Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
beauty1love schreef:heb het zelf niet zo met bijzetteugels(zeker niet bij jong paard)
als je al met hulpteugel zou rijden,
gebruik dan een elastiek.

JoviBan schreef:Een paard bijzetten heeft imo nooit zin, is nutteloos en zelfs schadelijk.
De manier waarop het paard z'n hoofd houdt, is je graadmeter. Hoofd omhoog is een teken van disbalans, scheefheid, geblokkeerd raken, pijn hebben, iets niet begrijpen, iets moeilijk vinden, iets niet kunnen, etc etc.
Wanneer je het hoofd vastbindt, druk je deze informatie letterlijk en figuurlijk de kop in. Èn: je krijgt totaal geen informatie meer over hoe het gaat, hoe het paard loopt, hoe hij zich voelt, waar je aan kunt werken, waar het paard wel/niet aan toe is en wat de verbeteringen of terugvallen zijn.
Als ruiter/trainer wil je dat je paard rechtgericht, in balans en ontspannen is. Dit kun je nièt afdwingen (integendeel zelfs, dwang resulteert nooit in ontspanning) en je ontneemt jezelf en het paard alle informatie die noodzakelijk is voor goed rijden/trainen.
.
..
. En ik heb er hooguit een maand mee gereden en nu heb ik hem niet meer nodig ja soms als ik op buitenrit ga of als die een week niet gereden is! Maar heb nu eigenlijk al 3 weken niet meer gereden. Ze was eerst een beetje ziekjes daarna mocht ik niet rijden omdat dr tanden na gekeken waren en gedaan waren en toen ging ik een week op vakantie dus helaas! Toen ik op vakantie ben is mijn zus zo lief geweest om dr voor mij te longeren 2 of 3 dagen!
. Daar was ik best wel blij mee en gister ben ik op gestapt en er mee weg gereden. Ze was nog erg onrustig maar vandaag was ze al veel rustiger in dr hoofd ze heeft eigenlijk 2,5 week niks hoeven doen dus eer dat ik een week verder ben loopt ze gewoon weer als voorheen! Daarbij is ze sinds maart dit jaar pas fanatiek onder het zadel.. Met alle sneeuw val die we van de winter hebben gehad! schoot het rijden er bij in! Heb dr ook pas sinds januari en vorig jaar augustus is ze zadelmak gemaakt! 

JoviBan schreef:Een paard bijzetten heeft imo nooit zin, is nutteloos en zelfs schadelijk.
De manier waarop het paard z'n hoofd houdt, is je graadmeter. Hoofd omhoog is een teken van disbalans, scheefheid, geblokkeerd raken, pijn hebben, iets niet begrijpen, iets moeilijk vinden, iets niet kunnen, etc etc.
Wanneer je het hoofd vastbindt, druk je deze informatie letterlijk en figuurlijk de kop in. Èn: je krijgt totaal geen informatie meer over hoe het gaat, hoe het paard loopt, hoe hij zich voelt, waar je aan kunt werken, waar het paard wel/niet aan toe is en wat de verbeteringen of terugvallen zijn.
Als ruiter/trainer wil je dat je paard rechtgericht, in balans en ontspannen is. Dit kun je nièt afdwingen (integendeel zelfs, dwang resulteert nooit in ontspanning) en je ontneemt jezelf en het paard alle informatie die noodzakelijk is voor goed rijden/trainen.
x_Marr schreef:Gebruik je een bijzet dan mankeert er iets aan je rijkunst, niet aan het paard. Bij goed rijden heb je echt geen bijzet nodig. En goed rijden kan iedereen leren. Bij de één duurt het misschien wat langer dan bij de ander, maar dat maakt niet uit.
Je beweert zelf dat een bijzet er is om goed ruggebruik te krijgen... uuuh?
Enige wat je nodig hebt is een paard wat in balans is, recht is en verder geen ongemakken heeft, dus geen hinderende ruiter, geen verkeerd zadel etc.