Welke leeftijd beleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wannies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:10

okeee Veel verschillende meningen dus!
Super bedant daarvoor. dat zet me goed aan het denken :P
haha maar goed. ik denk er nog een tijdje over naa. en misschien dat ik met 2.5 gewoon zonder longeerlijn benen laat strekken zegmaar voor 10min 1x of 2x in de week. om alvast spieren op te bouwen. en met 3 ofzoo kleeeein beetje beginnen met longeren en 3.5 hangen ofzoo.
maar dat moet ik allemaal nog even zien ;)
Allemaal bedankt!
xxx mij

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:36

MissBambi schreef:
Hoe braaf je pony ook is, zijn botten zijn pas voldoende volgroeid met zijn 3 jaar, en sommigen zelfs pas later. Laat hem gewoon nog minimaal een jaar staan en laat hem inrijden door een professionele stal ;)

Met 6 jaar pas zelfs! Mijn paard was 7 toen ze echt ingereden werd, ideaal vind ik zelf.. Ik zou nooit eerder dan 5 beginnen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:11

Ik ben het ook wel eens met bovenstaande maar kijk eens naar een gedeelte van de verhalen/foto's op bokt. Hoeveel 3 jarigen je daar al niet onder het zadel ziet of dat mensen tegen een rijtechnisch probleempje aan lopen met hun 3 jarige. Er zijn er dus zat die het al wel met 3 doen terwijl als er een vraag over gesteld wordt de meesten roepen dat 3 te jong is. Maar niet te zwijgen over bepaalde sportpaarden die op hun 3e een goede IBOP kunnen lopen of wat dan ook, daar moet ook echt mee geoefend zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat je dat dan zelf ook maar moet gaan doen.
Verder blijf ik bij wat ik eerder in dit topic zei. Een 3 jarige kan best iets doen maar hou t bij licht werk en geef t paard de tijd om t te verwerken en uit te rusten.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:53

Ik ben op die van mij voor het eerst opgestapt toen ze 3 jaar waren. Daarvoor (vanaf ruim 2 jaar) veel met ze gewandeld zowel naast als achter ze met lange lijnen en 'buiten' dus veel rechte stukken. Zo leerden ze al wat dingetjes als sturen en kwamen ze verkeer tegen.
In mijn ogen kan je met je 2.5 jarige al heel veel doen zonder dat je erop gaat zitten.

_Sanne

Re: Welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:57

Ik ben met Armando begonnen toen hij 3 jaar en 8 maanden was. Voor het eerst zat ik erop toen hij 3 jaar en 9 maanden was. Heb het daarna rustig aan gedaan en heb hem toen hij net 4 was pas echt op gepakt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:00

Ik heb idd een 3-jarige ingereden die t eerse jaar, halfjaar alleen simpel werk deed onder het zadel. Leren netjes rechtuit lopen, grote volte enz. Af en toe een keer balkjes lopen voor de balans... Pas als dat er allemaal heeel royaal in zit beginnen met de moeilijkere dingen. Deze merrie was in het begin ook 3x per week onder het zadel, pas later hebben we dat uitgebouwd :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:00

Mijn paard is in april 5 geworden en ik ben bezig met grondwerken en ingereden is ze nog niet.
Ik had haar liever vorig jaar al ingereden gehad maar dat werd hem niet, dus maar dit jaar proberen, als mn instructrice vindt dat we er klaar voor zijn.

Ze kan nu eigenlijk alles, mooie voltes, op beide kanten vergroten en verkleinen, wijken, rechtuit is soms nog lastig. Stuur zit erop dus dat hoef ik alleen nog maar ohz aan de hulpen te koppelen en dan heb ik al gauw een prima ingereden paard lijkt mij zo.

Ik ben nu achteraf wel blij dat het m vorig jaar niet is geworden, nu pas zie ik eigenlijk wat een baby het nog was als ik het ga vergelijken. Ook ben ik blij dat ik grondwerklessen ben gaan volgen :D.

Ik zal er niet meer voor kiezen om een paard voor zijn 4/5e in te rijden, of een paard kopen dat jonger is dan 3/3,5, dan krijg je al snel de neiging er eerder op te stappen. Maar gewoon een 4jarige waarmee je vanaf de grond aan het werk gaat en rustig aan zonder haast alles leren dan ben je nooit te vroeg imo :D.

