Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:49

Ja hoor.

Mijn paard krijgt mijn maatje 40 weleens tegen haar kont, een borstel naar haar hoofd of (god verbiede) een tik tegen haar neus.

Ik trek weleens, leg mijn hand achter mijn been als ze weereens wegstormt en ik verlies idd weleens mijn geduld. Ik geef weleens een rotschop of ik trek ipv dat ik vraag.

So what? Niemand is perfect, ik niet en mijn paard niet. Ik durf eerlijk te zeggen dat ik geen perfecte eigenaar ben. Overgens was ik volgens bokt al geen paard waard omdat ik een bijrijdster heb, dus wat dat betreft...

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:50

Tsja, mijn lieve tankertje gaat iedere keer weer bij het buitenrijden na ongeveer een kilometer stilstaan..... en dan zet ie echt geen stap meer vooruit...... het enige dat dan helpt is afstappen - en dan weet meneer al wat er komen gaat - een trap tegen z'n kont, en weer opstappen en weer verder rijden. En dan doet ie het gewoon weer, geen probleem.....

Ik kan natuurlijk ook iedere keer kijken of ie soms tandpijn heeft of dat er een riempje te strak zit of een verkeerd zadel, of last van z'n rug....... Yeah right! Die rotzak probeert me gewoon iedere keer weer uit en heeft een harde hand nodig om op z'n plaats gezet te worden......het is geen schoothondje! Paarden onderling zijn ook niet altijd even zachtaardig met elkaar!! Dat is de natuur!! Laten zien wie de leider is.

Maar voor alle voorzichtigheid wil ik wel even voorop stellen dat ik afransellen echt wel afkeur, en dat ik op wedsrijd ook wel eens zie dat ruiters hun eigen frustraties loslaten op het paard en daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Maar een opvoedkundige tik kan vaak prima op z'n plaats zijn....

Anoniem

Ja hoor, ik kom er ook gewoon voor uit dat ik niet altijd even lief ben voor mijn paard :j Natuurlijk ben ik er niet trots op, maar ik ga ook niet de schijn ophouden en doen alsof het altijd maar goed gaat. Ook in gevallen waarin het gewoon echt gevaarlijk wordt deins ik er niet voor terug om een klap of skup uit te delen, maar gelukkig komt dat zelden voor. Met rijden in de bak kan ze soms nog wel eens d'r eigen plan trekken en dan kom ik ook even wat harder door als ze de zachte manier negeert. Maar dat duurt vaak nog geen seconde en daarna rijd ik ook weer op een vriendelijke manier verder. Maar ik zorg er wel voor dat ik haar corrigeer omdat er echt iets misgaat, niet omdat ik een slechte dag heb en dus minder geduld heb. Als dat laatste het geval is ga ik stappen en tel ik even tot 10 :o

bedouin

haha leuk topic!
Eerlijk gezegd ken ik 'het boekje' niet goed genoeg, maar iedereen op bokt zal zich heilig voelen naast de gemiddelde Tunesier - zoals hier met paarden soms wordt omgegaan,...
Even goed met 2 paarden aan de hand op de brommer.
Maar zoals onze bokster - pionier vrijwilligster zelf steeds uitriep: "Het is niet te geloven, maar het gaat steeds goed!"
En ja ik zelf zet de paarden wel eens vast aan de teugel en niet keurig aan het halstertouw en bovendien loop ik op teenslippers bij de paarden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:52

Ik moet trouwens wel zeggen, de keren dat ik echt lelijk moest doen tegen mijn paard kwam dat door mijn eigen eerdere gedrag....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:52

jahoor ik durf er wel voor uit te komen dat ik ook wel eens iets minder lief tegen mijn paard ben.
maar dat is ook als de hond iets doet wat echt niet mag.

en waarom weken aanmodderen als je het in 1 keer kan aanpakken met een wat hardere aanpak ? :)

Koningss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:53

Annumarie schreef:
Tsja, mijn lieve tankertje gaat iedere keer weer bij het buitenrijden na ongeveer een kilometer stilstaan..... en dan zet ie echt geen stap meer vooruit...... het enige dat dan helpt is afstappen - en dan weet meneer al wat er komen gaat - een trap tegen z'n kont, en weer opstappen en weer verder rijden. En dan doet ie het gewoon weer, geen probleem.....

