Gerd Heuschman laat zien hoe het (niet) moet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:31

x_Marr schreef:
horseyfries schreef:
Je vergeet één ding x_Marr: deze man vond het nodig om mensen als Anky aan te vallen om een rijmethode als LDR, omdat dat dierenmishandeling zou zijn.
En nee, dit is niet zijn manier om te laten zien hoe het niet moet, hier laat hij zien hoe je een paard volgens hem moet corrigeren! Lees de links met teksten die erbij staan, zelfs Klaus Balkenhol heeft hem gevraagd alsjeblieft met het rijden van paarden in clinics te stoppen....

Zoals ik zei kan ik geen Duits, misschien kan je een Nederlanse artikel opzoeken voor op dit Nederlandse forum?

Van wat ik vanmiddag van mensen begreep was dit een demonstratie om te laten zien hoe het niet moet.
Overigens ken ik de bron ook niet heb je misschien meerdere bronnen?

Zie mijn vertaling. Dit is dus niet om te laten zien hoe het niet moet, maar hoe een paard het beste te corrigeren :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:32

horseyfries schreef:
Nogmaals, het klopt helemaal niet wat zij suggereert, hij doet dit niet om zgn. te laten zien hoe slecht LDR is, hij geeft dit soort clinics over het oplossen van problemen met Klassieke rijkunst. Dit is zijn versie daarvan!

Als dat zo is met dát tshirt aan dan snap ik er nóg minder van...
Overigens is de google vertaler nog slechter in duits dan ik :=

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:32

Er is maar 1 term die meteen in mij opkomt: et voilá :+ :+

Bij het lezen van het boek bedacht ik me regelmatig dat de schrijver bepaalde zaken waarschijnlijk nog nooit aangevoeld zou hebben in het zadel. Deze foto's onderschrijven die gedachte volkomen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:33

Tja, als het waar is moettie het inderdaad mooi bij boeken houden.

horseyfries

Re: Gerd Heuschman laat zien hoe het (niet) moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 00:34

Als die boeken dan ook niet kloppen, wat moet hij dan doen? ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:35

Geloof dat zijn boeken toch wel aardig kloppen ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:38

horseyfries schreef:

Dat hij zelf zijn theorie niet in praktijk kan brengen, betekent niet dat anderen dat niet kunnen en ook niet dat zijn boeken niet kloppen :) Biomechanica is nog altijd geen verzinsel.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:39

horseyfries schreef:
Je vergeet één ding x_Marr: deze man vond het nodig om mensen als Anky aan te vallen om een rijmethode als LDR, omdat dat dierenmishandeling zou zijn.
En nee, dit is niet zijn manier om te laten zien hoe het niet moet, hier laat hij zien hoe je een paard volgens hem moet corrigeren! Lees de links met teksten die erbij staan, zelfs Klaus Balkenhol heeft hem gevraagd alsjeblieft met het rijden van paarden in clinics te stoppen....

Zit niet te zeiken over Anky. Heb je het laatste optreden van Salinero gezien in Dortmund? (clipmyhorse)
Dat beest scheet peuken voor degene die zich achter het schot verborg en was in staat om te staken,
dat begon die zelfs al te doen.

Nog geen week later had ie vast in de stal gelegen? Daar zullen ook wel fratsen uitgehaald worden anders kijkt
zo'n beest niet zo angstig.

Heuschmann is hier bezig met een niet willende/verreden Fries. Ik wil de rest van het verhaal eerst wel eens weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:40

Ulissa schreef:
Zit niet te zeiken over Anky. Heb je het laatste optreden van Salinero gezien in Dortmund? (clipmyhorse)
Dat beest scheet peuken voor degene die zich achter het schot verborg en was in staat om te staken,

Nog geen week later had ie vast in de stal gelegen? Daar zullen ook wel fratsen uitgehaald worden anders kijkt

Heuschmann is hier bezig met een niet willende/verreden Fries. Ik wil de rest van het verhaal eerst wel eens weten.

