De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:54

Blijf het eigenlijk nog steeds knap vinden dat die paarden donders goed het verschil weten,
tussen verschillende oefeningen.
Soms liggen hulpen best dicht bij elkaar, maar ja, het zijn de verschillen die het hem doen.

Maar ja, ze voelen ook een vlieg :+ .

Overigens wat is goed en fout? Als je paard het correct uitvoert en je met je hulpen niet in de
knoop komt met andere oefeningen, is het dan fout?

naambordjes

Re: De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:58

Als je paard goed weet wat jij bedoelt en jullie de oefeningen goed uitvoeren lijkt het mij idd niet fout wat je doet.

En idd, wat is goed en wat is fout? :+

Vond het wel een interessant ondewrwerp omdat er in het topic waar het mee begon er wel aan de TS ervan beweerd wordt dat zij het fout doet :))

En terwijl ik aan het typen was raakte ik ook in twijfel.
In praktijk gaat het allemaal zo vanzelf :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:02

Al trek je aan z'n linkeroor, wat dat betreft maakt het niks uit hoe je het doet....

Wat wel fijn is dat we het met z'n allen over hetzelfde hebben en elkaars paarden kunnen narijden. Dat trainers, juryleden en instructeurs op een lijn zitten over de pure technische dingen. Stel dat je 'm ooit verkoopt? Of dat je de knopjes niet kan vinden als je paard terug is van het beleren :+

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:05

Kelly_ann schreef:
Al trek je aan z'n linkeroor, wat dat betreft maakt het niks uit hoe je het doet....

Wat wel fijn is dat we het met z'n allen over hetzelfde hebben en elkaars paarden kunnen narijden. Dat trainers, juryleden en instructeurs op een lijn zitten over de pure technische dingen. Stel dat je 'm ooit verkoopt? Of dat je de knopjes niet kan vinden als je paard terug is van het beleren :+

Wat dat betreft kan er beter een gebruiksaanwijzing bijgesloten worden voor de juiste knopjes :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:10

je paard hoort bij het wijken voorwaarts paralel aan de hoefslag zijwaarts te gaan met stelling tegengesteld als de richting waarin je rijdt.in het appyement is het paard gebogen om het binnenbeen en gesteld in de richting waar je naar toe rijdt. het verschil zit m in je gewichtshulp..
ik stal voor ik wil appyeren naar rechts paard rechtsgesteld \rechtsgebogen ,rechterbeen op singel linkerbeen naar achter nu rij ik vanuit mijn buitenheup\bil naar rechts dan kan ik als ik op het midden ben de hele hulp omzetten naar wijken door de buiging minder te maken,paard iets rechter laten worden en vanuit mijn rechterheup\bil het paard voor mijn rechterbeen te laten wijken...je paard voelt het verschil in de druk van je zitbeenknobbels. daarom hebben veel ruiters rechtsom of linksom moeite met wijken omdat ze niet recht in het zadel zitten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:20

Ik laat het paard wijken vanuit mijn zit. Wijken voor het rechterbeen is het paard met je zitbeenknobbel(s) naar links sturen. Mijn benen blijven op hun plek (normaal gesproken). Met mijn rechterbeen geef ik druk bij (hoewel dat bij sommige paarden amper nodig is), mijn linkerbeen is van het paard af, zodat het paard ook die kant op kan wijken. Loopt het paard over de schouder weg dan geef ik een ophouding in mijn buitenteugel. In praktijk wil ik ook wel eens mijn linkerbeen/buitenbeen gebruiken om te begrenzen, soort automatisme. Verder heel goed opletten dat je recht boven je paard blijft zitten tijdens het wijken. Wat je vaak ziet bij mensen die het been waarvoor ze willen wijken naar achter leggen is dat ze daardoor meer druk krijgen, onbewust, op hun buitenste zitbeenknobbel. Het paard wijkt daardoor niet helemaal regelmatig, maar je ziet hem dan het gewicht opvangen. Lastig zo uit te leggen zonder filmpje of iets dergelijks. Maar op het moment dat het paard zijn buitenbeen aan de grond is en vervolgens zijn binnenbeen over zijn buitenbeen schaart zie je dat die beweging iets sneller gaat, zodat hij zo snel mogelijk weer het gewicht van de ruiter (die meer in de buitenkant van het zadel zit) kan opvangen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:22

