bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:50

Ja maar ik bedoel hoe je de stelling vraagt. Wat doe je dan met je hand en arm.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:55

Ik doe mijn hand wijd van de hals af (maar zet hem vooral niet vast, het is natuurlijk de kunst om je hand juist los te hebben, zonder dat je paard terug gaat. stelling naar binnen terwijl je binnenteugel in een waslijntje hangt omdat je het uiterste stelling bereikt heb, dat is mijn doel), en laag en geef aan wat ik wil, uiteraard zacht an langzaamaam. Aangezien ze het gewend zijn hoef ik het ongeveer alleen aan te geven en ze doen het al ongeveer bijna. En om hem dan nog meer in te stellen en meer naar beneden te krijgen speel ik gewoon wat met mijn binnenhand. Buitenkant uiteraard begrenzen maar dat doe ik eigelijk nauwelijks zodat hij meer het gevoel heeft dat ie zoveel mogelijk mag instellen. Dit doe ik allemaal helemaal op gevoel, dus nooit is het hetzelfde natuurlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:00

Maar om nog even te benadrukken. De stelling die ik dan vraag is echt extreem gebogen. Het duurde ook best lang voordat ik het eindelijk kon. Het moet een soort van oprekken natuurlijk. Vooral mijn ene pony zat erg vast. Die werd nooit lekker los gereden in de hals en ook in de kaak niet dus bij hem duurde het erg lang. Je kan het een soort zien als rollkur, maar dan niet gedwongen en natuurlijk 1000000000000000000000000x zo minder erg. Een rollkur is bij veel paarden niet eens mogelijk, terwijl dit voor ieder paard mogelijk is, en hardstikke goed is natuurlijk.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:02

Mijn paarden reageren er beter op, maar ken er ook een die er slechter op reageert.
Ik rij recreatief en dressuurmatig.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:05

x_Marr schreef:

Mijn paard zoekt mijn hand op, ik vraag dus in feite niks. Veel voltes rijden, goed losrijden etc.
Mijn peert loopt heel net zonder bit 'aan de teugel'.
We zijn oa. Bezig met zijgangen (is nieuw voor het paard), en ook dat kan.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:59

jamaar stelling en wat zijgangen kan ik ook wel perfect zonder bit :+ daar zit het probleem niet.

in mijn geval ondervond ik het verschil dus bij een paard met een rugprobleem. bitloos ging ze toch altijd net de correcte buiging ontlopen of weigerde ze het gewoon pertinent. met bit voelde ik iets beter in mn vingertopjes zeg maar of ze nu correct liep en sja... in de mond is toch gevoeliger dan op de neus denk ik en ik moest haar in de eerste plaats zo ver krijgen dat ze met kleine stukjes tegelijk de oefeningen wilde uitvoeren om haar weer los te krijgen.

ik heb overigens zowat alle bitloze optomingen getest hoor ;)
momenteel zijn enkel de touwhalster, sidepull en bosal over gebleven (maar ik rij dus western en af en toe met sidepull als ik rechtrichtwerk of langeteugel doe)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:05

Pentax schreef:
x_Marr schreef:

Mijn paard zoekt mijn hand op, ik vraag dus in feite niks. Veel voltes rijden, goed losrijden etc.
Mijn peert loopt heel net zonder bit 'aan de teugel'.
We zijn oa. Bezig met zijgangen (is nieuw voor het paard), en ook dat kan.

Haha het was naar Pentax bedoeld, zal het de volgende keer er even bij zetten, beetje onduidelijk zo.

Hmm ik weet niet waar het dan aan ligt kynshiri, mijn verzorgpaard is prima van zijn rugprobleem afgekomen zonder bit :)

LaartjexBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:17

Ik rij met mijn verzorgpony bitloos, hij reageerdt er erg goed op. Hij luistert ook vooral naar been en stemcommando, dus eigenlijk heb ik mijn teugels bijna tot niet nodig.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:58

