Ik word er zo moe van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Ik word er zo moe van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:02

Vroeger deed ik ook erg rare sprongen als de paarden voor een weekje thuis stonden. Wij hadden nog geen springmateriaal en het was zo leuk om eindelijk een keer zelf te springen (op de manege mag het niet) dat we allerlei sprongen gingen bedenken, waar gevaarlijke tussenzaten. Maar daar waren we ons helemaal niet van bewust. Wat als ze willen weigeren of vallen terwijl daar een hark ligt (jaa die gebruikten we ook...). Nu weet ik natuurlijk wel beter en rijd thuis ook veel serieuser als ik spring. Grondbalk, gewoon springmateriaal en niet zo hoog als we maar kunnen. Ik erger me er niet echt aan maar het is gewoon jammer van die topics..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:26

Eerlijk gezegd erger ik me er meer aan dat je zo naast je schoenen loopt,ik heb eens even je profiel gelezen en je schuift jezelf nogal graag naar voren. Heb een beetje respect voor meisjes die het niet allemaal zo is komen aanwaaien en die tevreden moeten zijn met een boerenpony die ergens op wei een hindernisje heeft gesprongen. Zo ben ik zelf 20 jaar geleden ook begonnen en daar is niets mis mee!
Getver zeg....

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:47

Dat heb ik toen ik jonger was ook regelmatig gedaan met de fjord die ik toen deed. Ik vond het leuk om hoog te springen, ik ging daar dan niet over opscheppen op sites zoals bokt, maar ik heb het wel gedaan.
Zo beginnen heel veel paarden mensen. Gewoon, lol met je knol als je klein bent. En dat kan inderdaad zijn door zo hoog mogelijk te springen. En dan ligt er geen grondbak, nou goh drama
Er mag ook wel is overna gedacht worden dat niet iedereen begeleiding (in de vorm van les) kan betalen.
Vooral niet als iemand jong is en allang blij is als hij of zij een pony mag verzorgen.

Ik heb wel altijd veel lessen gehad (springen en dressuur). Maar ik ben, zoals ik al zei, ook gewoon begonnen met 'kijk is hoe hoog ik kan springen' :) Maakt dat nou uit.. Ik zou me eerder druk kunnen maken over hele andere dingen die met paarden gebeuren.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:48

Nee je bent niet de enige.
Soms zie je paarden gewoon met een nette beheerste techniek over een sprongetje van 50 cm gaan, en soms zie je mensen met een belabberde houding en een gehaast paard over een meter gaan.
Tja waar je trots op bent..

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:12

Ik erger me er niet zo aan eigenlijk..

Ik vind het leuk om af en toe een sprongetje te maken en het hoeft dan ook niet hoog te zijn, wanneer het wel een keer een hoge zal zijn, zal ik uit blijdschap het ook laten zien... (Ik volg dan ook geen springles, heel heel af en toe springen we wel eens in de les..)
En ik denk dus dat het bij de 'penny's' ook wel deels blijdschap en trots is op de pony en op zichzelf.. en goed dan hebben ze nog geen techniek, dat komt vanzelf wel als ze echt willen gaan springen.. Laat ze nu nog lekker spelen met de pony's, zolang het maar verantwoord is..
Laatst bijgewerkt door Palmbierlove op 25-07-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:24

Spelen met pony's......

Ach, het kan nog erger.. dan alleen maar hoog springen en het iets aandikken op bokt.
Die hebben wij op stal, ergere..
Bij ons op stal kleine meiden (voor hun verjaardag..) een shet gekregen.
(de overige elende bespaar ik jullie)

Nou komt het springavontuur..
Zie de kinders slepen met de mooie balken van een stalgenoot (ik weet dat die dat ongevraagd niet waardeert),
ze leggen die op het asfalt... (dat is dus een gewoon wegje, waar wel niet veel rijdt, maar er rijden auto's
naar het bosje achter om de hond uit te laten en terug...)
Toen riep ik al, hebben jullie M. gevraagd of jullie haar balken mochten? Er werd wat gemompeld.
Ze ook nog gewezen op het feit dat springen op het asfalt misschien niet zo'n goed idee was.
En dat als ze dat al gingen doen, ze de bruine balken moesten pakken en die in de berm moesten leggen
en weer opruimen...
(Jullie raden het al, de dames ruimen niets op en de balken werden gewoon op de weg gelegd.)
Gelukkig kregen de dames de staanders niet naar de weg gesleept }> .
(ze wouden daar echt gaan springen! Gewoon op het asfalt met de shet over 50 cm. grrrrrrr. )

Ondertussen diep zuchtend afgedropen, aangezien altijd zo gaat met deze kinderen. (zijn echt niet leuk!)

