Steegse paarden voorwaards leren gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Steegse paarden voorwaards leren gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 09:48

Haha, de voorkeur voor naar buiten is ook overduidelijk bij mijn dier. Als ze merkt dat ik direct na het opzadelen wil gaan opstijgen staat ze al volenthousiast in de startblokken, en als ik haar aan de hand meeneem naar de bak loopt ze half dood achter je te sjokken en stopt resoluut even bij het hoekje waar je naar buiten kunt met zo'n blik van: daar is het veeeeel leuker hoor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:28

Haha herkenbaar Sizzle! Die van mij weet het ook donders goed. Gisteren had ik hem op de wasplaats staan en toen zag ie de sprongetjes al staan. Dan staat ie echt te wachten met de oortjes erop :)) Is ie lekker voorwaarts maar als ik dan binnen een kwartier ook geen huppeltje mee pak denkt ie al snel weer 'zucht ik mag er vast alleen naar kijken' het is ook wel een clown hoor :+

Het is zo'n schatje en dat is dan ook direct mijn valkuil, ik vergeef hem alles, ik ben zelf ook niet concequent genoeg, herkennen jullie dat?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:47

Yep, de mijne staat bij mij niet stil bij het opstijgen. Kan ik wel inkomen, want zij is groot en ik is klein dus dat gaat niet altijd even soepeltjes. En dan denk ik ach, ik zou ook weglopen als het zo onhandig ging, gelijk heb je meid :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 14:40

Consequent ben ik absoluut wel (soms iets te). Stiltstaan is voor mij eerste vereiste. Ze is nog maar enkele maanden onder het zadel, dus elke variant van 'wat zullen we vandaag nu weer eens proberen' hebben we al gehad, maar dan ben ik eindeloos stoicijns met het negeren van het gedrag todat de lol er af is en ik gewoon kan opstijgen. Zo hebben we o.a. 10 minuten rondjes achteruit gelopen, maar daarna kon ik dan ook weer normaal opstijgen. Ze is zeer gehoorzaam, maar in de bak dus niet altijd met plezier en dat laatste wilde ik veranderen.
Ik begin nu duidelijk verschil te merken trouwens. Het voorwaardse is nog wel een heikel punt, maar wijken en een beginnende SB doet ze nu puur op gewicht en de ontspanning komt veel sneller. Doordat ze eerst zo zuur was over het werk bouwde ze spanning op en kroop achter het bit, nu zoekt ze de hand veel beter en volgt hem omlaag.
Springen hoef ik niet mee aan te komen, dat vind ze echt heeeeel stom en ze kan het ook voor geen meter. Ze moet het wel eens aan de longe (50cm) omwille van het lichaamsgebruik, maar na een paar keer loopt ze er gewoon doorheen als ik er niet met de zweep achterblijf. Het is een tuiger en daar heeft ze ook het lichaam naar, dus dat kan ik haar wel vergeven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:52

Interessant topic dit!

Ik heb zelf een paard, ruin weliswaar, die ook bepaald de vlugste niet is (en dat is het understatement van t jaar ;) )
Ik merk ook dat stilzitten echt super belangrijk is, ongelofelijke controle hebben over je eigen lichaam. Hulpen geven die je niet bedoeld hebt, en vooral teveel hulpen geven wordt genadeloos afgestraft door een paard dat steeds minder voorwaarts denkt.
Ik merk ook erg dat als ik zelf echt moe ben dat ik minder stil zit, en dan minder fijn kan rijden. Pas hier tegenwoordig mijn training ook wel op aan, liever wat korter of minder intensief rijden dan dat ik ga zitten prutsen en het allemaal alleen maar slechter maak.

Verder merk ik heel erg dat die van mij er nu we wat verder komen veeel meer lol in begint te krijgen. Als ik bv een appuyement vraag kan hij weliswaar eerst wat terugvallen, maar hij doet wel echt zijn best om me te begrijpen en blijft toch steeds lekkerder sjouwen. Terwijl ik er in de B echt moeite mee had om hem de ring rond te krijgen soms, ik hoorde m bijna denken 'Hehe, moet ik nou nóg een keer hetzelfde rondje??'
Dus misschien is het soms wel handig om zulke paarden al vroeg wat simpele oefeningetjes aan te bieden, zodat ze af en toe wat hebben om over na te denken? Beetje geestelijk uitdagen zegmaar, en dan volgt het lichaam ofzo?
Ik weet het niet hoor, die van mij was geen jong dier toen ik ermee begon dus dat is toch anders. Maar misschien zijn sommige paarden gewoon te slim om telkens hetzelfde rondje te maken...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:06

justkid schreef:
Tja, ik heb niet helemaal hetzelfde verhaal maar het lijkt er wel wat op.
Afgelopen winter wilde mijn paard op een gegeven moment gewoon niet meer vooruit. Echt totaal tegen mijn benen.
Ze ging er echt in hangen. En was zo boos dat ze begon te grommen.
Uiteindelijk was het vooral mijn eigen fout(en) in combinatie met wat miscommunicatie en een merrie met karakter }>

Wat ik heb geleerd is eigenlijk minder doen. Ik was mijn paard eigenlijk bij elke pas aan het ondersteunen, zelf had ik dat idee helemaal niet.
We hebben het letterlijk stapje voor stapje opgelost.
Als ze het goed doet doe ik niks, zij weet dan dat het goed is, als ze tegen mijn been gaat leunen krijgt ze daar een correctie en dan weer niks.
Errrrg moeilijk dat wel maar het gaat wel steeds wat beter.
En ook luisteren en doen wat je paard leuk vindt; stoppen vanuit volle galop vindt ze erg grappig.
Vanuit stilstand even een klein sprintje trekken en dan weer stoppen, ook leuk.
Gewoon een poosje stilstaan en wat rondkijken.
En na afloop even wat riet wat aan de rand van de bak groeit eten.

