Het schijnt dat ik 'zo lief' ben voor paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Re: Het schijnt dat ik 'zo lief' ben voor paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:32

ik denk dat het verschilt per paard, de ene kan beter tegen die warmte als de ander...
bovendien, wat nou als je op een hete dag een wedstrijd hebt, ga je dan ook halverweg het proefje even je paard afsponzen? natuurlijk moet je je aanpassen, en letten op je paard, maar er geen doetjes van maken hoor!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:35

Ik had bij mn vorige wedstrijd dit op mn coupon: Te lief voor het paard, moet brutaler rijden.
Vind het ook vrij snel wel goed met het rijden, zodra ze gewoon luisterd en niet vervelend is heb ik al snel iets van: klaar!
Terwijl ik best dan nog wat extra kan vragen zoals ik dat in de lessen wel moet doen en dan is het ook echt aanpoten voor ons beide!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:36

en als je nu eens aanpoot als je zelf rijd, heb je het ook makkelijker in de les!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:33

RT-P-->RT-D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:38

Ja precies. Dit bedoel ik ook. Iets meer vragen, niet van: het is wel best.
Heb zaterdag 206 en 192 punten gereden in L2. Voor mijn gevoel was ik echt 'streng' en dat heeft dus wel resultaat...
Met streng bedoel ik: niet sloffen, maar rijden en heel consequent zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:42

Met dit weer ga ik niet lessen, niet rijden, doe hoogstens wat grondwerk in de ochtend of avond.
Mijn paard is helemaal geen doetje, die staat het hele jaar door buiten in weer en wind. Daar kan menig wedstrijdpaard nog een puntje aan zuigen..... ;)

Ik vind het juist respectvol naar je paard toe, als je nu rekening houdt met de weerstomstandigheden. :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:24

Ja oke maar het gaat eigenlijk om het rijden op zich en niet om weersomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:26

Hoezo TS? Je beginpost gaat toch over rijden met deze temperaturen? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:54

RedPassion, ik snap 'm nou ook niet meer, hoor...... ;)

Met het rijden op zich moet je natuurlijk consequent (en dus eerlijk!) zijn tegenover je paard (moet ik zeker zijn met die van mij :D ), maar daar gaat dit topic toch helemaal niet over????

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:07

Dit vind ik niks te maken hebben met te lief zijn voor je paard, maar met gezond verstand! Ik schrok behoorlijk van het artikel op de nieuws pagina van bokt over oververhitting van dieren.

Even een stukje gekopieerd:
Professor Michael Lindinger: "Het duurt tijdens een redelijk intensieve training in warm vochtig weer, slechts 17 minuten tot de lichaamstemperatuur van een paard een gevaarlijk niveau bereikt. Dat is drie tot tien keer zo snel als bij mensen. Paarden voelen de hitte dan ook veel sneller als dat wij dat doen."

De effecten kunnen zeer ernstig zijn. Wanneer de lichaamstemperatuur van een paard van de normale 37 tot 38 graden omhoog schiet naar zo'n 41 graden, dan betekent dit dat de spieren al rond de 43 graden zitten, een temperatuur waarbij de proteines van de spieren letterlijk kooktemperatuur bereiken. Paarden die oververhit raken, kunnen last krijgen van hyperventilatie, koliek en nierfalen. ( einde quote )

Mijn eigen instructrice hield altijd rekening met de hitte, deden we veel oefeningen in stap bijvoorbeeld. Maar meestal plande ik de lessen in de zomer op de avond uren.
Dat is mijn advies voor jou ook TS. Als je instructeur er geen rekening mee houd moet je zelf opkomen voor je paard!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:09

zolang je regelmatig een stappauze hebt, niet in de felle zon rijd valt het best mee, goed verzorgen, goed uitstappen, lekker afkoelen, desnoods tussendoor even koelen dmv afsponzen?
damn, dan zou het in hongkong ook niet mogen plaatsgevonden hebben toch?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:20

RedPassion schreef:
Hoezo TS? Je beginpost gaat toch over rijden met deze temperaturen? :)

Je hebt gelijk hoor haha...Ik had het strenger aanpakken van een paard meer in m'n hoofd zitten, ondanks de warmte. Maar omdat ik net les gehad had toen het warm was, typte ik het misschien onhandig. Maar maakt niet uit :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:24

Monster_tos schreef:
Dit vind ik niks te maken hebben met te lief zijn voor je paard, maar met gezond verstand! Ik schrok behoorlijk van het artikel op de nieuws pagina van bokt over oververhitting van dieren.