Ik kan natuurlijk ook iedere keer kijken of ie soms tandpijn heeft of dat er een riempje te strak zit of een verkeerd zadel, of last van z'n rug....... Yeah right! Die rotzak probeert me gewoon iedere keer weer uit en heeft een harde hand nodig om op z'n plaats gezet te worden......het is geen schoothondje! Paarden onderling zijn ook niet altijd even zachtaardig met elkaar!! Dat is de natuur!! Laten zien wie de leider is.

Maar voor alle voorzichtigheid wil ik wel even voorop stellen dat ik afransellen echt wel afkeur, en dat ik op wedsrijd ook wel eens zie dat ruiters hun eigen frustraties loslaten op het paard en daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Nee ook dat zie je fout, las laatst nog in een topic dat daar aan vooraf heel veel lichaamstaal gaat! pff als ik boos ben merkt paard lief dat ook, genoeg lichaamstaal, en als ze dan nog blijven stieren krijgen ze er van mij ook een.
En in jou geval, je paard doet het nog iedere keer dus waarschijnlijk (foei!) is je schop nog niet hard genoeg..

8nnemiek

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:56

Vastzetten aan de teugel doe ik niet meer, zo heeft meneer eens een hoofdstel kapot gekregen :Y)
Al doende leert men :))

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:56

Ik denk dat iedereen fouten maakt volgens de BOKT brigade. Ik maak ook fouten en als het paard te heet wordt, trek ik hem ook stil met de teugels.
Die mensen die alles kunnen beoordelen vanaf een foto en dan een hoop kritiek geven op basis van 1 foto noem ik pennymeisjes/vrouwen..... no9g altijd staan de beste stuurlui aan de spreekwoordelijk (bokt)wal
Ik denk dat bokt voor een groot gedeelte bestaat uit deze mensen :+

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:59

Ik beken ook hoor... Liever even aanpakken en aangenaam verder rijden dan dat iemand me van de grond kan komen schrapen of uit de boom kan komen trekken... 1x correct straffen, daarna belonen en verder rijden... ;-)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:05

Af en toe heeft een paard ook eens een optater nodig net zoals het in een kudde gebeurd.

Want je kan mij niet vertellen dat als een hengst eenmaal hormonen krijgt je hem dan moet liefkozen terwijl meneer hengst brult, slaat en niet meer in de hand is te houden (geen oog meer voor de mens). maar ja als hem dan flink op ze plek zet dan ben je een beul.

Helaas al ben je niet streng en consequent dan ben je de sjaak en dan kan je zelf een hoef op je lijf verwachten of een beet etc.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:13

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wel heel eerlijk ben tegenover mijn paarden en eigenlijk nooit (kan het me niet herinneren) een ruk in de mond geef of een schop als het niet echt nodig was gegeven heb. Wel als ze het echt nodig hebben, maar heb lieve paarden op het moment. ;-) Wel rij ik altijd met (een loshangende) slof, maar ik kan daar goed mee rijden en gebruik dat ding misschien 1 x in de twee weken kort. +:)+

Vroeger kon ik er wel wat van, in m´n ponytijd. Als die niet aan de teugel wou, ruk in de mond. Ik ging gewoon langs de snelweg (breed stuk gras) in rengalop. := Heeel hoog springen als niemand op de ponyclub was (waarschijnlijk met de grondbalken aan de verkeerde kant, of oxers van de verkeerde kant) :roll:

Totdat ik een E pony kreeg, die als ik onredelijk was geweest een dag later alleen nog met haar kont naar me toe stond. En denk maar niet dat ik de stal in kon komen. Dat heeft mij wel geleerd. :D

malloesje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:15

Of een paard wat aan de kletter gaat met je zit terug rijden. Nog zo'n dooddoener is met trailerladen, een keer met de bats eroverheen werkt vaak beter dan ervoor gaan staan om op je allerliefst te vragen of ie alsjeblief de trailer in wil :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:16

malloesje schreef:
Of een paard wat aan de kletter gaat met je zit terug rijden. Nog zo'n dooddoener is met trailerladen, een keer met de bats eroverheen werkt vaak beter dan ervoor gaan staan om op je allerliefst te vragen of ie alsjeblief de trailer in wil :=