Dat wil ik ook. Maar dat betekent niet dat mensen hem verzoeken op te houden met zelf paarden corrigeren. Want laten we eerlijk zijn, die beelden zijn geen pretje :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:41

goh je zou die vent toch van zn paard willen trekken :=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:41

zit op mn mobiel dus kan de link niet posten .aar onderaan de tekst staat een link in het engels en daar krijg je dezelfde tekst maar dan in het engels.laat ik dat nou wel snappen ;)
hij is hier idd bezig geweest het paard te corrigeren... :n
Weg geloofwaardigheid...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:42

Ik ken deze hele man niet en ook zijn boek niet. Maar dit is toch echt een "vreemde" manier van rijden.
Wat _San87_ zegt ja ergens klopt het wel hoor. Dat omdat je het in theorie goed kan verwoorden wil niet zeggen dat je het in praktijk ook zo kan. Maar dit slaat wat mij betreft toch wel alles. Hij zou dat van zichzelf ook moeten weten toch dat zijn theorie en praktijk dan in de verste verte niet op elkaar lijkt en zo'n clinic aan iemand overlaten die het wel in praktijk kan brengen en hij het mondeling uitlegt ofzo.
Maarja dat is misschien een simpele gedachte van mij.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:46

Ik zou eerst graag het verhaal achter de foto`s kennen, al ben ik - afgaande op het verhaal dat de foto`s vertellen - geneigd die kerel achter z`n boek aan te gooien :o

Prachtig dier trouwens, en aan de blik te zien nog heel braaf ook :\

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:50

Laat ik het zo zeggen: ga zijn boek niet veroordelen om de foto's die je nu ziet.
Idem aan bijv. parelli waar laatst ook een naar filmpje van op bokt stond.

Hoe fout ze het zelf dus ook doen, hun informatie kan wel goed zijn.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:52

Zijn boek niet, hem nu toch wel hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:03

Ik ken hem niet, ik ken zijn boek niet, maar wil toch even dit zeggen:

Wij voelen niet wat de ruiter voelt.
En als een paard - zoals in de beschrijving werd gezegd - niet op been en teugelhulpen reageert, hoe wil je inkomen in een intensiteit die aankomt? Paardje instralen?

Paarden corrigeren behoort achter gesloten deuren gedaan te worden. En plein public is niet handig, en dan krijg je commentaar. Meestal van de bakrandridders. QED.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 01:04

_San87_ schreef:
horseyfries schreef:

Dat hij zelf zijn theorie niet in praktijk kan brengen, betekent niet dat anderen dat niet kunnen en ook niet dat zijn boeken niet kloppen :) Biomechanica is nog altijd geen verzinsel.

Laat ik nu iemand kennen die Biomechanica gestudeerd heeft en er nog altijd in werkt, en dus op de hoogte is van het allernieuwste op dat gebied.
En laat diegene mij nu vertellen dat de principes waar Gerd in zijn boek her en der mee gooit veroudert zijn, niet correct gebruikt worden en zo dus ook wetenschappelijk gewoon totaal niet juist zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 01:05

Cassidy schreef:

En als een paard - zoals in de beschrijving werd gezegd - niet op been en teugelhulpen reageert, hoe wil je inkomen in een intensiteit die aankomt? Paardje instralen?

Paarden corrigeren behoort achter gesloten deuren gedaan te worden. En plein public is niet handig, en dan krijg je commentaar. Meestal van de bakrandridders. QED.

De enige manier om bij een paard door te komen, is door duidelijk te zijn. Maar wees nu eens eerlijk, als jij naar die foto's kijkt, heb jij dan enig idee wat hij aan het vragen is van dat paard op sommige momenten? Of hij zijn hoofd even van zijn romp wil scheiden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 01:08

Ulissa schreef:
horseyfries schreef:

Kun je je taalgebruik een beetje aanpassen? Ik "zeik" niet over Anky, ik noem haar slechts als voorbeeld van één van de mensen die door GH werd aangevallen om haar rijstijl. Het topic gaat niet over Anky en Salinero, dus die discussie mag je zelf opstarten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:14

horseyfries schreef:
_San87_ schreef:

Laat ik nu iemand kennen die Biomechanica gestudeerd heeft en er nog altijd in werkt, en dus op de hoogte is van het allernieuwste op dat gebied.
En laat diegene mij nu vertellen dat de principes waar Gerd in zijn boek her en der mee gooit veroudert zijn, niet correct gebruikt worden en zo dus ook wetenschappelijk gewoon totaal niet juist zijn.

