nooit in de bak rijden wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:18

Afbeelding
Afbeelding
Ik kan het alleen maar met Cassidy eens zijn; Ik heb even 2 foto's van mijn paard opgezocht.
De eerste is van toen ik haar nog niet goed over de rug kon rijden zoals cassidy beschrijft.

De onderste foto is van hoe ze nu is. Veel beter bespierd en goed in staat om mij te dragen en toch vooral heerlijk buiten te rijden.
Ik ben een heel gemiddelde ruiter.
Op de eerste foto zat ze helemaal vast en had ze de verkeerde spieren ontwikkeld door het wegdrukken van haar rug.
Ze is behandelt door een osteopaat en ik moest toen aan de slag met schouder binnenwaarts aan de hand.
Vanaf toen ging het veel beter.
Dus ja, wel trainen en dat hoeft niet perse in de bak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 02:06

Dat zijn heel duidelijke foto's wat een verschil! Mooie bespiering op de achterhand en op de schouder, al toont de ruglijn minder vlak op de onderste foto, je ziet wel dat er met het paard is gewerkt en correct is gewerkt, dat het de juiste spieren heeft gebruikt (geen onderhals oid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:41

Cinnepin schreef:
ik vind t onzin dat je paard dressuur gereden moet worden, imo kan dat meer kwaad dan gewoon een lekkere bosrit. Als we t over blesures gaan hebben tsja..hoeveel dresuur gereden paarden zijn er ook niet geblesseerd?? Das natuurlijk onzin. En waarom is het een FEIT dat paarden die keihard getraind worden vaak niet veel ouder worden dan een jaartje of 20 ( of zijn dan al zwaar versleten ) en zijn de paardjes die lekekr hebben bosgehobbelt nog actief op hun 30e?
ik weet wel dat mijn paard dressuur niks vind en ik rijd haar lekekr bitloos met een lange teugel door t bos of over de weg en rijden heel weinig in de bak! En ze voelt dan veel beter en losser aan!

Klopt ook voor geen meter wat je nu roept....

Ik heb een heel leuke recreatieruin gekend, knap dier, moest afgemaakt worden toen ie 15 was...... voorbenen versleten door artrose, KS, dier zat van voor tot achter compleet vast, bek als beton, gewoon stukgereden, met die zogenaamd zo vriendelijke bosrit.

Als dat dier regelmatig goed losgereden was, en dressuurmatig was getraind, zodat het een ruiter kon dragen op een manier die niet schadelijk was, was hij veel ouder geworden.
Overigens is Prisco van Anky 35 geworden, zal wel niet omdat ze hem zo slecht reed.......

Lydalfa

Re: nooit in de bak rijden wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:53

jeetje, wat een duidelijke foto's inderdaad. Mooi die spieren! Met mijn verzorgpaardje wordt ook voornamelijk buiten gereden en dat is in Groningen dus alleen maar recht toe recht aan... De openbare bak in de buurt is meestal ook veel te zwaar of te nat, dus daar wordt niet zo heel veel in gereden. Nou weet ik wel dat de eigenaresse les met hem heeft, (als hij het niet weer eens rustig aan moet doen vanwege zijn atrose) en dat de andere bijrijder ook wel met hem aan de slag gaat. En dat merk ik inderdaad wel ten positieve. Ik rijd maar 1x in de week en ben een beetje 'lui'.
Maar zou je voor jezelf ook niet graag les hebben? Ik merk dat ik nu na een jaar niet lessen, gewoon het lessen mis. Ook voor mezelf. Dan ben je weer een uurtje lekker aan het sporten. En je kunt zeggen wat je wilt maar als je alleen rijdt ben je toch lang niet zo actief bezig, bak of geen bak....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:06

Idd heel duidelijke foto's :) Paard is er absoluut mooier van geworden :j

Denk dat les voor jezelf idd ook fijn is, en heel goed. Het is erg verfrissend om regelmatig een ander mee te laten kijken. Onbewust sluipen er vaak toch fouten in, en daar word je je ook niet van bewust als je er niet op geattendeerd wordt.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:10

ik ken iemand die heeft de paarden aan huis, en die heeft niet eens een bak!
paarden altijd buiten gereden en nu nog steeds,
paarden kunnen wel allemaal mooi nagefelijk lopen en ze kunnen met gemak een B proef rijden,
alleen is zij geen bak mens en rijd dus overal en nergens met de paarden buiten en je ziet de paaren gewoon genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:18

Volgens mij maakt dat ook niet uit. Maar het maakt imo wel uit of je je paarden dressuurmatig goed traint of niet, gymnastiseert. Of ze mooi nageeflijk lopen zegt me niets, kan dat zo natuurlijk niet beoordelen ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:41

ik ben me aan het verdiepen in grondwerken en paardvriendelijk beleren voor de toekomst
wil het toch op goede mannier doen en zo lang mogelijk straks van mijn meid genieten

heeft iemand nog tips die aan huis komen in friesland?
mensen is wel pas voor volgend jaar maar wil me goed verdiepen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:56

Is alleen maar goed, als je je nu al verdiept in wat je wilt :)