Even een stukje gekopieerd:
Professor Michael Lindinger: "Het duurt tijdens een redelijk intensieve training in warm vochtig weer, slechts 17 minuten tot de lichaamstemperatuur van een paard een gevaarlijk niveau bereikt. Dat is drie tot tien keer zo snel als bij mensen. Paarden voelen de hitte dan ook veel sneller als dat wij dat doen."

De effecten kunnen zeer ernstig zijn. Wanneer de lichaamstemperatuur van een paard van de normale 37 tot 38 graden omhoog schiet naar zo'n 41 graden, dan betekent dit dat de spieren al rond de 43 graden zitten, een temperatuur waarbij de proteines van de spieren letterlijk kooktemperatuur bereiken. Paarden die oververhit raken, kunnen last krijgen van hyperventilatie, koliek en nierfalen. ( einde quote )

Mijn eigen instructrice hield altijd rekening met de hitte, deden we veel oefeningen in stap bijvoorbeeld. Maar meestal plande ik de lessen in de zomer op de avond uren.
Dat is mijn advies voor jou ook TS. Als je instructeur er geen rekening mee houd moet je zelf opkomen voor je paard!

Jup, ben het wel met je eens inderdaad. Ik las het artikeltje ook en had zoiets van: huh? echt?
Ik snap dan niet helemaal dat er vrij zelden iets gebeurt met warm weer. Heb ik tenminste nooit gehoord vanuit mijn omgeving. Dan zouden wedstrijden toch helemaal niet kunnen? Ik heb zaterdag nog een wedstrijd gereden en het ging super. Ik heb geen enkel paard gezien dat er beroerd aan toe was. En paarden in het wild moeten het soms ook met warmte doen, maarja dan hoeven ze natuurlijk nog niet te sporten. Geen idee hoe betrouwbaar het artikel is, aangezien er ook nog een spelfout in staat (is al genoemd).

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:27

en dat bedoel ik, als dat verhaal nou echt zo was, waar blijven dan die beroerde paarden na een warme dag en wedstrijd? come on?!!

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:30

Als je denkt dat het niet meer goed is voor je paard door de hitte dan moet je echt stoppen op dat moment! Er is juist een artikel over snellere opwarming bij paarden dan bij mensen, en dan kun je ook lezen dat het best gevaarlijk kan zijn!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:36

Jup, dus gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:15

Je weet zelf het beste waarneer het genoeg is geweest naar mijn idee :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:35

Toen ik mijn paardje net gekocht had, was ik ook heel lief en vond ik alles 'zielig'.. Ik moest alles 10 keer herhalen en dan nog dacht hij, ooh ik doe t wel ff anders..

Nu weet ikbeter, inmiddels ben ik niet (enorm)streng geworden maar consequent!. Ik heb ervan geleerd!.. ikhoef het het nu nog maar 5 keer voor te doen en dan doet hij t ook!

Met dit warme weer vind ik trouwens rijden/lessen erg warm voor t beestje.. let erop dat ie snel 'oververhit' kan raken als jullie zo aan de bak moesten:)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:01

Dat heb ik ook.
Daarom ben ik ook niet zo consequent.
Het is heel moeilijk maar soms dan probeer ik mijn paard ook aan te pakken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:16

ik heb vanmorgen om half elf mijn hengst ingespannen en we hebben een lekkere buitenrit gemaakt, flink stuk buitenom, waar het lekker waaide, dus in de schaduw veel gestapt, maar ook stukken even lekker doordraven. laatste 5 minuten met lange teugel en toen we thuis kwamen na een uur was hij bijna weer opgedroogd, dus lekker afgespoeld! en te drinken gegeven

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:26

Ik geef jannie groot gelijk.
Met dit warme weer moet echt geen gekke dingen gaan doen...

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:01

ben het ook met jannie eens! als het zo warm is zou ik je paard niet écht in laten spannen. lijkt me niet echt goed

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:05

Ik zat precies in dezelfde situatie. Ik heb het ook gewoon rustig aan gedaan. Het was benauwd binnen en de paarden zijn na een paar minuten al bezweet. Heb gewoon extra uitgestapt tussendoor.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:11

Ik zat op een manege, waar altijd al rustig werd gedaan :Y)
Als het warm is, gaan we naar buiten, rustig lesje, de paarden moeten dan 2 uur lopen :D (2 lessen achter elkaar)

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:02

met deze tropische klimaten zou ik ook niet veel van een paardje vragen..! *D