discussie over springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 16:28

schoentje kijk eens verder als je neus lang is, er staat nergens dat het de bedoeling is om springruiters af te zeiken.

wat jij met jou topic bereikt heeft hier niks mee te maken.

amber een slof om ze niet omhoog te laten gaan met het hoofd? en niet om ze in de krul te trekken, dit is het doel ook van de slof echter heb ik heel anders gezien zowel bij dressuur als springruiters echter zie ik vaker dat de springruiters ze er standaard om hebben hangen. dus in hoeverre is het dan nog een hulpmiddels als standaard uitrusting van het harnachement.
verder is die foto die je laat zien van de ijslanders en dat heeft in de verste verte niks te maken met dressuur of springen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:59

jij vraagt waarom dressuurruiters vaak bekritiseerd worden, ik geef jou een rede en als voorbeeld het verschil van reageren, door de spring- en dressuuruiters in jouw en mijn topic.
Dus dat heeft er zeker wel mee te maken.

Kijk even goed naar de zinnen die ik net van je gequote heb, daaruit vind ik het heel duidelijk lijken dat je een springwereld afzeik topic wilt, omdat je boos bent dat iedereen altijd de dressuurwereld bekritiseerd.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:21

het hangt van de stallen af waar je komt!
je hebt hele ruige stallen waar ze paarden droog zetten, op stal bijgezet vastzetten enz..
maar er zijn ook stallen waar de paarden super behandeld worden, netjes naar buiten, eerlijk gereden.

ikzelf rijd ook springwedstrijden met mijn paard, thuis probeer ik hem zovaak mogelijk met dubbelgebroken bit te rijden en op wedstrijd of vreemd terrein heb ik een pessoa bit met 4-ringen. omdat ik hem anders niet hou.
verder vind ik het opzich wel meevallen op de wedstrijden bij het springen. vaak zijn de ruiters aardig en zien de paarden er goed uit :+
dus tsja, vaak hoor je alleen commetaar over de negatieve ruiters, maar er zijn meer goede ruiters waar je niets over hoort omdat het van zelfsprekend is.

TheIndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:28

het lig idd op welke stal of manege bent ,,
heb ergens ponykamp gdn en daar MOEST je meestal zonder handen springen omdat je dan niet aan de mond zit ;)
en bij letten ze er wel op of je hand meegaat ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:34

schoentje schreef:
jij vraagt waarom dressuurruiters vaak bekritiseerd worden, ik geef jou een rede en als voorbeeld het verschil van reageren, door de spring- en dressuuruiters in jouw en mijn topic.
Dus dat heeft er zeker wel mee te maken.

Kijk even goed naar de zinnen die ik net van je gequote heb, daaruit vind ik het heel duidelijk lijken dat je een springwereld afzeik topic wilt, omdat je boos bent dat iedereen altijd de dressuurwereld bekritiseerd.

Ik denk dat jij een lesje begrijpend lezen nodig hebt en IMO ben je nu een heel mooi voorbeeld aan het geven van een springruiter die op de kast zit.

TS wil dat andere sporten onder de loep genomen worden, eerlijk bekeken worden. Het gaat er niet om om anderen af te zeiken, het gaat er om dat anderen ook eens objectief bekeken worden. Want enkel door te discussiëren en dingen te bekijken kunnen er verbeteringen aan gebracht worden. Tenzij jij wil beweren dat de springwereld perfect is, zou ik niet weten waarom je zo moeilijk doet over dit topic.

TS vraagt zich af waarom het bij tak 1 allemaal okee en goed is en iedereen zijn bek moet houden en je nutteloze topics opent als je het een keer in de schijnwerpers zet, terwijl de andere tak helemaal afgebrand wordt bij elk foto'tje dat ze tegen komen waar de ruiter heel effe in komt. :(:)

Hoe zou men bv reageren als Salinero eens "een opiumke" deed? Als ik al zie wat er gezegd wordt wanneer ie gelijk elk normaal paard schrikt van iets achter een scherm dan vrees ik dat Anky gekruisigd wordt alstie zo zou doen gelijk Opium in parcourse... En toch moet je over Opium niet zeiken en wordt Anky afgebrand als Sali een keer twijfelt aan "enge" platen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-08-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:45