Men kome op stal (nooit met ouders, snap ik al niet en wij zijn heel klein stalletje, dus er is niet altijd iemand.).
Men probere de shet te vangen met de nadruk op probere... (hebben wij ook eens lol, want de shet is ons vriendje,
we hebben zelfs onze haf en fjord hun 2 containers met uitloop voor de zomer aan de shet geleend. Die van ons
staan toch in de wei. Kan die shet ook nog eens wat zien, anders moest ie op stal blijven staan, mag wei niet in.).
Dan probere men er een hoofdstel in te krijgen (lukt zo, maar hun niet :D ).
Dan stappe men van het erf af en zodra er 1 hoef van het erf af is, gaat men in galop over het asfalt.
(ondertussen geen smid laten komen, wel zeuren over zijn eten omdat ie ooit bevangen is geweest...)

Aangezien de hindernis balken (voor ons jammer, voor de shet heel fijn) ondertussen enkele malen overreden zijn
en dus kapot.
Kunnen ze nu niet meer springen *\o/* .

(oh, en ze waren vergeten, dat ze de 2 wkn dat ze op vakantie gingen iets moesten regelen voor de shet,
want hij krijgt toch eten????? -:(- -:(- -:(- )
Geloof heilig dat dit ook zo gebeurt met kinderen en pony's op meerdere plaatsen in NL.
Als dat spelen met pony's moet zijn, mogen ze het van mij vandaag nog verbieden.
(Snap ook die ouders totaal niet!)

Proest... en ik doe een springwedstrijdje mee op 40-50 cm.. en vroeg me nog af of dat verantwoord was....
Ben ik toch een z##kerd...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:52

Geryon schreef:
Vroeger deed ik ook erg rare sprongen als de paarden voor een weekje thuis stonden. Wij hadden nog geen springmateriaal en het was zo leuk om eindelijk een keer zelf te springen (op de manege mag het niet) dat we allerlei sprongen gingen bedenken, waar gevaarlijke tussenzaten. Maar daar waren we ons helemaal niet van bewust. Wat als ze willen weigeren of vallen terwijl daar een hark ligt (jaa die gebruikten we ook...). Nu weet ik natuurlijk wel beter en rijd thuis ook veel serieuser als ik spring. Grondbalk, gewoon springmateriaal en niet zo hoog als we maar kunnen. Ik erger me er niet echt aan maar het is gewoon jammer van die topics..

mijn god hoe oud was je toen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:56

Dat was niet met de ponys die ik nu heb, maar met een schetlander en een a pony. Zo een 6 jaar geleden geloof ik, dus ik denk dat ik 9 was ofzoiets.. Ikw eet het, echt heel erg! Maar we dachten alleen maar aan: SPRINGEN :D en dat soort dingen.. (hee dat rijmt!) Toen reed ik ook niet wedstrijdgericht maar gewoon voor de lol..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:07

Ik ben zins kort ook begonnen met springen, mijn paardje was nogal beginnend.
We mochten opstal een parcoursje neer zetten op het weiland.
Maar omdat mijn paardje dit eigenlijks nog niet kende en ik een held opsokken ben.
heeft een stal genootje er eerst eens op gesprongen, dit pakte ze super goed op.
en sprong echt super, dus nu rijd ik al een aantal keren zelf gewoon met het springen.
Ze heeft nogal de neiging om hard te gaan en we zijn nu bezig met de controle.
Ik ga ook nog echt niet hoger dan 60 a 70cm denk ik dat er staat.
Een paar meiden opstal zitten soms wel te zeuren: Nu nog even hoger, kom op de hoogte in red ze makkelijk.
Maar daar zijn we allebei nog niet eens aan toe, een parcoursje rond krijgen is al moeilijk genoeg :+.
Nee ik vind dat je groot gelijk hebt, maakt niks uit of je hoog of laag springt de controle moet je hebben.
als je dat hebt kun je pas de hoogte in werken met springen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:08

