In hoeverre sturen jullie je paard met je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:17

@ doei:

met je teugels bepaal je wat de voorbenen van het paard doen. Dus wanneer je je binnenhand naar binnen doet zal het paard zijn binnenschouder wat naar binnen zetten. Dat heb je nodig voor schoudervoor, sb enz.
Wanneer je een wending rijdt wil je dat het paard in een bochtje loopt, en daarbij de bocht volgt met zijn lichaam. Bijvoorbeeld op een volte. Om een bochtje te kunnen lopen moet hij zijn binnenachterbeen wat verder onder zijn massa zetten, omdat het binnenbeen de "binnenbocht" (een kleinere cirkel) heeft. Dus heb je je eigen binnenbeen nodig (voor impuls van het binnenachterbeen van het paard) Om te voorkomen dat het paard wegwandelt over de buitenschouder begrens je met de buitenteugel, zo snapt het paard dat hij niet weg mag (wat makkelijk is) maar de bocht moet volgen (wat moeilijker voor hem is)
Doe jij dat tot dusver ook zo?

En dan om het voor je paard makkelijker te maken om te snappen waar hij heen moet doe je je binnenhand wat naar voren. Het is de bedoeling dat het paard de hand volgt, dus als hij meer ruimte krijgt van de binnenhand zal hij ook die kant op gaan ("hee, daar heb ik ruimte, daar kan ik naartoe met m'n hoofd en hals"), zonder naar binnen te vallen want je hebt je hand niet naar binnen, en je hebt je binnenbeen om ervoor te zorgen dat hij zijn binnenbeen meer gebruikt.

Je begrenst de buiging aan de voorkant met je buitenteugel en met de binnenteugel geef je richting aan. Richting van de hals (teugel naar voren) of van de schouder (teugel naar binnen)

Zo heb ik dat geleerd :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-07-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:19

Charna schreef:
doei schreef:
Wat bedoel je met buiging? en dan je binnenhand naar voren? Dat kwartje valt niet bij mij :o

Kort door de bocht: stelling is een gebogen hals (zoals bijvoorbeeld bij schouder voor) en buiging is een gebogen lichaam (zoals in een bocht; let op in een bocht heb je dus óók, maar niet alléén stelling)

Stelling is een gebogen hals, voor een schoudervoor heb je én een gebogen hals én je zet de binnenschouder wat naar binnen.

Een wending kun je prima op gewicht rijden, probeer maar eens om gewicht op je linkerbeugel te nemen wanneer je naar links wil, icm kijken in de richting die je op wil. (en wanneer hij dan naar binnen dreigt te vallen neem je weer wat meer druk op je rechterbeugel) Dan zul je merken dat je je been alleen nog voor impuls nodig hebt.

Ik zeg niet dat het zo moet ;) Maar dat het zo kán :)

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:21

hestejente schreef:
En dan om het voor je paard makkelijker te maken om te snappen waar hij heen moet doe je je binnenhand wat naar voren. Het is de bedoeling dat het paard de hand volgt, dus als hij meer ruimte krijgt van de binnenhand zal hij ook die kant op gaan ("hee, daar heb ik ruimte, daar kan ik naartoe met m'n hoofd"), zonder naar binnen te vallen want je hebt je hand niet naar binnen, en je hebt je binnenbeen om ervoor te zorgen dat hij zijn binnenbeen meer gebruikt.

Dat heb ik anders geleerd. Zeker niet naar voren steken. Wel met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden, daar je paard opvangen, binnenhand ontspannen houden maar zeker niet naar voren steken en wel iets van de hals in de richting waar je heen wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:24

Hoe laat jij dan je paard je hand volgen als je je hand niet naar voren doet charna? :)

Charna

Re: In hoeverre sturen jullie je paard met je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:30

Opzij en ontspannen, niet afsteken naar voren :) Sturen doe (naast benen, gewicht enzo natuurlijk) je door beide handen iets naar links of rechts te doen, niet door een willekeurige hand naar voren te steken. Het enige dat je daarmee bereikt is dat het bit niet stil blijft liggen in de mond. Althans, dat is wat ik altijd geleerd heb.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 00:35

Tot dusver doe ik het precies ook zo.