Vind ik echt heel wijs, een goed begin is het halve werk :)

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:08

ja vind ik ook goed! dan sta je niet straks van; heh, oke, eh, wat zal ik nou is gaan doen :)
veeel plezier met je paardje straks!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:19

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 20:07

ik heb gepraat met http://www.paardenjij.nl/
en zoë komt dec naar huis en is dan 2.5 en gaan we januari contact zoeken en komt ze eerst even langs om te kijken waar zoë aan toe is kwa grondwerk

vindt ze zoë nog te jong dan wacht ik rustig maar januari komt ze evenlangs om dat te beoordelen

en als het goed klikt tussen ons dan ga ik in afwachting van zoë samen met haar zoë beleren en lessen volgen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:31

8nnemiek schreef:
Vroeger had men niet eens een bak.. De paarden liepen voor de kar, of voor de ploeg, daar was niks van stelling of rechtrichten of wat dan ook. En die paarden deden het toch prima? Ik denk dat het niet uit maakt. Als paardlief maar lekker ontspannen loopt :)
Er zijn ook heel veel paarden die wel in de bak worden gereden maar toch hartstikke scheef zijn.

Een lading trekken is wat anders dan iets op je rug dragen, dat ten eerste.
En ten tweede hadden paarden vroeger net zo goed klachten alleen toen gingen ze gewoon naar de slacht als ze kreupel waren. Dus toen kreeg je niet zoveel mee van rug- en beenproblemen als nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:31

Ook zonder les kun je al heel veel doen, boeken lezen, workshops en clinics bezoeken, hoeft niet perse met paard erbij, je kunt heel veel leren door alleen te kijken....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:50

leuk boek cassidy ken je het zelf ook?
Ik wil het wel bestellen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:00

Nee ik ken het zelf niet, kwam het in de Bit tegen, en de inhoudsopgave spreekt me wel aan.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:02

Ik vind dat je zowiso met je paard in de bak moet rijden.
Vooral voor de veiligheid.
In de bak krijg je minder impulsen van buitenaf. Je paard en jij zijn volledig (of bijna) met mekaar bezig en niet met alles dat er rond aan het gebeuren is zoals op buitenrit.
Je kan deze momenten in de bak dan gebruiken om te testen op welke hulpen je paard het beste reageert.
Dit testen blijft nodig daar je paard veranderd en op sommige hulpen misschien minder sterk gaat reageren en op andere misschien meer.
Door het werken in de bak of op de wei kan je er ook voor zorgen dat je paard actief en snel 'blijft' reageren op je hulpen.
Er is niets gevaarlijker dan met een paard op pad te gaan die niet elke seconde er besef van heeft dat jij op zijn rug zit!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:10

Tja maar als je geen bak hebt moet je het anders oplossen en dat kan best buiten.

Als je zorgt dat alles onder controle is op de grond dan verwacht ik niet zoveel problemen onder het zadel.
Mijn paard vindt bakwerk alleen leuk als ik het afwissel met buiten rijden, wandelen, werk aan de hand.
Met bakwerk moet ik ook alles uit de kast halen om het maar afwisselend te houden anders :Z

Het inrijden zelf zou ik wel in de bak doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:12

Ik zou idd pas naar buiten gaan als er een gaspedaal, rem en stuur opzit, om het even oneerbiedig te formuleren. Anders heb je bij het eerste drukke kruispunt dat je over wilt steken een serieus probleem...:D

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:23

eerst onder begeleiding beleren en als jij lekker buiten wil rijden vooral doen,hoe meer je gaat plukken hoe meer je je paard vast rijd

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:12

slaat dit op mij???
ik ga haar onder begeleiding beleren hoor en op haar tempo wat ze aankan
en ja ga altijd buitenrijden maar ben wel van plan les te blijven nemen van haar om haar soepel te houden en goede spieren op te bouwen
heb iemand gevonden die me gaat helpen zie hier http://www.paardenjij.nl/
en plukken doe ik zo ie zo niet :o
sweety1978 schreef:
eerst onder begeleiding beleren en als jij lekker buiten wil rijden vooral doen,hoe meer je gaat plukken hoe meer je je paard vast rijd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:36

sweety1978 schreef:

Je rijdt je paard niet vast door te plukken. Je rijdt je paard vast door te blijven trekken, door druk te blijven houden zonder dat je het nageven beloont. Weerstand biedende hand, daar al eens van gehoord?
Het komt uiteindelijk allemaal neer op timing. Op tijd los laten.
Dus wat jij "plukken" noemt, kan juist heel waardevol zijn. Ik doe niet anders :D. Maar goed, ik rijdt ook western...:D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:14

Je kan ook in een weiland dressuuren :)

Het is wat je wilt. Als je er toch niet echt de sport mee in wilt maakt het niet uit. Ik ken zat mensen die alleen buiten rijden.

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:31

je kan hem ook op het rechte stuk losmaken door hem naar links en rechts intebuigen..

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:12

Op zich is het hartstikke prima, maar beetje sturen mag er wel bij zijn, misschien kan je een andere route ofzo bedanken, waar je best wel veel bochten hebt enzo...