Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:58

Klassiek = aan de teugel, aan het bit. :)
Renaissance = met doorhangende door de zwaartekracht aangestuurde teugel op stang.
Spaanse Rijschool in Wenen = op trens aan de teugel plus indirecte teugelvoering op de stang.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-09-10 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:00

JamieShanin schreef:
tja dat is natuurlijk ook weer zo...
maar goed, met dat s&t vind ik ook zo'n rare regel je hoeft daar toch niet perse mee te rijden.
ik heb het eens gewogen 2 van die bitten het is zo wat 4 a 5 kilo wat er in die paarden mond ligt!!!

Dat hoeft dus niet meer.
Waarom zouden die bitten zieliger zijn dan het feit dat je er uberhaubt op gaan zitten. Heb je er zelf wel eens mee gereden?
Veroordelen is altijd makkelijk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:00

elanor schreef:
Renaissance = met doorhangende door de zwaartekracht aangestuurde teugel op stang.

Oke en wat is modern dan?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:01

hoezo aan het bit wat word daarmee bedoeld? die term ken ik niet echt... :o
maar bij modern is het toch ok aan de teugel?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:03

sporter schreef:
JamieShanin schreef:
tja dat is natuurlijk ook weer zo...
maar goed, met dat s&t vind ik ook zo'n rare regel je hoeft daar toch niet perse mee te rijden.
ik heb het eens gewogen 2 van die bitten het is zo wat 4 a 5 kilo wat er in die paarden mond ligt!!!

Dat hoeft dus niet meer.
Waarom zouden die bitten zieliger zijn dan het feit dat je er uberhaubt op gaan zitten. Heb je er zelf wel eens mee gereden?
Veroordelen is altijd makkelijk.

nee ik heb er nog nooit mee gereden ;)
ja dat is ook waar hoor er op gaan zitten... maar ik mag momenteel toch niet meer rijden...
vooroordelen is idd erg makkelijk...
maar ik heb eigenlijk nog alleen maar zielige plaatjes van s&t gezien mond open bebloed enz...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:19

nee ik heb er nog nooit mee gereden ;)
ja dat is ook waar hoor er op gaan zitten... maar ik mag momenteel toch niet meer rijden...
vooroordelen is idd erg makkelijk...
maar ik heb eigenlijk nog alleen maar zielige plaatjes van s&t gezien mond open bebloed enz...[/quote]

Dat is omdat mooie beeldjes nu eenmaal minder rap getrokken worden, mensen vinden bloed spectaculair en dan wordt dat gefotografeerd. Als er op juiste manier met S&T wordt gereden is het helemaal niet dieronvriendelijk

JamieShanin

Re: Klassiek dressuur en engels dressuur?Ik snap het niet meer!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:20

nee oke dan niet idd, maar het lijkt me zo vol :o

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:28

sporter schreef:
elanor schreef:

Oke en wat is modern dan?

"Modern" is volgens mij FEI zandbak-dressuur met 10-en voor zo hoog mogelijk uitslaande voorbenen. }>

Maar goed, on topic... In principe "was" Engels een stijl van jachtrijden te paard. Tegenwoordig wordt er onder Engels over het algemeen verstaan wat in feite klassiek is. Klassiek heet overigens klassiek omdat het is gebaseerd op Xenophon (klassieke oudheid).

Een "Engels" zadel is zo gemaakt dat je er voorwaarts mee kunt rijden, want het diende voor jachten, military's en dergelijke. Het zadel zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de ruiter vóór het zwaartepunt van het paard ligt. De "Spaanse" zadels zorgen in daarentegen dat de ruiter áchter het zwaartepunt van het paard kan zitten.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:31

sporter schreef:
Anoniem schreef:
]

Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.

Ja goed het blijft een feit dat als je langgenoeg door hobbelt je vanzelf in het Z komt.

