2005 schreef:Ik laat het paard wijken vanuit mijn zit. Wijken voor het rechterbeen is het paard met je zitbeenknobbel(s) naar links sturen. Mijn benen blijven op hun plek (normaal gesproken). Met mijn rechterbeen geef ik druk bij (hoewel dat bij sommige paarden amper nodig is), mijn linkerbeen is van het paard af, zodat het paard ook die kant op kan wijken. Loopt het paard over de schouder weg dan geef ik een ophouding in mijn buitenteugel. In praktijk wil ik ook wel eens mijn linkerbeen/buitenbeen gebruiken om te begrenzen, soort automatisme. Verder heel goed opletten dat je recht boven je paard blijft zitten tijdens het wijken. Wat je vaak ziet bij mensen die het been waarvoor ze willen wijken naar achter leggen is dat ze daardoor meer druk krijgen, onbewust, op hun buitenste zitbeenknobbel. Het paard wijkt daardoor niet helemaal regelmatig, maar je ziet hem dan het gewicht opvangen. Lastig zo uit te leggen zonder filmpje of iets dergelijks. Maar op het moment dat het paard zijn buitenbeen aan de grond is en vervolgens zijn binnenbeen over zijn buitenbeen schaart zie je dat die beweging iets sneller gaat, zodat hij zo snel mogelijk weer het gewicht van de ruiter (die meer in de buitenkant van het zadel zit) kan opvangen.
jajaja jij snapt m ook