elanor schreef:Als je soms ziet hoe er met die bitloze hoofdstellen met constante druk wordt gereden, zie ik het voordeel van de bitloos-opmars ten opzichte van het rijden met bit soms ook niet helemaal.
hierin ga ik met je mee!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
johnvannim schreef:Als elke natural zo lyrisch is over het rijden zonder bit, en als ik eerlijk ben,
het spreekt mij ook waanzinnig aan, waarom zijn er dan nog mensen die
met bit rijden? Wat is nog het voordeel van een bit?
DDW1190 schreef:elanor schreef:Als je soms ziet hoe er met die bitloze hoofdstellen met constante druk wordt gereden, zie ik het voordeel van de bitloos-opmars ten opzichte van het rijden met bit soms ook niet helemaal.
hierin ga ik met je mee!het heeft gewoon te maken met de ruiterhand!
Pluttersput schreef:Nee, daar ben ik het inderdaad mee eens. Dat is ook waarom ik niet bitloos echt aan het werk ga, omdat ik daar toch vaak net iets meer druk gebruik dan met bitloos. En ik wil dat dit voor haar echt ontspannen blijft
raya00 schreef:Bitloos is zeker niet per definitie zachter dan een bit. Met goed bitgebruik hoeft helemaal niets mis te zijn. Zie nog altijd 1000x liever iemand die heel subtiel met een bit rijdt, dan iemand continue aan een bitloze optoming aan't hangen en trekken is.
rommulus schreef:het probleem wat ik wel heb is dat sil aan een kant erg vast zit en ik met bitloos er continu aan loop te hangen om de juiste "stelling" te krijgen en met bit is dit veel subtieler op te lossen
sanne83 schreef:rommulus schreef:het probleem wat ik wel heb is dat sil aan een kant erg vast zit en ik met bitloos er continu aan loop te hangen om de juiste "stelling" te krijgen en met bit is dit veel subtieler op te lossen
Waarom is dit met bit beter op te lossen? Omdat je paard met bit minder vast zit?
Je paard krijgt dus meer druk door het bit en jij hebt minder druk in je hand, maar het probleem van vast zitten is daarmee niet verholpen. Het voelt alleen fijner aan voor jou.
Als je het lijf gaat rijden en niet het hoofd, krijg je vanzelf minder druk in je hand en los je het probleem ook nog eens op, namelijk het vastzitten van je paard.
JoviBan schreef:Wanneer er inwerking via de teugels en het bit plaatsvindt, dan wordt de aanleuning dus afgedwongen en dit mag dan ook geen aanleuning genoemd worden. Veelal zien we dan ook in plaats van aanleuning, fenomenen als 'achter de loodlijn', 'achter de teugel', 'van de teugel', 'tegen (of over) de teugel' en 'valse knik'; allemaal pogingen van het paard om zich te onttrekken aan de pijnlijke inwerking van het bit.
shirleyp schreef:@ Sanne83, hmmm... zal van de week toch eens even gaan lezen, ben wel nieuwsgierig. Waarschijnlijk ken ik het leerprincipe wel, maar de benamingen inderdaad niet. Bedankt voor de info!