Ik kan mij soms echt groen en geel ergeren langs de zijlijn!!! Het is soms zo oneerlijk, ik doe mijn stinkende best mijn paard vriendelijk, opbouwend en correct te rijden maar door de heetheid wil het op wedstrijdterrein niet altijd uit de verf komen. Dan zie ik een ander rukkend en plukkend voorbij komen met het paard volledig op de hand hangend en die rijden dan nog punten ook. Dan ben ik pas goed chagerijnig kan ik je vertellen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:36

S&T kan gewoon vriendelijk gebruikt worden. Ik vind dat je moet afwegen per paard of het een meerwaarde heeft en of je er daadwerkelijk beter mee kan rijden dan op een trens. Dit zal ook per paard verschillen.

Ik zag de term Hyperflexie voorbijkomen, wat is dat ook al weer?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:37

Elanor@ heeft u foto's van zo'n zadel? en kan u misschien het verschil precies uit leggen van de zwaarte punten?

Matsje@ dat vidn ik ook zo erg! ik rijd nog geen wedstijden hoor, zou het leuk vinden en ik streef er naar toe maar ik wil eerst nog lekker veel lessen en lol hebben en dan wel eens kijken :P missien ooit L1 vind ik al heel knap hoor!!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:37

Matsje schreef:
S&T kan gewoon vriendelijk gebruikt worden. Ik vind dat je moet afwegen per paard of het een meerwaarde heeft en of je er daadwerkelijk beter mee kan rijden dan op een trens. Dit zal ook per paard verschillen.

Ik zag de term Hyperflexie voorbijkomen, wat is dat ook al weer?

hyperflexie is toch zo iets als hyper mobiel?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:38

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:38

elanor schreef:
Een "Engels" zadel is zo gemaakt dat je er voorwaarts mee kunt rijden, want het diende voor jachten, military's en dergelijke. Het zadel zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de ruiter vóór het zwaartepunt van het paard ligt. De "Spaanse" zadels zorgen in daarentegen dat de ruiter áchter het zwaartepunt van het paard kan zitten.

Ahh dus voor dat stijve gekrabbel door de bak heb je een een spaans zadel nodig zodat je achter het zwaartepunt kan zitten dus in weze achter de beweging

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:46

sporter schreef:
Ahh dus voor dat stijve gekrabbel door de bak heb je een een spaans zadel nodig zodat je achter het zwaartepunt kan zitten dus in weze achter de beweging

Als je denkt dat mijn antwoord op de vraag van TS fout is, zou je het dan anders kunnen formuleren, want ik begrijp het punt dat hiermee wilt maken echt niet? ;)

Achter het zwaartepunt is uiteraard niet hetzelfde als achter de beweging, op een Engels zadel zit je toch ook niet per definitie voor de beweging omdat je voor het zwaartepunt kunt zitten?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-09-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:48

elanor schreef:
sporter schreef:

Als je denkt dat mijn antwoord op de vraag van TS fout is, zou je het dan anders kunnen formuleren, want ik begrijp het punt dat hiermee wilt maken echt niet? ;)

Ongeveer het zelfde punt als jij met moderne dressuur wou maken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:50

OK, is eerlijk. :D Maar doe volgende keer dan ook ffies een smilie. :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:57

De eerste is een stock zadel en is vooral bedoeld als buitenrij zadel geloof ik.

En de 2e is gewoon een engels zadel

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:59

2e is een vzh neigend naar dressuur...

ik vind die eerste zoo mooi <3 maar daar mag je ook wedstrijden mee rijden toch?
het is een op engels lijkend zadel... als je er eentje koopt zonder tooling enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:00

JamieShanin schreef:
2e is een vzh neigend naar dressuur...

ik vind die eerste zoo mooi <3 maar daar mag je ook wedstrijden mee rijden toch?
het is een op engels lijkend zadel... als je er eentje koopt zonder tooling enzo

volgens mij niet ;) van wegen die wrongen bij je boven been.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:04

haha dat dacht ik idd ok eerst maar het staat niet in de beschrijving. als ik heb op google zoek zie je duidelijk verschil in de dressuur en de vzh uitvoering...dus ik twijvel...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:07

Die euroriding mag wel op wedstrijden maar die stock niet

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:13