Trailerladen doe ik altijd met een wortel of een bakje biks, en dan lokken :z

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:17

hier nog zo 1 meneer heeft van mij ook wel eens een behoorlijke tik of schop gehad als ie door me heen wil in plek van langs me heen

en ja met rijden ben ik ook niet altijd een engeltje maar ga maar eens kijken naar de ruiters met de grootste mond van DIERENMISHANDELIJNG BLA BLA BLA die doen t zelf ook wel eens fout

MAAR als ie braaf is ben ik wel een engeltje hoor zo ist ook niet en kan ook wel tot 10 tellen

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:17

Ik probeer meestal rechtvaardig te blijven tegenover mijn paard. Maar als hij zijn tandjes in mij zit, dan kan hij echt wel een tik verwachten. (niet dat dat echter veel indruk op hem maakt hoor)
Met rijden heb ik meestal een zachte hand, maar hij kan weleens heel drammerig en sterk worden. Dan zet ik hem er wel eens goed doorheen. Daarna laat ik dan ook wel weer los.
Anders gaan ze echt een loopje met je nemen als je alles maar toelaat.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:18

*Steekt hand in de lucht!*

Schuldig. Ik heb vorige zomer een tijd lang op een rijkamp gewerkt waar ook kleine, jonge, niet zulke sterke ruitertjes kwamen. Erg leuk en schattig allemaal.... maar als een van de paarden mij een schop zou geven omdat ik zijn hoef uit wou krabben en meneer daar geen zin in had, kreeg Meneer wel te maken met mijn minder vriendelijke kant. Ik ken dit paard wel goed, ook buiten het kamp om.
Je kunt niet altijd lief zijn als er jonge (en ook oudere) kinderen daarna met een paard aan de slag gaan. Je heb natuurlijk wel een voorbeeld functie, maar als een paard door krijgt dat hij niet meer gefrunnik aan zijn benen krijgt als hij spartelt moet dat gedrag wel worden gestopt. Veiligheid gaat altijd, hoe dan ook eerst. Better safe than sorry...maar wel altijd eerlijk!

Paarden zijn niet vriendelijk tegen elkaar - kijk naar het onderlinge gedrag. Mijn maatje 39 en zelfs een harde vuist tegen een dikke bil richt echt geen schade aan vergeleken met een hoef, tanden en de onderlinge vecht partijen...

Ik denk dat Bokt vooral een representatie is van de manier dat een hele boel mensen willen dat de omgang met paarden zou gaan. Geen "onkundige" manege ruiters, geen "dier onwaardige" situaties waar een paard soms wel een week buiten staat zonder een borstelbeurt en al helemaal geen schop, por, zweep, mep, elleboog richting een nobel viervoeter!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:18

Koningss schreef:
Annumarie schreef:

Nee ook dat zie je fout, las laatst nog in een topic dat daar aan vooraf heel veel lichaamstaal gaat! pff als ik boos ben merkt paard lief dat ook, genoeg lichaamstaal, en als ze dan nog blijven stieren krijgen ze er van mij ook een.
En in jou geval, je paard doet het nog iedere keer dus waarschijnlijk (foei!) is je schop nog niet hard genoeg..

Hahahah :D

Ja idd, ik moet harder schoppen dat is het!! Maar eerst zal ik het, voordat ik een longeerzweep meeneem om hem aan te pakken, hem de volgende keer gewoon lief vragen.....
;(

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:20

Koningss schreef:
Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

IK! ;)
Streng maar rechtvaardig.

DL_

Oh ja hoor. Het kan nou eenmaal niet altijd gaan zoals het hoort, en je traint om beter te worden en om grenzen te verleggen, en dat betekend dat je ook fouten maakt en soms wel eens over bepaalde grenzen heen gaat, en dan gaat het mis.

En een paard krijgt bij mij ook gewoon een keer een schop onder zn hol of een klap als deze dat verdiend heeft. Eentje die gaat kappen op de wasplaats verras ik ook gewoon een paar keer met een stel peeskappen richting z'n harses.

Het zijn beesten van ruim 500 kilo, en die klap van ons zijn ze echt niet van onder de indruk. Geloof me, niemand kan zo hard slaan als dat ze naar elkaar in de kudde doen.

