Rieja schreef:Waarom heb je dit filmpje er dan bijgezet, als je enige vraag is wat men vindt van zadelmak maken met longe?
Als je het paard eerst het longeren bijbrengt, is het volgens mij een logische volgorde om eerst te longeren met ruiter erop (overgangen gaan in het begin op stem, hetzelfde als zonder ruiter). Gaat dat goed dan ga je rijden zonder longe om het sturen en de rest te leren.
Dit werkte goed bij de paarden die ik heb ingereden (die zijn op 1 hand te tellen en er zaten geen idioten bij), wat niet wegneemt dat er ook andere goede methodes zijn.
Mee eens! Deze manier is ook goed. Dikgedrukte wil ik even op reageren. Even goed kijken naar de longeur. Hoe zij erbij staat, wat ze doet en hoe het paard reageerd en hoe zij op zijn reactie reageerd, en inderdaad waar is de voorwaardse reactie?
Ik zie alleen lichaamstaal en geen geluid omdat ik het hier niet heb, maar imo is lichaamstaal essentieel voor goed longeren.
Daarom zou ik haar eens een longeerlesje aanraden en een prof dit werk laten doen 
Ze zouden voor de grap eens een paard als mijne moeten treffen, die leren hun lesje ook wel 
Later lees ik dat dit een Bokker is?
Ik ben heel benieuwd naar een reactie op dit topic en hoe het is afgelopen met dit paard
.