Halsstrekken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:56

Het is een van de dingen die ik als instructeur wél vraag als controle voor een aantal dingen die je al genoemd hebt.
En zelf praktiseer ik het uiteraard ook. Ook op paarden waarvan je het gevoel hebt dat ze wel eens heel hard zouden willen, want die doen dat dus helemaal niet. Ze worden er zelfs kalmer van.

ZusJacobs

Re: Halsstrekken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:57

Met de galop moeten wij daar juist alleen mee bezig, hij wilt namelijk graag ergens in de hemel lopen met zijn hoofd.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:53

ik had er nog nooit van gehoord, maar ik ga het nu zeker een keer probeeren *D

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:53

interessant, even een stipje :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:13

Myour schreef:
Ja, mijn instructie doet het elke les wel :) en mijn paard vindt halsstrekken het fijnste wat er is, het liefst met de neus aan de grond. Nu wordt dit laatste in galop wel beetje moeilijk maar toch.
En toch kan een paard - wanneer het echt goed door zo'n lijf is - wel met de neus over de grond.
Zelfs Friezen kunnen heerlijk 'languit' galopperen.

Goed om te horen dat er ook anderen zijn deze, en misschien ook wel andere niet zo bekende, oefeningen gebruiken in de training.

Ik heb een beetje het idee dat de wereld van het paardrijden niet zo heel creatief en vernieuwend is.
Ik rij inmiddels al heel wat jaartjes paard, maar de oefeningen die ik 30 jaar geleden leerde zijn weinig anders dan nu.

Een beetje meer creativiteit zal de sport en het trainen ten goede komen, daarvan ben ik overtuigd.
Niet dat ik nou zo'n nieuwlichter ben.... maar ik verbaas me er werkelijk over dat deze oefening zo weinig wordt gebruikt. Het is zo'n goede oefening voor ruiter en paard. Speels, versterkt de balans van zowel ruiter als paard op een heel plezierige wijze.
Misschien hebben jullie nog andere suggesties voor 'nieuwe' oefeningen (te paard)?

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:35

volgens mij is het wel fijn voor een paard dat hij zijn hals kan strekken in galop en niet de hle tijd straks wordt gehouden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:04

Zeg ook dat het beetje moeilijk wordt met galopperende voorbenen en het opwaartse effect om echt met de neus aan de grond te komen, niet dat het onmogelijk is :P

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:08

Tja... mijn instructrice laat het mij ook wel eens doen maar wel met een duidelijke waarschuwing: niet te laag! Als het paard in galop te veel op de voorhand komt kan ie over de kop vliegen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:13

senna21 schreef:
Monaparte: ik doe het ook in manege/groepslessen. Als het paard aan de hulpen staat is het niet anders dan een gewone galop.Voor mij is het gewoon een gereden oefening tijdens de training.
Anne: met jonge paarden kan het inderdaad ook. Maar ik vind het wel even meer opletten... soms zijn ze nog zo onhandig.
Sammy: tijdens de oefening loopt een paard in het begin wat meer op de voorhand, maar uiteindelijk win je er sprongkracht mee in de achterhand. Om zo te kunnen galopperen, moet het paard veel power in de achterhand hebben.
Ooit een paard op z'n voorbenen zien galopperen.... dat gaat niet lukken...

wat doen vluchters dan? die galopperen op hun voorhand wees daar maar zeker van, die steunen zelfs op de hand van de jockey om die snelheid te kunnen maken dus het kan wel degelijk.

zelf gebruik ik ook halsstrekken zowel in de galop als draf, gewoon als bevestiging van de ontspanning of op het einde om de hele ruglijn nog eens op te rekken.
Ik kan me best voortellen dat het in een groepsles niet zo handig is om het allemaal te gelijk te doen, want een paard met onvoldoende balans, valt op de voorhand en zal versnellen om z'n evenwicht te herstellen. en je hebt er altijd die jolig worden en hun voorganger willen inhalen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:14

Ik neem dit regelmatig mee in mijn trainingen. Mijn paard heeft nog wat moeite met lengte in de hals houden, dus ik ben in alle gangen heel veel bezig met halsstrekken. In de galop ga ik er iets verlicht bij zitten.

