snoepjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoepjes geven?

Ja
83 (24%)
Alleen als je zonder neusriem rijd
1 (0%)
Alleen als je met touwhalster of neckrope rijd
16 (4%)
Alleen als je kleine snoepjes neemt, of snoepjes die smelten
21 (6%)
Nooit
223 (64%)

Totaal aantal stemmen: 344

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:17

Ik ben sowieso al niet van het belonen met snoepjes. Paarden belonen elkaar ook niet met iets lekkers. Die belonen elkaar door druk weg te nemen, elkaar veiligheid door consequent gedrag te bieden, elkaar te kriebelen en noem maar op.
Niet dat mijn paarden nooit iets lekkers van mij krijgen...integendeel, ze krijgen regelmatig een appel of een wortel. Maar die krijgen ze dan "zo maar" en niet omdat ze er een prestatie voor hebben geleverd (gratis dus). Geldt overigens precies zo voor mij bij het trainen van mijn honden.

Maar een snoepje als beloning geven tijdens het rijden, slaat al beloning voor goed gedrag helemaal de plank mis, als je het mij vraagt.
Een beloning dient altijd DIRECT te volgen op het gedrag dat je wilt belonen. Als jij aan het rijden bent en je wilt je paard belonen omdat hij een oefening zo braaf doet en je gaat dus actie ondernemen om überhaupt dat snoepje te kunnen geven vanuit de positie dat je er op zit....dan ben je dus al te laat...
Belonen doe je dus just in time met je stem of met een kriebel in de manen, of door te stoppen met de oefening (druk wegnemen) etc..

Als je gewoon voor de lol een snoepje wilt geven onder het rijden, of omdat hij gestimuleerd wordt om op het bit te knabbelen....dan is daar niks mis mee in mijn ogen...maar ga het niet als beloning zien, want zo beleeft het paard het niet. Tenzij je het stilstaan en het hoofd hoofd naar achteren draaien en je hand aanraken wilt belonen....want dat is eigenlijk wat je werkelijk beloont bij het paard, als je het vanuit het perspectief van het paard bekijkt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:25

Ik heb eigenlijk altijd wel een handje brok in m'n broekzak zitten. Die gebruik ik om te belonen tijdens vrijheidsdressuur, longeerwerk, werk aan de hand en met rijden ook.
Als je het combineert met clickertraining, sla je ook geen plank mis ;) Kun je precies op het juiste moment clicken en daarna belonen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:30

polly2 schreef:
Maar een snoepje als beloning geven tijdens het rijden, slaat al beloning voor goed gedrag helemaal de plank mis, als je het mij vraagt.
Een beloning dient altijd DIRECT te volgen op het gedrag dat je wilt belonen. Als jij aan het rijden bent en je wilt je paard belonen omdat hij een oefening zo braaf doet en je gaat dus actie ondernemen om überhaupt dat snoepje te kunnen geven vanuit de positie dat je er op zit....dan ben je dus al te laat...
Belonen doe je dus just in time met je stem of met een kriebel in de manen, of door te stoppen met de oefening (druk wegnemen) etc..
.

hier ben ik het mee eens, als mijn pony een oefening goed doe dan roep ik op dat moment meestal heel enthousiast jaaa dat! of iets dergelijks.
dan weet ze ook dat ze het goed gedaan heeft en dat werkt uiteindelijk het beste.

meestal na de eerste galop, latat ik d'r een rondje stappen, zet ik d'r stil geef ik een snoepje en stap nog 2 rondjes dan ga ik weer verder

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:32

gillian schreef:
Ik heb eigenlijk altijd wel een handje brok in m'n broekzak zitten. Die gebruik ik om te belonen tijdens vrijheidsdressuur, longeerwerk, werk aan de hand en met rijden ook.
Als je het combineert met clickertraining, sla je ook geen plank mis ;) Kun je precies op het juiste moment clicken en daarna belonen.

heb je dan de clicker met de teugels erbij in je hand????
Vraag ik me gewoon af hoor...want als ik aan het dressuren of springen ben zou mij dat niet lukken....en dan ook nog op tijd clickeren...

cyn23

Re: snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:35

ik geef mijn paard onder het rijden geen snoepje anders krijg je zo schooier kun je betr met en klopjes op de hals doen en goed praten als belonign

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:20

Ik clicker mijn paard wel eens bij het rijden (niet altijd). Soms is dat bitloos, soms met bit en soms zelfs met twee. We zijn nu met wat moeilijkere dingen bezig en die clicker en de beloning geven soms net dat beetje extra.

In het begin was het zeker even puzzelen met de clicker en de (touw)teugels (en soms dus zelfs met twee paar leren teugels), maar ik had het vrij snel door en dan gaat het prima.