Geryon schreef:
Dat was niet met de ponys die ik nu heb, maar met een schetlander en een a pony. Zo een 6 jaar geleden geloof ik, dus ik denk dat ik 9 was ofzoiets.. Ikw eet het, echt heel erg! Maar we dachten alleen maar aan: SPRINGEN :D en dat soort dingen.. (hee dat rijmt!) Toen reed ik ook niet wedstrijdgericht maar gewoon voor de lol..

maar dan snap je toch wel dat een hark echt niet kan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:10

mimeslosydy schreef:
Geryon schreef:

Op 9 jaar denk je daar niet aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:12

Bobbiaan schreef:
Mijn vader heeft een boeren bedrijf, en we hebben de stallen aan huis. Ik rijdt al van jongs af aan (ben begonnen op de shetties die we hebben), en ik deed ook echt hele rare dingen vroeger! Als ik daar nu op terug kijk zou ik dat ook nooit meer doen. Ik zou me er niet teveel aan storen.... ik neem aan dat je vroeger ook wel gekke dingen hebt gedaan? Springen is idd een een techniek die je moet beheersen, maar kleine meisjes/jongens leren toch op een speelse (en misschien niet altijd op een verantwoorde manier...omdat ze zich dit zelf aandoen!). Ik bedoel dit niet verkeerd hoor...gegrijp me goed... *D

Ik begrijp je wel hoor ;)
Maar zelf ben ik het niet gewend omdat ik meteen met springles ben begonnen toen ik jong was, dus zelf heb ik dat nooit gedaan. Op zich is het op een speelse manier aanleren wel ok, maar vaak gaat dat ter koste van de pony.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:15

Tsja, als penny ben je echt niet bezig met controle, afstand etc. Penny's horen lol met hun knol te hebben en juist zulke dingen met hun pony te doen. Hiervan krijgen ze lekker veel zelfvertrouwen en een vaste zit.

Persoonlijk vind ik dat je pas, zodra je serieuzer wordt met springen, de controle aspecten erbij moet gaan pakken.
Want laten we wel wezen, penny's srpingen misschien hooguit 1x per 2 weken voor de fun, niks wedstrijdgericht of een andere serieuze gedachte erachter.

Nee, ik stoor me hier niet aan..

Waar ik me wel aan stoor zijn de penny's die 'cool' willen zijn en hun pony in de krul trekken, sporen dragen en een slof omdoen..

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:19

ik zal waarschijnlijk 1 van de weinige penny meisjes zijn geweest die anders was O:)
ik bouwde altijd een heel parcour op heel proffesioneel dacht er weken over na hoe ik een hindernis neerzette O:)
en dan niet hoger als 60 cm omdat ik dat niet durfde O:)
mijn pony was 1.35 schat ik O:)
ik vond het altijd een kick geven als me pony er lol in had en we een heel parcour samen door kwamen :P
hoogte vond ik altijd eng dus ik ging echt totaal niet hoog :P
Laatst bijgewerkt door Fotografie91 op 25-07-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:21

mimeslosydy schreef:
Geryon schreef:

kom op zeg, blijf niet doorzeuren := Dat is misschien al meer dan 10 jaar geleden, aan jouw commentaar heeft niemand wat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:27

Blijkbaar niet he.. dat ik het niet snapte.. Ik dacht er nooit aan! (is trouwns 6 jaar geleden maar ben veel verander in die tijd..)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:33

Ach ik heb jarenlang als klein meisje springles gehad, en het enige wat ik ervan leerde was hoe hard ik kon vallen. Ik moest en zou van die man over de 1,20m springen, en ik moest niet mutsen. Ik ben toen ik 14 werd gestopt met die springlessen, en ik ben sindsdien beter gaan springen.nou doet mijn pony wel veel zelf :+ Ook is het vertrouwen sinds ik met de springlessen gestopt ben veel beter geworden. En ik ben dol op hoge hindernissen, maar ook omdat mijn pony dit leuk vind. Hij gaat dan idd volgas erop af, met zijn oortjes naar vorenook bij een kleine hindernis maar iets minder enthousiast, maar ponylief is nog zodanig te berijden dat ik nog eventueel voor het niet uitkomen de galoppassen kleiner/groter kan maken. pony is rond de 1,45m en ik ga vrijwel nooit hoger dan 1.20m/1.30m

