Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:24

ik heb sinds kort een bijrijdpaardje en die is ook nog heel jong en word bijna elke dag gelongeerd, en om de keer dat hij gelongeerd word is het met en dan weer zonder bijzets.
soms gaan we daarna er op rijden en dan gaat de bijzet (als die er al om zat) er altijd af.
De eigenaresse is zelf ook instructrische en heeft mij uitgelegd dat ze dat doen zodag die pony merkt dat het fijn is om zo te lopen voor de rest heb ik er gene verstand van maar om met ene jong paard met bijzets echt te rijden lijkt mij niet zo verstandig.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:25

Een VIER-jarige.... loopt al 1 jaar onder het zadel... is dus op DRIE-jarige leeftijd ingereden...
En dat moet op een bijzet lopen?

Met 6 jaar is de rug pas volledig uitgegroeid.

Paard is nog een kleuter!

Edit: toevoeging:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:36

hm, arm dier denk ik dan. Jong en onervaren, dan met de kop vastzetten met een aantal verschillende beginnelingen erop. Zere rug en au in zijn mond. Volgens mij is het niet goed te praten en kan het ook niet echt goed komen met zo'n dier.
Beginnelingen kunnen geen onervaren dier opleiden en al helemaal niet met hulpteugels / bijzets omgaan. Ik zou adviseren om eerst het dier op te leiden door een ervaren iemand(2 jaar ofzo) en dan pas eraan denken een onervaren ruiter er op te zetten.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:14

1 jaar rijden met bijzetters is wel erg lang! Ik zou een andere instructrice zoeken die beter 'past' bij jouw visie van inrijden.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:43

Als het paard een weke rug heeft, vind ik het geen slecht idee hoor. Als het paard maar op de juiste manier bijgezet word.

Zelf ben ik helemaal niet van de hulpteugels en rij ik paard ook nooit in met die dingen, maar ik neem aan dat als deze instructrice haar papier heeft, ze best weet waar ze mee bezig is.
Echter vind ik wel als doel te hebben dat die bijzet er af gaat in de toekomst.

Zelf heb ik mijn papieren van de Orun ook, maar ook instructie kan fouten maken. Je moet toch uitvinden waar een paard het beste op reageert en als je met een bijzet de rug kan versterken zie ik niet in waarom dat verkeerd is. Mits deze goed gebruikt wordt natuurlijk.

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:48

Als een hulpteugel dan echt nodig is voor dit paard omdat hij zn hoofd hoog draagt buiten, zou ik gaan voor een martingaal.. Maar dan krijgt hij inderdaad voldoende ruimte mocht hij steigeren of zo iets dergelijks.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:53

ik heb niet alles gelezen

maar ik raad je aan om het niet te doen mijn paard is beleerd met een slof en kom zich dus totaal niet ontspannen

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:40

heb het zelf niet zo met bijzetteugels(zeker niet bij jong paard)
als je al met hulpteugel zou rijden,
gebruik dan een elastiek.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:28

beauty1love schreef:
heb het zelf niet zo met bijzetteugels(zeker niet bij jong paard)
als je al met hulpteugel zou rijden,
gebruik dan een elastiek.

Beauty1love, met een elastiek leren ze alleen maar hangen!
Als je er al voor kiest om een bijzetteugel te gebruiken bij een jong paard, dan zou ik voor een martingaal gaan.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:27

Ik zou juist niet kiezen voor bijzet. Ben er zowieso niet van, maar dat is hier niet de discussie :D

Ik vind dat ja met bijzetteugels ( hoe ze ook vast maakt) het paard in een bepaalde houding dwingt. Dat zorgt er bij verreweg de meeste paarden voor dat ze hele spiergroepen vast gaan zetten. De rugspieren zijn hier de grootste groep. Een paard met rugproblemen heeft juist baat bij trainen van de buikspieren. Iets wat je met een bijzet m.i. juist tegengaat.
Zonde van het jonge paard. Al een jaar aan de bijzet, ongelofelijk!!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:28

N_jumping schreef:
ik heb niet alles gelezen

maar ik raad je aan om het niet te doen mijn paard is beleerd met een slof en kom zich dus totaal niet ontspannen

Inderdaad! :o

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:33

Wy kunnen daar moeilyk over ooordelen zo vanachter onze pc natuurlijk hé (;
Ik gebruik alleeen bijzetteugels om te longeren,
zodat hij ontspannen loopt en mooi buigt zoals tijdens het rijden.
Maar eigenlyk weet ik niet waarom je bijzetteugels zou gebruiken tijdens het rijden?

