Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:15

Joolien schreef:
Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.

Een circusact vind ik weer onzin.

Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?

Adriana schreef:
Nou idd zeg!!! In plaats van dat we zeggen het NL team heeft in Duitsland het Duitse team aan de kant gezet gaan we roepen dat Totilas niks is...

Training onnatuurlijk? Ik heb hem tijdens het losrijden in Neumünster gezien en er was echt niks onnatuurlijks aan... Ooo wacht jawel! Hij is van een buitenaards niveau! Nu snap ik het! :)*

Dit vind ik ook iets overdreven, maar goed het is niet zo dat Edward en Totilas helemaal niks kunnen, alleen de huidige normen in de dressuur laten wel wat te wensen over.
En het extreme voorbeen vind ik niet in het geheel passen, maar dat is dus een kwestie van smaak alleen het heeft weinig met klassieke dressuur te maken. :n

Ze zullen heus wel meer dingen trainen dan alleen het voorbeen, lijkt me voor de hand liggend anders zou de rest ook niet te zien zijn, maar daar zitten volgens mij ook nog wel wat verbeterpunten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:16

Veel foto's van Totila ogen inderdaad in 3 stukken, maar in de ring lijkt hij toch meestal wel als 1 paard te bewegen. Tja, ik denk niet dat hij altijd goed over de rug gaat met strekken, maar dit is was de jury wil, dit is waar het publiek voor komt en waar ze op kunnen scoren. Dan doe je er niets aan. Maar ik denk niet dat Totilas tot hoge leeftijd meekan als hij zo blijft worden gereden...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:17

als je naar het filmpje kijkt zie je idd geen grote passen en weinig kracht vanuit het achterbeen (of in ieder geval in vergelijking met het voorbeen) maar zijn achterbeen overstapt de hoefafdruk van zijn voorbeen wel (of in ieder geval stapt hij in de afdruk)

het is dus niet optimaal maar ook zeker niet verkeerd

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:17

Maar is het niet als een paard heel erg verzamelt, dan gaat zn achterhand omlaag, en dus soort 'zitten' .
Dan komt de voorhand omhoog en die kan spectaculair naar voren/boven bewegen.
Maar de achterhand stuwt aan en met die verzameling gaat het been niet ver naar voren, het been hoeft ook niet ver naar voren omdat het voldoende kracht heeft om te stuwen.

Gribaldi als driejarige loopt nog emer op de voorhand en niet opwaarts, dus kan het achterbeen er goed onderkomen.

En daarbij; als het goed is rijdt edward gal zijn paarden goed lang en over de rug los en actief van achter.
Dus ik zie genoeg achterbeen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, dit is hoe ik er tegenaan kijk. :)

toevoeging: als het goed is en hij rijdt Totilas goed van achter naar voor, dan zijn de voorbenen zo licht en kunnen zo spectaculair bewegen, alle kracht komt van achter dus is het makkelijk om de actie van voor te krijgen. daarom willen wij onze paarden opwaarts laten lopen! De halshouding werkt er ook aan mee, de spier die hier gebruikt wordt, staat in verbinding met de spier van het voorbeen, die trekt hem als het ware op.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:24

Wat een gezeur en ge-emmer.
Iemand als Edward Gal is niet zo ver gekomen om zijn paarden te verneuken en Totilas loopt niet record na record voor inmiddels al een anderhalf jaar omdat ie nou zo geweldig slecht wordt bereden.
Wát een discussie.
Ik doe nog wel even een herhaling van zondag kijken! :Y)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:24

MLoeser schreef:
Maar ik denk niet dat Totilas tot hoge leeftijd meekan als hij zo blijft worden gereden...

En dàt denk ik nou ook ;)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:26

Niezel schreef:
Iemand als Edward Gal is niet zo ver gekomen om zijn paarden te verneuken en Totilas loopt niet record na record voor inmiddels al een anderhalf jaar omdat ie nou zo geweldig slecht wordt bereden.
Wát een discussie.

Volgens mij beweert niemand iets ten nadele van Gal inzake zijn rijden, trainingsmethode en omgang met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:27

Niezel schreef:
Wát een discussie.

Kijk dit bedoel ik idd. Jij verwoord het goed!

@ Ulysse1 en MLoeser: denken jullie nou echt serieus dat Edward Totilas kapot rijdt? Lijkt me een beetje gek he?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:29

ulysse1 schreef:
MLoeser schreef:
Maar ik denk niet dat Totilas tot hoge leeftijd meekan als hij zo blijft worden gereden...

En dàt denk ik nou ook ;)

Daar gaat het hem nou toch net om? Ja Totilas loopt héél leuk en wordt vast en zeker goed getraind, maar op zodanige manier dat hij heus niet tot zijn 20ste de sterren van het dak loopt hoor :n Het feit dat zijn voorbeen bijna tot zijn neus komt en zijn achterbenen niet meekomen, zegt toch genoeg?

Mooi paard maar loopt niet correct, en met niet correct wil ik zeggen, niet natuurlijk.

