te over wat dat betreft.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:19

Ook ik weet wel zeker dat dat zo is. Had het vandaag nog. ik had wat weinig tijd maar wilde hem toch even rijden omdat we gisteren op wedstrijd zijn geweest. Ik was gehaast en mijn paard voelde dat gelijk en reageerde ook zo gehaast en op zijn manier lastig(door mij). Terwijl hij gisteren nog 196 punten liep in het M2.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:27

Hm, misschien moet ik mijn mening toch wat aan gaan passen na jullie argumenten :)

Sinds zaterdag heb ik een nieuw paard, een groot deel volbloed dus vrij sensibel. Het viel me op dat hij vandaag nog al druk was en ik stapte dus eigenlijk al met het idee op dat hij wel vrij heet zou zijn. Maar ik wilde niet geloven dat hij heet werd van mijn reactie om wat ik dacht.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:32

Ohja, de mijne heeft dit enorm. Hij is zo gevoelig aan mijn humeur, en dat zegt iedereen; m'n instructeur, de veearts, de hoefsmid, de shiatsu-lerares,... Soms wou ik dat dit niet zo was, want ik heb écht te veel invloed op hem, wat niet altijd goed is. Hij voelt het als ik zenuwachtig ben, als ik een baaldag heb,... Maar om eerlijk te zijn, heeft hij ook zeer veel invloed op mij. Ik denk dat het inderdaad afhangt van het (soort) paard en misschien ook wel wat van de band tussen ruiter en paard.

edit; mijn instructeur zegt vaak 'aan de ruiter herkent men het paard' :P
Laatst bijgewerkt door Foulplay_ op 01-11-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:32

Een paard spiegelt, absoluut. Maar in hoeverre een paard spiegelt, hangt in mijn ogen helemaal af van het individu, de situatie en de bui van het dier.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:36

Het kan dus heel goed zijn als ik gespannen ben omdat hij misschien iets geks zou gaan doen dat hij dan juist bakkabouters gaat zien en overal extra op let. Zeker omdat we elkaar nog niet goed kennen?

Best stom eigenlijk dat ik hier nooit echt over na heb gedacht terwijl ik a aardig wat paarden gereden heb...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:38

Dat kan heel goed Cleo :) Vaak als ik chagerijnig ben, wil t rijden ook niet omdat mijn paard gewoon volledig de kop erin gooit

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:38

Je bent de eerste niet hoor ;)

Maar ga maar na; Paarden kunnen niet praten. Hun leven hangt af van een snelle reactie op een bedreiging. En het eerste signaal dat ze van elkaar krijgen is dat er één een enorme teug lucht neemt en vervolgens zijn adem inhoudt.

En wat doen wij als het spannend wordt (of als we dénken dat het weleens spannend zou kunnen worden...): juist!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:40

ik ben van mening dat je paard je gevoel over kan nemen ja, als ik chaggie ben ( gebeurt gelukkig nie vaak ) moet je die kop van mn merrie eens zien, das echt een pruim dan hoor! Daarom rijd ik ook nie als ik mn dag nie heb.

Als ik mega vrolijk ben dan merk ik dat ook aan mn merrie, klinkt misschien stom maar is echt zo

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:42

Cinnepin schreef:
ik ben van mening dat je paard je gevoel over kan nemen ja, als ik chaggie ben ( gebeurt gelukkig nie vaak ) moet je die kop van mn merrie eens zien, das echt een pruim dan hoor! Daarom rijd ik ook nie als ik mn dag nie heb.

Als ik mega vrolijk ben dan merk ik dat ook aan mn merrie, klinkt misschien stom maar is echt zo

Hier ga ik helemaal in mee!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:43

Dat is net wat ik zo fascinerend vind aan paarden en paardrijden; de communicatie tussen ruiter en paard, zonder dat buitenstaanders er iets van zien.

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:45

Tuurlijk heeft dit invloed op het gedrag van je paard! Tegen je paard kun je niet liegen, die vóelt jou gesteldheid.
Vind het soms lastig. Ik heb nu bijv. net een jong beest erbij en merk dat ik af en toe best zenuwachtig ben als we iets nieuws gaan ondernemen.. En dit gevoel kun je voor jezelf niet uitschakelen, erg lastig, had dit eerder niet. Iemand in dit geval ook tips om je eigen zenuwachtigheid/spanning te onderdrukken. Al zit het maar tussen je oren, als het maar helpt. Vind het zonde als ik dit op mijn paard overbreng. Zo ben ik bijv veel zekerder en vastberaden bij een wat brutaal paard als bij een angstig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:46

Ik geloof het niet, dat het paard het gevoel van de ruiter of verzorger overneemt.
Ik weet het zeker.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:52

Paarden zijn supergevoelig en nemen zeker weten jouw stemming over!
Het is bij mij heel vaak gebeurd dat als ik saggo was ik echt niks met m'n pony kon beginnen en als ik vrolijk was, was hij dat ook.
Als ik verdrietig ben, komt hij me troosten. Als ik druk ben, wordt hij ook hyper.