Wel denk ik op het moment dat je merkt dat je boos wordt je gewoon moet stoppen. Op het moment dat je boos wordt is dat een teken van onmacht, en de enige reden waarom je boos wordt is als je niet meer weet wat je moet doen. Dan moet je gewoon óf stoppen, óf nadenken over wat je aan het doen bent en een oplossing verzinnen. Kun je dat niet moet je je paard gewoon op stal zetten, want dan maak je meer kapot als dat je goed maakt.
Dit wil overigens niet zeggen dat ik mezelf daar nooit op betrap hoor, ook ik wordt wel eens (onterecht) boos.

muc

__PSM__ schreef:
Ik moet trouwens wel zeggen, de keren dat ik echt lelijk moest doen tegen mijn paard kwam dat door mijn eigen eerdere gedrag....

Dit is bij mij ook zo. Nu begrijp ik dat, vroeger niet *D

Mijn paarden zijn tegenwoordig ook lekker los van voren. Vroeger had ik nog wel eens blaren van het trekken :+ . Daar heb ik tegenwoordig geen last meer van, als ze trekken, trek ik niet terug. Had het opeens door dat het rijden dan ook veel leuker wordt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:21

We maken allemaal wel eens fouten met onze paarden. De kunst is om deze fouten zo beperkt mogelijk te houden.

Maar er zijn natuurlijk zat ruiters die op een veel te grove manier rijden en ik vind dat daar dan best iets van gezegd mag worden :j

(Overigens gaat dit niet over het topic dat jij in je openingspost aanhaalt, dat heb ik niet gezien)

8nnemiek

Rijden jullie wel allemaal volgens de engelse rijregeltjes? Zweep in de binnenhand, op het goede been lichtrijden, zadel links opgooien, altijd eerst de teugel over de hals voordat je t hoofdstel in doet.. uh.. schoenen met een hak.. sporen alleen voor verfijning en niet om voorwaartser te krijgen..

JENNx

Welk boekje?

Iedereen heeft na mijn mening toch een andere manier van rijden, aanpakken, etc. Elk paard heeft een andere aanpak nodig. Dus als je dan een paard onder je bips hebt die al een strengere aanpak nodig heeft, en dat moment wordt precies op de foto gezet, die zet je op bokt. Ja, logisch dat er dan op je gezeurd wordt dat je niet volgens 'het boekje' rijdt. Maar ik vraag me nog steeds af ... welk boekje?

Die van Anky ? Die van Bent ? Die van Parelli .. ?

Jolandaa_

Hmm, Ik zal eerlijk zijn dat ik ook niet altijd alles volgens het boekje doe.

Schupt mijn merrie, schup ik net zo lukraak terug.. Niet omdat ze mij niet mag schoppen (natuurlijk niet) maar omdat ik op een zorgboerderij ben. Ik kom er wel overheen als ik geschupt word, maar een verstandelijk gehandicapte kan een trauma hierdoor oplopen..

3x vriendelijk de trailer in proberen, werkt dat niet, dan met een lijn er achter, helpt dat niet, dan is er altijd nog een trailerstang, wat ineens wel lukt.

en ja, ik ben ook wel eens onvriendelijk voor haar mond, net zo vriendelijk als ze voor mijn hand is..

Overigs is ze niet hard in de mond, heeft nooit plekken op der mond en ik zaag niet. Maar laat zij niet los, dan ik ook niet..

Mijn (huur) pony en ik zijn het prima voorbeeld van wellus-nietus verhaal.. Beide stronteigenwijs, soms geeft zij op en soms ik.. Ik hoef niet altijd te winnen. Dan ga ik iets anders doen en probeer ik het overnieuw..

Overigs als ik gebeten word door een van de paarden, dan mep ik net zo hard terug. dat moet wel met een kudde jaarlingen. Die kijken niet om van een mep want 2 minuten later staan ze weer te klooien..

Ik ben rechtvaardig, ik mishandel haar niet, maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Simpel weg omdat ik haar in de toekomst (zal waarschijnlijk pas over tien jaar zijn :+ ) haar klaar wil hebben om eventueel lessen mee te lopen voor de cliënten.

Op het moment is ze daar niet geschikt voor, maar ik doe mijn best..