tamary schreef:Laat een tandarts of DA komen voordat je er een bit inhangt. Controle op wolfskiesjes en haken voorkomt een hoop protest door een gevoelige mond. Hoe meer je van dingen als bit, zadel, singel, etc. een nonevent kan maken hoe beter. Vraag de tandarts meteen advies qua bit ivm mondvorm, dikte tong, lagen en hoeveelheid ruimte. Je kan dan ook meteen de juiste bitmaat opmeten.
Heel oud advies is ook om paard te leren omgaan met een bit door die zonder teugels en neusriem in te doen en dan wat brokjes laten eten. Paard heeft dan positieve motivatie om de meest comfortabele plek in de mond te vinden om het bitje te hebben en heeft dan ook liefst de tong netjes onder het bit ivm het eten van de brokjes.
Helemaal mee eens. Bij mn eerste pony (die was toen 6) deed ik dat niet en eerst maar niet snappen waarom ze niet lekker liep en iedereen zei dat ze geen pijn had. Achteraf deden de flinke haken haar dus wel goed zeer en 4 dagen na de behandeling had ik een compleet andere pony. Bij het paard wat ik nu heb heb ik gewacht tot de tandarts was geweest voordat ik er een bit in deed.