Vroeger liepen de paarden heus niet op deze manier en er zijn ook olympische spelen gewonnen, waarom moet er nu dan zoveel show bij zijn?

@Joolien: niemand zegt dat Gal hem stuk rijdt, het is gewoon algemeen geweten dat paarden die serieus overbelast worden niet zo lang meegaan als een paard van een middenstander.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:30

Niezel schreef:
Wát een discussie.

Nee jij kijkt er lekker positief tegenaan. Behalve de post van Bomba misschien, zijn er volgens mij geen posts geweest waarin stond dat men het allemaal slecht vond. Natuurlijk zijn er ook heel veel dingen die wel heel goed gedaan worden, want het is hoe dan ook niet weggelegd voor de meeste mensen om zo'n proef te laten zien.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:31

Ik vind dat degenen die zeuren over dit topic echt het punt niet zien.
Tuurlijk halen ze record na record, niemand zegt dat dit niet zo is.

Wat we WEL zien is dat het niet meer om correct gebruik van de rug en achterhand gaat, maar om spectakel, en dat we dat jammer vinden. Dat zelfs de jury hier geen notitie van neemt.

Dat Totilas met z'n achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven komt, zegt mij in dit geval ontzettend weinig. Als je kijkt naar de benen dan zie je gewoon dat de achterhand ver achterblijft, simpel.

Of dit mooi is, of niet, doet dan niet meer ter zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:32

chipieke schreef:
Daar gaat het hem nou toch net om? Ja Totilas loopt héél leuk en wordt vast en zeker goed getraind, maar op zodanige manier dat hij heus niet tot zijn 20ste de sterren van het dak loopt hoor :n Het feit dat zijn voorbeen bijna tot zijn neus komt en zijn achterbenen niet meekomen, zegt toch genoeg?

Mooi paard maar loopt niet correct, en met niet correct wil ik zeggen, niet natuurlijk.

Vroeger liepen de paarden heus niet op deze manier en er zijn ook olympische spelen gewonnen, waarom moet er nu dan zoveel show bij zijn?

@Joolien: niemand zegt dat Gal hem stuk rijdt, het is gewoon algemeen geweten dat paarden die serieus overbelast worden niet zo lang meegaan als een paard van een middenstander.

Nou ik denk dat daar weldegelijk serieus rekening mee wordt gehouden want het komt op hetzelfde neer.

@ Phormicola; dan ben ik het graag met je eens dat wij het oneens zijn, want ik zie dat namelijk niet zo.

noor14

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:33

Wat vinden jullie van mijn post die ik net stuurde?
Met de info over achter/voorbeen gerbuik?
ben wel benieuwd namelijk :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:35

Hoe zie jij het dan Joolien? Daar ben ik benieuwd naar :) Ben niet te beroerd om m'n mening bij te schaven als iemand met goede argumenten komt :)

Dat hoge jury's dit goed vinden is dan weer geen goed argument, dat is een drogreden. Naar andere insteken ben ik zeer benieuwd :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:36

Ho eens even, ik heb nergens gezegd dat Gal Totilas de vernieling in rijd. Gal is een goede ruiter en heeft gevoel voor paarden, maar Totilas wordt nu op een manier gereden wat wel erg mooi is, maar ook erg extreem. Zijn achterhand gaat tenkoste van het extreme strekken in de voorhand. Dat is niet per definitie erg bevordelijk voor het dier. Maar ik zeg ook nergens dat Gal totilas helemaal kapot rijdt. Ik weet net zo goed dat Gal dit in de training zelden van Totilas zou vragen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:37

phormicola schreef:

Wat we WEL zien is dat het niet meer om correct gebruik van de rug en achterhand gaat, maar om spectakel, en dat we dat jammer vinden. Dat zelfs de jury hier geen notitie van neemt.

Dat Totilas met z'n achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven komt, zegt mij in dit geval ontzettend weinig. Als je kijkt naar de benen dan zie je gewoon dat de achterhand ver achterblijft, simpel.

Precies, hier sluit ik mij bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:38

phormicola schreef:
Hoe zie jij het dan Joolien? Daar ben ik benieuwd naar :) Ben niet te beroerd om m'n mening bij te schaven als iemand met goede argumenten komt :)

Dat hoge jury's dit goed vinden is dan weer geen goed argument, dat is een drogreden. Naar andere insteken ben ik zeer benieuwd :)

Ik ben geen expert in dressuur, maar ik heb hem nu meerdere keren gezien en zelf vind ik er niks storends aan. Ja soms sluit ie niet optimaal maar het is niet zo dat hij constant zo loopt. Ik vind hem in de passage erg goed van achteruit.
Verder geloof ik er niet in dat het slecht zou zijn voor het paard, het lijkt me niet dat Edward door zou rijden als er enige lichamelijke risico's aan verbonden zijn.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:38

Ik moet zeggen dat ik er zelf weinig verstand van heb, maar dat ik wel met de meeste eens ben.
Alleen toen kwam ik deze post tegen waarvan ik denk: ja daar zit ook wel weer wat in....

noor14 schreef:
Maar is het niet als een paard heel erg verzamelt, dan gaat zn achterhand omlaag, en dus soort 'zitten' .
Dan komt de voorhand omhoog en die kan spectaculair naar voren/boven bewegen.
Maar de achterhand stuwt aan en met die verzameling gaat het been niet ver naar voren, het been hoeft ook niet ver naar voren omdat het voldoende kracht heeft om te stuwen.

