elke dag of om de dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shalalie

Re: elke dag of om de dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:25

Ik rij het paard op di, wo, vr, za en zo.

Op zondag heb ik bijna altijd wedstrijd, op maandag wordt ie dan 10 min gelongeerd voor de spieren.

Paarden hebben op donderdag vaak vrij of gewoon longeren als het nodig is

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:29

1 dag vrij in de week, rest van de dagen rijden, 1x per week longeren met bijzet. Beter elke dag een tijdje lekker rijden dan 3x per week een dik uur vind ik...

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:31

Het verschilt per periode, want soms rijd ik een tijdje niet heel veel. Dan is het ca. 2 - 3 keer per week. Ik heb nog een jong paard dat nog veel spieren moet ontwikkelen en nog uit moet zwaren.

In het algemeen werkt voor mij het beste: 2 dagen rijden, 1 dag rust.

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:18

meestal nu 5/6 keer per week rijd ik dr, :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:25

Ik rijd gemiddeld zo'n 3 á 4 keer per week, de andere dagen doen we spelletjes, grondwerk, maken we een wandeling of doen wat anders.
Het wisselt hier wel erg. Er zijn ook weken bij dat ik helemaal niet rijd maar alleen maar dingen doen als grondwerk en spelletjes, maar net zo goed weken dat ik er 6 keer opstap. Het is erg afhankelijk van hoe mijn paardje en ik ons voelen, ik kijk per dag waar we zin in hebben en wat we gaan doen en wisselen vooral heel erg af in wat we doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:04

Ik rijd maandag, dinsdag, en woensdag, vrijdag longeer ik hem. Weekend is altijd anders.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:11

Ik rijd zoveel ik kan, dat verschilt nogal.
Ik probeer zo veel mogelijk iedere dag te rijden en te zorgen voor 1 rustdag per week, soms 2.
Maarja, bij mijn merrie ligt dat anders. Die heeft bijna 2 jaar stil gestaan ivm revalidatie.
Ik moet haar nu veel rijden om de spieren weer op te bouwen :D

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:19

Ik heb een tijdje terug mijn schema hier ergens gepost met de vraag of het te veel was - algemene conclusie was dat het wel wat aan de zware kant was. Maar ik merk nooit iets van verveling of verzet bij mijn paard. En tsja, die grasbuik moet er toch afgereden worden... Ik ben nu wel, door de forumreacties, duidelijk korter per x gaan rijden. Ik reed altijd minimaal een uur, nu eerder een half uur tot drie kwartier. (Heb me dus wel wat van het advies hier aangetrokken...)

Mijn schema ziet er ongeveer als volgt uit:
* ma: dressuur ca. 45 min.
* di: les (dressuur) ca. 30 min.
* wo: meestal bijrijder, die wandelt, longeert of rijdt een uurtje
* do: longeren of vrij
* vrij: longeren of vrij (een van beide dagen)
* zat en zo: keertje naar buiten (uurtje), keertje dressuur max. 45 min.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:23

EsterW schreef:
Ik heb een tijdje terug mijn schema hier ergens gepost met de vraag of het te veel was - algemene conclusie was dat het wel wat aan de zware kant was. Maar ik merk nooit iets van verveling of verzet bij mijn paard. En tsja, die grasbuik moet er toch afgereden worden... Ik ben nu wel, door de forumreacties, duidelijk korter per x gaan rijden. Ik reed altijd minimaal een uur, nu eerder een half uur tot drie kwartier. (Heb me dus wel wat van het advies hier aangetrokken...)

Mijn schema ziet er ongeveer als volgt uit:
* ma: dressuur ca. 45 min.
* di: les (dressuur) ca. 30 min.
* wo: meestal bijrijder, die wandelt, longeert of rijdt een uurtje
* do: longeren of vrij
* vrij: longeren of vrij (een van beide dagen)
* zat en zo: keertje naar buiten (uurtje), keertje dressuur max. 45 min.

als je paard het gewent is zie ik er geen probleem in.
Ik ben er zelf wel voorstander van het dier een dagje vrij te geven.
Maar dat is meer voor mijn eigen paard.
Er zijn ook paarden die daar juist vervelend van worden.
dus als je paard het gewent is en hij doet het er goed op dan gewoon lekker zo door blijven gaan ;)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:07

ik rij meestal 2 dagen en dan een dag rust. dat werkt t beste, want dan loopt ze 2 dagen super en heeft ze de 3e dag rust om eventuele nieuwe dingen te verwerken zodat we dag 4 er weer volop mee aan de slag kunnen:). natuurlijk wissel ik wel af met dresuur, buitenrit en af en toe longeren.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:13

ik rijd bijna elke dag en meestal 2 dagen per week krijgt mijn pony een rustdag. Maar een week voor een wedstrijd ofzo rijdt ik wel alle dagen en doe ik meestal de dag voor de wedstrijd een ontspanne buitenritje.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 03:27

dat ligt er ook maar aan hoe oud je paard is, heb je een jong paard die nog op zijn eigen benen moet leren lopen etc dan zou ik om de dag doen de andere dagen longeren en ook een rust dag of slechts alleen stapmolen of buiten ritten als je paard gek word van een rust dag..

