Goede of slechte houding paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:12

JoviBan schreef:
moretje schreef:
Als het een natuurlijk houding zou zijn, loopt ze dus wèl op de voorhand. Natuurlijke houding is namelijk meer gewicht aan de voorkant verdeeld.

Het is niet zo dat een paard van nature - zonder ruiter - op de voorhand loopt.
Het is wel zo dat het meest van zijn lichaamsgewicht met de voorhand gedragen wordt (2/3 van het lichaam zit nl aan de voorkant).
Dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Op de voorhand lopen, is dat het paard z'n voorbenen te lang laat staan en z'n achterbenen niet voldoende onderbrengt (dus meer stuwen ipv dragen).
Het paard loopt dan ahw 'bergafwaarts'.

Waar ik bij deze foto's meer aan zit te denken, zijn te lange tonen, waardoor het paard niet voldoende kan afwikkelen. Zowel voor als achter.
TS, zou dat kunnen? Hoe zien z'n hoeven eruit?

Ooh ik dacht ergens hier gelezen te hebben dat ze op de voorhand lopen van nature. Weer wat geleerd! En wat bedoel je met te lange tonen?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:16

Ik ben hier ook mee bezig met mijn paard. Vind het ook moeilijk om vooral in draf zijn rug los te laten. Ben nu zelf begonnen met een academische kaptoom, zodat ik toch ook buiging erbij kan vragen. Moet zeggen dat het heel goed gaat.
Wat jou paard betreft, dit is denk ik niet slecht voor je paard hoor. Hij loopt nu juist lekker door z'n hele lichaam en zijn achterbeen komt goed mee. Ik vind het opzich nog wel mee vallen dat hij op de voorhand loopt. Je zou wel kunnen gaan proberen om wat te varieren in de halshouding. Dus hem eens wat gaan oprichten, gewoon kleine beetjes. Zo word hij ook sterker in de achterhand en zal de oprichting steeds hoger komen en makkelijker voor hem worden. Hoe meer hij kan zakken in de achterhand, hoe mee oprichting je dus krijgt. Je kan dat doen door overgangen te rijden, tempowisselingen, schijnovergangen enz.

Fay93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:19

Volgens my kan dit idd geen kwaad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:23

Dit paard moet leren heel langzamerhand wat meer van zijn eigen gewicht op de achterhand te dragen. Als een paard in de wei loopt, draagt ie inderdaad een groter deel van z'n gewicht op de voorhand. Maar de achterhand is in principe sterker en kan dus meer gewicht dragen. Als je er dus opzit is het handig de acterhand te activeren, zodat er wat meer gewicht op de achterhand komt, en de voorhand wordt ontlast. Het paard zakt als het ware een beetje van achteren en komt daardoor aan de voorkant wat meer omhoog. Omgekeerd (aan de voorkant omhoog trekken) heeft dus helemaal geen zin.
De bouw van het paard heeft overigens wel invloed - een draver heeft toch wat meer een stuwende gang dan een dressuurpaard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:28

Kendra schreef:
Dit paard moet leren heel langzamerhand wat meer van zijn eigen gewicht op de achterhand te dragen. Als een paard in de wei loopt, draagt ie inderdaad een groter deel van z'n gewicht op de voorhand. Maar de achterhand is in principe sterker en kan dus meer gewicht dragen. Als je er dus opzit is het handig de acterhand te activeren, zodat er wat meer gewicht op de achterhand komt, en de voorhand wordt ontlast. Het paard zakt als het ware een beetje van achteren en komt daardoor aan de voorkant wat meer omhoog. Omgekeerd (aan de voorkant omhoog trekken) heeft dus helemaal geen zin.
De bouw van het paard heeft overigens wel invloed - een draver heeft toch wat meer een stuwende gang dan een dressuurpaard.

