Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:59

cupcake_x schreef:
Ik zet er wel iemand anders op, als ik erg twijfel aan mezelf.
En dan zie ik mijn eigen paardje ook eens lopen, ook al is dat niet helemaal hetzelfde.

Dat zou ik ook graag eens zien... nu zie ik alleen maar 'problemen' ontstaan als er iemand anders op zit :\

LDRD schreef:
Nou ging het hier ook wel om een heel eenkennig dier, dat wel.
Sinds die tijd zorg ik dat mijn paarden regelmatig in vreemde handen komen, tenminste voor hen vreemde handen dan.

Ik ben bang dat in dit geval eenkennigheid misschien niet de factor is? Tenminste... ik heb nu namelijk zelf ook al een week 'last' van problemen en verzet sinds het ritje van mijn gastruiter :=

Maffieioso

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:04

Ik heb ook weleens iemand anders op mijn paardje, maar ja dan is die van mij ook niet moeilijk met iemand anders, het enige wat ze dan uitprobeert is lekker op haar eigen tempo lopen en lekker met haar hoofd in de lucht, maar als er iemand op zit die een beetje kan rijden dan loopt ze lekker aan de teugel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:54

Kelly_ann schreef:
Ik ben bang dat in dit geval eenkennigheid misschien niet de factor is? Tenminste... ik heb nu namelijk zelf ook al een week 'last' van problemen en verzet sinds het ritje van mijn gastruiter :=

Aangezien ik altijd alleen met de paarden bezig ben had ik eigenlijk niet in de gaten dat hij zo eenkennig was. Een dooie diender in mijn handen, maar bij vreemden staatsgevaarlijk bleek na verkoop.

Ik wil dat niet meer meemaken, vandaar dat mijn paarden nu dus met regelmaat een poosje in andere handen zijn. Zo is er één uitgeleend aan iemand die even Z2 wilde starten om haar moverende redenen. Ze heeft er 5x op gezeten en gelijk 2 winstpunten in één proef. Zo zie ik ze het liefste :P .

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:50

het paard is gewend aan jou
en vertrouwd op jou,
het is niet dagelijks dat er een ander op zijn rug zit waarschijnlijk.
en het probleem komt veel voor.
eigenlijk moet je proberen om er zoveel mmogelijk een ander op te zetten.
dan is hij niet alleen op jou in gereden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:28

Ehm. Nou, als mijn paard slechter zou worden van andere, evt. mindere ruiters als ik, ga ik eraan werken dat daar verandering in komt. Ik wil dat mijn paarden braaf te rijden zijn, voor een grote groep mensen.

En tuurlijk heb je dan paarden waar je nooit een beginner op zult zetten, en je hebt paarden waar je alleen écht goede ruiters op laat rijden, maar dat zijn er maar weinig.

Als anderen makkelijk met mijn paarden wegrijden, is dat voor mij een teken dat ik tot dusver goed bezig ben met mijn trainingen.

En paarden mogen ook best een beetje eenkennig zijn, maar ik moet niet de enige zijn die ermee kan rijden. Vind ik gewoon niet handig, in geen enkel opzicht. :)

En je houdt natuurlijk altijd rekening met wat voor ruiter je op je paard zet, maar naar MIJN bescheiden mening is het onzin te zeggen dat er niemand anders op je paard kan rijden. En is het WEL zo, dan ligt dat IMO idd aan je training. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:47

bij de mijne ligt het aan de instelling waarmee je er opstapte :j

in het begin heel lastig voor mij omdat hij eenkennig,
later heel erg lastigvoor andere (niet gemeen, maar keihard aan de kletter gaan, geen rem meer hebben, maar wel alle hoekjes afsnijden galopwisselen enz, en hij zou nooit in eens stil staan)
wel gevaarlijk bij mijn broertje(die ook niet kan rijden) die trok ik er altijd af :j
en ook gevaarlijk bij mensen die er op gingen zitten met de gedachten, ik ga dit wel is ff regelen...
die gingen er met dezelfde snelheid weer vanaf als dat ze er op kwamen :+

later werd dit minder,
hij is nu voor een aantal te rijden (doet hij dus ook echt nooit wat mee/tegen) maar die gaan er dan ook (net als ik) opzitten met de gedachten, we zien wel wat er gebeurd vandaag :)
andere die er op gaan zitten met de gedachten ik ga die wel is ff regelen gaan er nog steeds net zo hard vanaf,
en als je te hard in zijn mond trekt, begint hij weer keihard rond te sjeesen :j(erg handig om mensen die neiging af te leren :j)

bij mijn broertje is het een ander verhaal,
toen ik hem ooit had geschoren was de pony nog verdooft,
toen heb ik mijn broertje er op gezet(nooit bij nagedacht :')) en toen leerde de pony mijn broertje te vertrouwen, want er is niks vreselijks gebeurd :P
mijn broertje kan er nu los op rondstappen :j
alleen bij het draven rent de pony nog zo in eens naar mij toe (in het midden) maar goed, dat komt wel goed :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:27