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:07

Het is niet dat alle instructrice slecht zijn en ze zal ook zeker wel goeie dingen hebben.. ik ken er genoeg die les geven en ze doen het allemaal op hun eigen manier...bijzetters is ook niets mis mee, enkel zien ik bijzetters liever niet tijdens het rijden.. het voeg geen waarde voor dit paardje.. longeren met bijzetters vind ik toch weer iets anders dan en iemand op je rug hebben die niet ervaren is en ook een gewicht bij zich draag en door een zwaare bak moet lopen met bijzetters.
Paard is gewoon voor de hobbby niet, ze hebben geen ambities om de sport in te gaan gewoon lekker hobbbelen. paardje zelf doet geen vlieg kwaad reageerd goed op de stem, maar loop door de bijzetters wel kort en heel voorzichtig ieder stapje. .. er werd bijna niet gelongeerd met dit paardje sinds ik er op rij wissel ik het af dan rijden dan longeren met pasoa set voor de achterhand en de rug te gebruiken. stukje terug in het topic las ik dat er door de bijzetters het paard op de voorhand kan gaan lopen door de bijzetters, dit is dan in alles wel terug te zien in de gangen van het paard.. voor jullie een lastige positie om oordeel te geven. heb met de eigenaren ook gepraat hierover dat dit paardje het niet nodig heeft het is braaf bokt of steigerd niet rustig onder het zadel

ik vind het zelf belangerijk dat het eerst leer recht uit te rijden, nageefelijk lopen komt allemaal wel...

Een matingaal vind ik vriendelijker om mee te rijden dan bijzetters. Vandaag heb ik te horen gekregen dat ze na gedacht hebben over ons gesprek en nog iemand gesproken hebben die dit ook niet zo goed plan vond om een jong dier te rijden met bijzetters..... dus ze gaan proberen zonder bijzetters te rijden...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:13

Missbambie, positief dat ze nagedacht hebben over jullie gesprek en openstaan voor verbetering,
fijn voor het paardje :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:51

Een paard bijzetten heeft imo nooit zin, is nutteloos en zelfs schadelijk.

De manier waarop het paard z'n hoofd houdt, is je graadmeter. Hoofd omhoog is een teken van disbalans, scheefheid, geblokkeerd raken, pijn hebben, iets niet begrijpen, iets moeilijk vinden, iets niet kunnen, etc etc.
Wanneer je het hoofd vastbindt, druk je deze informatie letterlijk en figuurlijk de kop in. Èn: je krijgt totaal geen informatie meer over hoe het gaat, hoe het paard loopt, hoe hij zich voelt, waar je aan kunt werken, waar het paard wel/niet aan toe is en wat de verbeteringen of terugvallen zijn.

Als ruiter/trainer wil je dat je paard rechtgericht, in balans en ontspannen is. Dit kun je nièt afdwingen (integendeel zelfs, dwang resulteert nooit in ontspanning) en je ontneemt jezelf en het paard alle informatie die noodzakelijk is voor goed rijden/trainen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:18

JoviBan schreef:

De manier waarop het paard z'n hoofd houdt, is je graadmeter. Hoofd omhoog is een teken van disbalans, scheefheid, geblokkeerd raken, pijn hebben, iets niet begrijpen, iets moeilijk vinden, iets niet kunnen, etc etc.
Wanneer je het hoofd vastbindt, druk je deze informatie letterlijk en figuurlijk de kop in. Èn: je krijgt totaal geen informatie meer over hoe het gaat, hoe het paard loopt, hoe hij zich voelt, waar je aan kunt werken, waar het paard wel/niet aan toe is en wat de verbeteringen of terugvallen zijn.

Als ruiter/trainer wil je dat je paard rechtgericht, in balans en ontspannen is. Dit kun je nièt afdwingen (integendeel zelfs, dwang resulteert nooit in ontspanning) en je ontneemt jezelf en het paard alle informatie die noodzakelijk is voor goed rijden/trainen.

Dat ben ik helemaal met je eens! Je dwingt inderdaad uiterlijke ontspanning af, terwijl je paard alleen maar spanning aan het opbouwen is.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:17

Dat vind ik echt slecht, volgens mij verpest je het paard daar mee, zeker op zo'n jonge leeftijd! Hebben ze het wel eens geprobeerd zonder?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:46

Bijzetten doe je aan de longeerlijn!
Rijden doe je met je eigen hand en zonder hulmiddel mits het martingaal! ;).
Heb zelf een jong paard en zou er geen slof aan durven hangen ze zijn heel erg sensibel en ze kunnen wel is onverwacht uit de hoek komen. En als je dan net met een strakke slof rijd is dat niet het ideaal als ie een flinke bok geeft! :n..
En als jij een fijn paard wilt hebben moet je hem een paar keer longeren en een paar keer rijden.. 2 dagen longeren 3 dagen rijden bijv.. Maar doe je er een bijzet bijv slof aan dan worden ze ook nog is vreselijk taai in dr mond en ze willen als jij hem eraf haalt al helemaal niet meer naar beneden! Als dat eenmaal is ben je nog niet klaar want dan moet je ze eerst weer normaal proberen te krijgen..
Martingaal heb ik zelf gebruikt wanneer mijn paard elke keer me omlaag trok en daarna heel hard met z'n hoofd omhoog sloeg! Het zat niet strak maar wel zo dat die niet tegen mijn neus aan kon komen. Want ik kan je vertellen dat doet echt heel erg veel pijn! :o. En ik heb er hooguit een maand mee gereden en nu heb ik hem niet meer nodig ja soms als ik op buitenrit ga of als die een week niet gereden is! Maar heb nu eigenlijk al 3 weken niet meer gereden. Ze was eerst een beetje ziekjes daarna mocht ik niet rijden omdat dr tanden na gekeken waren en gedaan waren en toen ging ik een week op vakantie dus helaas! Toen ik op vakantie ben is mijn zus zo lief geweest om dr voor mij te longeren 2 of 3 dagen! :o. Daar was ik best wel blij mee en gister ben ik op gestapt en er mee weg gereden. Ze was nog erg onrustig maar vandaag was ze al veel rustiger in dr hoofd ze heeft eigenlijk 2,5 week niks hoeven doen dus eer dat ik een week verder ben loopt ze gewoon weer als voorheen! Daarbij is ze sinds maart dit jaar pas fanatiek onder het zadel.. Met alle sneeuw val die we van de winter hebben gehad! schoot het rijden er bij in! Heb dr ook pas sinds januari en vorig jaar augustus is ze zadelmak gemaakt!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:48