Heb het van de zomer ook heel duidelijk meegemaakt: Het paard waar ik normaal op reed kon even niet meelopen. Toen ik hoorde dat ik er weer op mocht was ik overenthousiast en een stuiterbal. Je raadt het al...zij werd dat ook.
Nog een ander paardje wat ik heb gereden reageerde heel erg duidelijk en consequent op spanning van de ruiter. Als ze spanning opving pakte ze het bit vast, gooide ze hoofd omhoog en ging ze aan het rennen. Ik was totaal niet bang oid. maar onbewust nam ik wel een klein beetje spanning mee. Dat probleem had ik wel vaker (en dat merkte ik ook wel, maar wist niet duidelijk hoe ik dit op kon lossen) Bij deze pony was de reactie zo overduidelijk dat ik zelf kon uitzoeken hoe ik die spanning kon afvoeren. Op het moment dat ik echt ontspande begon zij ook heerlijk te lopen...
Deze 2 laatste voorbeelden waren overigens niet m'n eigen paarden, maar heb er wel onwijs veel van geleerd en merk nu ook verschil bij m'n eigen pony.

Je paard is een spiegeltje, ze kunnen je heel veel leren en vertellen over jezelf :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:53

Het paard is de spiegel van de ziel die er mee werkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:11

Mijn arabier lijkt af en toe letterlijk mijn gedachten te lezen := Kan heel handig zijn maar soms ook niet, je kunt je eigen angst/onzekerheid nooit verbergen.
Mijn hafje was ook een erg gevoelig paard en had je 100% zeker door, maar zij had veel meer "levenservaring" en zelfvertrouwen. Waar je op (of naast ;) ) mijn arabier beter geen angstige ruiter kunt zetten kon dat bij haar juist, zij werd eerder extra voorzichtig en braaf. Met haar kon ik wel ruzie krijgen als ik zelf chaggerijnig was :)

Ik denk niet dat ze echt je gevoel overnemen in de zin van dat ze hetzelfde voelen als jij, maar wel dat ze uit lichaamstaal (en geur misschien?) heel goed weten wat je intentie is en of er angst of ontspanning is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:15

CleovG schreef:
Het kan dus heel goed zijn als ik gespannen ben omdat hij misschien iets geks zou gaan doen dat hij dan juist bakkabouters gaat zien en overal extra op let. Zeker omdat we elkaar nog niet goed kennen?

Best stom eigenlijk dat ik hier nooit echt over na heb gedacht terwijl ik a aardig wat paarden gereden heb...

Ja hoor, kan heel goed :j

Als je hier echt heel duidelijke voorbeelden van wilt zien dan moet je misschien eens gaan kijken bij een (oefen) springwedstrijd. Vaak als de ruiter dan denkt van 'ik weet het nog niet zo zeker := ' dan zie je 9 van de 10 keer dat het paard dan ook alvast maar de ankers uit gooit 'als de ruiter het al niet vertrouwd, dan vertrouw ik het al helemaal niet'.

Als je er op gaat zitten met het gevoel van 'er gaat wel wat gebeuren' dan kun je er zeker van zijn dat er ook wat gaat gebeuren :-)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:29

Ik heb dit zoooo erg met mijn paard!

Mijn paar dis heel gevoelig en onzeker en als ik maar een beetje gespannen ben loopt zij al te stuiteren.

Toen ik er voor het eerst op zat 4weken terug, merkte ik dat mn paard ergens op reageerde. M'n instructrice vroeg of ik mijn adem vast hield en dat was ook zo (onbewust :+).

Maar ook vanaf de grond merkt poown dat, als ik verdrietig ben, of boos (tegen je paard kun je idd niet liegen :), ze laat zich dan niet eens vangen als ik mijn fake glimlach opzet), of juist heel blij.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:33

Ik denk dat er zeker een wisselwerking kan zijn.... mijn paard en ik zijn daar errug goed in!
Ik wil nogal eens opstappen met een als-er-maar-niks-gebeurd-gevoel..... fout dus! Ik zenuwachtig... paard ook zenuwachtig of uitprobeerderig :roll:
Maar andersom ook. Ben ikzelf lekker rustig, maar rijdt ik in de binnenbak en zijn er geen andere paarden in de buurt die ze kan zien of horen.... wordt ze supernerveus en gaat lopen 'gillen'... daar krijg ik dan weer de zenuwen van :\
Laatst bijgewerkt door Mallorka op 02-11-10 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:34

CleovG schreef:
Hm, misschien moet ik mijn mening toch wat aan gaan passen na jullie argumenten :)

Sinds zaterdag heb ik een nieuw paard, een groot deel volbloed dus vrij sensibel. Het viel me op dat hij vandaag nog al druk was en ik stapte dus eigenlijk al met het idee op dat hij wel vrij heet zou zijn. Maar ik wilde niet geloven dat hij heet werd van mijn reactie om wat ik dacht.

Dit zegt ook al genoeg. Je denkt zelf al 'groot deel volbloed' dus....... Dat zegt helemaal niets. Heel veel KWNP-ers hebben meer dan 70% volbloed en daar merk je echt niets aan :D (terwijl iets met tuigerbloed waar nog geen % volbloed in zit wellicht wel een ongelooflijk schrikachtig paard kan zijn).

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:34

Denk dat het dier het zeker wel merkt/voelt.
Althans, in mijn beleving wel.. Ik ben er wel eens opgestapt met een bui dat ik beter maar
niet op het paard kon gaan zitten.... en achteraf is dat ook altijd zo geweest... het paard
werd er niet beter/fijner van. Ben ik vrolijk, kan ik heerlijk rijden. :D