Ik zet liever niemand anders op mijn paard, op mijn zusje na.
Het is een pony met een gebruiksaanwijzing en in het verleden heb ik er wel eens anderen op gelaten, maar die werden vaak bang of konden haar niet aan.
Kortom; geen succes.

Waar het aan ligt, geen idee.
Ze heeft een sterk karakter, denk dat dat het voor een groot deel is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:34

Tsja en die gebruiksaanwijzing... als het ff kan lever ik bij 'mijn' paarden een gebruiksaanwijzing die anderen ook kunnen lezen ;-)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:49

Een ander op je paard hangt er puur vanaf wie je erop zet en met wat voor een doel.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:47

@dapperdier: helemaal mee eens ;)

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:38

het verschilt vooral van paard.
mijn paard is op eigen terrein heel erg rustig kan ik alles er wel op zetten.
Maar op ander terrein laat ie anderen er gewoon niet op. of gaat ie aan de haal, kortom; ligt ook aan meerdere factoren,

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 19:18

dapperdier schreef:
Een ander op je paard hangt er puur vanaf wie je erop zet en met wat voor een doel.

Leg dat eens uit?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:29

Dat is zeker waar!
Een echte beginner komt wel weg met mn paard, vind ze niet leuk, maar ze doet 't wel!
Maar iemand die meer vraagt lukt t vaak niet :+

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:15

Kelly_ann schreef:
dapperdier schreef:

Leg dat eens uit?

Wat is het doel van een ander op je paard zetten. bijv. om een kennis eens te laten voelen hoe dat is of een goede ruiter laten kijken of hij een probleem kan oplossen. Een stalgenootje laten rijden omdat haar paard kreupel is. ik noem maar wat zijstraten. Soms kan de reden ook zijn om te kijken hoe je paard onder een ander loopt.
En ja wie zet je erop, een ervaren ruiter, je instructeur, de buurvrouw, je nichtje van 3, een manegeruiter.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:52

Maar wat nu als ik al die redenen en personen best legitiem vind om op mijn paard te zetten...

Ik laat graag eens iemand anders voelen, of mijn instructeur een stukje proberen wat mij niet lukt. Dochter van de baas) wil rijden omdat haar paard geblesseerd is... Het buurmeisje van 10 komt in de zomer graag een buitenritje maken etc.

In alle gevallen zou het fijn zijn als een ander met je paard wegwijs kan toch?
Natuurlijk is het ene wat minder noodzakelijk dan het ander, en kan ik ook zeggen, ik heb ze er liever niet op. Maar is dat een oplossing? vermijden van het probleem? Rekening houden met je paard? Moet je het maar accepteren of juist gaan proberen je paard wat veelzijdiger te maken?

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:28

Bij mij komt er gewoon geen ander op mijn paard, hij heeft 8 jaar lang als manegepaard gefunctioneerd en ik heb hem inmiddels super aan het lopen (z1 winst) en hij heeft er een bloedhekel aan als er iemand anders op m zit, die tijd heeft ie gewoon gehad. En aangezien ik hem never nooit verkoop hoeft er ook niemand anders op :P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:34

Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen wie en waarom en hoe en met wat voor reden hij/zij een ander op haar/zijn paard wil laten rijden is wat ik probeer te zeggen.
Ik vel geen oordeel daarover.

Persoonlijk weet ik dat mijn pony het niet altijd leuk vind om asl hobbelpony een rondje te lopen, maar ik vind het wel belangrijk dat het kan. Een goede ruiter kan op elk paard, daar is het een goede ruiter voor, maar dan boor ik denk ik een hele andere discussie aan...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:58

ik vind het verschrikkelijk als iemand anders op je paard rijd....

paard went snel aan welke hulpen jij gebruikt, dan weet je paard wat JIJ ermee bedoelt..

als iemand anders erop gaat rijden, doet hij/zij het net weer anders, je paard reageert er ook op ...

dus ik vind het echt NOT DONE als er iemand op m´n paard gaat rijden...

