Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:20

SparklingApp schreef:
Jolliegirl schreef:
SparklingApp : als jij die beugelriem om de hals straks genoeg doet, krijg je met geen mogelijkheid de knie van je paard ertussen ;)

Nou, je had het moeten zien!
Bij een dier dat over de kop slaat gebeuren hele andere dingen dan je ooit van te voren zou denken, het ding hing echt niet los ofzo en we kregen dus ook met geen mogelijkheid die knie er nog uit.

Ik vind op dit filmpje trouwens wel echt alles verkeerd gedaan, alleen dat meisje dat er op gaat doet het zo te zien netjes, maar de rest...

Oke, dan neem ik mijn woorden terug ;)
Excusses.

Katja

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:21

Op het moment dat de beugelriem naar voren schuift komt er veel ruimte tussen en dat is inderdaad gevaarlijk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:23

Daarom is het ook slim om een halstertouw om de nek te knopen waarvan de musketon aan het zadel gemaakt wordt, kan t ook niet naar voor schuiven
Zo deden wij dat de eerste keren.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 25-07-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Werken met jonge dieren brengt gewoon risico's met zich mee simpel zat.
Maarja hoe ze het op dit filmpje aan pakken, lijkt mij een vakje van onkunde.
Ik ben ook niet perfect en zal zelf ook niet alles goed doen, maar dat er niks ergs gebeurt is, vind ik netjes.

Iris82

Ik ben zeker niet tegen een longeerlijn als hulpmiddel bij het inrijden van paarden, maar dan wel vastgehouden door iemand die er verstand van heeft. Blijkt niet uit dit filmpje. Er zijn overal wel voors en tegens voor te bedenken en ik vind vooralsnog een longeerlijn meer voordelen hebben. Maar dan ook een kilometer korter van iemand die bij het paard staat en niet zoals je hier ziet. Zal niet beginnen over de andere dingen op het filmpje. :x

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:37

Jolliegirl schreef:
__Nathalie__ : dat hoeft niet persé, want het dier waar ik van de week op zat, flipte ook totaal onverwachts.
En wij zijn echt niet gek, en hebben zéér veel geduld.

Ik heb het niet over wat het paard doet, paard geeft hele normale reactie. Die longeerder komt op mij over dat ie niet weet wat ie moet doen. Daarbij staat er vanalles om heen. Een hoofdstel met veel te lage mexicaan (waarom een mexicaan?) bijzet of iets er bij aan? Alles is imo gebrek aan ervaring.
Meisje zit er wel keurig op maar de manier van zadelmak maken vind ik niks.

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:04

Wat een gestresst filmpje, heb medelijden met het paard!
Heb 2 paarden ingereden op een rustige manier.
Wel aan de longe maar ervoor vaak met dubbele longe geoefend(zonder iemand erop natuurlijk) voor het sturen en controle over het paard.
Daarna rustig hangen en paar stapjes met iemand ernaast en dat steeds verder uitbreiden.
Niet te lang bezig zijn.
Pas als het paard begint te ontspannen probeer je verder te gaan.
Na een paar keer erop liep ik al los met beide paarden door de bak, heel ontspannen en nog geen uitspatting gehad!
Gestresst paard heb je niks aan en doet gevaarlijke en onverwachte acties.
Paard is doodsbang wat zou jij doen?
Die kijk je niet meer naar opstakels en ook niet naar de longeerlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:23

suus_ schreef:
Daarom is het ook slim om een halstertouw om de nek te knopen waarvan de musketon aan het zadel gemaakt wordt, kan t ook niet naar voor schuiven
Zo deden wij dat de eerste keren.

Of een voortuig met een bokriempje boven-over.

Wat mij opvalt aan dit filmpje is dat alleen de mevrouw die de longeerlijn vast heeft, haar aandacht bij het paard heeft. Het meisje bovenop wordt te vaak afgeleid door het grietje met de camera. Degene die de camera vast heeft, moet zich er ook helemaal niet mee bemoeien en zou er verstandig aan doen om niks te zeggen, het leidt alleen maar af. Twee personen was echt genoeg geweest voor Arrow en dan was de situatie misschien ook niet zo vervuld geraakt van stress en spanning. Wat ik ook niet handig vindt is dat aan het eind van het filmpje van Arrow verwacht wordt dat hij op een beenhulp aandraaft om vast te wennen voor later, het was verstandiger geweest om de ontspanning te zoeken in de stap en dat een rondje vol te houden en dan met die ontspanning beginnen aan het afstappen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:57

Ik zie een ontzettend gestressed paard wat ontzettend overdonderd wordt. Ik zou nog liever 1000 keer aan dat zadel hangen, zodat het paard ook echt compleet rustig is als je de volgende stap zet.