Dan doe ik mijn binnenhand iets naar binnen, zodat ik ook wat stelling naar binnen krijg, maar dan zet hij zijn binnenvoorbeen dus wel extra naar binnen (valt op binnenschouder) en daarop ben ik juist aan de hand aan het trainen dat hij juist niet op zijn binnenschouder valt bij wat inbuiging.

Maar nu ik zo lees wat jij bedoeld met binnenhand naar voren zit daar dus eigenlijk wel iets in. Ik gok dat als ik het op die manier doe mijn paard linksom de ruimte zal benutten, maar rechtsom "nog" niet (maar wellicht wel al beter als dat ik mijn binnenhand naar binnen breng). Misschien is dit net het puntje wat het voor hem en mij makkelijker maakt! Maar stel dat je wel wat extra stelling van voor wil vragen, geef je dan een kleine ophouding?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:42

Charna, iedereen z'n eigen manier. Binnenhand is binnenhand, daar is niks willekeurigs aan. Verder gebruik ik gewoon een neusriem, en het is niet zo dat ik mijn binnenteugel los gooi. Ik houd contact, maar geef mijn paard gelegenheid om zijn hoofd naar binnen te buigen. Ik streef namelijk naar nageeflijkheid, en dat houdt naar mijn idee onder meer in dat het paard de ruiterhand volgt.

doei: dat weet ik niet. Ik zou niet weten waarom ik extra stelling op de volte zou moeten vragen? Zo maak je het het paard toch juist makkelijker om naar buiten te vallen?

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:47

Verkeerd omschreven denk ik. Met willekeurig bedoel ik één van beide, afhankelijk van op welke hand je rijdt. Ik bedoel dus puur te hebben geleerd dat je met twee handen stuurt zonder dat de druk op de teugels (veel) verandert. Op die manier blijft het bit netjes stil liggen. Als je één (niet willekeurig, wel één van beiden) hand naar voren steekt zal dat niet zo zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:54

Als de druk op de teugels niet veel verandert heb je een dode hand, dat lijkt me niet fijn voor het paard. Niet dat je nou in het wilde weg met je teugels moet gaan zitten rommelen maar wanneer je paard niet rechtuit loopt is het toch niet logisch dat je evenveel druk op de teugels hebt? Bovendien is druk denk ik niet het goede woord, ik houd de teugels vast, maar laat het paard het bit opzoeken. Het paard, en niet de ruiter, neemt het bit aan.

Als je je binnenhand naar voren doet zal het paard zijn hals wat die kant op doen omdat hij daar de ruimte krijgt. Dat is toch wat je wil? Je wil toch buiging in dat lichaam?
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-07-10 01:11, in het totaal 2 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 00:55

Op mijn paardje heb ik pas 15x 20 minuutjes gezeten.
Hij is nog niet recht,
- ga ik de volte op linksom: dan brengt hij zijn hoofdje iets (teveel) naar binnen en dat begrens ik dan.
- volte rechtsom: dan kijkt hij naar buiten, dus dan vraag ik zegmaar met me binnenhand wat inbuiging naar binnen. Wat trouwens wel resulteert op het naar binnenvallen op de binnenschouder.

Vandaar dat ik nu dus bezig ben met aan de hand rechtrichten en bij inbuiging zijn binnenbeen naar buiten stuur (vanaf de grond). Met een tikje op zijn schouder.
Als dit kwartje valt wil ik dit rijtechnisch ook toepassen met een tikje op zijn schouder.

Pfff jongens paardrijden is moeilijk!!!
Maar volgens mij als je echt heel erg bewust van je eigen hulpen wordt, theoretisch precies gaat begrijpen waarom?, het in praktijk ook nog is aan kan voelen, toepassen, ontspant en een duidelijke taal met je paard hebt, dat het dan echt gaat lukken! ;)
Laatst bijgewerkt door doei op 27-07-10 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:59

doei schreef:
Op mijn paardje heb ik pas 15x 20 minuutjes gezeten.
Hij is nog niet recht,
- ga ik de volte op linksom: dan brengt hij zijn hoofdje iets (teveel) naar binnen en dat begrens ik dan.
- volte rechtsom: dan kijkt hij naar buiten, dus dan vraag ik zegmaar met me binnenhand wat inbuiging naar binnen. Wat trouwens wel resulteert op het naar binnenvallen op de binnenschouder.

Vandaar dat ik nu dus bezig ben met aan de hand rechtrichten en bij inbuiging zijn binnenbeen naar buiten stuur (vanaf de grond).

