Beginners op paarden, gewoon voor de lol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: Beginners op paarden, gewoon voor de lol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:51

Motorrijden is ook superleuk en dat mag ik ook niet zelf zonder rijbewijs... :+ Daarvoor moet ik ook les nemen. Daarnaast spreken we hier over een vluchtdier... Een fout/schrik en heel de meute is aan de kletter, dus onverantwoord is het zeker.

Zulk soort ritten zou ik dus echt tot stap reduceren met ervaren begeleiding erbij. Daar hebben de paarden dan ook het minst van te lijden.

En mensen in beginnerslessen? Ja ook niet zo tof voor het paard, maar die lopen niet de hele dag met die hobbelaars op hun rug. Daarnaast rijden deze beginners met het doel zich z.s.m. te verbeteren en zal de gemiddelde onkundige recreatie-voor-een-dag-ruiter het worst wezen of het prettig is voor het paard als hij/zij als stuiterend het paard in galop probeert te schoppen.. :+

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:00

Vroeger op Texel ging ik regelmatig mee met bosritten of strandritten, en zeker zo'n strandrit kan best pittig zijn. En 9 van de 10 keer zaten er dan toch weer mensen bij die nauwelijks konden lichtrijden, geen stuur hadden en aandreven met een paar flinke schoppen... Arme paarden.
Had er wel een klein beetje respect voor dat die mensen dan toch de hele rit bleven zitten én zelf nog konden lopen na afloop van zo'n rit, vooral die kerels moesten het toch wel ontgelden op een zeker punt... :Y).

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:49

Ik snap zeer zeker je standpunt! Ik bedoel recreatie paad,fun paard of sportpaard,voor geen een paard is het een pretje als ze op zn vaak dan nog hol opgezette rug lekker gaan bonken.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:38

Beginners moeten natuurlijk wel de kans krijgen om zich hoger op te werken en het te leren, dus beginners op paarden? Ja! Hoe moeten ze het anders leren?
Al zou ik zelf nooit een beginner op mijn paarden zetten, de ene is een overgevoelig paard en de andere is nog te jong.

AllTimeLow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:41

Illusion schreef:
wat vind je dan van de (beginners) lessen van een manege?
vaak ook stuiterende/hangende kinderen imo.

Die worden goed begeleid door een lesgever. En die zijn er ook niet omdat ze leuk in de vakantie 1x op een paard willen zitten.
Ik zou (mocht ik over een eigen paard beschikken) er nooit een paard aan uitlenen. 9/10 van de mensen die de paarden verhuren denken IMO meer aan het geld dan aan de paarden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:50

Dus de mensen die op vakantie zijn, van het heerlijke weer willen genieten en eens een buitenrit willen ervaren op paardenrug, moeten maar eerst een cursus doen en hun ruiterbewijs halen??

Flauwekul zeg, lekker buitenritje moet erbij kunnen horen hoor.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:51

ik ben in oonstenrijk geweest en daar ging ik ook paardrijden door de bergen, en als er mensen bij waren die gewoon een middagje wouden paardrijden ging die mee op een stap rit door de bergen tussen de bergen door gewoon een rit van 3 á 4 uur in stap door mooi gebied, voor de ervaren ruiters hadden ze routes waar lekker gedraafd en gegaloppeerd kon worden ideaal geregeld vind ik dat ze denken hier ook om de paarden en hun gezondheid :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:53

eilleen333 schreef:
Ik heb een keer een rit gemaakt op Ameland. Er werd alleen gevraagd of je kon rijden. Dus wij gingen op pad, met gids, en er waren twee jonge meiden mee. Halverwege werden die door iemand opgehaald, want die konden dus echt niet rijden en hadden zich opgegeven voor een rit met rengalop... Waarom laten ze mensen niet eerst 5 minuten voorrijden in een bak?

Ik heb op Ameland gewerkt bij zo'n verhuurbedrijf en het is ongelooflijk hoe vaak mensen zeggen dat ze kunnen rijden terwijl ze het niet kunnen. Eentje kom erop en hield meteen de teugels verkeerd vast. Toen kon hij mooi thuisblijven.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:15

Ik ga helemaal met Jana_en_ik mee.

Je hebt niet te maken met een materieel iets, maar met levende wezens, die niet altijd doen wat jij wil, en als gevorderde heb je niet altijd controle, laat staan als je beginner bent.
Ik vind het onverantwoord. Een ruiterbewijs is niet nodig voor een keer, maar je in het openbaar willen vertonen vind ik onverantwoord. Denk eens aan wat je aan kan richten en als er ongelukken gebeuren, zijn de paarden de boosdoeners, mooi makkelijk dat ze niet terug kunnen praten.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een van mijn paarden uit te lenen aan zulk ''soort'' mensen.