De slof mogen ze wat mij betreft direct afschaffen. Als ruiters er zelf wat meer aan rijden bereiken ze hetzelfde en vaak veroorzaakt het slijtage bij paarden die door de slof zichzelf ergens gaan vastzetten en zo op termijn overbelasten. Het wordt gewoon als gemakmiddeltje gebruikt door sommige ruiters die veel paarden op een dag moeten rijden.
De ruiters die een losse slof gebruiken om een paard meer voorwaarts naar het neerwaartse te kunnen rijden, richten nog de minste schade aan, maar ook die oefening heeft vele malen meer effect als die helemaal van achter naar voor wordt gereden zonder die psychologische begrenzing aan de voorkant.
Gelukkig is de slof echt niet op elke stal standaard (al zie je het de laatste tijd wel meer). En het is gelukkig ook niet een standaard onderdeel van de uitrusting van een springruiter.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:56

Ik ben het niet eens met dat een slof altijd slecht is. Als iemand er goed mee om kan gaan is het een goed hulpmiddel. Als iemand (en dat zijn er veel) niet met een slof kan omgaan kan het veel schade aanrichten.

Om nog even op de discussie terug te komen of dressuur ruiters heftiger reageren dan springruiters. Ik denk wel dat er over het algemeen (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) een groot verschil zit tussen spring en dressuur ruiters. Kijk naar die dopings toestanden van de springruiters, daar hoor je toch ook niet veel van. Dressuur ruiters zijn over het algemeen gevoeliger en pietje precies. Dus die trekken het zich aan als er wat negatiefs gezegd wordt. Springruiters zijn wat makkelijker en zullen zich niet zio snel druk maken. Ik denk dat het ook echt met karakter eigenschappen te maken heeft.

Misschien off topic, maar ik vindt het totaal onterecht wat er met Anky gedaan wordt. Ik woon zelf in Duitsland en als je hoort hoe negatief ze zijn over Anky of Edward Gal dan denk je echt... pffff ... ga oefenen en rij zelf dan beter zodat jullie ze weer kunnen verslaan. (Natuurlijk is niet iedereen zo maar wel veel...)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:11

Een slof kan soms ook een hulp zijn, alleen de ruiters die er correct mee om kunnen gaan hebben hem meestal niet nodig. En de meeste ruiters die je ermee ziet rijden laten de paarden op hun kop sloffen en drijven de achterkant er niet bij. Of je ziet dressuurruiters die stang en trens afwisselen met trens en slof om zo met veel druk een houding af te dwingen.
Dan zie ik liever een anky die ondanks bepaalde methodes waar ik niks mee heb een paard ook op een wat hogere leeftijd nog gezond mee heeft lopen op nivo.
Die gemiddelde leeftijd dat een paard nog gezond op topnivo mee kan lopen lijkt steeds lager te komen liggen en dat zal voor een groot deel met de manier van trainen te maken hebben. In zowel dressuur als springen wordt er op jonge leeftijd erg veel gevraagd wat veel paarden lichamelijk nog niet aankunnen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:12

Pashon schreef:
dat absoluut het gaat ook niet zozeer om vergelijkingen, maar meer omdat het even ter sprake kwam in het topic over Anky.

Het zal absoluut per stal verschillen, maar heb op 2 bekende stallen gewerkt en 1 mindere en overal ging het zelfde.

Het gaat mij erom dat ook de springsport eens onder een vergrootglas genomen word i.p.v. dat steeds een dressuurruiter met een iets mindere foto met de grond gelijk gemaakt word.
Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat de springsport of ruiters die de springsport beoefenen met de grond gelijk gemaakt worden.

Anouska, als je het niet snapt hoef je natuurlijk niet te reageren.

Ik denk dat er weinig springruiters zijn die in dit geval Anky, met de grond gelijk maken. Daar is het gewoon het soort mensen niet voor en heb net als Anouska een beetje mijn twijfels bij de bedoelingen van je topic. Dat ia waarschijnlijk niet wat je wilt lezen ;)

Vraag me af wat je hier nu mee wilt bereiken, eigenlijk ben jij net zo "slecht" als de journalisten die de dressuur of beter gezegd jou dressuur idool ter discussie stellen. Ik denk dat de ruiters zelf nooit de interesse bij zichzelf weghalen door te wijzen naar een ander. Daar zijn ze te proffesioneel voor.

