Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:34

Bij te diep lopen wordt de rug overstrekt. Het bekende LDR effect (is zeker niet goed voor een jong paard) vraag veel training en niet ieder paard is hiervoor geschikt. Daarnaast koppelt de achterhand af bij te diep lopen. Paard gaat veel te veel op de voorhand lopen en doet niets met de achterhand.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:35

Schangah schreef:
Bij te diep lopen wordt de rug overstrekt. Het bekende LDR effect (is zeker niet goed voor een jong paard) vraag veel training en niet ieder paard is hiervoor geschikt. Daarnaast koppelt de achterhand af bij te diep lopen. Paard gaat veel te veel op de voorhand lopen en doet niets met de achterhand.

Geheel mee eens!

Bianca92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:36

Ik denk dat je een jong paard beter met zijn hoofd in de lucht kan laten lopen, want te diep is ook niet goed en je kunt het altijd opbouwen om hem netter te laten lopen

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:39

Ik denk dat ie beter te diep kan lopen, dan met het hoofd in de lucht.
Ze worden vanzelf het te diep lopen wel zat, dan komen ze wel naar voren.
Als je ze met hoofd in de lucht laat lopen, denk ik dat je er later problemen mee krijgt om hem na beneden te rijden.
Heb zelf ook een 3jarige, die doet het ook :).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:48

biancaxlove schreef:
Ik denk dat je een jong paard beter met zijn hoofd in de lucht kan laten lopen, want te diep is ook niet goed en je kunt het altijd opbouwen om hem netter te laten lopen

Ben ik niet mee eens. Onderzoek heeft duidelijk uitgewezen dat deze houding problemen in de rugwervels gaat veroozaken. De rug wordt weg gedrukt en je hebt dan de kans dat processus spinosus (doornuitsteksels) van de wervels tegen elkaar aan komen en dan kissing spines gaat veroozaken.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 21-10-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:51

Liever te diep, dan te hoog. Met het hoofd de lucht in, loop je meer kans, dat de doornachtige uitsteeksels van de wervels elkaar kúnnen raken.
Oh het staat er al, zie ik.
Verder is het gemakkelijker om bij een paard wat te diep loopt, het neusje er weer wat uit te krijgen en wat hoger in te stellen, dan een paard wat met de oren tegen de wolken aanloopt, iets lager en dieper te krijgen.
Het heeft trouwens niets met LDR te maken, je kunt gewoon lang en laag trainen, wat het beste is voor jonge paarden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:52

(Te) diep is nog lang geen LDR :o

Schangah schreef:

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:54

bijdehandje1 schreef:
Liever te diep, dan te hoog. Met het hoofd de lucht in, loop je meer kans, dat de doornachtige uitsteeksels van de wervels elkaar kúnnen raken.
Oh het staat er al, zie ik.
Verder is het gemakkelijker om bij een paard wat te diep loopt, het neusje er weer wat uit te krijgen en wat hoger in te stellen, dan een paard wat met de oren tegen de wolken aanloopt, iets lager en dieper te krijgen.
Het heeft trouwens niets met LDR te maken, je kunt gewoon lang en laag trainen, wat het beste is voor jonge paarden.

Dat vind ik juist niet.Een duiker vind ik veel moeilijker naar boven te krijgen dan 1 die wat te hoog loopt naar beneden.
Maar ik longeer ze altijd als jong paard al fijn nageeflijk dus onder de man lopen ze bijna direct fijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:56

bijdehandje1 schreef:
(Te) diep is nog lang geen LDR :o

Nee dat klopt maar wordt het dan wel heel snel als je er een ruiter op hebt zitten die te veel aan de voorkant gaat hangen.

ambre

Re: Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:57

LDR en aan de voorkant hangen is ook nog al een verschil.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:59

Laten we het er op houden dat "sterren kijken" en "ontspanning" wel degelijk verschil zit. Er zijn namelijk paarden die wél ontspannen zijn maar niet "in de krul" lopen om het zomaar te zeggen. Niet alle paarden snappen dat nageven altijd meteen goed is, en daarom vind ik neusje voor de loodlijn of neusje aan de grond het beste bij een jong paard!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:00

ambre schreef:
LDR en aan de voorkant hangen is ook nog al een verschil.

Misschien dan verkeerd uitgelegd. Ik ken paarden die graag te diep lopen en zich dan met wat teugeldruk al snel tussen hun knieen duiken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:22

Het jong paardje waar ik namelijk op rijd is wel lekker ontspannen maar omdat hij nog zo jong is loopt hij wat op de voorhand en dus een beetje te diep. Als ik hem dan boven zijn tempo vooruit probeer te rijden gaat hij een beetje onregelmatig lopen omdat zijn achterhand nog niet sterk genoeg is. Als ik hem dan los laat drukt hij zijn rug weg met zijn neus in de lucht. Beiden zijn dus niet goed, maar als je dan moet kiezen vroeg ik me af of hier een leuke discussie uit kon onstaan. Vandaar dit discussieonderwerp ;). Tuurlijk weet ik dat je de tussenweg moet kiezen, maar daar werk je naartoe, dus dat gaat niet vanaf het begin goed. (dit is even iets meer info tov het onderwerp)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:27