2005 schreef:
Ik laat het paard wijken vanuit mijn zit. Wijken voor het rechterbeen is het paard met je zitbeenknobbel(s) naar links sturen. Mijn benen blijven op hun plek (normaal gesproken). Met mijn rechterbeen geef ik druk bij (hoewel dat bij sommige paarden amper nodig is), mijn linkerbeen is van het paard af, zodat het paard ook die kant op kan wijken. Loopt het paard over de schouder weg dan geef ik een ophouding in mijn buitenteugel. In praktijk wil ik ook wel eens mijn linkerbeen/buitenbeen gebruiken om te begrenzen, soort automatisme. Verder heel goed opletten dat je recht boven je paard blijft zitten tijdens het wijken. Wat je vaak ziet bij mensen die het been waarvoor ze willen wijken naar achter leggen is dat ze daardoor meer druk krijgen, onbewust, op hun buitenste zitbeenknobbel. Het paard wijkt daardoor niet helemaal regelmatig, maar je ziet hem dan het gewicht opvangen. Lastig zo uit te leggen zonder filmpje of iets dergelijks. Maar op het moment dat het paard zijn buitenbeen aan de grond is en vervolgens zijn binnenbeen over zijn buitenbeen schaart zie je dat die beweging iets sneller gaat, zodat hij zo snel mogelijk weer het gewicht van de ruiter (die meer in de buitenkant van het zadel zit) kan opvangen.

jajaja jij snapt m ook :D :D

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:34

En hoe doen jullie het dan bij paarden het wijken aanleren?
Dan zul je toch eerst wel echt beenhulp moeten geven toch?

:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:42

nee hoor ,je paard is heel sensibel ,hij voelt een vlieg zitten ! hij voelt echt het verschil wel waar jij je gewicht hebt . ga nu eens morgen op je paard zitten en probeer eens met je gewicht meer op rechts of links wat er gebeurd... rechtop blijven zitten en rustig iets meer druk op je b.v. rechterzitbeenknobbel en in de beweging mee blijven gaan ,niet in de richting gaan hangen waar je naar toe wil. ook ervoor zorgen dat als je bv naar links wil wel aan links ruimte geeft ,dus teugel iets van de hals houden,als je je teugel daar tegen de hals houdt voelt je paard dat als begrenzing,echt het kan heel licht en keine dingen maken het verschil ;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 01:14

Ook ik heb van mijn instructeur geleerd mijn binnenbeen aan de singel te houden bij het wijken (van ml naar hoefslag dus dan). Sinds ik dit zo doe (vroeger deed ik mijn binnenbeen ook naar achter) gaat het wijken (op verschillende paarden) voor mij een pak beter.
Dit dus waarschijnlijk om de reden die 2005 en knollentuin hier aangeven, namelijk dat ik op die manier veel beter recht blijf zitten en dus mijn paard niet tegenwerk bij het wijken.

Als het paard dan de achterhand niet genoeg meeneemt vang ik op op de buitenteugel om hem weer goed recht te maken :)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 06:50

knollentuin schreef:
nee hoor ,je paard is heel sensibel ,hij voelt een vlieg zitten ! hij voelt echt het verschil wel waar jij je gewicht hebt . ga nu eens morgen op je paard zitten en probeer eens met je gewicht meer op rechts of links wat er gebeurd... rechtop blijven zitten en rustig iets meer druk op je b.v. rechterzitbeenknobbel en in de beweging mee blijven gaan ,niet in de richting gaan hangen waar je naar toe wil. ook ervoor zorgen dat als je bv naar links wil wel aan links ruimte geeft ,dus teugel iets van de hals houden,als je je teugel daar tegen de hals houdt voelt je paard dat als begrenzing,echt het kan heel licht en keine dingen maken het verschil ;)

Ik ga het eens proberen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:48

laat je weten hoe het ging? je zal merken dat je op deze manier veel fijnere hulpen kan geven en je paard gevoeliger en oplettender wordt. hetzelfde effect als de juf in een klas vol kwetters gaat fluisteren,men gaat zijn best doen om de juf te verstaan en wordt stil ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:29