Krijg al rillingen als ik eraan denk :=

Wat als je paard omhoog komt aan de bijzet?
Dan lig je zomaar achterover.......

Nee dank je, hier geen fan van vaste bijzet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:49

Op gebied van longeren met bijzet ben ik voor.
Ook voor een jong paard is het belangrijk om lekker over zijn rug te kunnen lopen, en bijzet teugels kunnen dan fijner zijn als het paard een ruiter heeft dat geen stabiele handen heeft. :)

Tijdens het rijden vind ik het gevaarlijk. Je weet niet wat zo'n jong paard allemaal kan doen, en ook is het belangrijk dat hij lekker zijn hals kan strekken tussendoor.
Je dwingt het paard zo in een houding te lopen, terwijl ik vind dat een jong paard juist lekker moet nageven en je hand moet kunnnen volgen. Opsluiten, strekken, lekker afwisselend!

Maargoed ieder zal er zijn eigen reden voor hebben om het wel of niet te doen. Lekker iedereen een eigen keuze laten maken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:52

JoviBan schreef:

Ik heb het gebruikt om mijn jonge paard toen zijn eigen balans te laten vinden.
Dus ik ben het niet echt eens met je post, ook in bijzet gebruik kan iedereen anders zijn. Ik ben ook tegen strak bijzetten.
Maar voor een jong paard is het ook wel fijn dat hij zo zelf een verdeelde druk kan zoeken, zonder een hobbelende ruiter erop.

En ja er zijn uitzonderingen, en uiteraard moet je er wel enigzins verstand van hebben en kunnen zien of je paard lekker ontspannen op druk loopt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:03

Ohjeetje..... het verbaasd mij echt dat er zoveel mensen zijn die denken dat kop in de krul betekend dat het paard zijn rug correct gebruikt.....

Laat het even duidelijk zijn: een krul staat NIET gelijk aan ontspanning in de rug. Ze kunnen dan nog gemakkelijk hun rug aanspannen, en wanneer ze met dwang naar beneden moeten lopen spannen ze die rug ook aan.

Ipv. dat het paard hiermee geholpen wordt krijgt het alleen maar een pijnlijkere rug....

JoviBan schreef:

Precies.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:05

Ohjeetje... Het verbaasd mij dan weer echt dat er mensen zijn die denken bijzet = kop in de krul. :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:09

Gebruik je een bijzet dan mankeert er iets aan je rijkunst, niet aan het paard. Bij goed rijden heb je echt geen bijzet nodig. En goed rijden kan iedereen leren. Bij de één duurt het misschien wat langer dan bij de ander, maar dat maakt niet uit.

Je beweert zelf dat een bijzet er is om goed ruggebruik te krijgen... uuuh?
Enige wat je nodig hebt is een paard wat in balans is, recht is en verder geen ongemakken heeft, dus geen hinderende ruiter, geen verkeerd zadel etc.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:14

x_Marr schreef:
Gebruik je een bijzet dan mankeert er iets aan je rijkunst, niet aan het paard. Bij goed rijden heb je echt geen bijzet nodig. En goed rijden kan iedereen leren. Bij de één duurt het misschien wat langer dan bij de ander, maar dat maakt niet uit.

Je beweert zelf dat een bijzet er is om goed ruggebruik te krijgen... uuuh?
Enige wat je nodig hebt is een paard wat in balans is, recht is en verder geen ongemakken heeft, dus geen hinderende ruiter, geen verkeerd zadel etc.

Wat ben jij ongelooooooflijk kort door de bocht. :')

Best vreemd, dat toen mijn paard vast zat aan de rug (al voordat ze zadelmak was) ik juist het advies kreeg om aan de passoa teugel te longeren.
Bij bijzet hoef je niet gelijk te denken aan een mankerende rijkunst en strakke bijzet teugels... Die dingen kun je verstellen hoor.

Ik denk trouwens dat er aan jou lezen ook iets mankeert.
Waar staat dat ik beweer dat bijzet betekent goed ruggebruik? :=