Ik rij Lucky al ongeveer sinds mijn komst bitloos. Ik heb zelf daarvoor ook positieve ervaringen opgedaan met een niet te houden draver, en nu dus met Lucky weer. Ik heb die van de ruitersportshop, vanwege de brede neusriem. Ik gebruik mijn teugels alleen om mijn beenwerk en stem wat extra kracht bij te zetten als dit nodig is. Lucky is heel goed nageeflijk sinds we zonder bit rijden. Hiervoor was er een continue gedoe met haar hoofd. Ze is vroeger als lespony gebruikt en ik schat dat er nogal wat in de mond gerukt is. Ik heb een hele zachte hand en rij eigenlijk maar met heeeeeeeeel lichte druk, amper voelbaar. Als ze totaal niet reageert op mijn stem of zit, dan pas gebruik ik de teugel, en ik merk dat hoe langer we zo bezig zijn, hoe gevoeliger ze word voor zit en stem. Ik vind het erg bijzonder te zien hoe pittige paarden totale gedragsveranderingen tentoonstellen als ze bitloos gereden worden. Maarrrrr het vereist een goede communicatie tussen ruiter en paard. Eerst oefenen met stem/been/zithulpen is dus een must, of je nu met of zonder bit rijd vind ik.

tinopo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:29

mijn ervaring met een bitloos hoofdstel is goed.
ben een pony van 15 begonnen met rijden op een kaakgekruist bitlooshoofdstel, hiervoor was zij haar hele leven met bit gereden en liep met tong uit de mond en aan de teugel zodra het bit erin ging. toen ik de eerste keer bitloos reed was haar achterkant er super goed onder en veder reen het precies het zelfde. ook kon ik haar goed inhouden dus het was niet alsof ze niet meer luisterde.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:36

Ben ook bitloos begonnen. Gewoon een soort van nieuwe uitdaging. Hij kan al niet veel dus veel variatie is erg leuk. Maarja, tegenwoordig rijd ik alleen nog maar zonder bit, gaat veel beter! Misschien dat ik ooit een echt bitloos hoofdstel ga kopen, ik rij nu met rijhalster van emiel voest.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:34

x_Marr schreef:
Hmm ik weet niet waar het dan aan ligt kynshiri, mijn verzorgpaard is prima van zijn rugprobleem afgekomen zonder bit :)

ik denk dat het ook wel aan het type paard ligt hoor. Bij mijn ander paard heb ik inderdaad echt voor niets een bit van doen. die kan ik zo ook wel prima stelling laten aannemen, SB laten doen en noem maar op; ookal is hij wat stijfjes en moet er hoognodig weer wat soepelheid getraind worden. Na een paar maanden rust kan ik daar nog met halsring op springen en dan loopt ie nog rustig en braaf. De pony kan daarintegen echt een dikhuid zijn met nogal een uitgesproken eigen mening. We moesten dan specifieke oefeningen doen voor die rugproblemen om te zorgen dat beide kanten even sterk werden, maar op de ene hand deed ze het dus altijd net niet zoals je het vroeg, maar iets makkelijker (steunen op je teugel, gewoon niet willen meegeven, ronduit paraplu blijven lopen,...). tis spijtig dat ik het moet zeggen, maar het is soms een dikhuidige olifant (een zeer stereotype uitgesproken LBi, als je de horsenality-chart zou gebruiken) en ik kon vragen wat ik wilde, ze probeerde niet eens een beetje of een klein stukje als ik niet uitdrukkelijk aandrong. Pas op, met bit ging ik ook niet rukken en plukken he, maar ik vind nog steeds dat je iets subtieler met je vingers kunt spelen (en dat de paarden dit ook iets beter kunnen onderscheiden dan wanneer je gebruik maakt van een 'band' rond de neus).
Nu vind ze die oefeningen niet meer vervelend en moeilijk en nu doet ze ze prima bitloos hoor.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:23

Ik rijd sinds kort ook bitloos!
Heb eerst een kaakgekruist hoofdstel geleend (nadat ik me had ingelezen over alle bitloze hoofdstellen en de werking ervan) en dat ging prima! Mijn paardje begreep het direct.
Ben begonnen met rustig stappen met lange teugel, daarna iets meer oppakken.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar een eigen kaakgekruist hoofdstel (voor mijn paardje het fijnst) en in die tussentijd heb ik weer met bit gereden. Ik merkte dat ze het niet echt fijn vond, weer zo'n bit in haar mond. Moet zeggen dat ik het ook niet fijn vond voor haar.