Maar als het jou om zijn boek gaat start je daar toch een discussie over? Want daar blijkt het nu dus over te gaan ipv. deze foto's.
Wetenschappelijk totaal niet juist? Veel dingen vind ik toch gewoon met logica en gezond verstand te maken hebben, van wat ik van zijn boek gezien heb :)
Laatst bijgewerkt door Air op 05-08-10 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:15

Cassidy schreef:

Dus jij zou er geen probleem mee hebben als jouw paard op deze manier zou worden "gecorigeerd" omdat meneer dat zo aanvoelt?
het grootste probleem hier is ook nog eens dat meneer een plaatje op zijn shirt heeft met een rode streep erdoor en onder zich een paard in die houding...
Dat is de discussie hier

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:16

horseyfries schreef:
Cassidy schreef:

De enige manier om bij een paard door te komen, is door duidelijk te zijn. Maar wees nu eens eerlijk, als jij naar die foto's kijkt, heb jij dan enig idee wat hij aan het vragen is van dat paard op sommige momenten? Of hij zijn hoofd even van zijn romp wil scheiden?

Ik kan van bijna alle foto's wel een beetje bedenken wattie van het paard wil.
Alleen daarmee zeg ik niet dat ik het de juiste manier vindt.

zodiacje schreef:
Cassidy schreef:

Dus jij zou er geen probleem mee hebben als jouw paard op deze manier zou worden "gecorigeerd" omdat meneer dat zo aanvoelt?
het grootste probleem hier is ook nog eens dat meneer een plaatje op zijn shirt heeft met een rode streep erdoor en onder zich een paard in die houding...
Dat is de discussie hier

Toch zou het met een filmpje allemaal veel duidelijker zijn.
Misschien dat er dan ergens ene logica in zit met wattie aan het doen is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:24

Gaat het nu om het feit dat hij een paard op deze manier corrigeert of gaat het nu om het feit dat hij tegen de Rollkur is, en jullie op de foto's de Rollkur MENEN te herkennen?

In mijn ogen is hij ergens anders mee bezig, en niet met de Rollkur. Ik heb verder geen verstand van klassieke dressuur, maar denk te herkennen waar hij mee bezig is, want dat doen we in de western ook. Wat ik denk waar hij mee bezig is? Paard leren wijken voor druk op het bit, met weerstand biedende hand, en een complete release daarna. Paard moet wel nageven, tot die tijd moet je druk houden, voor die tijd releasen (wat de beloning is) gaat niet werken. En als je timing goed is, krijg je daar hele lichte paarden van. Of je in een tijdsbestek van 25 minuten, want zolang duurde de demo, echter resultaten ziet bij een paard dat geleerd heeft te hangen en niet meer op een teugelhulp of beenhulp te reageren, betwijfel ik.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:58

x_Marr schreef:
Laat ik het zo zeggen: ga zijn boek niet veroordelen om de foto's die je nu ziet.
Idem aan bijv. parelli waar laatst ook een naar filmpje van op bokt stond.

Hoe fout ze het zelf dus ook doen, hun informatie kan wel goed zijn.

Maar Anky mag wel veroordeelt worden op basis van foto's...........

:?

Geldt voor haar niet hetzelfde? Dat is meten met twee maten.
Laatst bijgewerkt door Aimee op 05-08-10 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:02

Cassidy schreef:
Gaat het nu om het feit dat hij een paard op deze manier corrigeert of gaat het nu om het feit dat hij tegen de Rollkur is, en jullie op de foto's de Rollkur MENEN te herkennen?

In mijn ogen is hij ergens anders mee bezig, en niet met de Rollkur. Ik heb verder geen verstand van klassieke dressuur, maar denk te herkennen waar hij mee bezig is, want dat doen we in de western ook. Wat ik denk waar hij mee bezig is? Paard leren wijken voor druk op het bit, met weerstand biedende hand, en een complete release daarna. Paard moet wel nageven, tot die tijd moet je druk houden, voor die tijd releasen (wat de beloning is) gaat niet werken. En als je timing goed is, krijg je daar hele lichte paarden van. Of je in een tijdsbestek van 25 minuten, want zolang duurde de demo, echter resultaten ziet bij een paard dat geleerd heeft te hangen en niet meer op een teugelhulp of beenhulp te reageren, betwijfel ik.

Maar dan pak je een prachtig stukje Anky-systeem :D

In de klassieke dressuur wordt dit principe niet toegepast.