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:22

ben het eens met suusie22

vind het ook niet fijn als ik iemand op mn paard gereden had.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:06

Ik vind het ook vreselijk als een ander op mn paard heeft gereden hij voelt dan gelijk anders. Hij vind het ook echt niet super hou hem dan wel aan de longe omdat ik meneer niet vertrouw met een ander erop. Hij word vreselijk onzeker van een ander erop en dan durf ik niet te zeggen wat hij gaat doen.
Maar goed het is mijn paard dus ik hoef er ook geen ander op te laten dat scheelt weer.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:42

ja ik wil hier ook wel even op inhaken.
Ik heb jarenlang zo min mogelijk mensen op mijn paardje gehad.
Puur omdat ik onze afstemming zo fijn mogelijk wil houden,mijn paardje en ik hebben een hele goede band,hij is bij mij geboren,heb hem zelf ingereden enz enz.
Maar als het zusje van 4, van een vriendin van mij, aan de longe erop zit geen probleem deed hij heel voorzichtig ed. 2jaar geleden ging een vriend van me er een keertje op,die kreeg hem niet eens in draf,kon dat knopje al niet vinden.
Mijn instructrice rijdt er ook zo mee weg.
Momenteel zit ik zelf al 2 maanden in de lappenmand, en dus moet ik anderen erop
laten rijden. Nou ja moeten, ik wil dat zelf ook wel,6 maanden alleen aan de longe vindt ik ook zo zot.
Maar voorlopig rijdt iedereen redelijk met hem weg, al zal ik straks wel weer ff flink mijn puntjes op de i moeten zetten.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:59

Mijn vrouw heeft ook een paard dat niet zomaar door een ander te bereiden is. Ik kan er eigenlijk niets mee maar vind ook dat ik er niet goed op pas. Nu hebben we sinds kort een bijrijdster en dat gaat super en die lest er ook mee en gaat super. Dus zeg niet dat het niet kan maar zoek uit wat/wie het beste bij jouw paard past.
Succes!

Ellen91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:21

Ik dacht altijd dat mijn paard gewoon even ging uitproberen wat ze wel en niet kon flikken als er een ander op reed, maar dit blijkt niet zo te zijn. Mijn instructrise heeft mij laatst gezegd dat het beter is dat ik geen anderen meer op mijn paard laat rijden, ik heb een erg pittig paard, maar naast pittig is ze ook nog erg moeilijk. Mijn paard is konstand bezig met het denken hoe zij onder t rijden uit kan komen, ze bedenkt allemaal trucjes om een andere ruiter er af te krijgen en gaat serieus door tot zij degene die er op zit er naast heeft liggen. Bij mij doet zij dit niet, ik voel het aankomen als ze iets wil doen, waardoor ik haar er direct op aan kan pakken, waardoor ze de kans niet krijgt om te ouwhoeren! Ik heb er verschillende personen, goed en minder goede ruiters op gezet om te zien of zij dit aan voelde komen, maar niemand voelde het aankomen! Ik ken mijn paard door en door, en merk dit gewoon beter dan anderen en ze luistert alleen naar de hulpen die ik haar geef, niet dat ze niet loopt als een ander er op stapt, maar ze doet alles toch op een andere manier wanneer er een ander op zit. Mijn instructrise heeft mij op het hart gedrukt, geen anderen meer op mijn paard te laten rijden. Anders is de kans groot, dat mijn paard over een tijdje ook bij mij niet meer reageert op de hulpen zoals ze daar op hoort te reageren en dat ze echt alleen nog doet waar zij zin in heeft, en dus op een gegeven moment ook bij mij zo zal reageren zoals ze dat bij anderen doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:43

Nou, wat ik vooral merk, is dat mijn paarden een heel goed "aanpassingsvermogen" hebben. Ze kunnen met vrijwel iedereen gewoon rijden, hoe verschillend die rijstijl ook is. Mijn paarden zijn dan ook altijd binnen 5 min. weer teruggeschakeld. Ik geloof niet dat iemand met 'n x je paard rijden het voor je paard zo ingewikkeld kan maken...

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:07

ik denk dat je paard vooral eenkennig is