Ik heb de clicker in mijn rechterhan, mijn duim door het ringetje (zo'n sleutelring) en hij rust dan op mijnwijsvinger. Ik kan er precies met mijn duim op. Mijn teugel gaat dan in de rechterhand in plaats van over de wijsvinger, tussen de wijsvinger en de middelvinger. Dan heb je er geen last van en kun je toch makkelijk de lengte aanpassen.

Je moet alleen met rijden wel goed timen en opletten dat je paard op de hulp halthoudt voor de belong en niet op het geluid van de clicker ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:38

Ik heb nooit gekozen. Heb het zelf nooit gedaan. En is gewoon niet praktsch omdat een beloning binnen paar sec moet geven. Voor dat je een snoepje hebt gegeven als beloning voor iets is je paard allang vergeten waarvoor dat was.
Daarbij vind ik dat een paard niet moet werken voor het snoepje, Ben trouwens helemaal niet zo van de snoepjes geven.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:30

Ik beloon nooit met snoepjes tijdens het rijden. Ik beloon haar met mijn stem, door een aai of een klopje op haar hals, of door lekker even de lange teugel te geven.
Als ik haar een snoepje geef, dan doe ik dat tijdens het afzadelen en naverzorgen of zomaar zonder reden (kan ook een wortel o.i.d. zijn).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:49

polly2 schreef:
gillian schreef:

Vraag ik me gewoon af hoor...want als ik aan het dressuren of springen ben zou mij dat niet lukken....en dan ook nog op tijd clickeren...

Nee, gebruik geen clicker maar klik met m'n tong ;) In het begin gebruik je idd de clicker om jezelf te leren timen, omdat onze oog-hand coördinatie beter is als oog-stem. Als je dat een beetje onder de knie hebt kunt je gaan clicken met je stem zeg maar. Dat begin heb ik vooral op de grond gedaan.
Is ook niet dat is dat altijd doe met rijden hoor, maar met nieuwe dingen aanleren wel. Ben aan de hand al een poosje bezig met de piaffe, laatst liep ze onder het zadel zo fijn dat ik het onder het zadel eens geprobeerd heb met wat hulp. Op het moment dat er dan "iets" gebeurt, click ik en dan krijgt ze een beloning. Zo ook met de Spaanse pas.
Maar je kunt de clicker (en dus de beloning) voor heel veel andere dingen gebruiken!! Handige trainings-tool ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:33

@ Gillian: Okay...dank voor je toelichting! Ik probeerde me al van alles voor te stellen. Maar duidelijk, zoals je het uitlegt.

Ik heb een heel ander manier van doen tijdens het trainen van dieren. Ik gebruik nooit voer. Maar vind het wel interessant hoe anderen er tegenaan kijken en hoe ze het doen.

Moet zeggen: 1 uitzondering daargelaten...ik gebruik wel hele lekkere koekjes als ik mijn Beagle eieren laat apporteren.
Mijn kippen leggen overal eieren, onder de bossen waar ik niet bij kan en zo. Dan doe ik 's avonds een rondje met mijn Beagle en laat haar de eieren zoeken. Ze kwam ze altijd keurig in mijn hand brengen, totdat ze er per ongeluk eentje liet vallen. En op at!!!!! Mmmmmm dat was lekker....
Dus toen was het hek van de dam...toen liet ze ze steeds "per ongeluk" net voor mijn hand vallen om het vervolgens lekker op te smikkelen... Tja...beloonde zichzelf. Daarvoor heb ik nu hele lekkere koekjes, die ze dan bij mij komt ruilen voor een ei....en dat gaat prima... Maar is ook het enige moment dat ik eten gebruik als beloning.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:40

Ik ben wel van de snoepjes, zoals andere hier schrijven vooral als het jonge paarden zijn die ik aanrij/zadelmak maak. Tijdens het rijden geef ik geen snoepjes maar wel als ik het bit in doe. Nadat ik opstap en ze staan netjes stil. Na het rijden als ik afstap. En nee, ze bedelen niet. Ik heb gewoon een bit in en een hoofdstel met neusriem.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:06

muc schreef:
Ik ben wel van de snoepjes, zoals andere hier schrijven vooral als het jonge paarden zijn die ik aanrij/zadelmak maak. Tijdens het rijden geef ik geen snoepjes maar wel als ik het bit in doe. Nadat ik opstap en ze staan netjes stil. Na het rijden als ik afstap. En nee, ze bedelen niet. Ik heb gewoon een bit in en een hoofdstel met neusriem.