Hier kan ik me helemaal in vinden, helemaal mijn manier ook. Hoe meer je gaat drijven hoe meer ze zich vaak gaan verzetten en op de rem gaan.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:30

Reactie van Esther_87 is heel herkenbaar: naarmate ik zelf moe word in lijf of bepaalde spieren, hoe minder controle ik heb over die spieren, hoe meer ik ga 'werken' om paard voorwaarts te houden... en hoe minder voorwaarts paard wordt... (Ik heb d'r ook een die nou niet echt de vlotste is...)

Die rust in je lijf bewaren (geen hulp bij iedere pas, ook niet onbewust en onbedoeld) vind ik nog wel erg moeilijk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:10

Ik vind dit ook een heel interesant topic. Ik ben altijd bezig met wat doe ik fout en hoe kan ik het beter maken voor paard en mezelf.
Ik ben zelf ook opzoek naar iemand die mij les kan geven. maar heb helaas nog niemand gevonden die hier bij aansluit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:28

Ik heb de ervaring dat kleine dingen in houding vee uit kunnen maken. Heb er ook wel een aantal gehad die moeilijker vooruit gingen. Nooit een extreem geval. Aanmoedigen en het leuk maken is 1. Controleren laten wat je doet met je houding en zit en wat dat voor invloed heeft op het paard kan ook erg leerzaam zijn. Daarbij natuurlijk pijn uitsluiten.

Om het leuker te maken kun je in het bakwerk pionnen en balken toevoegen. Ipv alleen rijden zou je ook dingen als werk aan de hand/longe etc kunnen doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:42

hmmm deze dignen had ik met mijn haf ook moeten doen, dan was hij misschien ook niet meer zo flegmatiek als een dooie mus geweest ;)
Ik heb hem er wel doorheen geprobeerd te rijden maar dat werkte niet. Daarna wat meer in zijn tempo gereden en zelfs nog iets meer teruggereden en daar werd hij wel wat sterker van.
Mijn huidige paard hoorde ik ook wel vaker over 'rij toch wat meer voorwaarts' maar juist iets langzamer rijden kan wel fijn werken.
Hij staat nu op een trainingsstal sinds 3 dagen en toen ik vandaag bij de training kwam kijken liep hij de sterren van de hemel! En toch lekker voorwaarts, waarschijnlijk omdat hij goed gereden wordt en dus zijn lichaam beter kan gebruiken, EN dat hij aan het werk gezet wordt en dus meer afwisseling heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:55

Ik ben het met je eens opisop_shop. Hoe vaak ik op les wel nie gehoord heb en van nieuwe instructeurs nog steeds moet horen dat mijn fjord voorwaarts moet, en nog meet naar voor en nog meer naar voor. Hij kan dit gewoon (nog niet) en gaat dan op de voorhand rond rennen. Neem je hem terug in tempo en laat je hem rustig maar groot (in dit geval) draven kun je vanuit daar naar voor en kan hij 3 mooie passen voorwaarts om vervolgens weer te duiken. Merk dat mensen vaak niet naar me willen luisteren als ik dit wil vertellen en laten zien, veel vinden voorwaarts sneller, maar langzaam tempo aanhouden maar genoeg pit erin werkt bij hem veel beter. Dan kun je ook lekker schakelen en wordt hij zelf ook fanatieker. Rij hem ook wel eens in zo'n draf over balkjes, dan moet je hem zien, lijkt wel soort passage achtige ruim-zwevende passen, kost hem ook wel wat moeite maar daarna kijkt hij echt zo van zag je dat! Knap ben ik hè! (en als die de kans krijgt draait hij zijn hoofd naar me toe voor aan aai :+ )

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 04:34

Ik rijd ook af en toe zo'n paardje. Gewoonlijk reageert hij prima op een simpele beenhulp, maar zoals elk paard is hij af en toe wat traag/laks in zijn reactie (hij is overigens sowieso niet enorm voorwaarts, maar gewoonlijk is zijn tempo wel aanvaardbaar). Ik doe dan wat waarschijnlijk iedereen hier zou doen, beenhulp herhalen met een tikje erbij. Hoe zacht of hard die tik ook is, zijn reactie is steeds dezelfde. Je voelt élk spiertje in zijn rug opspannen, hij vertraagt en houdt in, leuke staartzwiep erbij, zet zijn kaak vast, kruipt achter de teugel, af en toe krijg je ook een bok(je) cadeau. Maw, puur protest. Hem daar doorheen rijden, nou, dat laat ik liever aan de een rodeoruiter over, maar toegeven en overnieuw beginnen is ook niet echt een optie...
Dat blokkeren is overigens puur een reactie op een zweep, paard is verder kerngezond, goed passend zadel, al wat je wil. De reden voor die reactie kunnen we ook terugvinden in zijn verleden, hij kent een zweep als middel om te straffen, niet als "hé, hou je aandacht er even bij"-hulpmiddel.