Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:13

Iedereen rijd anders je hebt ook nog zoiets als het rijtje
onbewust onbekwaam
bewust onbekwaam
onbewust bekwaam
bewust bekwaam
hoogbekwaam

Ik balanceer regelmatig tussen bewust onbekwaam waar ik regelmatig uithang en onbewust bekwaam naar bewust bekwaam. Iedereen heeft een ander doel met rijden als springruiter wil je toch voor jezelf het ideale plaatje voor de hindernis voor het paard dus, als het paard door goed rond te rijden en soepel een betere sprong maakt heb je meer dressuurgerichte training dan een paard wat van nature een sterrekijker is zo gebouwd is en dus nooit een goede sprong zal kunnen maken als hij rond gereden wordt terwijl ditzelfde paard op een andere manier een fenomenale sprong laat zien. Zijn wel het wel eens over het feit dat dit paard naast de springtraining toch voor het lijf ook de dressuur nodig heeft om niet stug en stijf te worden.

Ik zelf zal dan als ik jullie reacties lees wel meer spring gericht trainen dan dressuur gericht, maar het is maar net hoe je het ziet. Ik heb als doel dat mijn paard fijn loopt en dat het er fijn uitziet. Ik rijd amper op de hoefslag als mijn volte niet fijn is stuur ik hem wat naar binnen of buiten laat hem even over de schouder vallen als ik het nodig acht. Vervolgens kan ik spelen met schoudervoor, binnenwaarts en travers om dan vervolgens de achterhand weer op de volte naar binnen en naar buiten te zetten allemaal dingen die een jury niet wil zien maar wel middelen om mijn paard uiteindelijk fijn die proef door te loodsen al zeg ik het zelf. Ze zijn bewerkbaar je kunt ze elk moment ergens plaatsen. Let wel dit zijn voorbeeldjes. Ik ben ervan overtuigd dat dit bij springruiters meer gebeurd en dat menig ruiter in de basissport niet op deze manier traint maar alleen maar rijd.

Daar is ook weer het verschil tussen trainen en rijden, hoeveel mensen rijden hun paard en hoeveel trainen. Af en toe denk ik ook tjee ik ben ook maar gewoon aan het rond rijden. Terwijl andere dagen ik wel degelijk mijn paarden train en ik er beter af kom dan erop gestapt ben.

Ik heb ook het probleem gehad met springen en dressuur, eerst kon ik niet dressuren als ik eerst moest springen. Later was hij fijner als ik eerst mocht springen en dan dressuren. Nu maakt het niets uit, dressuur maakt het paard soepel maar springen ook.

Maar wat bianca al mooi verwoorde de dressuurruiter heeft een doel en dat is een oefeningetje uit de mouw schudden terwijl de springruiter de oefening uit zijn mouw schud om dressuur te rijden.

Zoals ik al begon de ene ruiter is de ander niet de ene springruiter rijd geweldig dressuur, paarden zouden zo gezegd de dressuurring zo in kunnen terwijl de andere ruiter er niks van bakt en rukt en plukt het paard stelling kent als je binnenhand extreem omnhoog en over de hals brengen alleen de overgang stap galop kent en als het moet draven de spieren zo slecht zijn dat hij kreupelt het is allemaal niet te vergelijken ditzelfde voor de dressuur de een heeft een geweldig plaatje om te kwijlen zo mooi harmonieus gereden maar in de proef lukt het niet terwijl de andere alles bij elkaar raapt er met losrijden niet uitziet maar in die proef komen de oefeningetjes er zo uit. Het is allemaal niet te zeggen we zijn allemaal mensen en paarden levende wezens die ieder een eigen visie hebben.

Op stage afgelopen jaar ook een paard wat totaal niet te rijden was niet wilde nageven en ga zo maar door, op een gegeven moment lukte het hem. Toen zei hij hier wil ik heen, maar dit is niet zoals het hoort maar we komen er ik weet het anders ook niet...waarop mijn reactie er staat nergens geschreven hoe je precies een paard naar dat plaatje krijgt iedereen heeft daar zijn eigen visie over, als het maar met enige rust en respect naar het paard gebeurd en uiteindelijk het paard loopt zoals nageefelijkheid omschreven is is je doel toch bereikt?

Mijn doel is in elk geval mijn paarden een veelzijdig opleiding bieden en het hoogste scoren in elke discipline. Mijn pony was 3 keer Z bij de pony's nu Z2 bij de paarden M SGW en L springen bij de paarden, het paard waar ik nu mee rijd wil ik ook minimaal 3 keer Z krijgen en hoger, ze is nu M1 dressuur, Z/1* eventing en M springen.