Ik heb altijd gewoon als ik wijkte naar de hoefslag, mijn binnebeen een klein stukje naar achter gegeven, een beetje stelling naar binnen gevraagt en het opgevangen met mijn buitenhand en dit ging goed. Als ik mijn buitenbeen een fractie naar achter doe, weet ik wel zeker dat hij dit meteen ziet als zijn achterhand naar binnen doen, ik vind dit erg onlogisch.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:57

het naar achter leggen van je buitenbeen heeft meerdere redenen, het zonodig begrenzen van de achterhand die doorzwaait;en het ruimte geven voor de buitenschouder om zijwaarts te gaan . je been hoort aan te liggen maar hoeft geen druk te geven,als je paard meteen reageerd als je je been verlegd is ie te sensibel en moet hij leren dat de plaatsing van een been niet een hulp is of rijdt jij met je been afgestoken geryon?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:44

Ik rijd niet met afgestoken benen. De achterhand die doorzwaait, los ik op door alleen maar te begrenzen met mijn buitenhand. Als ik wijk richtng de hoefstlag, en zet hem dan de andere kant op om te appyeren, en ik leg met buitenbeen wat naar achter, ziet hij dit meteen als hulp, geef ik druk, dan reageert hij er nog beter op. Hij is dus erg wakker op mijn beenhulpen zegmaar. Allen dingen die ik altijd doe, zoals in galop mijn buitenbeen naar achterhouden om bijvoorbeeld contra te gaan ofzo, doet hij niet zijn achterhand naar binnen, geef ik een klein beetje druk, reageert hij daar gelijk op. Het is maar wat je gewend bent denk ik, ik ben er nooit op afgestraft..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:20

? een achterhand gegernzen met je buitenhand? sorry maar deze begrijp ik niet. ook omdat je teugelhulpen naar de achterhand gezien traversaal zijn,dus met je buitenteugel de achterhand die naar buiten uitzwaait te begrenzen vind ik vreemd.
je paard hoort de ligging van je been aan zijn lijf te accepteren zonder reactie ,je been hoort gewoon aan als je paard daar altijd op reageerd is hij te sensibel en is het verstandig dat je daar mee aan het werk gaat. nu is het idd nog niet zo een probleem maar als je straks verder komt en je hebt voorbereidend werk -wissels bv dan zal je paard op je hulp moeten wachten ook al ligt het been er alvast ;)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:35

Ik heb geoefend en geoefend en geprobeerd maar het lukt me nog niet :o
Mijn paard is nog heel groen en wiebelig en snapt er niks van en ikzelf ook nog niet (daardoor hij ook niet wss :+ )

Maar we blijven oefenen! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd *D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:12

nee hoor ,vraag iemand op de grond die achter je gaat staan en met je meehelpt recht te blijven zitten, het is nl ontzettend moeilijk om iets dat je andersom hebt geleerd uit je automaat te halen,het zal je juist helpen dat je nog een groen paard hebt want die is juist nog niet stabiel en zal dus heel gevoelig voor de verplaatsing van je gewicht zijn ;) gaat je lukken!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:55

knollentuin schreef:
? een achterhand gegernzen met je buitenhand? sorry maar deze begrijp ik niet. ook omdat je teugelhulpen naar de achterhand gezien traversaal zijn,dus met je buitenteugel de achterhand die naar buiten uitzwaait te begrenzen vind ik vreemd.
je paard hoort de ligging van je been aan zijn lijf te accepteren zonder reactie ,je been hoort gewoon aan als je paard daar altijd op reageerd is hij te sensibel en is het verstandig dat je daar mee aan het werk gaat. nu is het idd nog niet zo een probleem maar als je straks verder komt en je hebt voorbereidend werk -wissels bv dan zal je paard op je hulp moeten wachten ook al ligt het been er alvast ;)

Ja het helpt toch echt. Ik kan het niet zo geod uitleggen en ik gebruik vast ook mijn benen er onbweust bij maar met mijn buitenteugel kan ik de achterhand jusit meer of ook minder meenemen.. Wissels kan hij (kunnen we) ook al (dus dat hij wacht terwijl mijn been er alvast ligt) hij kan zo ongeveer elke oefening behalve passage enzo.. En dan heeft hij er ook helemaal geen problemen mee, aangezien hij het zo gewend is. Maar bij het wijken is hij het gewend zoals ik het doe, en doe ik mijn buitenbeen naar achteren, zal hij daarop reageren ja. Ik vind hoe ik wijk ook niet echt fout, en het word ook niet als fout gezien. Wat ik wél fout vind, is bij binnenwaarts je binnenbeen naar achter leggen, bij wijken niet.. Maar het hoort dus blijkbaar anders en ik heb het vorige keer ook zo gedaan, maar het ging op mijn eigen manier veel beter. en aangezien ik er nog nooit op ben afgestraft hou ik die want me paard is snel niet tevreden en het gaat eindelijk goed! Nu gebruik ik het wijken niet meer voor de oefening, maar om het los te maken.