En zie ik "penny meisjes" zonder les vaak genoeg ook aardig goed springen. Dat zijn vaak ook een van de weinigen die buitenrijdenvrij weinig volwassenen zie ik het doen.. en zonder zadel rijden, wat door vele volwassene wordt gezien als niet paardrijden want er ligt geen zadel op :+ ,maar door al dat soort"gekke" dingen, leren die meiden wel rijden! Ik zit er niet mee, ze leren vanzelf wel hoever ze kunnen gaan. Iedereen maakt fouten, ook de mensen met jarenlange instructie. En van fouten leer je.

Ik ben nu 17 en ik ben dol op buitenrijden, crossen over het strand, slootjes springen, springen in de bak, door het weiland crossen, zwemmen en zonder zadel(het liefst ook nog in combinatie met voorgaande dingen) :+ Maar ik heb hierdoor wel een stevige zit gekregen. En tja als ik dan een pennymeisje ben, prima, maar ik heb iig wel lol met mijn knol :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:37

Het komt ook dom over om er een topic over te starten, maar ja, ik maak me er ook schuldig aan, dat ik er hier over vertel. Het zal ook wel vast een beetje enthousiasme zijn dat de niet springers er een klein beetje van durven en dan maakt de hoogte wel een beetje uit. Van de week heb ik welliswaar een heel nette opbouwende springles gehad en mijn paard is 11 jaar en dit was onze eerste echte springles. Het gaat mij idd niet om de hoogte, maar om de les zelf. Springen brengt andere vaardigheden mee dan dressuur. En als afsluiter is het dan 'geinig' om te vertellen wat de eindhoogte was. Puur ook, omdat ik geen held ben. Maar dat staat dan in een babbeltopic, waar we over van alles en nog wat beppen en duidelijk ook een vermelding over de opbouw van de les. Ik start er geen aparte ITP ofzo over. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:53

er is een groot verschil tussen springen en springen.

Sommige meiden (en of volwassenen) hebben niet de hindernissen om goed te kunnen springen en doen het dus
met gewone balken en evt. als staander een stoel. Die springen voor de lol en hebben verder geen idee van het
fanatieke springen.
Ik zie dat bijvoorbeeld bij mensen die gewoon zo nu en dan eens een sprongetje maken voor de lol.

De mensen die springen voor het fanatieke lijkt me dat al zeer logisch dat die ook gewoon een grondbalkje op de grond
hebben liggen en springen onder controle. :j
Neemt niet weg dat ik het springen zonder grondbalk zeer gevaarlijk vind, maar ik denk dat sommige paardenmensen
de spullen er ook niet voor hebben om 'goed' volgens het boekje te kunnen springen :j

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:02

maar dan snap je toch wel dat een hark echt niet kan??[/quote]
kom op zeg, blijf niet doorzeuren := Dat is misschien al meer dan 10 jaar geleden, aan jouw commentaar heeft niemand wat.[/quote]

aan jouw commentaar wel dan? :Z
ik ben van mening dat een 9 jarige echt wel het vermogen heeft om te weten dat je van een hark geen goede hindernis kunt maken.(ik iniedergeval wel)
en dit is een openbaar forum dus dat mag ik gewoon zeggen, dat geryon dat op die leeftijd nog niet wist is wat anders

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:43

Waar je je aan kan ergeren.
Als ik terugdenk aan mijn eigen kindertijd. Moet altijd alles volgens het boekje? Moet altijd alles perfect?
Als iets onverantwoordelijk wordt, dan mag er gerust iets van gezegd worden.
Wat is er gebeurd met lol met je pony?
De eerste keer dat ik 80cm sprong vond ik mezelf ook hartstikke stoer en dacht ik: zou die ook een gaatje hoger kunnen? en ja hoor, daar gingen we, over de 90. En goh wat voelde ik me goed, ik was de beste, mijn pony sprong het hoogste, ik was superblij. En weet je wat, iedereen op stal met mij. Mijn instructice, de mensen in de kantine,...iedereen deelde in de vreugde van dat toen nog kleine meisje.