Gelukkig had ik snel een bitloos hoofdstel gevonden (lang leve Bokt!) en daar rijden we nu mee. Er komt ook geen bit meer in, ze loopt zoveel losser zonder bit. Ik leer er ook weer van. Zo merk ik dat ik met bit in de galop toch m'n handen dicht kneep of meer steun zocht aan de teugels. Zonder bit rijd ik een stuk losser en de galop is zeer ontspannen en soepel.
Haar hals is ontspannen en haar kaak, mond, alles is los. Ik hoor ook van mensen dat ze zo blij door de bak hobbelt :D <3

Als ik haar terug wil nemen dan moet ik dat echt alleen op zit doen; dit gaat goed maar ik leer iedere dag weer en dat vind ik het mooie aan bitloos. Lekker samen uitvogelen hoe het werkt. Een ding is in ieder geval zeker: het werkt!

@evvvaaa: Bitloos rijden is niet moeilijk, gewoon doen inderdaad!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:36

Mijn paard is bitloos ingereden, maar kan zowel met als zonder bit gereden worden. Ik heb heel toevallig vandaag weer eens met bit gereden, na al een aantal weken niet, en ik merk toch echt dat hij veel fijner bitloos loopt. Dat terwijl hij op de pinken te rijden is. Ik denk dat ik vanaf vandaag mijn bit ook maar aan de wilgen hang ;)

stampfeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:36

Ik rijd best vaak bitloos, mijn pony reageert er wel beter op omdat hij zich vrijer voelt
en hij heeft wat gebitsproblemen dus het is sowieso beter voor hem

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:10

ik heb m'n verzorgpaard ook een tijdje bitloos gereden, ze had problemen met haar kiezen. zij reageerde hier echt heel goed op (ondanks dat ze altijd met bit gereden is en 18 jaar oud is). ze liep net zo ontspannen aan de teugel als met een normaal bit.. ik ben het er wel mee eens dat je je paard goed moet losmaken in de warming up, dan maakt het naar mijn idee vrij weinig uit wat voor hoofdstel je gebruikt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:57

zijn er ook mensen die hun paarden echt bitloos hebben beleerd tot een zeker niveau hier?
want meestal lees je verhalen van mensen met paarden die x aantal tijd met bit gelopen hebben en dan zijn omgeschakeld. Maw: het paard kent in principe de manier van aan de teugel lopen zoals dat met een bit geleerd wordt...
gewoon uit interesse he, omdat ik bij mijn ene paard dus toch vast liep bitloos wanneer het echt op het soepel en constant (recht!!!) in de hand lopen en het onspannen van de kaken aankwam.

onze draver loopt ook redelijk netjes aan de teugel bitloos (en heerlijk onstpannen), maar dat is dus ook een paard dat eerst 'gewoon' met bit gereden werd en eigenlijk zijn lesje dus al wel kende.
De pony was onbeleerd en is dus bitloos van start gegaan. en natuurlijk stoot ik uitgerekend bij haar op deze ervaringen; vandaar dat ik me zulke dingen dus toch af vraag. Vooral ook omdat ik nu met sprongen vooruit ga sinds ik af en toe terug een bitje gebruik in de training (BA snaffle'tje, en geen neusriem, dus relatief vrijblijvend voor het paard denk ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:01

kynshiri schreef:
zijn er ook mensen die hun paarden echt bitloos hebben beleerd tot een zeker niveau hier?
want meestal lees je verhalen van mensen met paarden die x aantal tijd met bit gelopen hebben en dan zijn omgeschakeld. Maw: het paard kent in principe de manier van aan de teugel lopen zoals dat met een bit geleerd wordt...