Ik denk dat het niet erg veel uitmaakt zolang het maar wel EEN juiste hulp is, dus dat de jury's het ook goed vinden. Mijn vriendin had haar paard wissels (of iets anders) geleerd op een net verkeerde hulp, en werd daar ook op afgestraft..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:00

Als je je buitenhand gebruikt om de achterhand te begrenzen, hoe begrens je dan je voorhand?
Zoals het mij is aangeleerd is de buitenhand namelijk geschikt om de voorhand te controleren, je kunt daardoor heel makkelijk de schouder naar binnen zetten of voorkomen dat deze wegdraait naar buiten.
Ik moet van mijn instructeur de achterhand met mijn buitenbeen controleren, dit is voor mij logisch omdat ik niet begrijp hoe je met je buitenteugel invloed kunt uitoefenen op de achterhand, die zo ver weg zit dan. Tenzij het een aangeleerd trucje is, maar dan heeft het paard geleerd iets te doen als je de buitenteugel gebruikt, terwijl dat in een andere situatie misschien helemaal niet nodig is?

Overigens, als het bij jou werkt is dat natuurlijk helemaal prima en vooral zo doorgaan! :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:16

@geryon ,het zal wel dat het voor jou werkt op dit moment maar toch vind ik het een onlogisch systeem. ik blijf er dan ook van overtuigd dat je er ergens mee in de knoop komt...bv appyeren of pirouettes .als het voor jou werkt prima maar ik vind dat op mijn paarden iedereen moet kunnen wegrijden en ze op alle hulpen horen te gehoorzamen zo lang ze goed gegeven zijn . *D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:27

Het klinkt inderdaad als een erg onlogisch systeem maar voor mij en mijn paard is het wel logisch, raar eigelijk! Ook met pyrouettes en appyeren gebruik ik ook (naast mijn benen!) mijn buitenhand (en mijn binnenhand) wat erg goed helpt! Ik rijd gewoon heel erg op gevoel en niet volgens het boekje... Ik wil er alleen mee aangeven is dat als een hulp juist genoeg is, je gewoon voor jou en je paard (want uiteraard rijd ik op elk paard verschillend) moet aanvoelen wat nou die hulp is.. vind ik dan! maar het moet wel een goede hulp zijn natuurlijk..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:54

iedereen gebruikt buitenhand met pirouette en appyeren ;) maar niet om de achterhand te begrenzen....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 03:45

De juiste manier is om het binnenbeen iets naar achter te leggen, dit is een zijwaartse hulp. Als het binnenbeen op de singel zou inwerken, zou dat betekenen dat het paard zou buigen. Maar wijken voor het been heeft geen buiging, alleen stelling.
De binnenteugel handhaaft stelling weg van de beweging, de buitenteugel controleerd de buitenschouder.
Het buitenbeen regelt het tempo, en ligt op de singel. Dus als het paard te ver doorzwaait, gebruik je je buitenteugel en buiten been om het paard recht te richten, alvorens je verder wijkt.
Nadat ik de beenhulp geef als startsignaal, blijft mijn paard doorwijken op mijn gewichtshulp. Ik leer jonge paarden om juist wel vanaf mijn been zijwaarts te gaan, want je hebt verschillende hulpen nodig in later stadia. Door zowel je benen als je gewicht te gebruiken, kun je makkelijker de verschillen aangeven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:22

Equimotion schreef:
naambordjes schreef:
In het topic komt er naar voren dat anderen de beenhulpen juist andersom geven.

Ik vind dat een heel onlogische manier van je hulpen geven. Hoe maak je dan nog onderscheid tussen een hulp om wat meer nadruk op de buiging te leggen?.

Nou bijvoorbeeld omdat je voor wijken de heel andere kant op kijkt dan wanneer je een wending rijdt. Stel je wil wijken voor de linkerkuit. Dan kijk je schuin naar rechts want daar wil je heen. Als je een wending/volte zou willen rijden op de linkerhand kijk je naar binnen naar links, want dan moet je paard die kant op.

Of rijd jij alleen op been en teugels zonder gewichtshulpen?