Kijk maar eens op bv youtube en dan zoeken op Piet Bakker
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marjoow schreef:Nou haar paard loopt met slof als ze buiten rijdmaar die kan wel echt goed rijden, en heeft de slof er vaak losjes aan hangen
![]()
Probleem is, les is 25 euro per 3 kwartier, en ik rijd ook nog op de manege. Ik kan niet meer les betalen!

Juangi schreef:Klinkt precies als mijn vorige verzorgpony...
Ontzettend gevoelig, snel, aan de longe was het alleen maar rennen, keihard door je heen draven (als je erop zit), galop vooral hard en moeite met ontspannen. Steeds weer het gevoel dat ik haar niet kan terugnemen.
Was zelfs zo erg dat ik in het begin alleen in de paddock heb moeten rijden ivm veiligheid. Ze gaat er niet vandoor, maar draaft zo hard en onregelmatig. Daarna zijn we de grote bak in gegaan, een jaar lang is het vechten geweest. Elke keer weer onregelmatig en hard, niet terug te nemen zowat. Stappen ging goed, maar draven en galop was een ramp. Een jaar lang heb ik haar beloond wanneer het wat beter ging, heb ik vooral voltes gereden om haar in tempo terug te moeten nemen, zigzagjes gereden om terug te nemen. En na een jaar ging het goed. Kon er op normaal tempo mee galloperen, op buitenrit en ontspannen de bak door. Later 1 wedstrijdje rijden maar toen was er weer zoveel spanning en hebben we de hele baan door gecrosst![]()
Mijn tip is blijven door gaan, niet opgeven en geen hulpmiddelen. Probeer door te gaan en te belonen voor de goede dingen. Draaft ze een rondje rustig, prima gelijk uitstappen en belonen. Gaat ze té hard, zet haar dan op een kleine volte tot ze rustig draaft. Bouw dan de volte uit, steeds groter, gaat ze harder dan weer kleiner. Zigzagjes maken, kleine slangenvoltes maken helpt allemaal om af te remmen. Niet teveel met je handen doen, stil zitten op het paard (zitlessen nemen is ook echt een aanrader) en vooral niet in paniek en boos raken, dan kan je helemaal opnieuw beginnen.
Het is ontzettend moeilijk met zo'n paard, maar blijf doorgaan en blijf rustig, het zal beter gaan

Is idd erg leuk!

gillian schreef:Zorgen dat ze niet rechtuit kan gaan. Dus veel met buigingen gaan werken.
Werkt bij mijn paard prima

Juangi schreef:Klinkt precies als die van mij. Ophouding-loslaten maakt het vaak erger, beste is om de teugels vast te houden, geen druk maar gewoon vasthouden.

Marjoow schreef:Wat bedoel je met lange teugelen??
Ik ben zelf niet voor hulpteugels, maar wel wanneer ze goed gebruikt worden en een goed effect hebben op het paard![]()
Maar zoals die zadelmaker/instructeur het zei over de slof klonk het heel logisch. Zodra ze hard gaat, haar iets afremmen doordat ze haar hoofd lager moet houden. Dan kán ze niet harder.Toch, als ik er nu zo over nadenk, heeft mijn instructrice een groter punt

Marjoow schreef:gillian schreef:Zorgen dat ze niet rechtuit kan gaan. Dus veel met buigingen gaan werken.
Werkt bij mijn paard prima
Maar dat moet wel, rechtuit, want ik merk dat hoe langer ik op de volte blijf met stelling, hoe moeilijker ik haar kan rechtrichten
Dus ik rijd wel voltes, maar rechtuit moet het ook kunnen.
ZusJacobs schreef:Ik zou het ook met stem doen dan, als dat werkt waarom niet. Altijd beter dan getrek en gepluk!!
ZusJacobs schreef:ZusJacobs schreef:Ik zou het ook met stem doen dan, als dat werkt waarom niet. Altijd beter dan getrek en gepluk!!
Kan ik niet door een beeldscherm zien, maar als je naar een slof grijpt word het in mijn ogen wel snel getrek en gepluk. Paard zal zich verzetten etc.
Maar goed, succes. Ik hoop dat je eruit komt......
M_D_H schreef:ZusJacobs schreef:Kan ik niet door een beeldscherm zien, maar als je naar een slof grijpt word het in mijn ogen wel snel getrek en gepluk. Paard zal zich verzetten etc.
Maar goed, succes. Ik hoop dat je eruit komt......
dat is onzin!!
met een slof trek je niet, een slofteugel heb je er bij,
bij een slofje worden je hulpen ook niet anders, die zijn gewoon hetzelfde...
je hulpen worden alleen wat versterkt.
zelfde als een spoortje, als je met een spoortje rijd ga je ook niet in eens schoppen, omdat je weet dat het hulpmiddel ansig je hulp al veel duidelijker maakt als je die op dezelefde manier geeft als voorheen.
alleen mensen die niet met een slof kunnen rijden, of die het effect er van niet begrijpen zouden gaan trekken en plukken...
maar die mensen horen naar mijn idee helemaal niet met hulpmiddelen te rijden, want die zouden met elk hulpmiddel gaan trekken en plukken...
sterker nog die mensen horen naar mijn idee imo helemaal niet op een paard te zitten