Echt halsstrekken lukt me gewoon nog niet, omdat ze zich nog teveel opkropt. Maar ik probeer in ieder geval haar extra lang en laag in te stellen en zoveel mogelijk de neus eruit te rijden.

Linda_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:19

Hals strekken in galop is zeker een goede oefening. Inderdaad ook om het paard op eigen benen te laten lopen en te elasticeren. Verlichte zit aannemen lijkt logisch, echter heb ik ook weleens een instructrice gehad die me juist adviseerde om in het zadel goed te blijven zitten. Dit doe ik eigenlijk nog steeds (mits het paard er wel aan toe is, bij een 4-jarige vind ik het weer wat anders) om het paard goed te kunnen blijven rijden (lees sturen, van achteren erbij houden). Ik gebruik het bij losrijden, als beloning en/of te eindigen met de training.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:22

bij een echt jong paard kan je in verlichte zit gaan. maar eigenlijk is het beter om te blijven zitten. anders verplaats je je gewicht naar de voorhand en je wil net dat je paard achteraan meer gaat dragen. dus je maakt het je paard onnodig moeilijk.

goed zitten geeft meer controle over elke pas/sprong

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:32

senna21 schreef:
Na halsstrekken, gereden als oefening, loopt een paard juist meer bergop. Hij is beter in staat om de 'sprongkracht' te verwerken in de sprongen.

Zijn er instructeurs die halsstrekken in galop als oefening inzetten??
En ik zou graag de 'heetgebakerde' toppers in de dressuur eens in een galop met halsstrekken willen zien...
Wie meer?

Daar ben ik het mee eens, als ik mijn paard oppak na het halsstrekken in galop, komt hij juist meer bergop en heerlijk ontspannen :j

Ik moet het idd doen, van de DA en de fysio, heb opzich wel een heet paard, maar die wordt juist heter met oppakken dan met halsstrekken ;)

roxxxiejjj schreef:
Monaparte schreef:
Doe ik na iedere priveles! Mijn instructeur vind het een hele goede oefening. In de groepslessen natuurlijk niet, dat zou te gevaarlijk worden met veel mensen.

Hoezo dat? Als jij je paard op zit en beenhulpen kan rijden, kan je toch gewoon halsstrekken in de groepsles? Deze oefening is bedoeld om de ontspanning op te zoeken, en niet om als een gek rondjes te crossen. Zie hier niks gevaarlijks in met andere mensen?

Ik kan ook net zo makkelijk sturen, remmen, noem maar op tijdens het halsstrekken als tijdens het oppakken?

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:56

Mijn instructeur adviseert dit juist wel te doen. Paard wordt er attent EN ontspannen van.
en aangezien je contact houd en de teugels niet helemaal los gooit, heb je gewoon nog een rem en een stuur.

mijn paard krult zichzelf boven in graag op en als ik eerst zo'n oefening doe kan ik hem daarna omhoog rijden zonder het opkrullen zodat zn neus voor de LL blijft.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:59

Ik laat altijd in galop mijn paard zijn halsstrekken, ik weet niet anders :=

Laat het mijn lesklanten ook doen en vaak lopen ze daar tegen problemen aan door het paard wat de neus de lucht in steekt, geen verbinding hebben etc etc

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:09

petitparis schreef:
bij een echt jong paard kan je in verlichte zit gaan. maar eigenlijk is het beter om te blijven zitten. anders verplaats je je gewicht naar de voorhand en je wil net dat je paard achteraan meer gaat dragen. dus je maakt het je paard onnodig moeilijk.

goed zitten geeft meer controle over elke pas/sprong

Ik doe het vaak zo: eerst een paar rondje steeds meer lang en lang rondgaloperen in een (iets) verlichte zit. Tot ze de rug goed ontspant, en daarna terugzitten. Uiteindelijk wil ik dan dat ze de hoofd-hals houding niet verandert wanneer ik weer ga zitten.