Pfff jongens paardrijden is moeilijk!!!
Maar volgens mij als je echt heel erg bewust van je eigen hulpen wordt, theoretisch precies gaat begrijpen waarom?, het in praktijk ook nog is aan kan voelen, toepassen, ontspant en een duidelijke taal met je paard hebt, dat het dan echt gaat lukken! ;)

Lijkt op mijn kromme paard. Wat ik zou doen is meer binnenbeen, zodat je ook duidelijker met de buitenteugel kunt begrenzen. En met de binnenteugel vooral steeds vragen en weer geven. Zo krijg je meer buiging. Meer stelling betekent alleen maar dat hij zijn hoofd verder opzij doet, en je wil een gelijkmatige buiging van de staart tot de nek.

En ik sluit me helemaal bij je aan... het is hartstikke moeilijk als je erover nadenkt. Ik ben een analytisch mens en het kost mij grote moeite om het nadenken om te zetten in voelen. Wanneer ik dat eenmaal kan zal paardrijden denk ik een stuk makkelijker worden :+

Bedoel je dat je het binnenvoorbeen naar buiten stuurt?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 01:53

Hij heeft een academisch kaptoom om, hij is lang en laag en je ziet zijn rug opbollen.
Van daaruit vraag ik inbuiging (met de tijd zie je dan ook het bekken meedraaien),
dan stap ik weg en valt hij (rechtsom) meteen op zijn binnenschouder (binnenbeen echt naar binnen neerzetten),
dan tik ik tegen zijn schouder aan om zijn been als het ware vooruit te sturen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:44

Ja, dat doe ik precies zo. Alleen dan met een gewone kaptoom. Mijn paard vindt het hartstikke moeilijk, ik heb hem scheef en met kramp gekocht. Hoe lang werk jij zo aan de hand met je paard? Ik merk echt dat na een minuut of 10 zijn concentratie helemaal op is. We zijn nog maar pas begonnen.

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:20

hestejente schreef:
Als je je binnenhand naar voren doet zal het paard zijn hals wat die kant op doen omdat hij daar de ruimte krijgt. Dat is toch wat je wil? Je wil toch buiging in dat lichaam?

Die logica ontgaat mij dus volledig.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:18

hestejente schreef:
Ja, dat doe ik precies zo. Alleen dan met een gewone kaptoom. Mijn paard vindt het hartstikke moeilijk, ik heb hem scheef en met kramp gekocht. Hoe lang werk jij zo aan de hand met je paard? Ik merk echt dat na een minuut of 10 zijn concentratie helemaal op is. We zijn nog maar pas begonnen.

Om de dag een kwartiertje en ook vaak voor het rijden 10 minuutjes.
De spanningsboog is bij mijn paardje ook nog kort, met aan de hand rechtrichten en VD kies ik dan liever voor kort maar krachtig. Vooral nu ook met de vliegen is hij zo uit zijn concentratie...
Soms vraag ik hem toevallig spelenderwijs ook wat te rekken en strekken...

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:31

Oh wat leuk, dat ziet er relaxed uit :) Ja, ik wissel ook de rechtrichtoefeningen af met andere grondwerkoefeningen :)

Wat je schreef over dat hij de binnenschouder naar binnen zet los ik trouwens zo op: via de kaptoom vraag ik bij iedere stap het hoofd naar binnen en tik ik de schouder naar buiten. Eigenlijk gaat zijn hoofd daarbij dus heen en weer: naar buiten, omdat dat voor hem het makkelijkst loopt, en dan weer naar binnen, omdat ik dat vraag. Dan veert het terug naar buiten, waarop ik het weer naar binnen vraag. Ik vind het erg belangrijk dat hij ontspannen blijft in de hals (peerd heeft een korte, zware hals, en ook nog eens een onderhals) en hij reageert niet goed op vasthouden. Dus ik vraag hem er steeds weer bij, en na een paar voltes gaat dat steeds makkelijker, en gaan we even wat anders doen :)
De andere kant op zwaait hij natuurlijk met de schouder naar buiten... zweepje aan de buitenschouder om te begrenzen ;) Als je de buitenste ringen van de kaptoom gebruikt kun je natuurlijk ook de buitenteugel gebruiken, net als ohz. Maar voorlopig heb ik beide teugels aan de middelste ring :)

Charna: ja, daar kan ik ook niks aan doen natuurlijk. Ik zou zeggen: probeer het eens?