Het is niet zo dat ik bang ben voor bedelende paarden of honden. Ik hang gewoon een ander principe aan.
Maar iedereen moet het op zijn eigen manier doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:09

nee, tijdens het rijden zijn we aan het rijden en niet aan het eten. Na het rijden, na het afzadelen en naverzorgen komen er een paar snoepjes, niet eerder niet later. DIt weet ze precies en blijft ook bij het afzadelen heel geduldig staan tot ze haar snoepjes gehad heeft en dan mag ze weer in de wei. (ze gaat zelfs niet eens mee naar de wei voor ik haar een snoepje heb gegeven :+ )

Belonen tijdens het rijden doe ik met mijn stem, een kriebel of halsstrekken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:17

Ik ben voor :Y) i'm a Sugarmammie :D

Ik heb het overgenomen van toen ik nog les had van Douwe Rinkes (instructeur van Annemarie Sanders Keizer & Amon en Monique Peutz & Samber).
Douwe geeft ze ook suikerklonten voor, tijdens en na en die heeft er zo heel wat opgeleid t/m de Grand Prix!

Filmpje van mijn bruinwerktechnieken vooraf :P
Het belangrijkste onderdeel, paai je paard met suikerklonten voor je begint!
http://www.youtube.com/user/listiglistje#p/u/17/9cYo7D_mA-I

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:22

Ik zie het nut niet in van het snoep geven tijdens het rijden.

Als ik train ben ik daar druk mee, niet met tijdens de rustmomenten een snoepje voeren. Heb er nog nooit aan gedacht eerlijk gezegt.

Wat is voor jullie de meerwaarde? Ik zie die nl niet.

Ok tijdens het grondwerken kan ik me het wel voorstellen maar met rijden, nee....

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:26

Nee hoor onder het rijden niet.. Na het afzadelen krijgt hij een snoepje of wortel/appel

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:26

Voor het rijden een suikerklontje :) Wordt een paard vaak net wat lossen van in de mond. Ik begrijp dat mensen denken: "Dat moet je al rijdend op kunnen lossen" en ja, daar hebben jullie een punt, maar ik doe niemand kwaad met het geven van een suikerklontje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:28

levine schreef:
Voor het rijden een suikerklontje :) Wordt een paard vaak net wat lossen van in de mond. Ik begrijp dat mensen denken: "Dat moet je al rijdend op kunnen lossen" en ja, daar hebben jullie een punt, maar ik doe niemand kwaad met het geven van een suikerklontje.

Ik geef er altijd 3 of 4 voor ik erop stap, hoe meer suikerklonten hoe losser hij is en hij doet nog beter zijn best :D

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:29

De mijne krijg ook wel eens iets tijdens het rijden, zeker paarden in opleiding of paarden die ik iets nieuws aanleer geef ik wel eens een brokje als ze het goed hebben gedaan.
Ben namelijk van mening dat je krijgt wat je beloont, ze onthouden het ook sneller op die manier (vind ik).
Als ze beginnen schooien krijgen ze niks..

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:38

listiglistje schreef:
levine schreef:

Ik geef er altijd 3 of 4 voor ik erop stap, hoe meer suikerklonten hoe losser hij is en hij doet nog beter zijn best :D

Hoe kan het dat hij daar losser van word?
(gaat straks met een pakje suikerklontjes op t paard zitten)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:40

Doerakje, probeer het maar ;). Denk da tje het na het rijden zelf al een stukje kan verklaren waarom het werkt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:41

Die van mij krijgt geen snoepjes, maar tijdens het rijden wel vaak een appel. We rijden zonder bit, en dan 3 of 4 uur lang. Als ik dan mijn appel voor de helft eet, krijgt ze de andere helft. En ze schooit niet hoor, ook niet bij het grondwerken als ik met brok beloon. Ze weet heel goed wat wel en niet mag ;)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:43

Oke nu maak je mij wel nieuwsgierig ik rijd vanavond dus kom dan met uitgebreid verslag terug haha

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:46

Doerakje mijn paard is er igg erg vatbaar voor, dus waarom niet ook proberen!

Appels en suikerklonten werken het beste, lekker los, fijn in de aanleuning en schuimen dat hij doet :=

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:50

polly2 schreef:
gillian schreef:

Je hoeft niet te clickeren om dat gedrag te krijgen natuurlijk. Je kan ook een bepaalde commando eraan koppelen (bijvoorbeeld 'goedzo'!). Uit ervaring (ik heb het gezien en ik ben ermee bezig icm een film voor school) dat dit echt meer dan prima werkt. Doet het paard het goed 'goedzo!' en paard weet dat het een klontje krijgt. En het werkt echt hoor :j (tenminste bij mijn filmpersonen)