hestejente schreef:Hannanas schreef:Een volledig stille hand is ook geen goede ruiterhand, omdat je je handen dan vastzet Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.
Dat noem ik een stille hand.
(edit: Detour), juist dat friemelen kan onrustig zijn, precies door wat jij typt: moet het paard halthouden of nageven?
Met het eerste stukje ben ik het eens. Een paard wordt alleen maar doods op een dode hand.
Met het tweede stukje ben ik het niet eens. Niet het paard maar de ruiter moet nageven. Aan de achterkant energie erin, aan de voorkant opvangen en dan de hand ontspannen. Dit herhaal je steeds: been (of kietelen met je zweepje), opvangen, ontspannen. En nee, natuurlijk niet bij iedere pas maar wanneer het nodig is, dus bijvoorbeeld wanneer het paard tempo dreigt te verliezen of uit het door jou gevraagde frame wil glippen. Bij het ene paard is dat een paar keer per hoefslag, bij het andere eens in de zoveel minuten.
Althans, zo leer ik dat
Ik ben het met je eens, als je geen ophoudingen bedoelt.
Tuurlijk vang je achter op van voor wanneer je extra vraagt, maar in mijn ogen niet met friemelen.