De eventingsport ligt ook al jaren onder vuur en vele malen erger dan de dressuur, beofenaars/fans (al vind ik dat een rotwoord) openen ook geen topic met een discussie over, mennen, vrijheidsdressuur,springen, dressuur, NH en alles wat ik nog vergeten ben.

Overal heb je mensen die het op een nette manier doen en mensen die het op een minder nette manier doen. Dat is niet alleen bij het springen, maar ook bij de dressuur. Gewoon bij iedere tak van de paardensport, zelfs de recreatieruiters.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:17

Ja en nee, Zoals gezegd als mensen goed met een slof kunnen rijden heb ik er niets op tegen. Die kunnen ook wel zonder rijden, idd. Daarom is het ook een hulpmiddel, maar met is net even makkelijker om dat ding er aan te hebben soms. En als je de slof wil gebruiken op het moment dat je het nodig hebt moet je het er eigenlijk standaard aanhangen. Misschien is dat maar 1 x in de week of 2 weken maar dan kan die toch echt van pas komen. Net als een scherper bit, om je hulpen te verfijnen, niet om er lomp iets mee af te dwingen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:18

gr_roos schreef:
Pashon schreef:
dat absoluut het gaat ook niet zozeer om vergelijkingen, maar meer omdat het even ter sprake kwam in het topic over Anky.

Het zal absoluut per stal verschillen, maar heb op 2 bekende stallen gewerkt en 1 mindere en overal ging het zelfde.

Het gaat mij erom dat ook de springsport eens onder een vergrootglas genomen word i.p.v. dat steeds een dressuurruiter met een iets mindere foto met de grond gelijk gemaakt word.
Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat de springsport of ruiters die de springsport beoefenen met de grond gelijk gemaakt worden.

Anouska, als je het niet snapt hoef je natuurlijk niet te reageren.

Ik denk dat er weinig springruiters zijn die in dit geval Anky, met de grond gelijk maken. Daar is het gewoon het soort mensen niet voor en heb net als Anouska een beetje mijn twijfels bij de bedoelingen van je topic. Dat ia waarschijnlijk niet wat je wilt lezen ;)

Vraag me af wat je hier nu mee wilt bereiken, eigenlijk ben jij net zo "slecht" als de journalisten die de dressuur of beter gezegd jou dressuur idool ter discussie stellen. Ik denk dat de ruiters zelf nooit de interesse bij zichzelf weghalen door te wijzen naar een ander. Daar zijn ze te proffesioneel voor.

De eventingsport ligt ook al jaren onder vuur en vele malen erger dan de dressuur, beofenaars/fans (al vind ik dat een rotwoord) openen ook geen topic met een discussie over, mennen, vrijheidsdressuur,springen, dressuur, NH en alles wat ik nog vergeten ben.

Overal heb je mensen die het op een nette manier doen en mensen die het op een minder nette manier doen. Dat is niet alleen bij het springen, maar ook bij de dressuur. Gewoon bij iedere tak van de paardensport, zelfs de recreatieruiters.

Helemaal mee eens :-)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:20

Tja, je hebt ook springruiters die niet altijd even netjes rijden...Maar Pashon, wat maakt het uit? Wat is je doel? De blik van de bokkers van Anky naar springruiters zwingen?

Nou ja, ik vind dit weer erg overbodig, maar goed, you go je gang :+ :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:20

Ayasha schreef:
TS wil dat andere sporten onder de loep genomen worden, eerlijk bekeken worden. Het gaat er niet om om anderen af te zeiken, het gaat er om dat anderen ook eens objectief bekeken worden. Want enkel door te discussiëren en dingen te bekijken kunnen er verbeteringen aan gebracht worden. Tenzij jij wil beweren dat de springwereld perfect is, zou ik niet weten waarom je zo moeilijk doet over dit topic.

TS vraagt zich af waarom het bij tak 1 allemaal okee en goed is en iedereen zijn bek moet houden en je nutteloze topics opent als je het een keer in de schijnwerpers zet, terwijl de andere tak helemaal afgebrand wordt bij elk foto'tje dat ze tegen komen waar de ruiter heel effe in komt. :(:)

Dan had ze daar alle andere takken van sport bij moeten betrekken............