Deze manier van aan de teugel heb je niets aan, is incorrect en zelfs schadelijk.
"Aan de teugel" is een gevolg, het resultaat van correct lichaamsgebruik. Dit breng je nièt tot stand met je handen; niet met een bit en ook niet met bitloos hoofdstel.
Als iets wel lukt met een bit, en zonder bit niet, dan weet je dus dat er iets flink fout gaat; het paard neemt een houding aan die afgedwongen wordt door (pijn)inwerking van de ruiterhand, en niet door correct rijden/trainen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:32

dat is het em net; ik doe werkelijk nx anders (eigenlijk veel minder zelfs met bit). Ik rijd letterlijk met twee vingers. geen neusriem of iets dergelijks ook niet, dus moest het paard het minste bezwaar hebben, dan kan ze dat uitgebreid tonen ook. tot nu toe totaal geen probleem mee gehad.

en natuurlijk is aan de teugel een gevolg van goed lichaamsgebruik; ik ben het trek-hem-in-de-krul-gedoe echt wel al een heel aantal jaar gepasseerd hoor. zoals hierboven ook al vermeld heb ik dus nog een paard die gewoon wel alles bitloos prima doet en die ik bv ook met halsring rijdt; dus om nu meteen maar aan te nemen dat ik een ruk-en-pluk ruiter ben, vind ik wel wat kort door de bocht hoor. Ik vind het een beetje een dooddoener dat topics over bitloos steevast met zo'n oneliners moeten eindigen... Waarom blijkt het vrijwel onmogelijk om gewoon in alle eerlijkheid bevindingen met mekaar te delen (Ik ben nu eens een pro-bitloos ruiter die zich openlijk de vraag durft te stellen of het allemaal wel zo makkelijk is). Ik heb bv ook reeds vermeld dat ik vrijwel alle optomingen al uitgebreid bestudeerd en getest heb; ik ben er dus echt wel mee bezig...

Ik ben nu trouwens een drietal jaar met die pony bezig met echt rechtrichtwerk en dergelijke (op kaptoom zonder ijzers en sidepull trouwens). Daarmee bedoel ik aan de lange lijnen, vrijheidsdressuur oefeningen ter bevordering van de soepelheid en onder het zadel. Ik durf gerust stellen dat ik daar al veel meer tijd heb in gestoken dan de doorsnee ruiter hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:00

kynshiri schreef:
dus om nu meteen maar aan te nemen dat ik een ruk-en-pluk ruiter ben, vind ik wel wat kort door de bocht hoor.

Dat zou inderdaad kort door de bocht zijn.
Net als jouw conclusie dat ik de aanname zou hebben dat jij een ruk-en-pluk-ruiter bent :? . Dat is wat jij er zelf van maakt. ;)

kynshiri schreef:
Waarom blijkt het vrijwel onmogelijk om gewoon in alle eerlijkheid bevindingen met mekaar te delen (Ik ben nu eens een pro-bitloos ruiter die zich openlijk de vraag durft te stellen of het allemaal wel zo makkelijk is).

Nee, het is zeker niet makkelijk. Paardrijden en je paard goed gymnastiseren is niet makkelijk in de zin dat het geen quick fix is.
Het kost járen en jaren, tenminste, als je het goed wilt doen.
Bitloos is daar uitermate geschikt voor.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:30

sja ik vind het ook spijtig dat ik het moet zeggen hoor, want je leest meestal verhalen (zoals ook hier weer) van paarden die merkbaar blij waren met een bitloos hoofdstel. Van onze ruin kan ik dat ook zeggen, maar van de pony dus niet. Zij was dus in oorsprong bitloos geleerd, dus aan de oude gewoonte kan het niet liggen en toch heb ik de indruk dat ze niet per se voorkeur geeft aan het bitloze hoofdstel; integendeel...

ik wil ook wel benadrukken dat het dus niet zo is dat het paard stuurloos is ofzo zonder bit he. ik kan prima rijden met een touwhalstertje ook (en doe dit ook nog erg regelmatig hoor) maar ik probeer steeds de afweging te maken tussen wat ik wil doen en of een bitje daarbij zou kunnen bijdragen voor de fijne hulpgeving.
ik weet ook dat vaak gezegd wordt dat een bit altijd invloed heeft, ookal trek je niet aan de teugels en dat het dus altijd nadelig is, maar ik geef dus eerlijk toe dat ik die ervaring bij die ene pony dus echt niet heb;...