Woops! := Ik probeer mijn paard door de rope iets omhoog te trekken, zijn hoofd wat meer omhoog te laten doen (zoals ik al zei deed ik dat om te experimenteren en het hielp wel, dat hij wat meer oprichtte) zodat hij niet meer zoveel op de voorhand loopt (je ziet daar dan wel een klein verschil in) en ik hem vanuit daar er wat meer van achter probeer te doen, maar het lukt me niet met rope. Met hoofdstel (mijn andere pony dus) doe ik het natuurlijk juist andersom maar moet ik zeggen dat hij nooit uit zichzelf op de voorhand loopt en als ik hem wat meer opricht met mijn handen (niet omhoog trekken hoor), hij ook meer gaat zitten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:30

Je kunt je paard meer oprichten en op het achterbeen krijgen en meer bij elkaar, door hem in voorwaartse drang op je zit terug te rijden. En dat is best lastig. Maar dat kan ook zonder van voren te begrenzen, door dit puur op je gewicht- en zithulpen te doen. Zie foto:

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:35

Ik vind het paard niet alleen teveel op de voorhand lopen (teveel belasting van de voorhand) maar ook in het achterbeen te weinig doorkomen. Het paard stuwt nog ipv dat het draagt en bij de rijfoto wordt de bovenlijn onvoldoende gebruikt. Ik zie het achterbeen graag onder het middelpunt van het lichaam komen, dit ter indicatie, maar dat kan tijd vergen.
Polly2 geeft een goed advies met sprekende foto en Kendra ook. Met veel overgangen en dus snel voorwaarts/terug/voorwaarts/terug achter elkaar zal je paard meer aan elkaar gaan lopen.

Amaretto27

Re: Goede of slechte houding paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:37

@ polly2: mooie foto, knap dat je dat zo kan met je zit. Ben er ook wel van overtuigd dat je verder niks nodig hoeft te hebben voor oprichting.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:39

Amaretto27 schreef:
@ polly2: mooie foto, knap dat je dat zo kan met je zit. Ben er ook wel van overtuigd dat je verder niks nodig hoeft te hebben voor oprichting.

Is wel het resultaat van gedegen training hoor....dat gaat niet van de ene op de andere dag! Nu lijkt het misschien gemakkelijk...maar vooral in de galop heeft het met deze Fries wel tijd nodig gehad, hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:43

Dankjewel voor de uitleg. Het is voor mij zo raar dit zo te typen aangezien ik met hoofdstel mij hier niet eens druk over hoef te maken en ik met rope niet eens weet hoe ik stelling moet rijden, en hoe hem bij elkaar rijden. Klinkt zo dom hoe ik praat haha! Ik ga morgen zeker proberen gewoon net te rijden alsof ik een hoofdstel in heb, en jullie advies opvolgen! ook dat met je zit, al lijkt dat me erg moeilijk! Erg mooie foto vind ik het en ik vind het echt knap dat je dat zo kan!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:48

Geryon schreef:
Dankjewel voor de uitleg. Het is voor mij zo raar dit zo te typen aangezien ik met hoofdstel mij hier niet eens druk over hoef te maken en ik met rope niet eens weet hoe ik stelling moet rijden, en hoe hem bij elkaar rijden. Klinkt zo dom hoe ik praat haha! Ik ga morgen zeker proberen gewoon net te rijden alsof ik een hoofdstel in heb, en jullie advies opvolgen! ook dat met je zit, al lijkt dat me erg moeilijk! Erg mooie foto vind ik het en ik vind het echt knap dat je dat zo kan!

Stelling en buiging gaat ook om het been en ondersteun ik met mijn hand verplaatsen op de hals. Net als met de benen in de wending: binnenbeen op de denkbeeldige singel, buitenbeen iets achter de denkbeeldige singel. En zo ook je handen, om de schouder te begrenzen en soms even wat druk met de binnenhand te geven om lengtebuiging in de hals te krijgen. Zo kan ik ook schouderbinnenwaarts rijden bijv., door met mijn hand op de juiste plek druk op de buitenkant van de hals te geven en de benen in de juiste positie te hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:52

Geryon schreef:
Ik probeer mijn paard door de rope iets omhoog te trekken, zijn hoofd wat meer omhoog te laten doen (zoals ik al zei deed ik dat om te experimenteren en het hielp wel, dat hij wat meer oprichtte) zodat hij niet meer zoveel op de voorhand loopt (je ziet daar dan wel een klein verschil in) en ik hem vanuit daar er wat meer van achter probeer te doen, maar het lukt me niet met rope. Met hoofdstel (mijn andere pony dus) doe ik het natuurlijk juist andersom maar moet ik zeggen dat hij nooit uit zichzelf op de voorhand loopt en als ik hem wat meer opricht met mijn handen (niet omhoog trekken hoor), hij ook meer gaat zitten.

