Waarom rijd jij dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Re: Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:34

dressuur vind ik leuk omdat het en de basis is en mijn paard dingen voor me doet waar ik zo verliefd op word om naar te kijken en dan doet ze dat voor mij denk ik dan O:)
en omdat ik altijd tussen de paarden ben opgegroeit die allemaal dressuurmatig zijn gereden en meestal zo zijn gefokt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:46

omdat het een uitdaging is om het paard steeds beter te krijgen. Beter aan de hulpen, je met een subtiel hulpje het paard kan laten doen wat je wil. Het paard wordt er 10x mooier van en krijgt de juiste spieren op de juiste plaats en niet in de laatste plaats wordt je band met je paard steeds groter en begrijp je elkaar steeds beter als je het goed doet.

De grootste uitdaging vind ik nog het met zo min mogelijk druk / pijnprikkels te doen. Ik rij zonder zweep en sporen en ben heel voorzichtig met mijn hand.
Het moeilijkst vind ik om consequent te blijven in de juiste hulpen. Koppie er bij te houden en niet dingen op gevoel te gaan doen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:52

De enige echte reden waarom je dressuur rijdt staat niet eens in het rijtje; om je paard gehoorzaam, soepel en gezond te houden.

Eeffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:17

Gewoon omdat het mijn passie is. Samen met je paard keihard trainen om een oefening zo perfect mogelijk uit te voeren, en als het dan lukt voelt het zó goed. En het is ook gewoon heel mooi om naar te kijken, eigenlijk dans je gewoon met je paard. <3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:24

Omdat ik ben geraakt door een aantal prachtige combinaties in
de hogere klassen. En ik dacht altijd: dat wil ik ook ! Die controle, swung,
krachtige uitgestrekte gangen, zijgangen, de grote geheimen tussen ruiter
en paard daar kan ik kippenvel van krijgen :j
En nu, zijn we onderweg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:27

.. Omdat ik niet denk dat mijn verzekering het leuk vind als ik me met paard en al in/door/naast/onder een hindernis stort.. :Y)

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:45

Ik vind het heel leuk, tenminste als ik er vooruitgang in zie, en omdat we simpelweg geen springles krijgen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:32

Omdat het de basis is en ze geen andere lessen geven op de manege :')
en ik vind het ook wel leuk om te doen.

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:00

ik rijd dressuur omdat dat toch de basis is en omdat ik het ook leuk vind om mee te doen aan FNRS wedstrijden.. maar af en toe een keer springen is natuurlijk ook heel leuk, aleen doen we dat bijna nooit op de manege :n

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:50

Nou dat is best wel een uitgebrijde vraag.

Dressuur is gewoon een bassis van alle takken van de paardensport.
Je moet het beheersen om verder te komen, zowel ruiter als paard.
Nu spreek ik toch wel over de basis. Na dat je de basis kent van de dressuur kan je meer dingen doen/bereiken.
Zoals springen / buitenrit / crossen ect.

Dressuur is gewoon een iets te groot woord vraag me af van welk niveau jij bedoelt.

Misschien kan je het nog iets duidelijker uit leggen

Bedoel je de basis van het dressuur ? of echt de wedstrijd sport?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:53

omdat mijn paard niets anders kan en ik niet durf te springen :+

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:16

pff zoveel redenen..

Het is de basis voor welke tak in de sport je ook wilt doen, het is goed voor je paard, het is een uitdaging steeds een stapje verder te komen. Maar bovenal is het denk ik een team worden met je paard waarin je feiloos leert communiceren, de band die je daarbij opbouwt en de kleine stukjes die de stapjes verder doen zetten naar je uiteindelijk doel...

(dat neemt niet weg dat ik de andere takken ook leuk vind hoor.. :Y) )

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:19

ik rijd dressuur omdat het mijn pony sterker maakt, omdat het de basis voor alle andere manieren van rijden is, en omdat je, net zoals met springen, er een uitdaging van kan maken.

wedstrijden boeien me niet zoveel, ik doe af en toe mee met een onderlinge wedstrijd, maar heel erg fanatiek zijn we niet :')

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:58

Refagreni schreef:
De enige echte reden waarom je dressuur rijdt staat niet eens in het rijtje; om je paard gehoorzaam, soepel en gezond te houden.

