Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kun je precies op het juiste moment clicken en daarna belonen. polly2 schreef:Maar een snoepje als beloning geven tijdens het rijden, slaat al beloning voor goed gedrag helemaal de plank mis, als je het mij vraagt.
Een beloning dient altijd DIRECT te volgen op het gedrag dat je wilt belonen. Als jij aan het rijden bent en je wilt je paard belonen omdat hij een oefening zo braaf doet en je gaat dus actie ondernemen om überhaupt dat snoepje te kunnen geven vanuit de positie dat je er op zit....dan ben je dus al te laat...
Belonen doe je dus just in time met je stem of met een kriebel in de manen, of door te stoppen met de oefening (druk wegnemen) etc..
.
gillian schreef:Ik heb eigenlijk altijd wel een handje brok in m'n broekzak zitten. Die gebruik ik om te belonen tijdens vrijheidsdressuur, longeerwerk, werk aan de hand en met rijden ook.
Als je het combineert met clickertraining, sla je ook geen plank misKun je precies op het juiste moment clicken en daarna belonen.
polly2 schreef:gillian schreef:Ik heb eigenlijk altijd wel een handje brok in m'n broekzak zitten. Die gebruik ik om te belonen tijdens vrijheidsdressuur, longeerwerk, werk aan de hand en met rijden ook.
Als je het combineert met clickertraining, sla je ook geen plank misKun je precies op het juiste moment clicken en daarna belonen.
heb je dan de clicker met de teugels erbij in je hand????
Vraag ik me gewoon af hoor...want als ik aan het dressuren of springen ben zou mij dat niet lukken....en dan ook nog op tijd clickeren...
In het begin gebruik je idd de clicker om jezelf te leren timen, omdat onze oog-hand coördinatie beter is als oog-stem. Als je dat een beetje onder de knie hebt kunt je gaan clicken met je stem zeg maar. Dat begin heb ik vooral op de grond gedaan.
muc schreef:Ik ben wel van de snoepjes, zoals andere hier schrijven vooral als het jonge paarden zijn die ik aanrij/zadelmak maak. Tijdens het rijden geef ik geen snoepjes maar wel als ik het bit in doe. Nadat ik opstap en ze staan netjes stil. Na het rijden als ik afstap. En nee, ze bedelen niet. Ik heb gewoon een bit in en een hoofdstel met neusriem.
)
i'm a Sugarmammie
levine schreef:Voor het rijden een suikerklontjeWordt een paard vaak net wat lossen van in de mond. Ik begrijp dat mensen denken: "Dat moet je al rijdend op kunnen lossen" en ja, daar hebben jullie een punt, maar ik doe niemand kwaad met het geven van een suikerklontje.
listiglistje schreef:levine schreef:Voor het rijden een suikerklontjeWordt een paard vaak net wat lossen van in de mond. Ik begrijp dat mensen denken: "Dat moet je al rijdend op kunnen lossen" en ja, daar hebben jullie een punt, maar ik doe niemand kwaad met het geven van een suikerklontje.
Ik geef er altijd 3 of 4 voor ik erop stap, hoe meer suikerklonten hoe losser hij is en hij doet nog beter zijn best
polly2 schreef:gillian schreef:Ik heb eigenlijk altijd wel een handje brok in m'n broekzak zitten. Die gebruik ik om te belonen tijdens vrijheidsdressuur, longeerwerk, werk aan de hand en met rijden ook.
heb je dan de clicker met de teugels erbij in je hand????
Vraag ik me gewoon af hoor...want als ik aan het dressuren of springen ben zou mij dat niet lukken....en dan ook nog op tijd clickeren...
(tenminste bij mijn filmpersonen)