Renaissance = met doorhangende door de zwaartekracht aangestuurde teugel op stang.
Spaanse Rijschool in Wenen = op trens aan de teugel plus indirecte teugelvoering op de stang.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JamieShanin schreef:tja dat is natuurlijk ook weer zo...
maar goed, met dat s&t vind ik ook zo'n rare regel je hoeft daar toch niet perse mee te rijden.
ik heb het eens gewogen 2 van die bitten het is zo wat 4 a 5 kilo wat er in die paarden mond ligt!!!
sporter schreef:JamieShanin schreef:tja dat is natuurlijk ook weer zo...
maar goed, met dat s&t vind ik ook zo'n rare regel je hoeft daar toch niet perse mee te rijden.
ik heb het eens gewogen 2 van die bitten het is zo wat 4 a 5 kilo wat er in die paarden mond ligt!!!
Dat hoeft dus niet meer.
Waarom zouden die bitten zieliger zijn dan het feit dat je er uberhaubt op gaan zitten. Heb je er zelf wel eens mee gereden?
Veroordelen is altijd makkelijk.

sporter schreef:elanor schreef:Klassiek = aan de teugel, aan het bit.
Renaissance = met doorhangende door de zwaartekracht aangestuurde teugel op stang.
Oke en wat is modern dan?
sporter schreef:Anoniem schreef:]
Hier kan ik me heel goed in vinden. Alleen het vreemde is dat de KNHS de prutsers wel goed genoeg vind rijden op wp te krijgen. Want als ik naar een wedstrijd kijk. Zie ik doorgaans hoog uit 2 a 3 op een hele wedstrijd dag! die fatsoenlijk van achter naar voor rijd. Ook in het Z zie ik vaak genoeg bekken trekkers rond rijden. En rijden die wp's ? blijkbaar wel.
Ja goed het blijft een feit dat als je langgenoeg door hobbelt je vanzelf in het Z komt.
missien ooit L1 vind ik al heel knap hoor!! Matsje schreef:S&T kan gewoon vriendelijk gebruikt worden. Ik vind dat je moet afwegen per paard of het een meerwaarde heeft en of je er daadwerkelijk beter mee kan rijden dan op een trens. Dit zal ook per paard verschillen.
Ik zag de term Hyperflexie voorbijkomen, wat is dat ook al weer?
Heerlijk topic om eens in te grasduinen.
elanor schreef:Een "Engels" zadel is zo gemaakt dat je er voorwaarts mee kunt rijden, want het diende voor jachten, military's en dergelijke. Het zadel zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de ruiter vóór het zwaartepunt van het paard ligt. De "Spaanse" zadels zorgen in daarentegen dat de ruiter áchter het zwaartepunt van het paard kan zitten.
sporter schreef:Ahh dus voor dat stijve gekrabbel door de bak heb je een een spaans zadel nodig zodat je achter het zwaartepunt kan zitten dus in weze achter de beweging

elanor schreef:sporter schreef:Ahh dus voor dat stijve gekrabbel door de bak heb je een een spaans zadel nodig zodat je achter het zwaartepunt kan zitten dus in weze achter de beweging
Als je denkt dat mijn antwoord op de vraag van TS fout is, zou je het dan anders kunnen formuleren, want ik begrijp het punt dat hiermee wilt maken echt niet?
elanor schreef:JamieShanin, een aanrader met waanzinnig veel achtergrondinfo waar ik je dan naar verwijs is [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadelsHeerlijk topic om eens in te grasduinen.
maar daar mag je ook wedstrijden mee rijden toch?