Ik heb nogal een complex (spanningsgevoelig) paardje. Dus het in verlichte zit galoperen geeft haar de ruimte om wat te ontspannen. En vanuit de ontspanning kan ik als ik weer ga zitten dan verder werken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:30

tuurlijk moet de rug eerst ontspannen anders kan je nooit goed zitten. Dit was eerder bedoeld op iemand die het "tegenstrijdig" vond dat haar instructie aanraadde juist te blijven zitten.
ik heb zelf een vluchter en als ik daarbij in verlichte zit ga, dan denkt zij vaak "we zijn vertrokken". Dus ik kan mijn zit "verlichten" maar niet echt verlichte zit of toch niet tijdens het halsstrekken.
Maar uiteraard, 't is ook een kwestie van hoe je het je paard leert natuurlijk

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:34

goede oefening om te doen, vanwege de punten die in de openingspost staan.
Denk wel dat het een beetje een springruiter 'ding' is, omdat die al gewent zijn de hand op de sprong naar voren te doen. Ik denk dat het voor dressuurpaarden wel heel goed is, ter afwisseling met het oprichten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:34

petitparis schreef:
tuurlijk moet de rug eerst ontspannen anders kan je nooit goed zitten. Dit was eerder bedoeld op iemand die het "tegenstrijdig" vond dat haar instructie aanraadde juist te blijven zitten.
ik heb zelf een vluchter en als ik daarbij in verlichte zit ga, dan denkt zij vaak "we zijn vertrokken". Dus ik kan mijn zit "verlichten" maar niet echt verlichte zit of toch niet tijdens het halsstrekken.
Maar uiteraard, 't is ook een kwestie van hoe je het je paard leert natuurlijk

Je hebt ook gelijk. Ik heb gewoon een lastig paard ;). Een en al spanning, maar niet vluchten of ontploffen. Dus gewoon lekker de spanning opslaan en in zichzelf keren. Ik heb er ook nog niet zo lang, dus ik ben nog steeds heel erg op zoek naar de handleiding.

Maar om terug te komen op het onderwerp. Mensen kijken inderdaad wel eens raar naar me als ik met wat langere teugels in verlichte zit door de bak galopeer. Het is bij mij op stal nog niet heel normaal om dat als oefening te gebruiken.

Linda_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:41

Petitparis, ik vond het niet tegenstrijdig hoor. Wellicht net wat krom getypt :+, was meer gewend om verlichte zit aan te nemen. Het is wel duidelijk dat het per situatie afhankelijk is of je wel of niet gaat zitten, het verschil zit hem in de ontspanning van het paard. Vind het trouwens ook een goede oefening voor de zit van de ruiter.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:55

zeker ook goed voor de zit, wobbly!
Doordat de druk uit je handen weg is, kun je daar geen balans meer aan houden. Ook in de verlicht zit, veel ruiters houden daarbij steun aan de teugels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:40

Steun aan de teugels is een enorme fout. Een ruiter hoort een onafhankelijke zit te hebben. Leren julie dan niet eerst aan de longe zonder teugels rijden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:41

Ik vroeger wel, moesten springen zonder teugels, zonder zadel rijden, spelletjes zonder teugels, noem maar op. Maar dat doen ze nu niet meer bij ons :n

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:06

Lusitana schreef:
Steun aan de teugels is een enorme fout. Een ruiter hoort een onafhankelijke zit te hebben. Leren julie dan niet eerst aan de longe zonder teugels rijden?

dat hoort idd bij de opleiding van ruiter, maar bij veel mensen sluipt het er later toch weer in. Daarom kun je het halsstrekken in draf en galop goed gebruiken ter controle en als balans oefening.

Ik geef zelf zelden iemand zitles. Daarvoor komen ze niet bij mij. Ik adviseer het wel regelmatig ergens zitles te nemen. Wat ze er mee doen moeten ze zelf weten, maar als de balans op paard niet beter word, zeg ik wel dat ik het erg dom vind, omdat ze op die manier alleen maar veel geld kwijt zijn aan dure springlessen, maar niks verder komen.

Beetje offtopic, maar goed...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:07

Lusitana schreef:

Zal ik je eerlijk zeggen dat ik pas 4 jaar geleden voor het eerst aan de longeerlijn les heb gehad en ohhhhhhhh wat schaamde ik mij diep, kon niet eens 2 minuten doorzitten :o
En dat startte M springen L dressuur en SGW :+

Nu weet ik wel beter. :Y)
Veel lesklanten gaan bij mij ook aan de longeerlijn om een onafhankelijke zit te ontwikkelen :Y)