Mijn oudere dressuur topper loopt wel dagelijks tuurlijk heeft hij ook zijn rust momentjes soms 3 dagen soms 2 soms 1 en daar word hij blij en fijn van maar hij vind het elke dag nog leuk om te dressuren dus blijkbaar wissel ik het genoeg af ;)

ik woon sinds vrijdag bij het bos en nu ik dat er ook bij kan pakken ben ik tevreden over mijn schema

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 03:30

Ik had eigenlijk nooit een vast schema ofzo, gewoon rijden wanneer ik (en paard) er zin in hadden.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 06:49

Aangezien ik mijn paard deel met mijn vader hebben we een 'standaard' schema per week. Op dinsdag rijdt mijn vader, op donderdagochtend heb ik les, op zaterdag heeft mijn vader les (van dezelfde persoon, wel zo makkelijk) en op zondag krijg ik les van mijn vader.
Zo wordt ie toch om de dag gereden en kost het ons allebei niet heel veel tijd meer!
Ik zou het echt niet met mijn tijd redden om die twee keer per week van hem over te nemen, of om elke dag te rijden. Daarnaast is dat bij ons paard niet nodig en wordt ie er waarschijnlijk alleen maar lastiger van!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:34

Tijdens vakantie's lopen ze wat meer, 6 dagen per week waaronder 1x springen, 1x longe en vaak ook nog 1x buitenritje (alleen Nance).
Tijdens de schooltijd lopen ze wel ietsje minder, aangezien ik het dan druk heb en dus niet altijd alle paarden kan doen op 1 dag. Dan lopen ze gem. 4x per week denk ik, waaronder 1x springles (Nance). :)

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:23

ik rij eigelijk wel elke dag ja , naja niet elke dag rijden maar oook bevooordbeeld een paar x in de week mennen we , en dan de rest dresuuur trainen , of lekker het bos in .
ik heb m eigelijk heel erg weinig aan de longe }:0

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:26

Ik wissel ook graag af, ik werk elke dag, maar niet elke dag hetzelfde, soms doe ik springwerk, en soms alleem maar dressuurwerk, een buitenritje, vrij laten springen, eens aan het halster gaan wandelen, enzovoort..
Zo blijven paard en ruiter het leuk vinden, zeg nu zelf, elke dag het zelfde blijft niet leuk hea? :D
XX

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:29

ik ga elke dag met men pony gaan wandelen, wel niet iedere keer erop, soms loop ik er gewoon naast

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:35

ik rijd iedere dag ja :)
1x per week heeft hij een dag rust, meestal dinsdag ofzo ;)
Ik doe wel veel verschillende dingen, vd, buitenrit, springen enz.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:39

Ik rij mijn paard 6 dagen in de week.
Wel zorg ik dat ik afwissel in het werk wat ik ga doen.
Heb zowiezo 2 x per week les en dan gaan we met de trailer weg dus dat is ook weer afwisseling.
Daarnaast zorg ik voor een stapdagje of een bosrit dat het hoofd van mijn paard wel lekker fris blijft.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:15

Ik rijdt 5 dagen in de week en ik rijdt op M2 niveau. di/wo/vr/za/zo zondag heb ik meestal concours.
Hij staat elke dag lekker buiten van 10 tot 4 en op de dagen dat ik niet rijdt staat hij een uur per dag in de stapmolen.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:38

ik zou ook elke dag iets doen de ene dag rijden de andere dag grondwerk/vrijheidsdressur zodat je paard ook lekker veel afwisseling krijgt

J_Weya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:53

Een tijd geleden had ik het wat drukker met vanalles dus het rijden werd wat minder.. Dus zo'n 3/4 x in de week.
Daarna ben ik weer fanatiek gaan rijden en ik merkte dat het toen veel beter ging!
Dus ik rij meestal een paar dagen achter elkaar, dan een dag rust en dan weer een paar dagen achter elkaar.
Gaat prima. :D

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:22

Als ik de tijd had, ging ik elke dag rijden. Maar ik zit nu met mijn school en stage..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:25

Mijn paard werkt 6 keer in de week. 5 keer onder het zadel en 1 keer aan de longe. De andere dag mag hij gewoon los en zelf kijken wat hij wil.

Wij rijden op dinsdag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Langer dan 3 dagen achter elkaar rijden doen we niet :n