Afwisseling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:29

dressuur
buitenrit (soms op het paard, soms ernaast)
juming
longeren
rustdag (gewoon lekker poetsen)
langelijnen
spelen in de bak
vrijspringen
schriktraining
vrijheidsdressuur
zwemmen
...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:33

jasmijn78 schreef:
Lisa_Dries schreef:
En hoevaak doen jullie iets anders dan 'het normale' bakwerk?
Nu ik vakantie heb lees ik nogal wat topics hier op bokt, en het viel me op dat er in heel veel topics over afwisseling wordt begonnen.
Persoonlijk vind ik afwisseling ook erg goed en ik merk ook echt verschil in enthousiasme bij het dressuurwerk.
Maar af en toe vind ik het moeilijk om een 'leuk en nieuw' iets te bedenken voor de afwisseling.
Vandaar mijn vraag: Wat doen jullie voor de afwisseling met jullie paard?
En hoevaak doen jullie iets anders dan 'het normale' bakwerk?

Het is maar wat je verstaat onder 'normaal bakwerk'. Als je iedere dag in de bak een standaard programma af gaat werken, dan kan bakwerk inderdaar stomvervelend worden (ook voor jezelf). Voor een goede dressuurtraining is het belangrijk dat je paard alert blijft, en je hulpen blijft afwachten (en het dus niet zelf gaat bedenken). Daarom is een standaard programma afwerken ook nog eens slecht voor een goede dressuurtraining. Om je 'bakwerk' niet normaal en stomvervelend te laten worden moet je dus niet steeds op dezelfde plaats of in dezelfde volgorde een oefening gaan herhalen. Dat vraagt nogal wat creativiteit van je als ruiter. Variatie is niet een slangenvolte afwisselen met een gebroken lijn. Je moet voelen wat je paard op dat moment nodig heeft, en daar op inspelen. Het belanrijkste doel van de dressuurtraining is dat je de aspecten van het scala behoudt, dus je moet steeds die grens opzoeken. Wanneer behoudt je paard nog net die ontspanning/tact/rechtgerichtheid en aanleuning etc? Voor velen is dat al een hele kunst om die uberhaupt voor elkaar te krijgen, voor anderen is het een uitdaging om die op een kleine volte voor elkaar te houden. En voor de wat meer gevorderenis het een uitdaging om die tijdens zijgangen en de hogere verzameling te behouden.

Ik ben dressuurmuts, en ik vind je paard dressuurmatig verbeteren zo interessant. Je kunt zoveel variatie in je training brengen en iedere dag is weer anders. je moet het alleen kunnen zien. Waar wil je naartoe en wat moet je verbeteren. Als je daar goed inzicht in krijgt dan veranderd dressuur van simpel bakwerk en het afwerken van wat stomme figuren in iets heel interessants. Net als dat dammen veranderd van het stomweg schuiven van zwarte en witte stenen over een geblokt bord naar een strategisch denkspel op het moment dat je er vaardigheid in krijgt.

Dus als je als ruiter afwisseling wil brengen in het 'bakwerk' (oftewel dressuur) is het zaak als ruiter meer vaardigheid te krijgen in goed dressuurmatig rijden. Dan kan je 5 dagen per week prima vullen met een afwisselende 'bak' training. De 6e/7e dag bewaar je voor een buitenritje/longeren/een sprongetje etc.

Eens, maar een paard is wel een gewoonte dier, dus een bepaalde structuur in je manier van rijden kan heel saai zijn, maar voor het paard wel zo prettig.

Goediegoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:51

ik ga vaak buiten ritje maken maar dan moetje pony dat wel kunnen
en ik heb thuis een oefen pacour dus spring ook vaak wel een pacour

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:27

er zijn zoveel leuke dingen die je kan doen met je paard!
Zoals, dressuren, springen , crossen, buitenrijden, longeren, wandelen, LT-en, Freestylen, of gewoon lekker spelen, veel afwisseling zorgt bijna altijd voor enthousiasme met alles wat je doet, is altijd leuk!

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:26

Af en toe longeren, buitenrijden of wat hindernissen neerzetten.
Maar ook na heb werk in de bak, in het buitengebied uitstappen doe ik vaak! ;)

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:42

Wij gaan soms, balkjes lopen. De andere keer dressuurmatig.
In/uitjes, een parcousje springen & buitenritten maken.

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:45

verschillende soorten afwisselingen:
- longeren
- dressuur
- door middel van balkjes te draven
- evt. een hindernis springen
- buitenrit maken
- wedstrijd
- na het dressuur rijden uitstappen d.m.v. een korte buitenrit te maken

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:57

Hier geen vast schema.

In de wei rijden we vaak dressuurmatig, soms ook helemaal niet, dan is het puur rondhobbelen en ouwehoeren zonder zadel. Longeren, springen, schrik parcoursje/vaardigheid parcoursje uitzetten, dus slalommen, balkjes lopen, over matten/zeiltje lopen etc. Veel buitenritten en ook steeds andere routes en ook niet op dezelfde plekken gaan draven oid.
Met lange lijnen stukken lopen, ernaast wandelen of met ze fietsen...
volgens mij afwisseling genoeg :D

Fenna_s

Re: Afwisseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:03

Voornamelijk dressuur, en voor de afwisseling:
balkjes lopen, slalommen, klein sprongetje, een keer alleen met halster rijden, buitenrit, longeren, begin dingetjes van VHD.

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:08

ik doe ook veel afwisseling met mijn paard
mijn paard verveeld zich snel en gaat dan vervelend doen

ik rij meestal elke dag met hem het is geen paard om stil te laten staan

hij komt er 2x per dag uit

uur rijden paar uur op stal dan lekker uurtje spelen in de bak
als ik een keer geen zin heb om te rijden dan longeer ik hem