Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:11

De links naar de oefeningen in de openingspost zijn erg leuk. Heb zelf geen bal maar dat is aan te schaffen, dat zijn de kosten niet. Nu geen tijd om er uitgebreid naar te gaan kijken, maar hier ga ik me wat meer in verdiepen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:32

Sommige mensen doen judo om goed te leren vallen.
:D

Echt waar.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 01:01

Interessant topic, houd me ook al een tijd bezig hoe ik beter op mn paard kan zitten zonder op een paard te zitten (snap je? :+ ). Sinds ik niet meer de hele dag kan rijden probeer ik op de fiets maar wat aan mn houding te doen, recht zitten, aanspannen ontspannen.
Zou ook graag een keer op zo'n flex chair willen zitten omdat ik het gevoel heb dat ik in mn rug scheef trek. Voel aan de rechterkant in mn rug mn spieren meer (ook nu terwijl ik op een stoel zit) dan aan de linkerkant. Maar hoe kom ik erachter of dat ook echt zo is, en hoe verander je dat dan... :P

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:24

Quido, met een flexchair weet je dat natuurlijk direct, of je scheef of recht zit. Bij ons in de groep zater er echt mensen die heel scheef zaten, zonder dat ze het wisten.

TurdusMerula, de bedoeling van dit topic was meer het delen van effectieve oefeningen, dus als je goede oefeningen uit de centered riding boeken weet, zet hier maar neer! Ik heb het boek ook gelezen, de 2 denk ik.
En echt super veel oefeningen stonden daar volgens mij niet in, maar ik heb hem nog niet tot het einde gelezen ;)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:18

Ik wil ook heel graag Yoga doen naast het paardrijden.
Bij centered riding (dat is waar ik les in krijg) ben je al bezig met oefeningen die erg dicht bij de Yoga oefeningen staan, omdat we bij CR ook bewust omgaan met ontspanning en ademhaling.
Leek mij dus een goed idee om ernaast ook nog Yoga er bij te gaan doen, maar dan moet mijn portemonnee dat ook toestaan :D

Ga binnenkort wel een proefles volgen en dan kijk ik even wat ik er van vind en hoeveel de kosten zullen zijn (ben student hé die zijn altijd arm :P ).
En verder doe ik gewoon Yoga op de Wii :+

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:22

liberty22 schreef:
salsa dansen haha word je soepel van in de heupen serieus waar

Die heb ik ook wel eens gehoord!

Het schijnt ook dat mensen die veel dans ervaring hebben ook betere zit hebben tijdens het paardrijden, omdat zij door het dansen al heel erg goed bewust zijn van hun lijf en wat ze daar mee kunnen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:48

Dit is eigenlijk het idee van de rijschool waar ik op dit moment in opleiding ben ( Academie du spectacle equestre in Versailles ).
Wij krijgen op de academie les in diverse disciplines. Al deze beoefenen we omdat al deze dingen samen de controle over je lichaam versterken. Deze helpen je vervolgens ook weer vooruit in het paardrijden.

Zo doen wij aan schermen, kyudo ( handboogschieten ), pilates, stretching en dans.
Al deze dingen bevorderen je balans, stabiliteit, ademhaling, reactievermogen, controle over je lichaam, spierontwikkeling, houding etc, etc.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:50

Toevallig zag ik van de week in de nieuwsbrief van mijn rijvereniging dat ze iedere week een sport/gym uurtje hebben voor de ruiters.
Ik ben wel nieuwschierig geworden eigenlijk, nu nog even achter een sportmatje aan, dat moet je meenemen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:31

Ik heb aan stijldansen gedaan en heb zilver ster gehaald, bij stijldansen draait het om coördinatie, balans, gevoel, ritme, leiding geven(voor de heer) en volgen (voor de dame), mijn inziens is dat ook van toepassing bij het paardrijden, ritme heb je nodig voor o.a. het lichtrijden en doorzitten, evenzo de coördinatie, je geeft leiding aan je paard maar volgt het ook en gevoel, als je niet kan voelen in je kont dat je paard onregelmatig loopt dan is je gevoel niet goed ontwikkeld, en als ik uit balans ben is mijn paard dat ook, ben ik in balans dan loopt mijn paard ook goed en das een hemels gevoel, bij skeeleren oefen je je balans ook, je traint je hamstrings, diverse bil spieren maar ook je buik spieren, je rompbalans wordt er beter door!

Andere sporten zijn dus zeer waardevol voor het paardrijden!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 22:32

Sjaad, kan je niet een paar van je leukste/beste oefeningen delen ? :D En dan bedoel ik van die pilates, stretching en dans. Want schermen en handboogschieten zie ik niet direct zittten haha :D Echt gaaf dat je op die academie zit!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:19

Klinkt misschien stom maar ik volg zanglessen om meer controle te krijgen over mijn ademhaling en de technieken hiervoor. Mijn zangcoach rijd zelf (niet op hoog niveau) ook paard dus zij begrijpt wat ik voel als ik op een paard zit.
Op dit moment zijn we heel erg aan het werken om te leren de bovenste buikspieren los te laten en dus een goede ademsteun te ontwikkelen, vanuit de buik en niet vanuit het middenrif, dus een diepere ademhaling en geen oppervlakkige.

Ik heb er veel baat bij, daarnaast begin ik volgende week aan een sessie Cesartherapie (therapie voor houding en balans in het menselijk lichaam) Door een val van een paard waardoor ik mijn monnikskapspier gedeeltelijk heb gescheurd is mijn eigen natuurlijkescheeftheid iets te groot geworden en dit ga je dan compenseren door onbewust allerlei rare dingen te doen in de rest van je lichaam.
Voor mijn werk moet ik gewoon netjes kunnen rijden dus dan moet je aan je zelf werken. Daarnaast heb ik een supergevoelig paard en als ik maar iets uit balans zit gaat hij scheeflopen... (geweldig paard hij straft me meteen haha)

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:55

Ik ga naar de sportschool voor mijn beenspieren, kan ik die weer gebruiken voor op ut peerd :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:50

Handige tips!
Misschien weer tijd voor een skippybal, kan ik die oefeningen ook proberen :+

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:05

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:12

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:16

er zijn veel sporten die het rijden bevorderen, zoals een antal vechtsporten voor ballans en speir controle, dansen is ook een zeer efectief middel om je houding balans te verbeteren, en weet je wat goed werk voor je onafhankelijke zit, drummen