Gribaldi als driejarige loopt nog emer op de voorhand en niet opwaarts, dus kan het achterbeen er goed onderkomen.

En daarbij; als het goed is rijdt edward gal zijn paarden goed lang en over de rug los en actief van achter.
Dus ik zie genoeg achterbeen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, dit is hoe ik er tegenaan kijk. :)

toevoeging: als het goed is en hij rijdt Totilas goed van achter naar voor, dan zijn de voorbenen zo licht en kunnen zo spectaculair bewegen, alle kracht komt van achter dus is het makkelijk om de actie van voor te krijgen. daarom willen wij onze paarden opwaarts laten lopen! De halshouding werkt er ook aan mee, de spier die hier gebruikt wordt, staat in verbinding met de spier van het voorbeen, die trekt hem als het ware op.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:38

noor14 schreef:
Wat vinden jullie van mijn post die ik net stuurde?
Met de info over achter/voorbeen gerbuik?
ben wel benieuwd namelijk :)

Zeker, maar vind het soms wel moeilijk om te zien wat jij bedoelt. Alleen aan de andere kant is het wel logisch dat het zo is, want dat voorbeen kan er niet zo ver uit komen als de achterhand er niet onder is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:39

Ik ben het niet met die post eens noor14 :) En wel omdat als je een lijntje zou trekken van de kont naar beneden, dat de achterbenen achter die lijn zouden komen. Iets wat op HAW erg hard wordt afgerekend, maar bij Totilas is dit ineens prima ;)

Als ik naar Totilas kijk zie ik de achterhand echt als een apart gedeelte, dat doe ik niet expres, dit komt voort uit het gebruik (of afwezigheid daarvan, in bepaalde mate).

Maar ook ik vind het prachtig hoor, daar niet van, ik ben ook echt maar een mens die niet vies is van wat spectakel :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:39

Kijk eens naar bewegende beelden in slow-motion, geeft dit jullie hetzelfde beeld als de momenten op de foto's?
http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

Hij zou achter niet meekomen in de verruiming, kijk eens naar het verschil, waar hij in de wending landt met zijn achterhoef en waar hij op de diagonaal landt met zijn achterhoef ten opzichte van zijn voorhoef?

De mensen die denken dat Totilas zo kapot gereden wordt denken blijkbaar dat hij alle dagen het uiterste van zichzelf moet geven. Vraag: zou een paard wat elke dag zo zwaar (té zwaar) moet trainen zo blij en vrolijk op een wedstrijd lopen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:41

phormicola schreef:

Wie bedoel je met WE? ;)

WE zijn het namelijk niet met je eens!

muc

Ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Als je hem ziet is het spectaculair, dat is één ding wat zeker is. Heel gaaf die voorbenen die bijna boven z´n neus uitkomen. Achter is ook goed, maar natuurlijk niet zo goed als van voren. (Kan ook niet) Wat mij persoonlijk het meeste "stoort" is dat het lijkt (?) alsof Edward Gal zo veel in de hand heeft en er zo veel druk op de ketel staat. Ook Totilas rug lijkt zo weg gedrukt maar dat is denk ik gewoon zijn bouw. Als dekhengst (extrieur) vindt ik hem in ieder geval niet het einde. Al is het GE-WEL-DIG hoe hij kan lopen.

Ik vindt trouwens dat veel dressuur paarden onrustig zijn met de staart/ mond etc. Dan vindt ik het totaal beeld al niet zo mooi, maarja wie ben ik... Ik doe het de ruiters in ieder geval niet na ;-)

Grapjasjes12

Joolien schreef:
phormicola schreef:

Ik ben geen expert in dressuur, maar ik heb hem nu meerdere keren gezien en zelf vind ik er niks storends aan. Ja soms sluit ie niet optimaal maar het is niet zo dat hij constant zo loopt. Ik vind hem in de passage erg goed van achteruit.
Verder geloof ik er niet in dat het slecht zou zijn voor het paard, het lijkt me niet dat Edward door zou rijden als er enige lichamelijke risico's aan verbonden zijn.

Ik denk ook zeker niet dat Totilas over een aantal jaar naar de frikadellenfabriek kan :n Ook heb je er gelijk in dat de passages over het algemeen vrij goed worden uitgevoerd, helemaal mee eens :j
Ik heb het over het totaalplaatje, niet om afzonderlijke onderdelen. Bij het totaalplaatje zie ik een weinig gebruikte achterhand :)

CaPrIoLe`79

Het lijkt wel dat velen in dit topic hun mening puur op de enkele foto`s (=momentopnames) die hier geplaatst zijn baseren.