Zou jij op dat kleine meisje afstappen en zeggen. "Nou goed, maar je kunt toch geen parcours springen. Springen is meer dan gewoon domweg over een hindernis jassen, daar komt veel techniek en kunde bij kijken."
Had jij dat tegen dat kleine meisje gezegd?

Jeetje zeg, mag paardrijden nog plezierig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:44

@ Gini, natuurlijk mag paardrijden leuk zijn en plezierig. Maar tot een bepaalde hoogte. Wat ik al zei, tot wanneer blijft het ook leuk voor de pony/paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:58

Daarom ben ik wel voor begeleiding. Een kind op een paard moet ten alle tijde door een volwassene (met kennis) begeleid worden.
En stapje voor stapje kun je die dan dingen bijleren. Niet veel later leerde ik lijntjes rijden, nog wat later kon ik mijn afstand tot op de centimeter zelf bepalen,...
Onverantwoord gedrag mag zeer zeker afgestraft worden, daar ben ik het echt mee eens. Springen met harken als balken bureaustoelen als staanders, de pony vijftig keer over een meter jagen,...die dingen mogen van mij echt gerust aan banden gelegd worden. Dat moeten kinderen wel leren, wat wel en niet kan met een pony. Dat ben ik met je eens.

Maar als een kind in de springles voor de eerste keer 1 m springt en dan op bokt heel trots een topic opent dan kan ik alleen maar blij zijn.

Dus telt hoogte? Eigenlijk toch wel. Althans, ik kom Jos Lansink met Valentina van 't Heike niet meer tegen in mijn proeven van 90 cm/1m. Niemand die in de 60 cm blijft hangen, als je beter wordt ga je hoger. Een 1.40m paard is beter en wordt duurder verkocht dan een 1.10m paard. Dat is gewoon zo. Techniek wordt ook moeilijker bij hogere proeven. Het is het totale plaatje. Hoe hoger de proeven, hoe meer er van jou en je paard verwacht wordt. En dat is ook hoger kunnen springen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:43

Ik was ook zo'n penny vroeger, met takken een heuse hindernis bouwen en eroverheen scheuren :')
Ik vond dat gewéldig en ik heb er ook ongelofelijk mooie herinneringen aan (en de poown vond het gewéldig). Nu ben ik overvoorzichtig, vaak ingepakt met BP en probeer ik alles overdreven te controleren (waar je ook niet gelukkig van wordt :+ )
ja soms wenste ik stiekem weleens dat het weer een keertje zoals vroeger ging, maar je wordt je overal veel bewuster van bij het ouder worden :)
Ik ga dus nooit zeuren in zulke topics.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:35

Joolien schreef:
@ Gini, natuurlijk mag paardrijden leuk zijn en plezierig. Maar tot een bepaalde hoogte. Wat ik al zei, tot wanneer blijft het ook leuk voor de pony/paard.

een pony/paard die het niet leuk vind om over een sprong van een meter te springen, of wel maar niet te vaak en dan moe wordt. Zal je er ook niet overheen krijgen. ;) En toch zie ik de meeste paarden echt opknappen als er iets anders meegedaan wordt, dan serieus rijden. Ik heb mensen gesproken die ervan overtuigd waren dat galoperen tijdens een buitenrit levensgevaarlijk is, dat konden ze volgens hen ook in het land. Nouja prima, maar ik cross wel vol overgave met lol over het strand, en mijn pony gaat vrolijk mee, want die moet en zal voorop blijven lopen. Mijn ervaring met paarden heeft me geleerd dat je een paard dat iets echt niet leuk vind, het ook niet kan laten doen. Mijn pony heeft niks met dressuur, gaat ook vol overgave het gevecht met me aan, maar zodra ik met een losteugeltje rondhobbel, doet hij netjes alle oefeningen, zelfs de galopswissels!, hebben we er allebei lol in, en waarom zou het anders moeten? Je rijdt toch paard omdat je het leuk vind? Niet omdat alles via het boekje moet, met contact, sporen, zweep en het liefst ook nog een scherpbit erin? OMDAT je dan volgens de meeste meer controlle hebt? Ik denk niet dat je dan meer over je paard te vertellen hebt, en of het veilig is?