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:25

kynshiri schreef:
gewoon uit interesse he, omdat ik bij mijn ene paard dus toch vast liep bitloos wanneer het echt op het soepel en constant (recht!!!) in de hand lopen en het onspannen van de kaken aankwam.

onze draver loopt ook redelijk netjes aan de teugel bitloos (en heerlijk onstpannen), maar dat is dus ook een paard dat eerst 'gewoon' met bit gereden werd en eigenlijk zijn lesje dus al wel kende.
De pony was onbeleerd en is dus bitloos van start gegaan. en natuurlijk stoot ik uitgerekend bij haar op deze ervaringen; vandaar dat ik me zulke dingen dus toch af vraag. Vooral ook omdat ik nu met sprongen vooruit ga sinds ik af en toe terug een bitje gebruik in de training (BA snaffle'tje, en geen neusriem, dus relatief vrijblijvend voor het paard denk ik).

Mijn haf heeft aan het begin toen ik hem net reed een bit in gehad .. Dus toen alleen bezig geweest met stap draf etc ..
Rijd nu een tijdje bitloos , en hij wordt nu mooi nagevelijk en komt ook aan de teugel. Dit heeft hij met bit dus nooit gedaan , daarvoor is de tijd dat ik hem met bit heb gereden te kort geweest.. En met bit was het ook zo'n strijd dat die ook echt niet na was gaan geven .
Een paard gaat nageven door zijn lichaam , en niet door het bit dat in de mond hangt .
Dat heeft die van mij nu wel weer bewezen .
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:54

kynshiri schreef:
maar ik probeer steeds de afweging te maken tussen wat ik wil doen en of een bitje daarbij zou kunnen bijdragen voor de fijne hulpgeving.

Deze "fijne" hulpgeving is iets wat veel mensen onjuist interpreteren.
De hulpen met bit zijn "fijn" voor de ruiter, omdat de ruiter met veel kleinere bewegingen kan werken en het gewenste resultaat - voor het oog! - sneller voor elkaar krijgt.
Het is helemaal niet zo "fijn" voor het paard, want het maakt het paard natuurlijk niet uit of de ruiter een grote beweging maakt of een kleine terwijl het effect (inwerking, pijn) voor hem hetzelfde is.

Vergeet ook niet dat we het hier hebben over "fijne hulpen" in de mond. De oorsprong van bewegingen en lichaamshoudingen van een paard zit niet in de mond, die komen vanuit het lichaam. Een paard buigt bijv. in, treedt onder, verzamelt, wijkt etc etc met zijn lichaam; dit komt nièt voort uit de mond. Dus vragen/bewerkstelligen via de mond is zinloos. Je kunt een paard via de mond wel dwingen om z'n hoofd omlaag of opzij te doen, maar het resultaat is spanning. Bovendien moet je vervolgens nog het lichaam zover zien te krijgen dat het volledig meegaat met die houding (als de ruiter daar al mee bezig is, want veel ruiters zijn al blij met alleen een bepaalde hoofd-hals-houding).

Als ruiter moet je dus met het lichaam van het paard bezig zijn, het trainen van de spieren en zorgen dat het paard rechtgericht en in balans is. Het hoofd (de mond) laat je zoveel mogelijk met rust, die gewenste houding komt vanzelf. Dat is dan namelijk het resultaat, het gevolg, het cadeautje dat je krijgt omdat je je paard goed aan 't trainen bent.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:13

JoviBan schreef:
Als ruiter moet je dus met het lichaam van het paard bezig zijn, het trainen van de spieren en zorgen dat het paard rechtgericht en in balans is. Het hoofd (de mond) laat je zoveel mogelijk met rust, die gewenste houding komt vanzelf. Dat is dan namelijk het resultaat, het gevolg, het cadeautje dat je krijgt omdat je je paard goed aan 't trainen bent.

dit heb ik ook echt zo ervaren met mijn haf.. je weet het goed te verwoorden ..
De eerste keer dat die heel eventjes 'aan de teugel ging " kon ik wel een dansje doen .. :):)
Ik ervaar het een beetje als een compliment voor hoe ik hem rijd , teken dat ik het wel goed doe ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:22

Dat mag je dan zeker als een compliment ervaren! ;)