Misschien handig voor de discussie om het even visueel te maken :D

Afbeelding

of

Afbeelding

Even vanuitgaande dat de ruiters gewoon normaal net contact hebben met de mond van het paard.

plaatjes van google, dus niet tegen iemand persoonlijk bedoelt!!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:29

De bovenste loopt niet echt met de neus in de lucht. En de onderste loopt in een valse knik.
Ik weet dus niet, wat je wilt vertellen met deze plaatjes?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:47

Geen van 2 de plaatjes zijn goed en een jong paard mag gewoon weg NIET te diep lopen en ook niet met de kop de lucht in. Er moet dus getraind en gewerkt worden naar een JUISTE aanleuning en dan heb je géén keus tussen deze 2.

Er is geen goede reden om een paard met de kop de lucht in te laten lopen en er is ook geen goede reden om een paard te diep te laten lopen. Te diep kunnen ze niet op eigen benen leren lopen, kop de lucht in kunnen ze niet ontspannen en de spieren op de juiste manier te laten gebruiken.

Dus ik weet niet waarom jullie er iets "een betere" noemen, dit is nu juist de training en het begin van het rijden van een jong dier, dus dit dient gewoon op de goede manier te gebeuren.

Dus niet diep en niet de kop de lucht in. Eigenlijk is hier geen discussie over te voeren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:56

Dat onderste plaatje van de foto's hierboven is wat ik bedoelde te diep en tussen de knieen getrokken.

Voorwaarts neerwaarts:

Afbeelding

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:53

er zit idd wel een middenweg in, te diep is niet goed, lopen ze over de kop, te hoog is niet goed, want dan zetten ze alles vast, mij lijkt het verstandig om los over de rug te lopen en de spieren proberen los te laten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:21

Quir schreef:
Dus niet diep en niet de kop de lucht in. Eigenlijk is hier geen discussie over te voeren.

dat staat in mijn antwoord ook,alleen iets simpeler.....
TE is nooit goed. :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:01

ik denk met het hoofd in de lucht als ze nog jong zijn omdat als ze TE diep lopen dat het ook slecht is voor de rug van een jong paard :o

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:01

In het beginstadium van het inrijden/doorrijden laat ik ze zelf kiezen, maar net hoe ze zichzelf het best kunnen redden. Pas later wordt de hoof/halshouding meer van belang voor mij.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:23

Dat probleem had ik dus ook.
mijn 5-jarige liep ook makkelijk te diep. ik krijg altijd les van mijn ma en die zei dat ik hem beter met zijn hoofd omhoog kon laten lopen. Daardoor is hij dat duiken een beetje afgeleerd en ben ik hem steeds weer een klein beetje naar de 'normale' houding aan het rijden.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:17

hoi,
Ik heb dit topic doorgelezen.. maar mijn dochter zit ook met een gelijk soort probleem.
We hebben een 3 jarige pony gekocht, was zadelmak.
We zijn nu een tijdje bezig met trainen(3x in de weet een half uurtje)
De pony is al goed in balans en word goed sterk van achteren.
Nu gooit hij tijdens het rijden het hoofd ver omhoog..
Vind dit moeilijk, aan de ene kant wil ik niet dat mijn dochter druk geeft op het bit, en aan de andere kant weet ik dat het sterren kijken niet goed voor hem is.. kan ik misschien een los elastiekje omdoen? zodat hij het hoofd niet helemaal omhoog kan gooien?

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:20

Lara_Silver schreef:
Waarom bij een jong paard al aan het hoofd bezig zijn? Ik werk altijd eerst aan de fundamenten van correcte nageeflijkheid. Dus zorgen dat het paard op eigen benen loopt, de rug gebruikt ipv wegdrukt, goed aan het been staat, zacht in de mond is etc etc. Er zijn zoveel dingen die vóor die hoofdhouding gaan, en tegen de tijd dat die allemaal in orde zijn zal je een netjes nageeflijk paard hebben dat niet sterrekijkt, noch zich opkropt. Maargoed dat is natuurlijk mijn manier en mijn mening.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Juist díé dingen (balans vinden, rug gebruiken) zorgen voor een goeie hoofd/hals-houding. Als je begint met aan dat hoofd te zitten heb je al een verkeerde basis.

edit: Hihi, Sadylady, volgens mij is dat tweede plaatje wel degelijk iemand van bokt! Kan me herinneren een keer op haar HAW gereageerd te hebben, maar dat is al wel heel lang geleden (had toen een ander account).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:37

Daar is maar 1 antwoord op mogelijk. Geen van beide.

Het maakt geen drol uit of het hier om een paard gaat wat beleerd wordt, of een paard wat al jaaaaren mee draait, je bent altijd met het gehele paard bezig en niet alleen met het hoofd.