Bijzet of elastiek zou ik ook totaal niet doen, zo voelt het paard zich alleen maar meer opgesloten. Zonder longeerlijn en dan in een roundpen, dat zou het mooiste zijn. Maar daar heeft niet iedereen de beschikking over natuurlijk. Ik denk dat ik het dan zou proberen in een paddock of goed afgesloten stuk bak (dus niet zoals hier) mèt longeerlijn. Anders zou ik toch te bang zijn dat hij door het hek heen zou knallen.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:01

okeee paard gaat er even vandoor en hun vinden dat goed?
goedzoooo braaff jaaa goedzooo :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:56

Het enige wat ze goed doen op het filmpje is imo de cap en de BP. Verder vind ik een afgezetten bak niet handig gedaan. De gene die staat te longeren trekt het paard om reactie.. ruiter valt er af. Het elastiek zit veelste strak. En het paard is hier gewoon nog niet aan toe.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:56

Afgelopen woensdag heb ik Herman Koorman een paard
zadelmak zien maken. Wat een held! Longeerlijn heeft maar even vast gezeten. Hij gaf aan dat dit dier fijner was zonder.

Conclusie van de dag, ik zou er nooit aan beginnen om een dier zadelmak te maken. Zo'n jongen als Herman die er al duizenden heeft gehad, zijn zo goed, stellen het paard zo op hun gemak, dat moet je niet zelf willen doen :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:05

Ik heb mijn paard ook zelf zadelmak gemaakt, waar een jaar aan voorbereiding dmv grondwerk vooraf is gegaan. Het rijden was daarom enkel opstappen en weg rijden.
Ga s na wat je zo'n paard aan doet in zn hoofd door zo overdonderd te worden. brr....
Longeerlijn heb ik niks op tegen, maar wel de manier waarop hier te werk wordt gegaan.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:23

Waarom heb je dit filmpje er dan bijgezet, als je enige vraag is wat men vindt van zadelmak maken met longe?

Als je het paard eerst het longeren bijbrengt, is het volgens mij een logische volgorde om eerst te longeren met ruiter erop (overgangen gaan in het begin op stem, hetzelfde als zonder ruiter). Gaat dat goed dan ga je rijden zonder longe om het sturen en de rest te leren.
Dit werkte goed bij de paarden die ik heb ingereden (die zijn op 1 hand te tellen en er zaten geen idioten bij), wat niet wegneemt dat er ook andere goede methodes zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:46

@TS hoe kom je eigenlijk aan dit filmpje? Zijn dit bekenden van je? En zo ja: vinden die het wel goed dat dit zo op het net gezet wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:48

Abeltje77 schreef:
@TS hoe kom je eigenlijk aan dit filmpje? Zijn dit bekenden van je? En zo ja: vinden die het wel goed dat dit zo op het net gezet wordt?

Ze hebben niets goed te vinden ;) als ze het zelf op youtube hebben gezet stemmen ze in dat het bekeken mag worden ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:56

Anoniem schreef:
Abeltje77 schreef:

Ze hebben niets goed te vinden ;) als ze het zelf op youtube hebben gezet stemmen ze in dat het bekeken mag worden ;)

Achja... het waren youtubefilmpjes... even niet aan gedacht.

Al doen ze het bij mij niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:01

Roselique schreef:
Dus de longeerlijn is zozeer niet het probleem, het is de manier waarmee je ermee omgaat :o

Exact mijn idee. Zoals deze mensen ermee omgaan is vragen om problemen }:0
Waar is de voorwaardse hulp? Waar is de longeur tijdens het opstijgen? Waar is het vertrouwen?
Ik doe het wel aan een longe, altijd al gedaan, nooit spijt van gehad. Voor tot nu toe enkel positieve ervaring mee gehad.

Fout gaan kan het altijd, zowel met als zonder longe. Ik heb ook situaties gehad waar ik dolgelukkig was dat er een longe aan het paard zat anders was de ruiter in Parijs uitgekomen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:11

Abeltje77 schreef:

Ik heb deze filmpjes al eens een keer gezien, en ik meen hier op bokt.
Verbaasd mij dan ook dat ik ze hier tegenkom aangezien het bespreken van een andere bokker niet is toegestaan........
Ook al is het niet de bedoeling, deze mensen worden nu toch negatief besproken.
Over het inrijden zelf heb ik geen commentaar omdat ik er geen verstand van heb.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:48

Rieja schreef:
Waarom heb je dit filmpje er dan bijgezet, als je enige vraag is wat men vindt van zadelmak maken met longe?