Schoentje

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:19

een sprong maken met een dressuurpaard is zoiezo goed voor de afwisseling, maar ook als controle oefening. Beetje hetzelfde idee als halsstrekken in draf en galop. Je kunt mooi controleren of je je paard op eigen ben hebt lopen en of hij niet te veel op de hand steunt.
Heel veel dressuurruiters durven geen sprong te maken, omdat ze na de sprong alle controle kwijt zijn. Want op de sprong moeten ze de hand ontspannen, komt ie uit de houding en weg issie.

Dit geld natuurlijk niet voor alle dressuurruiters, dus bokt-prikkers, voel je niet persoonlijk aangevallen ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:21

schoentje schreef:
een sprong maken met een dressuurpaard is zoiezo goed voor de afwisseling, maar ook als controle oefening. Beetje hetzelfde idee als halsstrekken in draf en galop. Je kunt mooi controleren of je je paard op eigen ben hebt lopen en of hij niet te veel op de hand steunt.
Heel veel dressuurruiters durven geen sprong te maken, omdat ze na de sprong alle controle kwijt zijn. Want op de sprong moeten ze de hand ontspannen, komt ie uit de houding en weg issie.

Dit geld natuurlijk niet voor alle dressuurruiters, dus bokt-prikkers, voel je niet persoonlijk aangevallen ;)

Als de dressuurruiters goed hun paard getraind hebben, zullen ze hun paard snel weer onder controle hebben ;-)! Ik voel me niet aangesproken!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:21

Dat is in de eventing proef ook zo een mooie oefening, van hand veranderen en de handen naar voren steken. Om te zien of ze wel op eigen benen lopen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:31

klopt kleinvosje, daarom is het ook een goede controle oefening!
Door af en toe een sprong te maken en vaak te halsstrekken, kun je controleren of je je paard goed onder controle hebt.
Als springruiter laat ik de paarden ook vaak halsstrekken, voor de ontspanning en als controle voor mezelf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:33

Ik weet nog heel goed, mijn eerste wedstrijd met mijn huidige paard, daar had ik een 8 voor het halsstrekken, juist omdat ze in een mooi constant tempo met goede aanleuning strekte! Dat is voor zowel springpaarden als ook dressuurpaarden een hele goede oefening!

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:35

vera_pino schreef:
Dat is in de eventing proef ook zo een mooie oefening, van hand veranderen en de handen naar voren steken. Om te zien of ze wel op eigen benen lopen

daarom is het ook jammer dat in de hogere dressuurproeven geen halsstrekken in draf zit.
Ik vind het stuk in de eventingproef ook eigenlijk net te kort. Waarom 1 paardlengte en niet de hele diagonaal?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:42

Maar tegenwoordig word je op concours best raar aangekeken door de verkeersregelaars ( hier in de omgeving dan) als je antwoordt dat je zowel springt als dresuur rijdt. Maar even de bouw daargelaten, een goed opgeleid springpaard (m/z) zou met gemak een l of zeker een b proef moeten kunnen lopen. Misschien dat de oefeningen dan niet geheel op de letter zijn, maar veelal is de controle dusdanig dat dat wel gaat.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:43

schoentje schreef:
daarom is het ook jammer dat in de hogere dressuurproeven geen halsstrekken in draf zit.

Van mij mag het eigenlijk wel uit de B. :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:44

Dan betekent het dat je je paard niet goed aan het been en aan de teugel hebt...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:09

Van mij mag er in alle klasses halsstrekken. Heb ik tenminste weer een extra 8 op mn lijstje te pakken :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:18

zolang er maar goede cijfers op de coupons staan zeker? ;) (bedoel ik niet banketstaaf hoor :o maar zo denken veel dressuurruiters) ik ben aantal keer met verschillende dressuurruiters, en er zitten toch een aantal bij die kunnen miepen :oo je hoort ze alleen maar over de punten... als ze punten hebben hebben ze lekker gereden. als ze geen punten hebben hoor je ze niet over lekker rijden :P

ik wil er niemand mee beledigen hoor :) niet iedereen is zo

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:27

Ik heb dat al besloten voor ik de ring in ga of ik lekker gereden heb of niet de proef is een extraatje ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:47

haha, zo bedoelde ik m niet Biertabje, maar snap je punt :) Ging mij erom dat mijn beesten allemaal prima halsstrekken en zo niet er een probleem in de basis zit.
Zie er teveel die knap in elkaar geschroefd punten lopen, maar zo snel de ruiter even hand ontspant meteen wegrennen. Dan is er basis technisch toch een klein probleempje, is mijn bescheiden mening :+

oops, account van vriendin, dit was Noukie :')

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:51

ik zal er heel kort over zijn. ik ben wel echt een springruiter..
Ook al heb ik afgelopen jaar veel gedressuurd

Dressuur is toch de basis van het springen..