Het is gewoon een kwestie van paard wijkt voor druk. Waar geen/minder druk is zal hij heengaan. Snap je?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:35

Als ik met bit rijd stuur ik met zit, niet met benen alleen met gewichtsverplaatsing. Aandrijven doe ik wel met benen. Als ik zonder bit rijd dus vaak met neckrope dan stuur ik door neckreining, als hij hier niet op reageerd leg ik me been iets aan. Door rugprobleem had ik nauwelijks kracht in me benen en moest ik dus op een andere manier leren sturen en ook het paard omscholen.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:36

Ik probeer zoveel mogelijk op mijn benen en gewichtshulpen te werken, maar mijn verzorghafjes snappen dit nog niet zo goed. Ik rijd ze nog niet zolang, en voordien liepen ze alleen maar in het tweespan.
Amina pikt het echter zeer goed op, ik kan haar al sturen met mijn been, maar heb toch nog wel wat teugelhulpen nodig. De galophulpen zijn een ander verhaal. Om aan te galloperen gebruik ik de stemhulp in combinatie met de beenhulp.

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:20

Met benen rijden is eigenlijk een vrij nieuw begrip voor mij :P Ik heb het "pas" 6 jaar geleden goed leren doen op een western manege. De jaren daarvoor heb ik op een "normale" manege gereden, maar daar werd er bijna niks aan gedaan.
Met mijn eigen paardje probeer ik het ook zoveel mogelijk te doen, maar ze reageert er nog niet erg op. Stukje bij beetje aanleren :) Het is zoveel makkelijker (vind ik)!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:37

Ik probeer zoveel mogelijk met mijn benen te rijden, maar het is voor mij, net als voor l4atjuh, nog nieuw. Daardoor 'vergeet' ik 't nogal eens.
Edit: ik gebruik ook veel mijn zit/gewicht.

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:22

Mn benen hou ik er zoveel mogelijk aan omdat mn vzpony anders heel erg over de buitenhand wegloopt. :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:01

hestejente schreef:
Als de druk op de teugels niet veel verandert heb je een dode hand, dat lijkt me niet fijn voor het paard.

Het is heel duidelijk voor een paard als hij weet waar je handen staan en daar verder niet zoveel mee gebeurd. Ik weet dat we geleerd hebben om met bewegingen mee te gaan en vering te hebben, maar hier in Portugal rijden ze nog klassiek en staat de hand, het paard zoekt het bit op en kan ook de druk totaal vermijden. Als je hand mee zou gaan naar achteren, is er altijd druk. Het ligt een beetje aan het paard wat hij prettig vind, maar ik merk dat de keuze aan het paard laten door de handen op een plek te zetten (bij rechtuit uiteraard) best heel goed en ontspannen werkt. Daarbij hebben ze ook meer het idee dat ze voorwaarts kunnen en dat is weer gunstig voor de achterhand.
En druk niet veranderen hoeft niet dood te zijn, zolang de polsen en armen losjes zijn.

Citaat:
Niet dat je nou in het wilde weg met je teugels moet gaan zitten rommelen maar wanneer je paard niet rechtuit loopt is het toch niet logisch dat je evenveel druk op de teugels hebt?
Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Als je twee handen naar buiten of naar binnen beweegt blijft de druk hetzelfde, maar verschuif je wel degelijk het gewicht van het paard naar binnen of naar buiten en doe je ook de hals buigen.
Bij jonge paarden moet je een hand extreem naar binnen brengen voor wendingen, maarbij paarden die in balans zijn ligt het anders. Het streven is uiteindelijk minimaliseren.

Citaat:
Bovendien is druk denk ik niet het goede woord, ik houd de teugels vast, maar laat het paard het bit opzoeken. Het paard, en niet de ruiter, neemt het bit aan.'
En dat sluit dus aan bij de handen op een plek houden....