De kans dat je paard de rug wegdrukt is erg groot - hoofd komt dan wel wat hoger, maar je paard spant de rugspieren niet op de goede manier aan, waardoor de rug stijver en strakker wordt in plaats van soepeler - wat je graag wilt omdat je dan fijn op je paard kunt zitten, maar ook veel beter is voor de rug van het paard zelf.

@polly2: echt knap, doe je het niet na!!
Denk nog wel dat dit met een Fries iets makkelijker gaat dan met een draver (of beter gezegd: de problemen zullen anders liggen).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:54

polly2 schreef:
Geryon schreef:

Stelling en buiging gaat ook om het been en ondersteun ik met mijn hand verplaatsen op de hals. Net als met de benen in de wending: binnenbeen op de denkbeeldige singel, buitenbeen iets achter de denkbeeldige singel. En zo ook je handen, om de schouder te begrenzen en soms even wat druk met de binnenhand te geven om lengtebuiging in de hals te krijgen. Zo kan ik ook schouderbinnenwaarts rijden bijv., door met mijn hand op de juiste plek druk op de buitenkant van de hals te geven en de benen in de juiste positie te hebben.

Als ik dit zo lees lijkt het alsof ik heel verkeerd bezig ben met rope rijden.. Ik vind het zo knap hoe jij dat kan, echt respect!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:56

Kendra schreef:
Geryon schreef:
Ik probeer mijn paard door de rope iets omhoog te trekken, zijn hoofd wat meer omhoog te laten doen (zoals ik al zei deed ik dat om te experimenteren en het hielp wel, dat hij wat meer oprichtte) zodat hij niet meer zoveel op de voorhand loopt (je ziet daar dan wel een klein verschil in) en ik hem vanuit daar er wat meer van achter probeer te doen, maar het lukt me niet met rope. Met hoofdstel (mijn andere pony dus) doe ik het natuurlijk juist andersom maar moet ik zeggen dat hij nooit uit zichzelf op de voorhand loopt en als ik hem wat meer opricht met mijn handen (niet omhoog trekken hoor), hij ook meer gaat zitten.

De kans dat je paard de rug wegdrukt is erg groot - hoofd komt dan wel wat hoger, maar je paard spant de rugspieren niet op de goede manier aan, waardoor de rug stijver en strakker wordt in plaats van soepeler - wat je graag wilt omdat je dan fijn op je paard kunt zitten, maar ook veel beter is voor de rug van het paard zelf.

Denk nog wel dat dit met een Fries iets makkelijker gaat dan met een draver (of beter gezegd: de problemen zullen anders liggen).

Daar zeg je me wel wat ja.. Nu ik de filmpjes ook weer bekijk, herken ik het wel wat je zegt! Hij gaat zijn rug dan inderdaad anders gebruiken, anders dan hoe ik wil.. Niet lekker ontspannen inderdaad. Dus eigelijk is net net als met hoofdstel, gewoon zorgen dat de achterhand er goed onder komt zitten door allerlei oefeningen, waardoor hij vanzelf wel iets hoger komt en je daaraan kan werken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:03

:D Dat moet je aan Polly2 vragen....denk het wel he - maar ik ben echt zo'n ouderwetse sufferd die met alles er op en er aan rijdt. Kan wel goed uitleggen wat ik zie, maar voor oplossingen zonder dat je voor iets kunt begrenzen moet je niet bij mij zijn..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:06

Dan ben ik ook zo en ouderwetse sufferd hoor! :P Alleen de pony waarmee ik het doe is niet meer geschikt voor de intensieve sport en daarom rijden we alleen recreatie en als we in de bak rijden, doen we dat eigelijk dan bitloos of met rope ofzo.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:23

@ Geyron: wat is verkeerd? Als jij en je paard je er goed bij voelen is het toch okay?