Als je je paard niet goed dressuurmatig onder controle hebt, dan lukt het springen op het hogere niveau ook minder goed.
Gezien je daar veel moet schakelen..

Dus als je je paard dressuur matig op M niveau hebt lopen..
Ga je makkelijker door het parcour.. Het terug rijden en naar voor rijden gaat beter af.. Dus kom je terug op dat schakelen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:53

kleinvosje schreef:
Dan betekent het dat je je paard niet goed aan het been en aan de teugel hebt...

daar is het natuurlijk ook nog B voor.
Als dat nog niet perfect voor elkaar hebben, kan ik nog bedrijpen. Maar het zou zo leuk zijn om bijvoorbeeld Totilas een stukje te zien halsstrekken in draf in de proef :)

maar ik begrijp wel dat dat lastig is, omdat die paarden zo gruwelijk op spanning gereden worden om het beste eruit te krijgen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:07

Gedeeltelijk mee eens, schoentje, maar in de L2 wordt ook nog steeds halsstrekken gevraagd. Hoe vaak zie ik niet paarden in de ring die dan nog steeds niet kunnen strekken. Laatst had ik er een in de ring, die kreeg alle ruimte, maar ik kon mijn beddengoed aan de teugels ophangen, zulke bogen hingen erin. Het paard bleef gewoon bovenin lopen, in zijn eigen opgekropte houdinkje. Sorry, maar voor L2 is dat bij mij een dikke onvoldoende...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:39

:j pas was ik aan het kijken op de KWPN dagen bij de PAVO cup voor jonge dressuurpaarden (4&5 jaar)
Toen er halsstrekken werd gevraagt strekte bijna geen een paard, ze bleven allemaal bovenin in een krulletje lopen...

Verder vind ik net als CalvinenGino (en andere waarschijnlijk) dat dressuur de basis is voor het springen. Ik heb een hele fijne instructrice, die springles geeft met flink wat dressuur erbij, en dat vind ik eigenlijkwel fijn.
Ik ben zelf meer springruiter en ik heb dan ook een springpaard, die weinig plezier heeft in dressuur, maar toch spring ik max. 1x per week, dressuur is nou eenmaal de basis. :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:21

kleinvosje schreef:

Prima aan het been en aan de teugel ook, maar het probleem? Hij vindt het zo leuk om met teugels opnemen hem te peren en dus niet bij het strekken zelf. Strekken is dus echt geen probleem.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:09

Ten eerste:

Iedereen hartelijk bedankt voor de discussie. Erg interessant.

schoentje schreef:
Als springruiter kun je verschillende stijlen aannemen, waar ook weer verschillende manieren van dressuurmatig rijden bij horen.

Ik kies deze er even uit. Kan je hier wat dieper op in gaan?

Ook al zijn er verschillende manieren, is het einddoel dan nog hetzelfde of niet? Enz. enz. Heel interessant.

Bedankt!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:14

Ja er kan wel op worden gehamerd maar dan is er een paard bij te zien. Nu is er niets te zien. Gewoon een opmerking dat halsstrekken wel uit de proef zou mogen van mij. Als iemand zegt dat onderdeel mag er wel uit moet een ander er niet gelijk van uit gaan dat iemand die oefening niet kan, paard niet aan been en de teugel is. Ik heb er zelf een hekel aan in de proef. Heb er regelmatig 7-ens en 8-en op gehaald dus ook voldoendes op het opmaat maken van de teugels. Maar toch blijf ik er bij dat het onderdeel er zo uit mag. Doe maar naar de Z en hoger

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:15

schoentje schreef:
Door af en toe een sprong te maken en vaak te halsstrekken, kun je controleren of je je paard goed onder controle hebt.
Als springruiter laat ik de paarden ook vaak halsstrekken, voor de ontspanning en als controle voor mezelf.

En hoe krijg je ze dan weer op het achterbeen? Die harmonica, dat is nou net zo interessant om 't over te hebben. Kom, graaf dieper naar nog wat meer filosofische kunsten. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:02

clarence schreef:
Ten eerste:

Iedereen hartelijk bedankt voor de discussie. Erg interessant.

schoentje schreef:
Als springruiter kun je verschillende stijlen aannemen, waar ook weer verschillende manieren van dressuurmatig rijden bij horen.

Ik kies deze er even uit. Kan je hier wat dieper op in gaan?

Ook al zijn er verschillende manieren, is het einddoel dan nog hetzelfde of niet? Enz. enz. Heel interessant.