Ik blijf het muggenziften en lange tenen werk vinden van een paar gefrustreerde dressuurruiters. Zoals eerder aangegeven, de eventingsport ligt al jaren onder vuur en nog steeds, dan open ik toch ook geen topic om andere takken van sport in een kwaad daglicht te stellen.
Uiteraard hou ik dan de dressuur en het springen buiten schot, dat zijn tenslotte ook onderdelen van de eventing.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:37

Ayasha schreef:
Ik denk dat jij een lesje begrijpend lezen nodig hebt en IMO ben je nu een heel mooi voorbeeld aan het geven van een springruiter die op de kast zit.

prima, mag jij vinden meid ;) maar volgens mij ben jij nog steeds niet van die kast af, gezien deze hele post :)

Ayasha schreef:

D'r eerste zin is al erg sarcastisch, dus niet de bedoeling om het onderwerp objectief bekeken te laten worden.

Ayasha schreef:

Wie moet waar z'n bek houden, in welk nutteloos topic?
en waar komt een ruiter in?
Iets duidelijkere zinnen maken aub.

Ayasha schreef:
Hoe zou men bv reageren als Salinero eens "een opiumke" deed? Als ik al zie wat er gezegd wordt wanneer ie gelijk elk normaal paard schrikt van iets achter een scherm dan vrees ik dat Anky gekruisigd wordt alstie zo zou doen gelijk Opium in parcourse... En toch moet je over Opium niet zeiken en wordt Anky afgebrand als Sali een keer twijfelt aan "enge" platen.

Je mag gerust over Opium zeiken, als je dat fijn vind.
Van mij heb je nooit gehoord dat je je bek moet houden, zou mijn woordkeuze niet zijn.
Dus open maar een topic over Opium, spuug daar je gal en geniet er van ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:38

Als je denkt dat ik op de kast zit moet je zeker begrijpend gaan leren lezen. :D
En kennelijk vat je het principe niet.... Jouw feestje. :) Gezien je verder geheel niet op mijn post in gaat ga ik ook niet de moeite doen om op jouw post in te gaan. :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 08:39

schoentje als het je niet aan staat dan post je gewoon niet.

en nogmaals het is niet de bedoeling om met vingertjes naar springruiters te gaan wijzen noch ze met de grond gelijk te maken. de eerste zin haalde ik erbij daar het ter sprake kwam in het topic van Anky.

nogmaals ik ga me niet verdedigen over dit topic tegenover anderen, als het topic niet voldeed dan was het al wel gesloten of verwijderd door een mod ;)

en verder dat ik een dressuurruiter ben heeft er niks mee te maken en een volger/ fan/ wannabee Anky? wie zit er nu op de kast dan?

Tuurlijk zijn er bij het springen ook goede ruiters die het op een vriendelijke manier doen, echter heb ik het hier niet over de ruiters op de regionale wedstrijden, daar kan ik niet over oordelen gezien ik enkel op internationale wedstrijden aanwezig ben geweest met de stallen waar ik gewerkt heb.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:55

lees je post nog eens even goed door Ayasha, dan zie je dat er niets in staat om inhoudelijk op in te gaan. Er staan geen duidelijke vragen of discussiepunten in. Het valt mij ook op dat steeds als jij je ergens in een discussie mengt, dat de discussie een nare wending krijgt. Is niet nodig vind ik, iedereen mag een mening hebben en dat hoeft niet dezelfde als die van jou te zijn.

De openingspost bevat ook niet echt een specifiek onderwerp. Het onderwerp is de springsport en hun bitten en hulpteugels. Dat is zo breed, er zijn zo veel verschillende soorten springruiters en paarden en zo veel verschillend gebruik van deze bitten en hulpteugels.
Het valt niet te zeggen of het goed of fout is, dat ligt aan de ruiter die het gebruikt. En natuurlijk zijn er in de springsport ook rotte appels.
Maar er is dus niet een bepaalde ruiter of groep ruiters waar in dit topic over te discusseren valt.

Wat mij betreft is deze discussie dus ten einde...

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:58

schoentje schreef:
lees je post nog eens even goed door Ayasha, dan zie je dat er niets in staat om inhoudelijk op in te gaan. Er staan geen duidelijke vragen of discussiepunten in. Het valt mij ook op dat steeds als jij je ergens in een discussie mengt, dat de discussie een nare wending krijgt. Is niet nodig vind ik, iedereen mag een mening hebben en dat hoeft niet dezelfde als die van jou te zijn.