Citaat:

Een paard buigt de hals niet naar waar het ruimte krijgt, maar daar vanaf.
Het "valt" naar waar het ruimte krijgt en dat willen we juist niet.
Daarbij wordt een en ander ondersteunt door beenhulpen. In een wending is het binnenbeen op de singel en het buitenbeen erachter. Met een binnenhand naar voren wijst alles voor het paard om zich naar buiten, weg van de druk van het binnenbeen, te bewegen en de kont naar binnen te draaien, daar het buitenbeen achter de singel is.
Voor mij is het onlogisch om een binnenhand naar voren te brengen, tenzij je hem ook erg van de hals neemt, waardoor de buiging door zijdelings bewegen van de hand wordt verkregen.

Stelling is trouwens niet "buiging in de hals" . Stelling is slechts het licht zijdelings bewegen van het hoofd vanuit de atlas, niet vanuit het midden van de hals! Het paard (inclusief hals) blijft recht en je kunt als ruiter dan 1 oog van het paard wat beter zien.
In de meeste gevallen wordt zowel stelling als buiging gevraagd.
Bij galop aanspringen wordt stelling gevraagd, maar geen buiging. Deze stelling kun je krijgen door twee handen naar buiten te brengen (dus de binnenhand meer naar de hals toe en de buitenhand er meer vanaf). Dat is een voorbeeld van evenveel druk houden terwijl je handen niet op dezelfde plek blijven.
daarbij moet je uiteraard ene halve ophouidng maken met je buitenhand om het buitenvoorbeen tegen te houden, je wilt immers dat het binnenvoorbeen verder grijpt, en de zit en beenhulpen zijn ook zeer belangrijk en ghet verbaasd me dat de meesten niet eens weten dat je bij galop aanspringen het kruis aan moet trekken.

Maar, vergeet niet dat elk paard op welke hulpen dan ook kan leren reageren. Je kunt bij wijze van spreek twee rukjes geven voor links af gaan en een rukje voor rechts af.

Iedereen kan dus roepen, "ja maar mijn paard doet het bij deze hulpen".
Er bestaan hulpen "volgens het boekje" , maar dat wil niet zeggen dat andere dingen niet werken.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:18

Al je je paard rijdt met je gewicht, gebruik je als het goed is je hele lichaam om te rijden. Voor mij bestaat sturen met mijn benen niet meer los van de rest van mijn lijf.

Daarmee bedoel ik het volgende:
Zodra je ergens wil wenden, en je geeft daarvoor gewichtshulpen, gaan je benen als het goed is ook mee in die beweging, maar ook je schouders en dus je armen en dus je handen en dus je teugels. En dat hoeft maar minimaal te zijn. Stuur je dan met je benen?

Alleen je hand naar binnen om een wending te rijden (zoals ik ergens in de geplaatste reacties las), met een hulp van het been, zou betekenen dat je niets met je lichaam doet. Of onbewust. Denk dat de kans dat groot is dat je tegenstrijdige hulpen (impusen? vragen?) geeft.

Ik ben er inmiddels redelijk van overtuigd dat je de beenhulpen enz. niet los kunt zien van het geheel.
Paardrijden doe je met je hele lichaam en elke spiertje, elke beweging, heeft daarbij invloed op de rest van je lichaam en op je paard.

Ik wil overigens niet zeggen dat ik niet bepaalde hulpen wel degelijk met mijn benen geef, maar dan is het communicatie in de zin van galop enz. Hoewel ook die weer niet los staat van de rest natuurlijk, maar wel wat duidelijker een beenhulp te noemen.

(okay... vage tekst geworden... ik kom niet uit mijn woorden :+ )

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:53

hestejente schreef:

Vraagje :o

Wat doe jij met je buitenhand op het moment dat je een volte instuurt?

Bij buiging krijg je een holle en een bolle kant, de holle kant is 'kort' en de bolle kant is 'lang'. Stel je rijdt rechtuit en wilt vanaf de lange zijde een volte inzetten (we rijden linksom) en je geeft zoals jij omschrijft, met je binnenhand ruimte, dan hou je eigenlijk de buiging tegen met je buitenhand omdat deze op de plek blijft staan (vandaar mijn vraag wat jij dan met je buitenhand doet tijdens buiging :D ) en blijft het paard dus eigenlijk recht.

Mijn inziens moet je het paard wel de ruimte kunnen geven om bol te worden aan de ene kant om aan de andere kant hol te kunnen zijn (=buiging).

Vooralsnog, deze vraag is uit interesse en om het wellicht te kunnen begrijpen.

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:33

Zo weinig mogelijk je benen gebruiken.
Veel op stemcommando en vooral RELAX....