Vriendin van mij heeft ook een 3jarige. Ik kan er wel inkomen dat ze er soms op zit, beest geeft geen kik en ze maakt nu heel af en toe korte stapritjes als er iemand bij is.
Ik vind het tof dat het zo goed gaat, en dat het paard nu 3 is geweest en er wel iemand op deze manier mee 'rijdt' vind ik wel een ander verhaal dan mensen die een 3jarige uit de opfok plukken en binnen 3 weken vrij intensief aan het werk gaat wat nogal vaak gebeurd.

Wannies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:40

Dus zoals ik het lees, vinden jullie dat ik moet kijken hooe mijn pony zig ontwikkeld en dan niet alleen met spier en bot bouw zegmaar. maar ook hoe mijn pony reageerd.. okee
super bedankt!! :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:04

I vind persoonlijk dat je je zeker moet beseffen wat een paard op welke leeftijd aankan.

Hier zie je welke schijven wanneer ong sluiten. Zoals je ziet gaat her van onder naar boven en is de rug de laatste, daarom voor mij het liefst zo laat mogelijk ermee rijden maar kun je wel eerder aan de slag gaan met bepaalde dingen die ook erg nuttig kunnen zijn!
http://www.bokt.nl/upload/317/horseskeleton2.jpg

Het soms erop zitten, en rijden zijn voor mij wel 2 verschillende dingen. (zie voorbeeld van mn vriendin)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:09

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:29

De meeste mensen die hun paard al met 3 jaar vol trainen (ja, dat zijn er behoorlijk veel), zullen hier denk ik ook niet reageren omdat ze zelf ook wel weten dat dat niet helemaal oke is ;)

Natuurlijk moet je ook naar het paard kijken, ik heb foto's gezien van mijn arabier met 3,5 jaar.. als je die foto's vergelijkt met nu is ze enorm veranderd. Zij was daar echt nog niet klaar om een ruiter te dragen. Er zullen paarden zijn die er eerder volwassen uitzien, maar dat kan ook misleidend zijn.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:33

Ik heb ook een haflinger die in juni 3 word. Na de winter als die 3 is breng ik hem weg om zadelmak te laten maken. Want als jaarlinger was die lief kon wandelen enzo met hem maar nu die 2 is pfuuuhhh wat een draak zeg. Wel kent die al een hoofdstel dekje en een dekensingel

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:18

Tineke90 schreef:
Ik heb ook een haflinger die in juni 3 word. Na de winter als die 3 is breng ik hem weg om zadelmak te laten maken. Want als jaarlinger was die lief kon wandelen enzo met hem maar nu die 2 is pfuuuhhh wat een draak zeg. Wel kent die al een hoofdstel dekje en een dekensingel

Heel vervelend hoor en bedoel dat niet aanvallend ofzo maar wat is het verband wat je nu noemt? Hij wordt beleerd als 3 jarige want als jaarling was hij lief en nu is het draak. Ik snap niet wat dat dat te maken heeft met het inrijden op 3 jarige leeftijd?

Daarbij zou ik ook niet zover vooruit kijken. Er kan nog vanalles gebeuren en denk niet dat je standaard kan zeggen ze zijn 3 en zet er maar een ruiter op. In mijn ogen moet je toch nog altijd naar het paard op dat moment kijken.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk ik heb een 3,5 jarige fries opzich lief maar zit toch behoorlijk karakter in. Hoevaak ik al wel niet gehoord heb of ze al ingereden is. Dat begon al op 2,5 jarige leeftijd dat mensen dat vroegen en dat ze dat wel even voor me wilde doen.
Nu is ze 3,5 dus en de reacties blijven het zelfde heb je er nu nog niet opgezeten kan ze best joh niet zo flauw met dat paard. Tja zijn toch behoorlijk opdringerige mensen hoor. Die er standaard van uitgaan paard is 3 en dus sterk zat om mee te beginnen. Toch zonde want er zijn ook mensen bij die mijn paard dus nog nooit gezien hebben maar gelijk uitgaan van het feit dat ze de 3 jaar al gepaseerd is.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:41