Eens! Het is geen doel, maar een manier om een bepaald doel te bereiken.

Ik vind er zelf niet zo veel aan en mijn paard volgens mij ook niet. We rijden liever alleen maar in het bos. Toch doe ik 1 keer per week oefeningen om haar lekker los te krijgen en haar achterhand te stimuleren.
Dit lukt overigens ook prima in het bos, maar ik doe het liever in de bak.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:00

nou, omdat ik niet echt een super springpaard onder m'n kont heb gehad, met een beetje hoop krijg ik nu een wat meer spring gerichter paard onder m'n kont ;)

alhoewel ik dressuur wel héél erg belangrijk vind!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:12

Omdat ik dol ben op de harmonieuze samenwerking tussen paard en ruiter. Omdat ik gek ben van wedstrijden rijden. Omdat ik wil kijken waar ik sta en om zo goed mogelijk te worden! :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:26

dressuur :
omdat het gewoon gaaf is het er mooi uitziet het heel tegniech is en niet zoals die jongens allemaal denken een betje hobbelen en je echt goed kan samewerken met je paard en dressuur de basis is van het paardrijden!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 04:32

GreaseMonkey schreef:
'Dressuur' is een nogal rekbaar begrip... (bedoel je bijvoorbeeld wedstrijden, of tel je recreatief ook mee?) maar goed ik rijd (recreatief) dressuur omdat ik wil dat mijn paard op de juiste manier getraind wordt zodat het een ruiter kan dragen zonder daar (rug-)blessures aan over te houden, en om haar te gymnasticeren.

Hier hetzelfde :) Niet voor het wedstrijd element, niet voor het mooie plaatje, maar voor een gezond soepel paard dat haar lichaam goed gebruikt met mij erop.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:43

Dressuur is de basis voor alles! :)

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:45

Dressuur is je basis, als je de dressuur niet berheerst heb je in het springen en de sgw op m niveau en hoger gewoon helemaal niks te zoeken! :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:49

Tancreda4 schreef:
GreaseMonkey schreef:
'Dressuur' is een nogal rekbaar begrip... (bedoel je bijvoorbeeld wedstrijden, of tel je recreatief ook mee?) maar goed ik rijd (recreatief) dressuur omdat ik wil dat mijn paard op de juiste manier getraind wordt zodat het een ruiter kan dragen zonder daar (rug-)blessures aan over te houden, en om haar te gymnasticeren.

Hier hetzelfde :) Niet voor het wedstrijd element, niet voor het mooie plaatje, maar voor een gezond soepel paard dat haar lichaam goed gebruikt met mij erop.

Ik ben heel blij dat ik met het goed rijden van dressuur een gezond en soepel paard bereik. Maar waarom ik dressuur rij is eigenlijk omdat het het gewoon ontzettend uitdagend vind om elke dag verbetering te zien. Soms is het millimeterwerk, soms is het alleen maar voelen. Die hele kleine dingetjes onder controle krijgen, dat vind ik het mooist aan dressuur rijden.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:41

Omdat dressuur de basis van springen is

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:01

Ik rijd dressuur omdat ik het de basis vind van het rijden op elk gebied, of je niet recreatief rijd, springt of degelijks.
het gymnasticeren van mijn paard om haar zo lekker mogenlijk aan het lopen te krijgen, en dat is een ruim begrip maar volgens mij snapt iedereeen het wel :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:48

Omdat ik er zelf een fijn gevoel bij heb. Ik voel me zó trots als die ene oefening vandaag wel lukt!

Bij springen heb ik meer van: Jeej, balkje hoger.... En voor eventing/cross heb ik het lef niet. Ik denk te veel na daarvoor.

Western heb ik nog nooit gedaan, maar dat lijkt me ook geweldig :)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:53

Omdat het mijn passie, mijn werk...mijn leven is...

Dressuur is een zoektocht naar de mogelijkheden van je eigen lichaam en naar die van je paard. En naar wat je met een combinatie van deze twee kunt bereiken. Dressuur is harmonie en schoonheid. Voor mij het mooiste en het belangrijkste wat er bestaat op aarde.