En er zijn in mijn beleving altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik doe het zo met mijn paarden....en een ander doet het weer anders en heeft ook plezier.

En idd, het is hetzelfde als met zadel en hoofdstel rijden....hoe verder je komt, des te meer de oprichting komt en des te beter het gebruik van het achterbeen. Paard moet ook sterker worden daarin.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:27

Kendra schreef:

Bij een draver loop je idd tegen andere dingen aan. Maar in basis zijn veel dingen toch weer hetzelfde. Een Fries heeft de neiging tot opkrullen en lijkt dan opgericht te lopen...maar je moet vooral naar het achterbeen en de daling in de achterhand kijken. En dat geldt voor ieder ras eigenlijk. Ik kan dit ook met mijn Jazzje, heb ik alleen geen foto's van. Maar daar had ik weer andere dingetjes, die vooral met karakter te maken hadden (over ijverig gedrag en daardoor erg druk in het begin, dus te weinig rust in het rijden)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:30

polly2 schreef:
@ Geyron: wat is verkeerd? Als jij en je paard je er goed bij voelen is het toch okay?

En er zijn in mijn beleving altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik doe het zo met mijn paarden....en een ander doet het weer anders en heeft ook plezier.

En idd, het is hetzelfde als met zadel en hoofdstel rijden....hoe verder je komt, des te meer de oprichting komt en des te beter het gebruik van het achterbeen. Paard moet ook sterker worden daarin.

Daar heb je een punt. Bedankt voor de uitleg. Ik ga wel gewoon een beetje kijken wat de manier is waar mijn paard op moet gereden worden met rope, al moet hij het nog leren, dus eigelijk de makkelijkste manier vinden. Ik weet hoe het aan moet voelen dus dat helpt ook wel en dan zien we allemaal wel :) We rijden vooral bitloos recreatie in het verkeer met mijn nichtje van 7 erop dus niks moet :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:32

Nog een voorbeeld van een wending rijden:

Wending inzetten door buiging in hals aan te vragen met handhulp en gewicht (heupen verplaatsen):

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Wending doorrijden: binnenbeen er aan, buitenbeen begrenzen van achterhand, handen stelling en buiging van hals aanvragen:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:55

Om om te beginnen even antwoord te geven op je vraag goede of slechte houding? Ik denk goede houding, maar ik zou deze houding wel zien als een tussenstadium niet als een einddoel.

Op deze manier leer je je paardje inderdaad haar rug ontspannen en kan ze hem niet wegdrukken. Dat is een stuk beter dan het paard met de teugels in de houding trekken zoals veel mensen doen. Wat dat betreft ben je dus zeker goed bezig. Nu moet je de volgende stap gaan zetten in de opleiding van je paard.

Kun je met de rope de hoofdhouding van je paardje bepalen? Of anders met bitloos rijden, want dat deed je ook toch??
Probeer in elk geval te bereiken dat jij bepaalt waar ze haar hoofd houdt. Varieer een beetje tussen de hals horizontaal en het neusje over de grond. Alles daartussen is goed, zolang ze maar precies loopt waar jij haar wil hebben.

Daarnaast ga je tempowisselingen rijden. Voor zover ik het nu kan zien op de paar foto's die in de OP staan loopt het paardje nogal onder je uit. Het tempo is niet helemaal van jou denk ik. Daar moet je ook aan gaan werken. Zorg ervoor dat het paardje precies het tempo loopt dat jij wil. Houdt daarbij je benen goed aan je paard.

Op het moment dat je een overgang terug wil maken moet je er ook op letten dat je je benen er goed aan houdt. Op de tekening die TS plaats op pagina 1 zie je inderdaad precies wat er gebeurt in een overgang terug. De ruiter stopt het paard door aan de teugels te trekken en de benen niet aan het paard te houden. De motor van het paard, de achterbenen, stopt ermee omdat de ruiter de benen er niet aan houdt en het paard wordt langer. De ruimte tussen voor en achterbenen wordt als het ware groter.