De openingspost bevat ook niet echt een specifiek onderwerp. Het onderwerp is de springsport en hun bitten en hulpteugels. Dat is zo breed, er zijn zo veel verschillende soorten springruiters en paarden en zo veel verschillend gebruik van deze bitten en hulpteugels.
Het valt niet te zeggen of het goed of fout is, dat ligt aan de ruiter die het gebruikt.
Er is dus niet een bepaalde ruiter of groep ruiters waar in dit topic over te discusseren valt.

Amen! +:)+

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:15

schoentje schreef:

Het valt niet te zeggen of het goed of fout is, dat ligt aan de ruiter die het gebruikt. En natuurlijk zijn er in de springsport ook rotte appels.
Maar er is dus niet een bepaalde ruiter of groep ruiters waar in dit topic over te discusseren valt.

_/-\o_ _/-\o_ :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:37

gr_roos schreef:
Dan had ze daar alle andere takken van sport bij moeten betrekken............

Ik blijf het muggenziften en lange tenen werk vinden van een paar gefrustreerde dressuurruiters. Zoals eerder aangegeven, de eventingsport ligt al jaren onder vuur en nog steeds, dan open ik toch ook geen topic om andere takken van sport in een kwaad daglicht te stellen.
Uiteraard hou ik dan de dressuur en het springen buiten schot, dat zijn tenslotte ook onderdelen van de eventing.

Wat dacht je van een voor een? :) Anders weet je niet wie het nu over welke tak heeft. ;)
En je opent geen ander topic maar je liet de kans om dressuurruiters onder vuur te nemen toch ook niet voorbij gaan he? ;)

Schoentje; er staat een vraag in, waarom mag Opium zo vol protest door de ring gaan en zegt iedereen "aaah gekke opium :D" en als Salinero schrikt van een enge plaat, dan is het Anky en haar LDR. :)
Ayasha schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:51

Schoentje, beetje slap hoor, om iemand persoonlijk aan te vallen als je geen echte argumenten hebt... zou leuk zijn als je daarmee ophield ;) Ik denk niet dat het echt effect gaat hebben, mensen worden meestal niet meewerkender van persoonlijke aanvallen namelijk.
Verder begrijp ik niet goed waarom het nu een probleem is dat bepaalde methoden in de springsport ter discussie gesteld worden. jullie vallen allemaal over tts heen maar het waarom is nog niet uitgelegd.

Dan kun je stellen dat dressuurruiters zich sneller aangevallen voelen, maar in dit topic vallen mensen over het waarom van het topic, terwijl er niet eens op het onderwerp ingegaan wordt...... ligt het misschien dan toch wat gevoelig?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:16

Ik zit een beetje te lezen in dit topic maar wat ik me afvraag, wat is er fout gegaan dat je een slof nodig hebt om het paard niet omhoog te laten komen. Moet je dit zoeken bij de ruiter, de africhting (genoeg tijd genomen voor de basis) of in de fokkerij? Is een slof niet een beetje het probleem verleggen ipv het probleem oplossen?

Edit: Omdat mensen dit zien als een aanval op een slof, het gaat niet om het gebruiken van een slof maar om het waarom, en waarom komt het zoveel voor. Er moet toch iets zijn waarom mensen een slof gaan gebruiken, als je hem niet nodig hebt hoef je er ook geen te kopen denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 01-09-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:33

Wel eens een heet doorgefokt sportpaard gereden, Lailipri, of alleen maar pony's?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:35

Wat heeft dat met mijn vraag te maken? Waarom moet ik mij bewijzen om antwoord te kunnen krijgen? Wat is er mis met pony's?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:41

Soms is een slof best een handig hulpmiddel. Je kan ze mooi begrenzen zodat ze niet de kop bij God op tafel leggen zonder dat je dat zelf aan de botten komt. En als je er dan 10 op een dag moet rijden kan ik me goed voorstellen dat je die keuze maakt. Iedere aanslag op je lichaam die je zo makkelijk kan voorkomen is er eentje. Met dat lichaam moet je wel je hele leven toe en moet ook de kost verdiend worden.