Bedankt!

Einddoel voor een springruiter is foutloos en snel in de barrage rijden. Natuurlijk is er wel een verschil in ambities. Je hebt tussen de profs bijvoorbeeld de opleiders van jonge paarden, internationale gp en olympiade ruiters en proeven pakkers. De eerste 2 zullen niet elke proef proberen te winnen. De opleider wint in principe nooit en de internationale ruiter gaat voor de grote en mooie proeven. De proevenpakker is meestal een handelaarsruiter die de paarden in de kijker moet rijden, of een kleine zelfstandige die het geld nodig heeft.
Het einddoel blijft hetzelfde, de proevenpakker wil direct winnen, de olympiade ruiter alleen de mooie proeven en de opleider wil de paarden in de toekomst laten winnen met evt een andere ruiter.

Er zit een groot verschil tussen de duitse en amerikaanse stijl. de amerikanen rijden aan een wat langere teugel, met het neusje eruit en lossen vaak voorwaarts op. De duisters rijden veel meer verzameld, in de krul en rijden wat meer terug afstanden.
Bijvoorbeeld als een paard teruggenomen word gaat een amerikaan staan in de beugels, een duitser gaat juist diep zitten als het paard terug moet.
beide systemen kunnen goed zijn, maar passen in het extreme niet bij elk paard. een goed ruiter zal dan ook aanpassingen doen naar het paard.

morgen ga ik over de rest door, eerst een nachtje er over slapen :D

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:26

clarence schreef:
schoentje schreef:

En hoe krijg je ze dan weer op het achterbeen? Die harmonica, dat is nou net zo interessant om 't over te hebben. Kom, graaf dieper naar nog wat meer filosofische kunsten. :D

simpel!
Teugels op maat en been geven :D
mits je paard goed aan de hulpen staat natuurlijk.

Een springpaard mag van wat laag blijven met z'n hoofd en ook een tikkeltje op de voorhand.
Ik merk dat een paard dat met z'n hoofd laag loopt, vaak ontspannen is. Ontspanning is heel belangrijk bij een springpaard, aanspanning komt vanzelf als ie een hindernis voor z'n snufferd krijgt. Een paard dat altijd te hoog ingesteld en met spanning loopt, gaat geheid fouten maken met het achterbeen.
Natuurlijk wil ik de paarden wel bij elkaar en met de achterhand eronder hebben, maar dat probeer ik dus steeds in ontspanning voor elkaar te krijgen, door het maken van overgangen en tempowisselingen en met de meer gevorderde paarden ook nog door zijgangen en achterwaarts.

Natuurlijk is er verschil tussen de paarden. De op de kop gebouwde beesten, vaak iets met Concorde bloed, die probeer ik wat meer op te richten. De hete beestje die er de kop op hebben staan, probeer ik extreem laag te rijden, het liefst halsstrekken in alle gangen, want als er iets gebeurd steken zulke de kop er toch wel weer op.

Ik denk ook dat dat een beetje de ZO-Brabantse rijderij is. Kijk naar ruiters als Eric vd Vleuten, Piet Raijmakers en Albert Voorn, die rijden allemaal een beetje op die manier.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:39

schoentje schreef:
Er zit een groot verschil tussen de duitse en amerikaanse stijl. de amerikanen rijden aan een wat langere teugel, met het neusje eruit en lossen vaak voorwaarts op. De duisters rijden veel meer verzameld, in de krul en rijden wat meer terug afstanden.

Ja, en in de dressuur? Ik vind de Amerikanen met kortere teugels rijden dan veel Duitsers hoor. Maar, wat ik interessant vind, is de vraag of het einddoel in de dressuur voor beiden hetzelfde is? Willen ze hetzelfde bereiken? Ik heb 't dan over top niveau natuurlijk. En is 1 van 2 manieren vriendelijker dan de andere?

Citaat:
Bijvoorbeeld als een paard teruggenomen word gaat een amerikaan staan in de beugels, een duitser gaat juist diep zitten als het paard terug moet.

Ja, zoals Albert Voorn zegt dat een paard z'n rug omhoog kan brengen (en dus het achterbeen eronder)
als je de rug vrijlaat. Wat doe je zelf dan? Ik vind dit ook erg afhankelijk van 't paard. Sommigen reageren beter op de ene manier en anderen op de andere manier. Ik weet wel dat in beide gevallen 't bovenlichaam terug moet blijven. Dat is mijn grootste punt op dit moment.

Citaat:
beide systemen kunnen goed zijn, maar passen in het extreme niet bij elk paard. een goed ruiter zal dan ook aanpassingen doen naar het paard.

Eens.

Bedankt.