De kunst is nu om je paard tegen te houden met je zit en teugel en met je benen de motor toch aan de gang te houden. Dat is erg lastig, want als je teveel been geeft zal het paard niet stoppen en als je te weinig been geeft zal het paard uit elkaar vallen. Dat moet je aan leren voelen.

Probeer in het begin overgangen van arbeidsdraf naar langzame draf en weer naar arbeidsdraf, dan een stukje verruimen (niet meer dan een paar pasjes) en weer terug.

Bereid je overgangen steeds goed voor, neem de tijd om te bedenken welke hulpen je precies moet geven en waar je op moet letten. Vraag ook niet te grote abrupte overgangen, dus langzaam vertragen en ook het verruimen langzaam opbouwen. Als jullie het doorhebben en het gaat goed dan kun je steeds een beetje meer vragen.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, als je nog vragen hebt mag je altijd een pb sturen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:25

Ja dat klopt, maar door middel van training kun je ervoor zorgen dat een paard/pony het gewicht meer naar achteren verplaatst. Hiervoor moet een paard wel de juiste spieren ontwikkelen.
Belangrijk is om je te realiseren dat de motor van het paard zich achter bevindt. Het achterbeen is het eerste been dat een paard zet waardoor hij zeg maar voorover valt maar door zijn voorbenen dan weer onder de massa te plaatsen valt hij toch niet om. Ik vind dat jou paard geen slechte houding heeft op die foto's. Hij is lekker ontspannen en loopt inderdaad heel natuurlijk. Wellicht ben je nu in het stadium gekomen om door middel van het rijden van tempowisselingen en overgangen het achterbeen te activeren.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 22:34

Zo dan! Ik leer nog eens wat :D

Haar voorhoeven waren inderdaad wat te lang... Maar wat bedoel je met een stuwende beweging?

Ik rijd haar ook bitloos, maar daar had ik geen goede foto's van. Dus vandaar ;) Tempowisselingen doe ik weinig... moet ik maar wat vaker gaan doen ja! Ze heeft de neiging om af en toe iets te versnellen of te verlangzamen, misschien was deze foto net op zo'n moment genomen? Ik ga in ieder geval morgen lekker aan het werk met jullie adviezen!

Heel erg bedankt voor de tips iedereen!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:05

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik geen ervaring heb met het bitloos rijden of rijden met een rope.

Verder ben ik het helemaal met Aurora3 eens. Het is een goed tussenstadium.
Maar verder zie ik bij anderen dat er 'verkeerd om' gereden of gedacht wordt.
Een paard rijd je niet aan de voorkant omhoog maar komt meer in oprichting door het activeren en het gedragen worden van de achterhand. En dan ook het liefst met het juist ruggebruik, wat dan weer niet zonder goed gebruik van de buikspieren kan. Want vele hebben het altijd over de rug, maar de buik speelt hierbij ook een grote rol.
Dit bereik je door oa veel overgangen te rijden en veel te schakelen. Veel wendingen en schoudervoor rijden waardoor het binnenachterbeen meer moet ondertreden. Dus de achterhand te activeren.
Ik denk ook dat TS hier een goede uitgangspositie heeft. Maar vraag blijft hoe je dit doet zonder teugel en dus die begrenzing aan de voorkant. Ik bertap mezelf er ook wel eens op dat in zo'n geval de druk op mijn teugels te groot wordt en ik meer lossigheid aan de voorkant moet proberen te bereiken. En dus meer op mijn zit moet rijden.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:06

polly2 schreef:
Amaretto27 schreef:

Is wel het resultaat van gedegen training hoor....dat gaat niet van de ene op de andere dag! Nu lijkt het misschien gemakkelijk...maar vooral in de galop heeft het met deze Fries wel tijd nodig gehad, hoor!

Ja dat snapte ik ook wel ;)