Als je het paard eerst het longeren bijbrengt, is het volgens mij een logische volgorde om eerst te longeren met ruiter erop (overgangen gaan in het begin op stem, hetzelfde als zonder ruiter). Gaat dat goed dan ga je rijden zonder longe om het sturen en de rest te leren.
Dit werkte goed bij de paarden die ik heb ingereden (die zijn op 1 hand te tellen en er zaten geen idioten bij), wat niet wegneemt dat er ook andere goede methodes zijn.

Mee eens! Deze manier is ook goed. Dikgedrukte wil ik even op reageren. Even goed kijken naar de longeur. Hoe zij erbij staat, wat ze doet en hoe het paard reageerd en hoe zij op zijn reactie reageerd, en inderdaad waar is de voorwaardse reactie?
Ik zie alleen lichaamstaal en geen geluid omdat ik het hier niet heb, maar imo is lichaamstaal essentieel voor goed longeren.
Daarom zou ik haar eens een longeerlesje aanraden en een prof dit werk laten doen :))
Ze zouden voor de grap eens een paard als mijne moeten treffen, die leren hun lesje ook wel :))

Later lees ik dat dit een Bokker is?
Ik ben heel benieuwd naar een reactie op dit topic en hoe het is afgelopen met dit paard :D.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:51

justdiesel schreef:
Abeltje77 schreef:

Ik heb deze filmpjes al eens een keer gezien, en ik meen hier op bokt.
Verbaasd mij dan ook dat ik ze hier tegenkom aangezien het bespreken van een andere bokker niet is toegestaan........
Ook al is het niet de bedoeling, deze mensen worden nu toch negatief besproken.
Over het inrijden zelf heb ik geen commentaar omdat ik er geen verstand van heb.

Denk je werkelijk dat dit een bewuste actie is van het bespreken van bokkers? ;)
Het spijt me zeer, maar ik kan niet ruiken als dit een bokker is.
En daarom zet ik het op links. Want filmpjes waar andere mensen in voor komen worden hier ook besproken toch? :)

Abeltje77 schreef:

Zoals er al gezegd werd, deze filmpjes heb ik van youtube.
Daar heb ik dus geen toestemming voor nodig :)

filmpje is als toevoeging om te laten zien dat het met een longeerlijn dus óók mis kan gaan.
deze beelden huiver ik voor. Vandaar dat ik ze toevoeg als voorbeeld. Om te laten zien waar mijn angst met dit soort dingen precies ligt.

Als dit een bokker is, en deze vind dit onprettig, hoor ik dit graag. Dan tem ik gewoon voor een slotje, zo simpel is het.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:09

@Jolliegirl, nee joh! :D
Ik bedoel er helemaal niet mee dat jij dit bewust zou doen, dat blijkt ook wel uit je openingspost.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:27

Jolliegirl schreef:
SparklingApp : als jij die beugelriem om de hals straks genoeg doet, krijg je met geen mogelijkheid de knie van je paard ertussen ;)

Bovendien even aan de voorkant van het zadel vast maken.(met een stro touwtje of zo) Als het paard zich dan erg rond maakt en het hoofd tussen de bennen laat zakken blijft het ook nog op z'n plek.

Ik heb het ook altijd met een longeerlijn erbij gedaan. Als de longeerder ervaring heeft en het paard al geleerd heeft aan de longeerlijn te luisteren dan het paard zich niet snel omdraaien.
Het voordeel vind ik dat als het paard toch in paniek raakt je hem zo toch beter bij je kan houden en de ruiter zo ontspannen mogenlijk kan blijven zitten.
Als het paard in blinde paniek gaat rennen onstaat er vaak vanzelf nog meer paniek. De ruiter gaat soms klemmen waardoor nog meer paniek.

Maar het paard moet wel geleerd hebben om voorwaarts te blijven en voorwaarts te gaan op de drijvende hulp van de longeerzweep. Als het paard geleerd heeft dat je ook op de longeerder af kan komen....brrrrr.

Maar bij het opstijgen op het filmpje gaat alles veel te snel. Die longeerder had wel even kunnen tegenhouden en het paard geruststellen.

Wat ik ook meestal doe is eerst over het paard heen hangen en dan de longeerder het paard aan de hand rond laten stappen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:28

Yvettee_4 schreef:
okeee paard gaat er even vandoor en hun vinden dat goed?
goedzoooo braaff jaaa goedzooo :S

Dat was ook mijn eerste gedachte!
En op het moment dat hij rustig loopt,hoor je niemand meer :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:29

Ik zie dat het om bokkers gaat....exquus dat wist ik niet.
Niet de bedoeling om ze hier te bespreken.