Mijn haflinger is nu 3,5 en is sinds 3 maanden onder het zadel, ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en hij is super braaf en koel in zijn hoofd, hij heeft nog geen stap verkeerd gezet. Het is wel een breed type haflinger. Wel moet ik zeggen dat ik alleen nog maar spelender wijs met hem bezig ben. Ik rijd ongeveer 2 hooguit 3x per week 20 min. buiten met hem op een groot terrein, lekker recht toe recht aan, door de waterbak stappen (wat ie helemaal geweldig vindt) en heel soms een buitenritje.
Ook krijgt hij regelmatig 1 tot 2 weken vakantie en dan doe ik helemaal niks met hem (muv poetsen). Wat we ook regelmatig doen en wat ie heel leuk vind is wat grondwerk, ff helemaal los longeren zonder toeters en bellen, dus op mijn stem en kunstjes zoals voetjes geven, kussen en achteruit gaan. Voor een tractatie doet ie echt alles hahaha. Dus buiten rijden zijn er genoeg leuke dingen met een 3 jarige te doen. Verder zou ik als ze 2.5 zijn (dus eigenlijk nog een 2-jarige) er niet op gaan zitten nee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:14

Wannies schreef:
Dus zoals ik het lees, vinden jullie dat ik moet kijken hooe mijn pony zig ontwikkeld en dan niet alleen met spier en bot bouw zegmaar. maar ook hoe mijn pony reageerd.. okee
super bedankt!! :)

Spieropbouw is noodzakelijk om je te dragen, maar die spieropbouw zegt niks over de draagkracht van de fundering(=skelet) Pony kan er volwassen uitzien door voeding, training en bouw (bv quarters), maar zonder rontgenfoto's kan je van het skelet niks zeggen.

Zeker een pony die veel aanbied en makkelijk dingen lijkt op te pakken moet je tegen zichzelf beschermen. Doe je dat niet dan loop je binnen 6 maanden tot 3 jaar tegen mega ellende op, doordat pony dan eigenlijk burn-out is.
Pony die moeilijk is, angstig is of snel protesteerd dwingt je om langzaam te gaan en 5x zoveel uren in grondwerk, basisopvoeding en werk aan de hand te steken. Iets wat die makkelijke pony eigenlijk ook nodig heeft, maar niet noodzakelijk maakt.
Tineke90 schreef:
.
Zadelmak maken is geen oplossing voor een gebrek aan opvoeding of magisch middel om de rangorde recht te trekken. Naar mijn mening is ook het gaan (in)rijden van een paard dat aan de hand niet alle basisdingen kan en gewillig op lichte aanwijzingen uitvoert een recept voor een enkeltje ziekenhuis.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:16

Ik ga met mijn merrie straks als ze 2.5 jaar is al wel oefenen met hoofdstelletje en singeltje op wandelen, en af en toe longeren.
Ter voorbereiding op het latere zadelmakmaken en rijden, als ook voor de merriekeuring.
Inrijden (zadelmakmaken) doe ik pas spelenderwijs als ze 3 jaar oud is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:26

silverbrumby schreef:
Ik ga met mijn merrie straks als ze 2.5 jaar is al wel oefenen met hoofdstelletje en singeltje op wandelen, en af en toe longeren.
Ter voorbereiding op het latere zadelmakmaken en rijden, als ook voor de merriekeuring.

Laat een tandarts of DA komen voordat je er een bit inhangt. Controle op wolfskiesjes en haken voorkomt een hoop protest door een gevoelige mond. Hoe meer je van dingen als bit, zadel, singel, etc. een nonevent kan maken hoe beter. Vraag de tandarts meteen advies qua bit ivm mondvorm, dikte tong, lagen en hoeveelheid ruimte. Je kan dan ook meteen de juiste bitmaat opmeten.
Heel oud advies is ook om paard te leren omgaan met een bit door die zonder teugels en neusriem in te doen en dan wat brokjes laten eten. Paard heeft dan positieve motivatie om de meest comfortabele plek in de mond te vinden om het bitje te hebben en heeft dan ook liefst de tong netjes onder het bit ivm het eten van de brokjes.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:29

tamary schreef:
silverbrumby schreef:

Laat een tandarts of DA komen voordat je er een bit inhangt. Controle op wolfskiesjes en haken voorkomt een hoop protest door een gevoelige mond. Hoe meer je van dingen als bit, zadel, singel, etc. een nonevent kan maken hoe beter. Vraag de tandarts meteen advies qua bit ivm mondvorm, dikte tong, lagen en hoeveelheid ruimte. Je kan dan ook meteen de juiste bitmaat opmeten.
Heel oud advies is ook om paard te leren omgaan met een bit door die zonder teugels en neusriem in te doen en dan wat brokjes laten eten. Paard heeft dan positieve motivatie om de meest comfortabele plek in de mond te vinden om het bitje te hebben en heeft dan ook liefst de tong netjes onder het bit ivm het eten van de brokjes.

Dat gebeurd ook zeker wel, mijn paarden gaan 1x per jaar naar de tandarts! Ze is nu pas 1.5 jrr dus dat duurt ook nog even ;) En zo doe ik het altijd eigenlijk, zo aan het bit laten wennen..
En als ze met 3 jaar er nog niet aan toe is aan het zadelmakmaken dan doe ik het gewoon later, maar dan longeer ik wel af en toe voor de spieropbouw.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:36

tamary schreef:

Helemaal mee eens. Bij mn eerste pony (die was toen 6) deed ik dat niet en eerst maar niet snappen waarom ze niet lekker liep en iedereen zei dat ze geen pijn had. Achteraf deden de flinke haken haar dus wel goed zeer en 4 dagen na de behandeling had ik een compleet andere pony. Bij het paard wat ik nu heb heb ik gewacht tot de tandarts was geweest voordat ik er een bit in deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:40

silverbrumby schreef:
maar dan longeer ik wel af en toe voor de spieropbouw.

Je kunt veel beter aan de hand gaan werken met een jong paard.
Bezig gaan met rechtrichten en je paard sterk en soepel maken dmv oefeningen aan de hand.

Longeren vind ik zinloos en bovendien schadelijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:04

Oh zo heeft die van mij al 3x een bit in zn klep gehad :P Vriendin van me had er toevallig eentje in dr handen en Bis was zo geïnteresseerd... Nja, kijk dan maar ffies.. Stond ie er vrolijk op te kauwen om het vervolgens doodleuk uit zn mond te laten vallen hihi.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:06

Het kan vanaf 3 jaar inderdaad. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar minimaal 4 jaar en liever nog wat later.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:46

Tigra_ schreef:
Tineke90 schreef:

Heel vervelend hoor en bedoel dat niet aanvallend ofzo maar wat is het verband wat je nu noemt? Hij wordt beleerd als 3 jarige want als jaarling was hij lief en nu is het draak. Ik snap niet wat dat dat te maken heeft met het inrijden op 3 jarige leeftijd?

Ik denk dat ze dat verhaal over het karakter niet schrijft vanwege de drie jaar maar vanwege het wegbrengen. Dat ze hem wegbrengt omdat hij zo'n draak is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:49

Mizora schreef:
Tigra_ schreef:

Ik denk dat ze dat verhaal over het karakter niet schrijft vanwege de drie jaar maar vanwege het wegbrengen. Dat ze hem wegbrengt omdat hij zo'n draak is.

Op die manier had ik het inderdaad nog niet bekeken dus ben benieuwd of dat de reden is.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:58

Ik ben van mening, dat je een paard pas mag inrijden vanaf zijn vierde jaar en dan zeker niet elke dag. Zelf heb ik een jaar grondwerk met mijn toen 3,5 jarige arabier gedaan en heel veel gewandeld. Nu hij 5 jaar is, heb ik daar enorm profijt van. HIj heeft nooit gebokt, nooit geprobeerd me ervan af te gooien en vindt alles reuze normaal. Ik ben er een keer vanaf gevallen door mijn eigen schuld. Heb nu een 3-jarige (helaas verwonde) arabier staan. Daar ga ik pas vanaf zijn vierde jaar opzitten en daarvoor veel grondwerk doen.